Okända planer för innerstadsspåvägen i Stockholm?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Okända planer för innerstadsspåvägen i Stockholm?
Men hallå, vilka planer har man egentligen för nya kommande spårvägslinjer i Stockholms innerstad? Blir det spårväg över Stortorget i Gamla stan? Det releasades i alla fall i CAF:s monter på mässan "Nordic Rail" i Jönköping denna vecka! Finns det någon politiker som vill berätta litet mer?
- Bilagor
-
- A35 på Stortorget i Stockholm.JPG (52.83 KiB) Visad 5052 gånger
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: Okända planer för innerstadsspåvägen i Stockholm?
Det är väl inte så ovanligt att spårvägar har gått via Stora torget i olika städer, varför
skulle Stockholm nödvändigtvis vara ett undantag?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Det äger kanske sin riktighet! Då föreslår jag att man arrangerar en vändslinga runt Tyska kyrkan.643 skrev:Det är väl inte så ovanligt att spårvägar har gått via Stora torget i olika städer, varför
Föreslår
/Ragnar Thörnblom
Kvalificerade dumheter, liksom att dra upp spårvägen på stortorget. Vagnarna ska självfallet gå genom stan, dock med omläggingsmöjlighet i centrala lägen.RR skrev:Det äger kanske sin riktighet! Då föreslår jag att man arrangerar en vändslinga runt Tyska kyrkan.643 skrev:Det är väl inte så ovanligt att spårvägar har gått via Stora torget i olika städer, varför
Föreslår
/Ragnar Thörnblom
Med reservation för tyckfel.
Jaså bäste "2763", du menar så? OK, då överger vi alla tankar på spårväg inne i Gamla stan, ditt ord får bli avgörande och projektet skrotas! Bilden är dock anslående, eller hur? Men tänk att man aldrig kan få gehör för laterala ideer. Fast sådant sådant är ju livet2763 skrev:Kvalificerade dumheter, liksom att dra upp spårvägen på stortorget. Vagnarna ska självfallet gå genom stan, dock med omläggingsmöjlighet i centrala lägen.RR skrev:Det äger kanske sin riktighet! Då föreslår jag att man arrangerar en vändslinga runt Tyska kyrkan.643 skrev:Det är väl inte så ovanligt att spårvägar har gått via Stora torget i olika städer, varför
Föreslår
/Ragnar Thörnblom
Bara att lämna tråden med detta avslutande konstaterande!
/Ragnar Thörnblom
Bilden får en onekligen att tänka på de som oroas över att spårväg "inte får plats" i "trånga gamla stadskärnor" som Uppsala och Lund t.ex.RR skrev:Men hallå, vilka planer har man egentligen för nya kommande spårvägslinjer i Stockholms innerstad? Blir det spårväg över Stortorget i Gamla stan? Det releasades i alla fall i CAF:s monter på mässan "Nordic Rail" i Jönköping denna vecka! Finns det någon politiker som vill berätta litet mer?
Dåligt bildval! Jag skulle hellre sett hur vagnen trixar sig igenom Solgränd.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
- Stefan Widén
Ja tycker det är kreativt... Caf-folket har säkert vart i Lissabon och inspirerats ...och där har man ju nästan anpassat husen efter fria rummet....
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
Johan Eriksson
Ibland, rätt ofta tyvärr, skapas här en höna av en fjäder så till den grad att man undrar hur det är fatt egentligen och den här gången blev det så fånigt att det var dags att besvara: RR: Det är en helt ordinär reklambild där en känd plats används för att associera till Sthlm och den höna du försöker skapa finns inte!
Misstänker, på gränsen till att jag vet att du läser eller har läst en och annan internationell spårvägstidning typ T & UT, Der Stadtverkehr, Railway Gazzette eller dylikt eller åtminstone har gjort det någon gång. I dem finns med ojämna mellanrum liknande annonser från olika städer. Reklamen har som standard att försköna men också, som tex i detta fall, medvetet flytta fokus från alla eventuella "problem" så att allt ser tipp-topp ut för att man ska köpa deras produkt. Om du tittar noga på bilden så ser du att spårvagnen syns jättetydlig medan Stortorgshusen är fejdade och budskapet är: "modern spårväg i en gammal stad". Sättet det är gjort på är bland de mest klassiska inom reklamen dvs ge en association, inte ta bilden/annonsen bokstavligt!
