Vad har hänt med biljettkontrollen i Stockholm???
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Vad har hänt med biljettkontrollen i Stockholm???
I morse var det återigen biljettkontroll på vägen till jobbet och jag har börjat fundera på det där med hur SL gör sina kontroller sedan dess. För ett par år sedan lades SLs biljettkontroll ut på entreprenad och Securitas fick jobbet. Sedan fick Securitas skit när de överdrev siffran på antalet kontroller de gjorde (de fick betalt per kontroll vilket hetsade kontrollanterna till att överdriva siffrorna). Vad har hänt sedan dess?
Jag kan bara konstatera att det senaste året väldigt ofta (en eller ett par gånger i månaden) står kontrollanter vid spärrarna i Kista i morgonrusningen.
- En förkrossande majoritet av resenärerna är jobbpendlare
- Vid den tiden på dygnet passerar det många resenärer
- Det är numer bara 3 kontrollanter, tidigare var de ca 8 st varav en som höll utkik och fångade de som vände när de såg kontrollen.
Mitt intryck är att man gör så bara för att få så många kontroller gjorda på så lite personal (kontrollanter) som möjligt och därmed tjänar Securitas så mycket pengar som möjligt. Man är inte intresserad av att sätta dit fuskåkare: Bland jobbpendlare är det ytterst få plankare, vilket gör att kontrollerna går fort (=fler kontroller,mer pengar). Dessutom går tågen tätt och det passerar många resenärer (=fler kontroller,mer pengar) och p.g.a. det låga antalet kontrollanter är det väldigt lätt för en plankare att undkomma kontrollen genom att vända eller gå förbi. Det är t.o.m. så att det uppstår kö bland resenärerna framför kontrollanterna och att bara gå förbi kön och kontrollanten utan att visa biljetten går alldeles utmärkt - jag själv har provat flera gånger du efter att ledsnat på att stå i kontrollkön och ingen säger något.
Jag trodde kontrollerna var till som en piska för att få folk att köpa biljett, och att man genom kontroller håller ner antalet plankare. Men som de arbetar nu är det riskfritt att planka, vilket gör att vi skattebetalare dels förlorar pengar på plankarna och dels betalat kontrollanter som inte gör någon nytta.
Som man säger: Vad är det här för skit?
Jag kan bara konstatera att det senaste året väldigt ofta (en eller ett par gånger i månaden) står kontrollanter vid spärrarna i Kista i morgonrusningen.
- En förkrossande majoritet av resenärerna är jobbpendlare
- Vid den tiden på dygnet passerar det många resenärer
- Det är numer bara 3 kontrollanter, tidigare var de ca 8 st varav en som höll utkik och fångade de som vände när de såg kontrollen.
Mitt intryck är att man gör så bara för att få så många kontroller gjorda på så lite personal (kontrollanter) som möjligt och därmed tjänar Securitas så mycket pengar som möjligt. Man är inte intresserad av att sätta dit fuskåkare: Bland jobbpendlare är det ytterst få plankare, vilket gör att kontrollerna går fort (=fler kontroller,mer pengar). Dessutom går tågen tätt och det passerar många resenärer (=fler kontroller,mer pengar) och p.g.a. det låga antalet kontrollanter är det väldigt lätt för en plankare att undkomma kontrollen genom att vända eller gå förbi. Det är t.o.m. så att det uppstår kö bland resenärerna framför kontrollanterna och att bara gå förbi kön och kontrollanten utan att visa biljetten går alldeles utmärkt - jag själv har provat flera gånger du efter att ledsnat på att stå i kontrollkön och ingen säger något.
Jag trodde kontrollerna var till som en piska för att få folk att köpa biljett, och att man genom kontroller håller ner antalet plankare. Men som de arbetar nu är det riskfritt att planka, vilket gör att vi skattebetalare dels förlorar pengar på plankarna och dels betalat kontrollanter som inte gör någon nytta.
Re: Vad har hänt med biljettkontrollen i Stockholm???
Idag när jag passerade in på T-centralen från CST var det "kontroll" i t-spärren. Kontrollen bestod av några vakter (som var fullt upptagna med sina mobiler) och ett antal MTR-anställda som lite sporadiskt kollade biljetter. Något problem att planka in var det dock inte så riktigt vad man höll på med vet jag inte.
I eftermiddag steg jag av T-banan vid Hornstull. Då stod det en kille nedanför rulltrappan och höll upp en skylt där han varnade för biljettkontroll. Men ovanför rulltrappan stod det två personer i blå jackor utan att kolla biljetter. Om de hörde till biljettkontrollen eller ej, det vet jag inte.
