Arriva och trafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Arriva och trafiken
I MittI tidningen går det att läsa följande om efterdyningarna till tvisten om Arrivas övertagande av trafiken framför allt i Täby/Åkersberga.
http://www.mitti.se/?p=57494
I korthet borde Arriva betala SL och landstinget ett vite/böter på 100 Mkr för den uteblivna trafiken efter kaoset med trafikövertagandet, men hittils har Arriva enbart betalat 1 Mkr. Kontroll av avtal och i verkligheten utförd trafik ger detta resultat.
I annan tråd har jag kritiserats för att bara vilja häckla Arriva, men........verkligheten ser ut på detta sätt. Hela historien om Arrivas stora övertagande och upphandling E22 påminner om när Citypendeln tog över trafiken med Pendeltåg år 2000. Tyvärr.
http://www.mitti.se/?p=57494
I korthet borde Arriva betala SL och landstinget ett vite/böter på 100 Mkr för den uteblivna trafiken efter kaoset med trafikövertagandet, men hittils har Arriva enbart betalat 1 Mkr. Kontroll av avtal och i verkligheten utförd trafik ger detta resultat.
I annan tråd har jag kritiserats för att bara vilja häckla Arriva, men........verkligheten ser ut på detta sätt. Hela historien om Arrivas stora övertagande och upphandling E22 påminner om när Citypendeln tog över trafiken med Pendeltåg år 2000. Tyvärr.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Arriva och trafiken
Hej Leif,Leif Steen skrev:
I annan tråd har jag kritiserats för att bara vilja häckla Arriva, men........verkligheten ser ut på detta sätt..
Fortsätt Du att häckla Arriva. Ett bolag som är ett tydligt bevis på att SL vid "prekvalificering" inför anbudsgivning inte följer sina egna riktlinjer. Ett råttbo till bolag bland andra multinationella jättar som aldrig redovisat en spänn i resultat p.g.a. systematisk dumpning av anbud. En dumpning som medfört att alla svenska trafikföretag slagits ut ur marknaden. Nu sitter SL i knät på dessa bjässar vilket tydligt visas att man skall "förhandla" om vitesbelopp.
Årligen tillför ägaren Deutsche Bundesbahn gigantiska belopp för att hålla Arriva Sverige flytande. En enligt EU-direktiven otillåten finansiering som DB mörkar genom "penningtvätt" - d.v.s. de skickar pengarna via olika bulvanföretag i Europa i avsikt att de inte skall kunna spåras.
F.n. pågår en process i Bryssel sedan nästan två år för att till ett stopp på otyget. Lyckas det så är det finito med Arriva.
Läs gärna också;
http://www.bussmagasinet.se/2013/10/led ... pa-arriva/
Vänliga Hälsningar / Richard
- Hechtwagen
- Inlägg: 3513
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Arriva och trafiken
Ruhig! Ruhig! Arriva, Citypendeln och Veolia påverkar bytesbalansen positivt med hundratals miljoner som strömmar in i Sverige! Rent ekonomiskt är det bara positivt för landets ekonomi att dom räknar bort sig gång på gång!
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Arriva och trafiken
En miljon kronor i vite. Det motsvarar inte ens halva värdet på en enda av de boggibussar som inköptes till Täby.
Detta innebär även att de bägge andra entreprenörerna förväntas betala fullpris för sina inställda avgångar, medan Arriva tydligen slipper undan med en rejäl rabatt! Hur går de andra entreprenörerna till väga om de vill ansöka om denna Arrivarabatt där man stryker de två sista nollorna i alla viten?
Detta innebär även att de bägge andra entreprenörerna förväntas betala fullpris för sina inställda avgångar, medan Arriva tydligen slipper undan med en rejäl rabatt! Hur går de andra entreprenörerna till väga om de vill ansöka om denna Arrivarabatt där man stryker de två sista nollorna i alla viten?
Re: Arriva och trafiken
Tja, som representant för den minsta (AB SS) så kommer jag självklart att kräva att våra hittills debiterade viten på SEK 15.000:- (inställda avgångar resp. vändningar vid Skansen p.g.a. demonstrationer, trafikinfarkter på Djurgården/Hamngatan m.m. - d.v.s. händelser vi inte råder över) skall nedskrivas till SEK 150:-.Verspieder skrev: Detta innebär även att de bägge andra entreprenörerna förväntas betala fullpris för sina inställda avgångar, medan Arriva tydligen slipper undan med en rejäl rabatt! Hur går de andra entreprenörerna till väga om de vill ansöka om denna Arrivarabatt där man stryker de två sista nollorna i alla viten?
