Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av roggek »

http://sparvagsmuseet.sl.se/sok/?q=11255+&type=

Inte nog med at han är lokalvårdare, han heter Iréne också... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av Harald »

Att 11255 Thunström heter/hette Iréne är en lågoddsare, men det är inte henne vi ser på bilderna. Man kunde givetvis inte ha anställningsnummer i samma serie för män och kvinnor. Hur skulle det se ut? Således hade heltidsanställda män nummer under 10.000, heltidsanställda kvinnor nummer i 10.000-serien och deltidsanställda män resp. kvinnor i 40.000-resp. 50.000-serierna.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Att 11255 Thunström heter/hette Iréne är en lågoddsare, men det är inte henne vi ser på bilderna. Man kunde givetvis inte ha anställningsnummer i samma serie för män och kvinnor. Hur skulle det se ut? Således hade heltidsanställda män nummer under 10.000, heltidsanställda kvinnor nummer i 10.000-serien och deltidsanställda män resp. kvinnor i 40.000-resp. 50.000-serierna.
När all administration skedde manuellt så kanske det var bra att direkt på anställningsnumret se om det var en man eller kvinna?


När jag ser bilden med spärren och grinden med påmonterad skylt med texten "STÄNGT" så får jag två frågor i huvudet.
1. Stängt-skylten på bilden ser ut att vara i gjutjärn och med relief-bokstäver. Men fanns det inte också en billigare variant i tunn plåt och där texten bara var målad?
2. Finns det någon kalenderbitare här som vet när den sista sådan här grind försvann från T-banan? (Svara nu inte med "Ja" utan att också tala om när det skedde! :wink: )
Kanske fanns de kvar rätt länge för inpassering vid biljettluckorna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:När jag ser bilden med spärren och grinden med påmonterad skylt med texten "STÄNGT" så får jag två frågor i huvudet.
1. Stängt-skylten på bilden ser ut att vara i gjutjärn och med relief-bokstäver. Men fanns det inte också en billigare variant i tunn plåt och där texten bara var målad?
2. Finns det någon kalenderbitare här som vet när den sista sådan här grind försvann från T-banan? (Svara nu inte med "Ja" utan att också tala om när det skedde! :wink: )
Kanske fanns de kvar rätt länge för inpassering vid biljettluckorna?
Visst fanns det en variant av gjutjärnsskylten, men de flagnade väldigt snabbt.
Sista grindarna tror jag försvann i och med att man byggde om spärrlinjen/biljetthallen på T-centralen Norra, men när var det? Det känns inte så långt borta...
EDIT: 2005 bör et ha varit, då LÅ gjorde inlägg om ombyggnaden:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=10657

Så summa summarum, 2005 däromkring bör de sista grindarna försvunnit...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
Harald skrev:Att 11255 Thunström heter/hette Iréne är en lågoddsare, men det är inte henne vi ser på bilderna. Man kunde givetvis inte ha anställningsnummer i samma serie för män och kvinnor. Hur skulle det se ut? Således hade heltidsanställda män nummer under 10.000, heltidsanställda kvinnor nummer i 10.000-serien och deltidsanställda män resp. kvinnor i 40.000-resp. 50.000-serierna.
När all administration skedde manuellt så kanske det var bra att direkt på anställningsnumret se om det var en man eller kvinna?
Tror mer att det hade med redovisningen att göra, man behövde ett sätt att enkelt kunna hänföra kostnader till rätt personalgrupp (manlig och kvinnlig personal redovisades nog var för sig) och att sammanställa personalbokslut och liknande.

Även idag använder sig vissa arbetsgivare av mer eller mindre meningsfulla nummerserier och i spårvägssällskapet RINGLINIEN har man väl fortfarande ingen chans att få ett jämnt medlemsnummer om man är ensamstående :cheesygrin:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av Hechtwagen »

Skylten är gjuten i aluminiun, inte järn. Finns verkligen inga sådana grindar kvar?, tex på station stadion?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av roggek »

Hechtwagen skrev:Skylten är gjuten i aluminiun, inte järn. Finns verkligen inga sådana grindar kvar?, tex på station stadion?
Tack för rättelsen. det enda stället jag med säkerhet vet har kvar grindarna är Spårvägsmuséet...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:När all administration skedde manuellt så kanske det var bra att direkt på anställningsnumret se om det var en man eller kvinna?
Tror mer att det hade med redovisningen att göra, man behövde ett sätt att enkelt kunna hänföra kostnader till rätt personalgrupp (manlig och kvinnlig personal redovisades nog var för sig) och att sammanställa personalbokslut och liknande.
Jo, men den redovisningen är väl en del av administrationen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Man kunde givetvis inte ha anställningsnummer i samma serie för män och kvinnor. Hur skulle det se ut?
Ja, det vore ju att indirekt erkänna det genusvetarna hela tiden påstår. Blir det krig nu? :wink: :mrgreen:
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av NerdBoy »

roggek skrev:Inte nog med at han är lokalvårdare, han heter Iréne också... :cheesygrin:
Statistiska centralbyråns namnstatistik säger att det finns en svensk man med förnamnet Irene, dock ej tilltalsnamn. Kan det vara Thunström jag har hittat? :wink:
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av 643 »

NerdBoy skrev:
roggek skrev:Inte nog med at han är lokalvårdare, han heter Iréne också... :cheesygrin:
Statistiska centralbyråns namnstatistik säger att det finns en svensk man med förnamnet Irene, dock ej tilltalsnamn. Kan det vara Thunström jag har hittat? :wink:

Har ingen annan fattat att fotografen sannolikt missat städarens namn men prydligt antecknat nummer och namn på damen i spärrkuren som är
med på några bilder?
Men det är ju bara SÅ kul med uppsökande felfinneri - dunkla krafter frammanar sådant - tänk om all denna energi kunde nyttjas i
någon form av POSITIVT syfte!
Klassisk kommentar: "Skaffa er ett liv!"
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av NerdBoy »

Det är inte lätt med humor.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av bark »

643 skrev:Klassisk kommentar: "Skaffa er ett liv!"
Klassiskt svar: "Varför det? Jag har redan ett som jag aldrig använder!"

:lol:
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Jag tycker så synd om spärrvakt 11255 Thunström

Inlägg av Harald »

bark skrev:
643 skrev:Klassisk kommentar: "Skaffa er ett liv!"
Klassiskt svar: "Varför det? Jag har redan ett som jag aldrig använder!"

:lol:
:D
Skriv svar