Poliskontroll upptäckte många brott

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Poliskontroll upptäckte många brott

Inlägg av LÅ1 »

Polisen hade en kontroll på Tranebergsbron tidiga natten mot fredag.
Man tog 10 drograttfyllerister, varav 2 grova, men bara 2 rattfyllerister berusade med alkohol. Kan de proportionerna vara de vanliga i stockholmstrafiken? Svårt att tro det.
Hur testar man drogfylleri? Finns det snabbtest likt utandningstester för alkohol?

Man tog också två för knivinnehav. Vad krävs för att bli straffad för det? En fickkniv i fickan eller handskfacket för att kunna skala en apelsin lättare, vid behov?
När jag är på landet så händer det att jag har en morakniv i dörrfickan. Kan vara bra att ha. Har aldrig funderat på om det är olagligt. Den fanns nog där när jag besiktigade bilen t.o.m.

"Min uppfattning är att nästan var tredje bil vi stoppade i natt gav någon form av misstanke om brott", säger insatsledaren. Men då måste man väl ha gjort visst urval på vilka bilar man stoppar?

Vis av denna, och flera andra, kontroller så borde de ju ske ofta. Fast då lär sig nog buset att undvika kontrollerna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Re: Poliskontroll upptäckte många brott

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Polisen hade en kontroll på Tranebergsbron tidiga natten mot fredag.
Man tog 10 drograttfyllerister, varav 2 grova, men bara 2 rattfyllerister berusade med alkohol. Kan de proportionerna vara de vanliga i stockholmstrafiken? Svårt att tro det.
Min spontana reflektion är att drograttfylleristerna kanske har sämre omdöme än "vanliga" rattfyllerister och därför är sämre på att undvika de mest klassiska kontrollerna, som den vid Tranebergsbron.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag gissar att drograttfyllerister överskattar sin förmåga att maskera berusningen vid kontroll, kanske?

Vad gäller misstanke om brott och det där med knivar så är det väl tyvärr en antydan till en polisstat. Visst är det väl inte jätteofta man behöver en kniv i samband med bilkörning, men det torde väl vara ungefär lika ofta/sällan som första-hjälpen-lådan behövs...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är väl en viss skillnad mellan att ha en kniv i första hjälpen-lådan och att ha den i dörrfacket.

Men egentligen håller jag med just när det gäller knivar - det som blir jobbigt för rättsväsendet är ju när det kommer en rakad svensk hantverkarkille med lätt alkoholiserat utseende, många verktyg i bilen OCH dålig attityd...
Låst