Hälsar / Richard
Re: Arriva och trafiken
Hur svårt är det egentligen att dra igång ett nytt svenskt bolag vid behov?1 skrev:Ett bolag som är ett tydligt bevis på att SL vid "prekvalificering" inför anbudsgivning inte följer sina egna riktlinjer. Ett råttbo till bolag bland andra multinationella jättar som aldrig redovisat en spänn i resultat p.g.a. systematisk dumpning av anbud. En dumpning som medfört att alla svenska trafikföretag slagits ut ur marknaden. Nu sitter SL i knät på dessa bjässar vilket tydligt visas att man skall "förhandla" om vitesbelopp.
Årligen tillför ägaren Deutsche Bundesbahn gigantiska belopp för att hålla Arriva Sverige flytande. En enligt EU-direktiven otillåten finansiering som DB mörkar genom "penningtvätt" - d.v.s. de skickar pengarna via olika bulvanföretag i Europa i avsikt att de inte skall kunna spåras.
F.n. pågår en process i Bryssel sedan nästan två år för att till ett stopp på otyget. Lyckas det så är det finito med Arriva.
D.v.s. är det inte egentligen rätt bra att låta de utländska aktörerna hållas så länge de tillför utländska pengar, men givetvis se till att de faktiskt utför trafiken... När de är sugna på att dra in vinster så är det bara att sparka ut dem, ungefär. Skitbra för både kollektivtrafikens resenärer och skattebetalarna, väl?
Re: Arriva och trafiken
Alla bolag (med något undantag) på marknaden är ju ursprungligen svenska bolag som har blivit uppköpta av utländska intressenter. Arriva Sverige AB är f d Ödåkra Buss AB, Veolia Transport Sverige är f d Linjebuss osv... Så man borde ju lika gärna kunna fråga sig vad det är för fel på marknaden för upphandlad busstrafik som gör att inga svenska företag verkar finna det tillräckligt lönsamt att verka på den?!? Eller är det kanske de svenska företagen som har för höga ambitioner rentav?!?
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Arriva och trafiken
Jag tycker inte att svenska lokaltrafikföretag har en "överambition". Tvärt om är det som erbjuds vad kunden vill ha (men kanske inte i alla delar är beredd att betala för).
Det helsvenska bolaget AB Stockholms Spårvägar är väl ett fullständigt lysande exempel på vad som går att genomföra när vilja, förmåga och ambition sammanfaller. Det finns ingen, jag säger INGEN annan trafikoperatör som kan leverera en sådan kundnöjdhet inom SL trafiken.
Och det är väl känt och mycket uppskattat inom Trafikförvaltningen/ före detta AB SL (där ingen person längre arbetar).
Det helsvenska bolaget AB Stockholms Spårvägar är väl ett fullständigt lysande exempel på vad som går att genomföra när vilja, förmåga och ambition sammanfaller. Det finns ingen, jag säger INGEN annan trafikoperatör som kan leverera en sådan kundnöjdhet inom SL trafiken.
Och det är väl känt och mycket uppskattat inom Trafikförvaltningen/ före detta AB SL (där ingen person längre arbetar).
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Arriva och trafiken
Jag tror i och för sig att både Roslagståg och Veolia har varit uppe i högre kundnöjdhetstal än AB SS. Men det är inte helt lätt, och inte särskilt meningsfullt, att jämföra olika entreprenörer eftersom både avtalen och förutsättningarna ser helt olika ut både mellan olika perioder och olika områden.
Så det blir oundvikligt en jämförelse mellan äpplen och bananer. Men naturligtvis ska en bra insats uppmärksammas, även om det grundas på en vetenskapligt oanvändbar mätning!
Så det blir oundvikligt en jämförelse mellan äpplen och bananer. Men naturligtvis ska en bra insats uppmärksammas, även om det grundas på en vetenskapligt oanvändbar mätning!
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Arriva och trafiken
Det var ändå låga belopp, som motsvarar bara c:a två-tre st inställda bussavgångar i Norrtälje. Även där pga händelser som operatören inte råder över.1 skrev:Tja, som representant för den minsta (AB SS) så kommer jag självklart att kräva att våra hittills debiterade viten på SEK 15.000:- (inställda avgångar resp. vändningar vid Skansen p.g.a. demonstrationer, trafikinfarkter på Djurgården/Hamngatan m.m. - d.v.s. händelser vi inte råder över) skall nedskrivas till SEK 150:-.