Att gå därifrån till att tro att det ska dras spårväg över Stortorget är, om du ursäktar, bland det mest långsökta en bristande fantasi kan komma på och jag måste få fråga dig i en tid där vi bokstavligen dränks i reklam mer och mer överallt: Har du aldrig sett en vanlig reklamannons förut där denna är "överdriven", "förvanskad" eller "förskönad" förut?
Tar mig för pannan så lättlurad du är annars, du som vet att det varken någonsin varit eller någonsin kommer att bli aktuellt med modern spårväg på Stortorget eller dess nära gränder!? Smått pinsam tråd må jag då säga....
Misstänker, på gränsen till att jag vet att du läser eller har läst en och annan internationell spårvägstidning typ T & UT, Der Stadtverkehr, Railway Gazzette eller dylikt eller åtminstone har gjort det någon gång. I dem finns med ojämna mellanrum liknande annonser från olika städer. Reklamen har som standard att försköna men också, som tex i detta fall, medvetet flytta fokus från alla eventuella "problem" så att allt ser tipp-topp ut för att man ska köpa deras produkt. Om du tittar noga på bilden så ser du att spårvagnen syns jättetydlig medan Stortorgshusen är fejdade och budskapet är: "modern spårväg i en gammal stad". Sättet det är gjort på är bland de mest klassiska inom reklamen dvs ge en association, inte ta bilden/annonsen bokstavligt!
Att gå därifrån till att tro att det ska dras spårväg över Stortorget är, om du ursäktar, bland det mest långsökta en bristande fantasi kan komma på och jag måste få fråga dig i en tid där vi bokstavligen dränks i reklam mer och mer överallt: Har du aldrig sett en vanlig reklamannons förut där denna är "överdriven", "förvanskad" eller "förskönad" förut?
Tar mig för pannan så lättlurad du är annars, du som vet att det varken någonsin varit eller någonsin kommer att bli aktuellt med modern spårväg på Stortorget eller dess nära gränder!? Smått pinsam tråd må jag då säga....
Då har jag missuppfattat allt ihop! Jag trodde förstås att man skulle flytta på sankt Göran och draken för att kunna leda upp spårvsgnen till Stortorget via Köpmansgatan. Något får man väl offra för modern kollektivtrafik! Även akademiledamöter måste väl få en bekväm resa till sin arbetsplats.Johan Eriksson skrev:Ibland, rätt ofta tyvärr, skapas här en höna av en fjäder så till den grad att man undrar hur det är fatt egentligen och den här gången blev det så fånigt att det var dags att besvara: RR: Det är en helt ordinär reklambild där en känd plats används för att associera till Sthlm och den höna du försöker skapa finns inte!![]()
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Är det ingen här som har humor eller förstår ironi?
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Thomas Lange
Jo.bruse skrev:Är det ingen här som har humor eller förstår ironi?
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
Herreguuuud Johan! RR ville ju bara skoja lite! Men det faktum att Caf lyckats baxa in en vagn på stortorget och fotografera den där visar ju trots allt att det är teoretiskt möjligt att bygga spårvagnar i gamla stan!
He-he min bäste Bruse! I likhet med dig måste jag undra om allt som läggs ut här på Forum alltid måste tas på så stort allvar av så många. Finns det inte utrymme för litet skämtande också - jo jag ser nu att det finns dom som tycker det. Och jag förbehåller mig rätten att också i fortsättningen skoja till det litet om jag springer på någon kul grej, även om en eller annan tydligen ändå låter sig luras och tror att det jag hittat på är blodigt allvar! Så tack för kommentaren herr Bruse (m.fl.)!bruse skrev:Är det ingen här som har humor eller förstår ironi?