Gläds i alla fall över att en och annan plankare kanske fick gå en omväg efter "falsklarmet".
När jag sedan kom tillbaka efter mitt ärende så såg jag ingen extra personal alls vid spärrarna, men killen med varningsskylten var kvar, men packade strax efteråt ner sin skylt.
Gläds i alla fall över att en och annan plankare kanske fick gå en omväg efter "falsklarmet".

När jag sedan kom tillbaka efter mitt ärende så såg jag ingen extra personal alls vid spärrarna, men killen med varningsskylten var kvar, men packade strax efteråt ner sin skylt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Ja jag håller gärna med. Sådant här borde nog SL sköta i egen regi alternativt att operatörerna får ett avtal med incitament att hålla uppe blijettintäckterna och nere plankningen.37368 skrev:IMitt intryck är att man gör så bara för att få så många kontroller gjorda på så lite personal (kontrollanter) som möjligt och därmed tjänar Securitas så mycket pengar som möjligt. Man är inte intresserad av att sätta dit fuskåkare: Jag trodde kontrollerna var till som en piska för att få folk att köpa biljett, och att man genom kontroller håller ner antalet plankare. Men som de arbetar nu är det riskfritt att planka, vilket gör att vi skattebetalare dels förlorar pengar på plankarna och dels betalat kontrollanter som inte gör någon nytta.
Kontroller ska vara för resenären irrationellt och oförutsägbart , nu medger ju SL att det egentligen inte finns mycket till kontroll på sen kväll och helger. Och knappast att man råkar ut för koll i gles trafik och ute på stationer i periferin.
Och den som ser en koll i utgångsspärren kan ju ota bara vända litye behändigt.
effektivare borde väl vara att konfrontera resenärerna på plats i vagnarna, det är också trevligast för den som har giltigt färdbevis och bara lugnt kan visa upp det.
Och det här myllret av "trygghetsvärdar" och "lugna gatan" som håller varandra sällskap kunde väl i viss mån ersättas av fler biljettkontrollanter som ju skapar viss ordning med sin närvaro.
Och just nu läste jag en artikel i årsboken "På Sporet af 2012" om tog-revisor Christiansen som i ett reportage jobbade på sträckan Köpenhamn-Hilleröd. Han jobbade ensam men verkade inte några problem, efter kl 19 var det dock rutin att man jobbade i par.
Ingen biljettkontroll, bara "förstärkt service" vid inpasseringen. Biljettkontroller utförs av särskilda kontrollanter, anställda vid annat bolag än trafikpersonalen.BSB101 skrev:Idag när jag passerade in på T-centralen från CST var det "kontroll" i t-spärren. Kontrollen bestod av några vakter (som var fullt upptagna med sina mobiler) och ett antal MTR-anställda som lite sporadiskt kollade biljetter. Något problem att planka in var det dock inte så riktigt vad man höll på med vet jag inte.
Som sagt, biljettkontrollen är ett skämt. Det behövs bättre utrustning, tydligare direktiv samt assistans av personal med befogenhet att fysiskt ingripa.
Okej. Vad är tanken med denna "försträckta service"? Ser ingen större mening med att personal ska blippa mitt kort innan jag passerar spärren. Sedan känns det som att man när det ändå finns personal på plats skulle kunna vara lite mer aktiva för att hindra plankare.daniel_s skrev:Ingen biljettkontroll, bara "förstärkt service" vid inpasseringen. Biljettkontroller utförs av särskilda kontrollanter, anställda vid annat bolag än trafikpersonalen.BSB101 skrev:Idag när jag passerade in på T-centralen från CST var det "kontroll" i t-spärren. Kontrollen bestod av några vakter (som var fullt upptagna med sina mobiler) och ett antal MTR-anställda som lite sporadiskt kollade biljetter. Något problem att planka in var det dock inte så riktigt vad man höll på med vet jag inte.
- Hechtwagen
Snattar man en chokladbit för 20 kronor på Åhléns så har varuhuset och samhället väl tilltagna befogenheter och resurser och polisen kopplas rutinmässigt in trots det ringa beloppet. Varför jämställs inte plankande i kollektivtrafiken med snatteri rent juridiskt? då skulle man ju kunna ha kontrollanter som faktiskt fick ingripa och tillkalla polis om identifieringen verkar oklar. Och erkänns inte brottet på plats så blir det rättegång.