Hälsar / Richard
Nåja, jag är ändå nyfiken på att höra hur SL kommer att motivera hur de inte vill bevilja AB SS (samt de två andra bussoperatörerna inkl en av deras underentreprenörer) samma slags rabatt. Om man nu ens får ett svar av dem.
Re: Arriva och trafiken
Först måste man väl förhandla klart och se om det ens blir någon rabatt, sedan kan man börja diskutera med andra operatörer.Verspieder skrev:Det var ändå låga belopp, som motsvarar bara c:a två-tre st inställda bussavgångar i Norrtälje. Även där pga händelser som operatören inte råder över.1 skrev:Tja, som representant för den minsta (AB SS) så kommer jag självklart att kräva att våra hittills debiterade viten på SEK 15.000:- (inställda avgångar resp. vändningar vid Skansen p.g.a. demonstrationer, trafikinfarkter på Djurgården/Hamngatan m.m. - d.v.s. händelser vi inte råder över) skall nedskrivas till SEK 150:-.
Hälsar / Richard
Nåja, jag är ändå nyfiken på att höra hur SL kommer att motivera hur de inte vill bevilja AB SS (samt de två andra bussoperatörerna inkl en av deras underentreprenörer) samma slags rabatt. Om man nu ens får ett svar av dem.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Arriva och trafiken
Att det ens är förhandlingar får ju en att reagera lite. För de flesta andra operatörer är det bara att hosta upp pengar direkt. Ligger det ett träd över vägen, så bussen inte kommer fram? 5000 kr. Ringer någon på andra sidan efter en taxi och utlöser resegarantin? Ytterligare 5000 kr.BSB101 skrev:Först måste man väl förhandla klart och se om det ens blir någon rabatt, sedan kan man börja diskutera med andra operatörer.
Varför ska en operatör kunna förhandla bort viten som de andra två bussoperatörerna förväntas betala?
Re: Arriva och trafiken
Ja det låter ju helt otroligt! Det ska inte förhandlas utan bara krävas in! Här har ju SL (eller vad de nu heter!) alla möjligheter att bli av med en dålig entreprenör och så tar man inte den! Men SL (eller vad de nu heter!) skyr väl som vanligt det arbete som detta skulle föra med sig för de själva snarare än att värna om trafikens kvalité (=deras uppdrag!)! Vad ger det här för signaler till omvärlden och andra entreprenörer? Kan man lägga vilket anbud som helst, bara att förhandla sedan? Blir verkligen bekymrad över upphandlingen av Djurgårdstrafiken som väl ska ske i år och seriösa AB SS möjligheter att hävda sig mot detta hyckleri!Verspieder skrev:Att det ens är förhandlingar får ju en att reagera lite. För de flesta andra operatörer är det bara att hosta upp pengar direkt. Ligger det ett träd över vägen, så bussen inte kommer fram? 5000 kr. Ringer någon på andra sidan efter en taxi och utlöser resegarantin? Ytterligare 5000 kr.BSB101 skrev:Först måste man väl förhandla klart och se om det ens blir någon rabatt, sedan kan man börja diskutera med andra operatörer.
Varför ska en operatör kunna förhandla bort viten som de andra två bussoperatörerna förväntas betala?
Ny snabb upphandling har SL (eller vad de nu heter!) goda skäl att värja sig för! Jag tvivlar på att SL (eller vad de nu heter!) har de resurser som krävs för att med den snabbhet som är av nöden göra om en sådan här upphandling (= nästa systemfel i upphandlingsmodellen!). Det inser givetvis Arriva också. Det riktigt sorgliga är att de som skulle kunna väcka talan som sakägare är väl de som inte fått trafiken och de är beroende av goda relationer med upphandlaren för att få ta över den här misskötta trafiken (= ytterligare systemfel i upphandlingsmodellen), och för att få trafik i framtiden!
Ett mycket stort (svenskt) bussbolag som när de inte ville "synas i bild" i sådana här frågor använde sig av en "upprörd Agda på Östermalm" som ryckte ut när rättvisans vågskålar hamnat snett! "Agda" var en cover för många alternativa skepnader efter behov men "Agda på Östermalm" var koden för alternativt agerande!
Agda vi saknar dig (och det svenska bussbolaget)!
218
Senast redigerad av 218 den lördag 12 oktober 2013 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Arriva och trafiken
Men vad är det för galet avtal där operatören får betala vite för sådant som är helt utanför operatörens kontroll?
