En liten fundering om stadsdelen och tunnelbanestationen...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

En liten fundering om stadsdelen och tunnelbanestationen...

Inlägg av Kantorn »

Gamla Stan (Gamla stan eller hur man nu skriver)

Stadsdelen hette fram till "modern" tid "Staden mellan broarna". Men tunnelbanestationen hette Gamla Stan.
Min fundering är: om SL hade bestämt sig för att inte uppkalla stationen efter "folkmun" utan efter vad det officiella namnet var, hade folkmunnen bytt namn då?
Dvs om tunnelbanestationen hade hetat "Staden mellan broarna", hade man börjat kalla hela stadsdelen för detta?

Det är en fråga som slog mig just.

Liknande frågor slår mig ibland. (Fördelen med frågor som slår en, är att man inte får blåmärken av dem...)
Professionell tyckare
LÅ1

Re: En liten fundering om stadsdelen och tunnelbanestationen

Inlägg av LÅ1 »

Just det exemplet är lite speciellt eftersom det formella namnet var långt och lite besvärligt att säga, jämfört med Gamla stan.
Men titta på Fridhemsplan, Thoridsplan och inte minst Telefonplan. Alla tre är namn på små torg samt på en T-banestation. Alla tre namnen används för stora områden. Man säger numera att man bor i Fridhemsplan, iThoridsplan och i Telefonplan. Har hört/läst det flera gånger. Jag skulle säga vid eller nära.

Kantorn skrev:(Fördelen med frågor som slår en, är att man inte får blåmärken av dem...)
:lol:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

[quote="LÅ1"]Just det exemplet är lite speciellt eftersom det formella namnet var långt och lite besvärligt att säga, jämfört med Gamla stan.
Men titta på Fridhemsplan, Thoridsplan och inte minst Telefonplan. Alla tre är namn på små torg samt på en T-banestation. Alla tre namnen används för stora områden. Man säger numera att man bor i Fridhemsplan, iThoridsplan och i Telefonplan. Har hört/läst det flera gånger. Jag skulle säga vid eller nära.
Ja, men det är just det. Det fanns ingen formell plats som hette "Gamla stan" över huvud taget. Motsvarande dina exempel hade väl varit att ge stationen namnet "Kornhamnstorg", "Munkbrohamnen" eller liknande. Vilket i och för sig inte hade varit bättre, men ändå.
Jag påstår - om det stämmer eller inte kan ingen kolla eftersom det inte blev så - att om station Gamla stan hade fått det officiella namnet på stadsdelen, Staden mellan broarna, så hade inte Gamla stan i dag hetat Gamla stan.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Just det exemplet är lite speciellt eftersom det formella namnet var långt och lite besvärligt att säga, jämfört med Gamla stan.
Men titta på Fridhemsplan, Thoridsplan och inte minst Telefonplan. Alla tre är namn på små torg samt på en T-banestation. Alla tre namnen används för stora områden. Man säger numera att man bor i Fridhemsplan, iThoridsplan och i Telefonplan. Har hört/läst det flera gånger.
Nej, så säger man inte om man är uppvuxen i innerstaden (eller någon annan stads innerstad). Däremot kan man kanske höra förortsbor säga det om sina kompisar: "Han bor i Fridhemsplan". Om någon säger så om sig själv så är det nog någon som är uppvuxen i en förort eller på annat sätt påverkad av förortsdialekten.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Just det exemplet är lite speciellt eftersom det formella namnet var långt och lite besvärligt att säga, jämfört med Gamla stan.
Men titta på Fridhemsplan, Thoridsplan och inte minst Telefonplan. Alla tre är namn på små torg samt på en T-banestation. Alla tre namnen används för stora områden. Man säger numera att man bor i Fridhemsplan, iThoridsplan och i Telefonplan. Har hört/läst det flera gånger.
Nej, så säger man inte om man är uppvuxen i innerstaden (eller någon annan stads innerstad). Däremot kan man kanske höra förortsbor säga det om sina kompisar: "Han bor i Fridhemsplan". Om någon säger så om sig själv så är det nog någon som är uppvuxen i en förort eller på annat sätt påverkad av förortsdialekten.
Jag reagerar bara när jag hör "i" om dessa platser. Om folk just pratar om sitt eget boende, det vet jag inte.
Men börjar man använda namnen för ett helt område, och inte bara för en liten plats, då blir antagligen "i" den naturliga prepositioner, hur knasigt det än låter för många andra.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jo, men det gör man ju inte om man inte är lite tunnelbaneskadad. Med det begreppet menar jag att man ser stan som en serie av små öar runt respektive tunnelbanestation, som i förorterna. Det kan få lustiga följder som att man går från Jarlaplan till Rådmansgatan för att åka tunnelbana till Universitetet.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Lidingöborna säger i motsats till utsocknes att de bor i Lidingö.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tja, i princip skulle man ju kunna säga att man bor "på stockholm" men jag föredrar nog att säga att jag bor i Stockholm. Vad säger islänningarna?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