Det daltas något alldeles enormt med de som fuskåker på och låter oss andra betala.
Det daltas något alldeles enormt med de som fuskåker på och låter oss andra betala.
Det ska ju bevisas inte bara att man inte har betalat, utan även att man har åkt, och det är ju lite besvärligt när man inte har kontrollen ombord på fordonen.
-
Det verkar i alla fall som att man koncentrerar kontrollerna till at ske ombord på tågen, jag har i vart fall inte varit med om något annat på länge. Och det är ju dessutom det trevligaste för resenären med giltigt färdbevis när man siter ner och kan lugnt plocka fram kortet.Harald skrev:Det ska ju bevisas inte bara att man inte har betalat, utan även att man har åkt, och det är ju lite besvärligt när man inte har kontrollen ombord på fordonen.
Men det är inte många kontroller , jag skulle väl bedöma att jag råkar ut för en kontroll i halvåret på ett ungefär.
Och då gäller det resor på dagtid-tidig kväll. Aldrig på sen kväll ,natt eller helg.
Har kontrollanterna fungerande utrustning? Om inte, så är det ju ingen större idé att försöka jaga fuskare...
http://www.dn.se/sthlm/trasiga-lasare-l ... fardbevis/

http://www.dn.se/sthlm/trasiga-lasare-l ... fardbevis/
Man skall ha giltig biljett innanför spärrlinjen, citerat från SL:s allmänna köp- och resevillkor:Harald skrev:Det ska ju bevisas inte bara att man inte har betalat, utan även att man har åkt, och det är ju lite besvärligt när man inte har kontrollen ombord på fordonen.
"Person som reser med SL eller vistas innanför av SL markerad spärrlinje (”Resenär”)
är skyldig att inneha giltig biljett."
Ja, vi vet det, men att vistas innanför spärrlinjen är endast ett brott mot Ordningslagen som kan straffas med böter. Att resa utan att betala och dessutom försöka undkomma att betala tilläggsavgift är ett brott mot Brottsbalken som kan straffas med fängelse. Därför kan man göra ett envarsgripande i det fallet, men inte vid utgångskontroll om man inte vid gripandet har bevis för att personen har åkt. Ordningslagens krav på biljett innanför spärrlinjen gäller dessutom bara tunnelbanan. Det finns inget lagstöd för att kräva biljett innanför pendeltågens spärrlinjer.Marcus L skrev:Man skall ha giltig biljett innanför spärrlinjen, citerat från SL:s allmänna köp- och resevillkor:Harald skrev:Det ska ju bevisas inte bara att man inte har betalat, utan även att man har åkt, och det är ju lite besvärligt när man inte har kontrollen ombord på fordonen.
"Person som reser med SL eller vistas innanför av SL markerad spärrlinje (”Resenär”)
är skyldig att inneha giltig biljett."
Iakttar man utgångskontroller på en station ute i betongförorten känns det som i snitt 2-3 personer per ankommande tunnelbana bara går rätt förbi kontrollanterna. Spontant kan man tycka att det känns fel att kontrollanterna inte har rätt att ingripa.
Å andra sidan, vad innebär alternativet? Dessa personer som i dag bara går förbi och ignorerar kontrollanternas uppmaningar måste ju då konkret stoppas med våld eller hot om våld. Våldsingripanden vid utgångskontrollen mitt bland strömmen av passerande barn, pensionärer med flera känns inte heller som ett önskvärt alternativ.
Alternativen är pest eller kolera och SL väljer i dagens läge pest.
Å andra sidan, vad innebär alternativet? Dessa personer som i dag bara går förbi och ignorerar kontrollanternas uppmaningar måste ju då konkret stoppas med våld eller hot om våld. Våldsingripanden vid utgångskontrollen mitt bland strömmen av passerande barn, pensionärer med flera känns inte heller som ett önskvärt alternativ.
-
Utgåmgskontroller är knappast effektiva. Det är kvantitet, inte kvalitet.lirdo skrev:Iakttar man utgångskontroller på en station ute i betongförorten känns det som i snitt 2-3 personer per ankommande tunnelbana bara går rätt förbi kontrollanterna. Spontant kan man tycka att det känns fel att kontrollanterna inte har rätt att ingripa.
Så mycket bättre, och trevligare faktiskt för ärliga resenärer, att kontrollerna görs ombord på tågen.