Exemplet med trädet kunde kanske vara så att operatören får betala vite om denne inte kan producera inspelning av telefonsamtalet där trädproblemet anmäls till väginnehavaren, eller nåt sånt...
(Ja, alltså om folk i allmänhet i hela samhället inte vore så teknikfientliga så skulle ett sånt infrafel givetvis anmälas elektroniskt och då hade det bara varit att dra ut transaktionslistor som kan automatbehandlas... Men hemska tanke, "det är bättre att ta det över telefon", för Bosse som ska såga bort trädet kan ändå inte använda en GPS...
)
Exemplet med trädet kunde kanske vara så att operatören får betala vite om denne inte kan producera inspelning av telefonsamtalet där trädproblemet anmäls till väginnehavaren, eller nåt sånt...
(Ja, alltså om folk i allmänhet i hela samhället inte vore så teknikfientliga så skulle ett sånt infrafel givetvis anmälas elektroniskt och då hade det bara varit att dra ut transaktionslistor som kan automatbehandlas... Men hemska tanke, "det är bättre att ta det över telefon", för Bosse som ska såga bort trädet kan ändå inte använda en GPS...

-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Arriva och trafiken
Så ser ju avtalen ut idag. Träd över vägbanan på avlägsna skogsvägar, förseningar pga trafikolyckor eller köer i innerstäderna som leder till missade anslutningar långt ute ute på landsbygden mm. Även när havererad buss från operatör A blockerar vägen för operatör B kan operatör B åka på viten om denne drabbas av förseningar.M_M skrev:Men vad är det för galet avtal där operatören får betala vite för sådant som är helt utanför operatörens kontroll?
Exemplet med trädet kunde kanske vara så att operatören får betala vite om denne inte kan producera inspelning av telefonsamtalet där trädproblemet anmäls till väginnehavaren, eller nåt sånt...
(Ja, alltså om folk i allmänhet i hela samhället inte vore så teknikfientliga så skulle ett sånt infrafel givetvis anmälas elektroniskt och då hade det bara varit att dra ut transaktionslistor som kan automatbehandlas... Men hemska tanke, "det är bättre att ta det över telefon", för Bosse som ska såga bort trädet kan ändå inte använda en GPS...)
Märkligt nog accepterar operatörerna dessa avtal när de skriver under kontrakten med SL.
Re: Arriva och trafiken
Så vrickade avtal skriver ju inte ens Östgötatrafiken... Fast de har ju hållit på med sånt några decennium längre än SL förvisso...Verspieder skrev:Så ser ju avtalen ut idag. Träd över vägbanan på avlägsna skogsvägar, förseningar pga trafikolyckor eller köer i innerstäderna som leder till missade anslutningar långt ute ute på landsbygden mm. Även när havererad buss från operatör A blockerar vägen för operatör B kan operatör B åka på viten om denne drabbas av förseningar.M_M skrev:Men vad är det för galet avtal där operatören får betala vite för sådant som är helt utanför operatörens kontroll?
Exemplet med trädet kunde kanske vara så att operatören får betala vite om denne inte kan producera inspelning av telefonsamtalet där trädproblemet anmäls till väginnehavaren, eller nåt sånt...
(Ja, alltså om folk i allmänhet i hela samhället inte vore så teknikfientliga så skulle ett sånt infrafel givetvis anmälas elektroniskt och då hade det bara varit att dra ut transaktionslistor som kan automatbehandlas... Men hemska tanke, "det är bättre att ta det över telefon", för Bosse som ska såga bort trädet kan ändå inte använda en GPS...)
Märkligt nog accepterar operatörerna dessa avtal när de skriver under kontrakten med SL.
Känns även som avtalen inom järnvägstrafik en är vettigare, då de räcker med att påvisa att en störning är infrastrukturrelaterad, för att den inte ska ge några viten.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Arriva och trafiken
Avtalen är, som jag känner till dem, skrivna så att "vi betalar för det ni kör". Således, kör man inte blir det inget betalt, oavsett skäl. Operatören, som anses vara experten på trafikmiljön, förväntas således "ta höjd" för att ett visst antal störningar kommer att inträffa, vare sig det är nedfallande träd, nedfallen kontaktledning eller vaktparaden i spåret.