För att återgå till grundfrågan; varför sa man Gamla stan i stället för Staden mellan broarna? Och hur utbrett var det?
Det är inte otroligt att man fortsatt att säga Gamla stan och lät det namnet få gälla för T-banestationen, oavsett vad som stod på stationsskyltarna. Och då kanske namnbytet hade blivit av ändå. Men som sagt något facit finns inte.

Man bytte ju namn på fem stadsdelar samtidigt, varav den då blivande Gamla stan var en, omjag mins rätt.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:För att återgå till grundfrågan; varför sa man Gamla stan i stället för Staden mellan broarna? Och hur utbrett var det?
Det är inte otroligt att man fortsatt att säga Gamla stan och lät det namnet få gälla för T-banestationen, oavsett vad som stod på stationsskyltarna. Och då kanske namnbytet hade blivit av ändå. Men som sagt något facit finns inte.

Man bytte ju namn på fem stadsdelar samtidigt, varav den då blivande Gamla stan var en, omjag mins rätt.
Jag gissar att man fortsatt använda "gamla stan" för stadsdelen i folkmun oavsett.
Återstår då om en T-station med namnet "staden mellan broarna" skulle fått något annat namn i folkmun.
Jag kan faktiskt inte komma på någon T-station , av 100, som i folkmun fått ett annat namn än det ordinarie ?
Kontakt:

Inlägg av »

En liknande diskussion fördes för nio år sedan i detta forum.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... f=2&t=5939
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

En intressant frågeställning.

Det finns en del officiella namn som i princip aldrig används, annat än i vissa mycket formella sammanhang. "Staden inom broarne" (med "e" på slutet) var tydligen en ännu tidigare form, men från 1926 var det officiella namnet "Staden Mellan Broarna". Men redan tidigt hade begreppet "Gamla stan" slagit igenom. Nu tror jag inte att det hade hjälpt om man gett stationen detta långa namn. "Folk" hade nog gått runt det ändå, det är helt enkelt för otympligt. Först 1980 accepterades det "folkliga" namnet officiellt som stadsdelsnamn.

Ett likartat exempel är ''Ladugårdsgärdet'' (officiellt stadsdelsnamn sedan 1926). Knappast någon använder det i dagligt tal och tunnelbanestationen heter mycket riktigt "Gärdet". Här framhärdar det kommunala dock och vägrar anpassa sig till "folkmunnen".

De allra flesta i Hammarby sjöstad är lyckligt ovetande om att de egentligen bor i Södra Hammarbyhamnen. Ett namnbyte har föreslagits i det lokala Sjöstadsbladet. De flesta politiker som intervjuades var positiva. De flesta blev rent utav förvånade och sade sig inte "ha en aaaning" om vad stadsdelen egentligen heter.
Lennart Petersen

Anders Hanquist skrev:De allra flesta i Hammarby sjöstad är lyckligt ovetande om att de egentligen bor i Södra Hammarbyhamnen. Ett namnbyte har föreslagits i det lokala Sjöstadsbladet. De flesta politiker som intervjuades var positiva. De flesta blev rent utav förvånade och sade sig inte "ha en aaaning" om vad stadsdelen egentligen heter.
Men en del av de boende i sjöstaden ska nog fortsätta att vara lyckligt ovetande.
För Södra Hammarbyhamnen är bara en del av Hammarby Sjöstad som även omfattar delar norr om Hammarby sjö på Södermalm. Sjöstaden är alltså norr,söder och öster om Hammarby sjö. Och Hammarby Sjöstad anses tillhöra innerstaden trots delar utanför egentliga Södermalm. Den tillhör Sofia församling och Södermalms stadsdelsnämnd.

http://www.hammarbysjostad.se/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarby_sj%C3%B6stad
Anders Hanquist