Och nog lyckades CAF väl med sitt reklamtilltag, ett grepp som jag faktiskt gillar (det fattade väl ändå de flesta av er?)! Om CAF vill följa upp detta, så kanske dom t.o.m. nu skulle ha en del att vinna på att visa upp A35 på Stortorget och inte bara genom att köra två mer eller mindre undangömda nattprov på Djurgårdslinjen - jag bjuder på idén free of charge!
Tipsar
/Ragnar Thörnblom
Det tackar vi för. Vad vore livet utan humor?RR skrev: ... jag förbehåller mig rätten att också i fortsättningen skoja till det litet om jag springer på någon kul grej
Men tydligen är det så att en del som tar spårvagnars återinförande i Stockholm på riktigt blodigt allvar inte kan se att man skämtar om spårvagnar i Stockholm. Om nu inte Johans inlägg var ett skämt det också!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Nu har ni missat allt!
Den egentliga planen är att "nationalstadsparken" ska bebyggas och för att få en vedertaget mysig miljö så ska man bland annat bygga en replika av delar av omgivningen kring detta torg. Resten av bebyggelsen blir replikor av delar av andra städers historiska stadskärnor. Allt kommer att byggar omkring en replika av ett klassiskt Domus-varuhus i 1960-talsstil.

(Seriöst så vore det väl trevligt om det byggdes lite Jakriborg-liknande bebyggelse här och var?)
Den egentliga planen är att "nationalstadsparken" ska bebyggas och för att få en vedertaget mysig miljö så ska man bland annat bygga en replika av delar av omgivningen kring detta torg. Resten av bebyggelsen blir replikor av delar av andra städers historiska stadskärnor. Allt kommer att byggar omkring en replika av ett klassiskt Domus-varuhus i 1960-talsstil.
(Seriöst så vore det väl trevligt om det byggdes lite Jakriborg-liknande bebyggelse här och var?)
Det var väl inte bgara Johan som gick på ironin? Några inlägg ovanför finns en till ...LÅ1 skrev:Det tackar vi för. Vad vore livet utan humor?RR skrev: ... jag förbehåller mig rätten att också i fortsättningen skoja till det litet om jag springer på någon kul grej
Men tydligen är det så att en del som tar spårvagnars återinförande i Stockholm på riktigt blodigt allvar inte kan se att man skämtar om spårvagnar i Stockholm. Om nu inte Johans inlägg var ett skämt det också!
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Undertecknad trodde sig förstå att RR hade förstått det tilltänkta reklamtricket varför undertecknad understod sig en lätt ironisk ton som möjligen inte framgick.RR skrev: Jaså bäste "2763", du menar så? OK, då överger vi alla tankar på spårväg inne i Gamla stan, ditt ord får bli avgörande och projektet skrotas! Bilden är dock anslående, eller hur? Men tänk att man aldrig kan få gehör för laterala ideer. Fast sådant sådant är ju livet![]()
För att ge en mer personlig och seriös bild så ja, Spårväg i Gamla Stan kan kanske vara bra - på rätt ställe typ Skepps- och Munkbroarne.
/T
Med reservation för tyckfel.
Så gjorde man för 116 år sedan på (södra) Djurgården - kom med något nytt!M_M skrev:Nu har ni missat allt!
![]()
![]()
![]()
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Bravo "643"!643 skrev: Så gjorde man för 116 år sedan på (södra) Djurgården - kom med något nytt!
Slutsats: Inget är nytt under solen, vad man än ger sig in på!
Spännande bild förresten! Min salig farfar budade på en av paviljongerna efter världsutställningen på Djurgårdsslätten år 1897 och fick sitt anbud antaget. Han lät då montera ned paviljongen och flyttade den till den tomt intill Huvudsta bro, där det idag finns ett trist, grått 60-talskontorshus (mitt för Huvudsta f.d. folkskola). I det huset hade han bl.a. diversehandel och där föddes min far år 1905. Man kan alltså konstatera, att den f.d. paviljongen passerats av många hästspårvagnar under utställningstiden på Djurgården. Kan det ha haft betydelse för hur det blev med mina gener?
Undrar
/Ragnar Thörnblom
(Lustigt men humorfritt grottande i historien!)
Senast redigerad av RR den lördag 12 oktober 2013 21:02, redigerad totalt 1 gånger.