Och dom ska göras så att det sker till synes slumpmässigt, hoppa på ett tåg beta ac en vagn , hoppa av och ta ett i motsatt riktning.... och gärna även periferin där plankare inte räknar med att åka dit.
Med ordningsvakter vore det väl inte så besvärligt att stoppa plankarna. Då kan de ju stoppas med andra regler än envarsgripande. Och det sker då av personal med erfarenhet av att hantera "besvärliga personer".lirdo skrev:Iakttar man utgångskontroller på en station ute i betongförorten känns det som i snitt 2-3 personer per ankommande tunnelbana bara går rätt förbi kontrollanterna. Spontant kan man tycka att det känns fel att kontrollanterna inte har rätt att ingripa.
(Angående val mellan pest och kolera så väljer jag helt klart kolera, om jag måste välja. Koleran kan man ganska snabbt repa sig ifrån, vid rätt vård! Det gäller knappast pest.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
-
Med vilka regler skulle ordningsvakter kunna stoppa plankarna ?LÅ1 skrev:Med ordningsvakter vore det väl inte så besvärligt att stoppa plankarna. Då kan de ju stoppas med andra regler än envarsgripande. Och det sker då av personal med erfarenhet av att hantera "besvärliga personer".lirdo skrev:Iakttar man utgångskontroller på en station ute i betongförorten känns det som i snitt 2-3 personer per ankommande tunnelbana bara går rätt förbi kontrollanterna. Spontant kan man tycka att det känns fel att kontrollanterna inte har rätt att ingripa.
(Angående val mellan pest och kolera så väljer jag helt klart kolera, om jag måste välja. Koleran kan man ganska snabbt repa sig ifrån, vid rätt vård! Det gäller knappast pest.)
Om nu en person utan biljett helt ogenerat väljer att bara gå rakt förbi ? Eller vänder om åt andra hållet.
Dilemmat är ju redan beskrivet av Harald.
Och för att klämma ut böter krävs att polisman tar någon på bar gärning eller alternativt möjligen om personen redan är väl känd så kan man lämna in polisanmälan och hoppas att det leder till åtal.
Känns som att biljettkontrollen är mest symbolisk. Endast ca var 120:e resa kontrolleras, och väl där kan man i praktiken bara gå förbi.
Biljettkontrollen är både konfliktfylld och ineffektiv.
Innan väl en bot betalats in till SL, finns det många källor till svinn.
1. Vissa går bara förbi kontrollanterna.
2. De som väl blir tagna utan biljett frias ofta av en mängd olika anledningar, och behöver bara betala för resan.
3. När man väl kommer till steg tre, och boten utfärdas, är det ändå ca hälften som aldrig betalar.
När en plankare väl blir kontrollerad, är det alltså ändå bara en bråkdel av dessa som slutligen kommer betala in 1200 kr till SL.
2. De som väl blir tagna utan biljett frias ofta av en mängd olika anledningar, och behöver bara betala för resan.
3. När man väl kommer till steg tre, och boten utfärdas, är det ändå ca hälften som aldrig betalar.
När en plankare väl blir kontrollerad, är det alltså ändå bara en bråkdel av dessa som slutligen kommer betala in 1200 kr till SL.
-
Kontrollen ska naturligtvis ske ombord på tåg inte vid utgångsspärrarna. Det är ineffektivt och folk kan bara ogenerat gå förbi.lirdo skrev:Känns som att biljettkontrollen är mest symbolisk. Endast ca var 120:e resa kontrolleras, och väl där kan man i praktiken bara gå förbi.
Men märk att det är fråga om en avgift inte en bot, SL får inte utfärda någon bot.
-
Det torde finnas statistik över allt.
Den enda relevanta siffean är hur många kontrollavgiftet som BETALAS per år, inte hur många biljetter som kontrolleras, eller hur många avgifter som utfärdas.
Jag tippar på cirka 1000 betalade avgiftet per år.
HS
Den enda relevanta siffean är hur många kontrollavgiftet som BETALAS per år, inte hur många biljetter som kontrolleras, eller hur många avgifter som utfärdas.
Jag tippar på cirka 1000 betalade avgiftet per år.
HS
Hört vid utgångskontroll för någon månad sedan:
Kontrollanten: Har du färdbevis?
Resenären: (Räcker fram mobilen)
K: Är det här ett äkta SMS?
R: Ja.
K: Lovar du?
K: (Lämnar tillbaka mobilen)

Kontrollanten: Har du färdbevis?
Resenären: (Räcker fram mobilen)
K: Är det här ett äkta SMS?