Namnet tillkom som ett stadsbyggnadsprojekt, och då innefattades även vissa kvarter på Södermalm (dock inte det på 80-talet byggda kv Hamnvakten). Så i så måtto har du helt rätt. Numera är det dock ytterst ovanligt att man refererar till de norra delarna som "Hammarby sjöstad". Den portal du hänvisar till omfattar också bara "södra delen". I och med att området blir färdigbyggt och inte längre är ett "projekt" kommer sannolikt den ursprungliga definitionen att falla i glömska. När man vill göra det till ett "riktigt" stadsdelsnamn så är det Södra Hammarbyhamnen man avser.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hammarby sjöstad blir aldrig en del av den "riktiga" innerstaden, det ligger på fel sida om Hammarby sjö. Motsvarande gäller Liljeholmen och allt vad man nu kan komma på. Församlingstillhörighet spelar ungefär lika stor roll som vad det står på parkeringsbiljetterna. Ursäkta att jag tjatar men man kan inte bygga ut innerstaden, ni får hitta på något nytt begrepp, "närstad" eller vad som helst för de kvasicentrala stadsdelarna...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

"Staden mellan broarna" borde väl ha bytt namn till "tätortsdelen mellan broarna" i samband med att den juridiska definitionen av stad upphörde vid kommunalreformen 1971? :mrgreen: :mrgreen:

Seriöst så är väl sju stavelser lite för långt för namnet på en tunnelbanestation.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Vad gäller Ladugårdsgärdet så har ju SL gått emot kommunen även där. SL tänker praktiskt, inte teoretiskt, vid namngivning av T-banestationer. Åtminstone i vissa fall.
Att en station med (förvisso bara) sex stavelser kunde ha haft fyra beror ju på att Östra Station - alt Stockholms Östra - planerades läggas ned.
Professionell tyckare
Anders Hanquist

Lennart Petersen skrev:Jag kan faktiskt inte komma på någon T-station , av 100, som i folkmun fått ett annat namn än det ordinarie ?
Nja. Vissa "smeknamn" är så utbredda att de nästan konkurrerar med det officiella namnet. "Medis" för "Medborgarplatsen" är väl ett exempel.

Å andra sidan används ofta "T-Centralen" även när "folk" menar Stockholms centralstation.

De nya underjordiska pendeltågsstationerna kommer nog nästan aldrig att omnämnas med sina officiella namn. "Stockholm Odenplan" kommer sannolikt i 99 fall av 100 att kallas enbart "Odenplan". Då räknar jag inte in automatiska stationsutrop och dylika sammanhang.
Lennart Petersen

Anders Hanquist skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag kan faktiskt inte komma på någon T-station , av 100, som i folkmun fått ett annat namn än det ordinarie ?
Nja. Vissa "smeknamn" är så utbredda att de nästan konkurrerar med det officiella namnet. "Medis" för "Medborgarplatsen" är väl ett exempel.

Å andra sidan används ofta "T-Centralen" även när "folk" menar Stockholms centralstation.

De nya underjordiska pendeltågsstationerna kommer nog nästan aldrig att omnämnas med sina officiella namn. "Stockholm Odenplan" kommer sannolikt i 99 fall av 100 att kallas enbart "Odenplan". Då räknar jag inte in automatiska stationsutrop och dylika sammanhang.
Ja det är nog helt riktigt. För T-centralen råder viss förvirring när den ibland blir kallad för centralen och omvänt blir ibland hela komplexet järnväg-T-bana kallat för T-centralen, kanske av dom som sällan åker tåg.
Och en del långa namn förkortas väl , ingen säger hela "Sundbybergs centrum " och Teknis lär väl också vara frekvent.
För Stockholm Odenplan" så har i vart fall jag antagit,men jag kan ha fel, att namnet är ett arbetsnamn och att man förhppningsvis använder det korta Odenplan rätt och slätt.
Eller ska vi ha det som i Tyskland där det finns ett otal stationer som börjar på München,Düsseldorf,Dortmund e.t.c med ett tillägg ?
Anders Hanquist

Lennart Petersen skrev: För Stockholm Odenplan" så har i vart fall jag antagit,men jag kan ha fel, att namnet är ett arbetsnamn och att man förhppningsvis använder det korta Odenplan rätt och slätt.
Eller ska vi ha det som i Tyskland där det finns ett otal stationer som börjar på München,Düsseldorf,Dortmund e.t.c med ett tillägg ?
Det är nog snarast tvärtom. I början av projektet Citybanan stod det alltid "Odenplan" och "City" i informationen. Men sedan några år tillbaka skrivs de med tilläget "Stockholm". Kanske är det namn som "Berlin Alexanderplatz" som spökar. Måhända måste man av trafiktekniska ha formellt skilda namn (vilket dock motsägs av att Farsta strand numera är namn på både en P- och en T-station). Kanske blir det en kompromiss att namnet Stockholm Odenplan används internt, men att skyltning och utrop bara anger Odenplan. Det borde räcka. "Södertälje syd undre" och "Södertälje syd nedre" skyltas ju till exempel inte.
Skriv svar