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Arriva och trafiken
Nja, avtalen väl mera skrivna mera enligt "vi betalar per påstigande resenär ni kör", dvs VBP.Thomas Lange skrev:Avtalen är, som jag känner till dem, skrivna så att "vi betalar för det ni kör". Således, kör man inte blir det inget betalt, oavsett skäl. Operatören, som anses vara experten på trafikmiljön, förväntas således "ta höjd" för att ett visst antal störningar kommer att inträffa, vare sig det är nedfallande träd, nedfallen kontaktledning eller vaktparaden i spåret.
Att inte få betalt för utebliven avgång är en sak. Men att tvingas betala tillbaka många tusenlappar till SL för omständigheter man själv inte rår för är väl ändå en annan sak?
Exakt hur E20-avtalet är skrivet vet jag inte riktigt, men ibland verkar det som att Arriva har full befogenhet att låta bli att köra ersättningstrafik för en stillastående Roslagsbana, eller att ställa in en hel del ordinarie busstrafik för att kunna köra ersättningstrafiken. Måhända var detta ett av de billigaste lösningarna i det billigaste anbudet på E20, dvs Arrivas bud.
Re: Arriva och trafiken
"Vi betalar för det ni kör" ställer till ett elände i bl.a Stockholms pendeltågstrafik. Tågen skall gå i trafik till varje pris, spelar ingen roll hur många dörrar eller t.o.m enheter som är avstängda! Ett exempel, för en tid sedan så skulle jag åka från Stockholm C mot Södertälje i efterrusningen. Långvarigt stopp och "svart på plattformen"!Thomas Lange skrev:Avtalen är, som jag känner till dem, skrivna så att "vi betalar för det ni kör". Således, kör man inte blir det inget betalt, oavsett skäl. Operatören, som anses vara experten på trafikmiljön, förväntas således "ta höjd" för att ett visst antal störningar kommer att inträffa, vare sig det är nedfallande träd, nedfallen kontaktledning eller vaktparaden i spåret.
Kollade på ETNS-monitorn och konstaterade att fyra pendeltåg låg efter varandra i Solna söderut. Efter ett tag så kommer det första tåget in på Stockholm C, X10 4 enheter men två enheter avstängda och avstängda dörrar i de övriga! Folk ser förbryllade ut! Vad menas? Den kvinnliga tågvakten når tonarter som hon kanske aldrig tidigare varit uppe i!
Tänk er då folkmassan som skall tränga sig på detta tåg! Avvaktade nästa tåg som strax kom in på intilliggande spår. Då det andra tåget fyllts höll man fortfarande på att lasta X10-tåget! Enligt ETNS stog två Södertäljetåg i kö bakom för att komma in, nu uppblandat med Västerhaningetåg. Trafikledningen hade den dåliga smaken att skicka ut X10-tåget först, å andra sidan så skulle nog de hårt ansatta resenärerna blivit mäkta f-bannade om ett efterkommande tåg fick gå före. Så satte tågtrojkan iväg, enligt ETNS låg nu hela sex tåg i kö bakom "trasan". Snigelfart hela vägen till Huddinge och kraftig merförsening hela vägen!
Korkad avtalsskrivning exemplifierad i praktiska trafikproblem. På den tiden när resenärernas bästa var ett mål överordnad förtjänst hade givetvis det trasiga tåget tagits ur trafik och fått fortsätta framåt utan resenärer. Tyvärr är det här inte någon ovanlig händelse har t.o.m råkat ut för det på en lördagkväll!
218
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Arriva och trafiken
Ja just. Nog minns man tiden då huvudmannen ännu tänkte på resenärernas bästa. Men den tiden är dessvärre över. Numera kör man för egen skull. Inte för resenärernas skull.218 skrev:Korkad avtalsskrivning exemplifierad i praktiska trafikproblem. På den tiden när resenärernas bästa var ett mål överordnad förtjänst hade givetvis det trasiga tåget tagits ur trafik och fått fortsätta framåt utan resenärer. Tyvärr är det här inte någon ovanlig händelse har t.o.m råkat ut för det på en lördagkväll!

Jämför gärna med Norrort där Arriva de första månaderna tvångsmässigt körde försenade bussavgångar uppåt flera timmar efter de egentligen skulle ha gått. Dvs att 13:10-avgången på en linje mycket väl kunde avgå omkring 14:30, trots att 5-6 st avgångar på samma linje gått innan. Allt för att man tolkade avtalet som att alla avgångar skulle rulla, oavsett hur försenade de var. Vilket resulterade i busstrafik som påminde en hel del om pendeltågsberättelsen ovan.