Hjulslitage stoppar trafiken på Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Leif Steen

Re: Hjulslitage stoppar trafiken på Saltsjöbanan

Inlägg av Leif Steen »

Tre av varandra oberoende källor anger att Arriva inte har ombesörjt att spårsmörjning skett. Enligt samma källor, jag ska söka efter avtalshandlingarna för Arrivas uppdrag, ska det inte vara några som helst oklarheter om ansvarsfrågan.

På banor där det finns spårsmörjningsutrustning i spår är annars principen att det är infrastrukturhållaren som sköter smörjning, på banor med fordonsburen utrustning är det operatörens ansvar att smörja.

Vännen Daniel framför att det ska finnas oklarheter, men om sanningen ska fram, och det ska den, har Arriva inte direkt utmärkt sig som bäst i klassen på övertagande av trafikentreprenader (ironi och underdrift!). Jag tänker på busstrafik i Täby, Åkersberga, Råsta. Det kan väl heller inte finnas några oklarheter i vem som ställde ett aktiverat och körklart tåg utan uppsikt på bangården i Neglinge.

Trafikarbete och i där ingående säkerhetsstyrning, bedrivs efter avtal, förtroende mellan parterna, dokumentation, utbildning och genom uppföljning. Ur en utomståendes synvinkel ser det ju då tyvärr ut som om Arriva har det lite jobbigt just nu och att det finns en viss uppförsbacke att övervinna för att återställa sitt renomé.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sorry, jag förstod inte att tråden gick ut på att häckla Arriva. Det tänker jag inte delta i, däremot upplyser jag gärna om lagstiftningens innebörd. Du nämner ordet "säkerhetsstyrning" och där kan jag påpeka att det är respektive tillståndshavare som ansvarar för säkerhetsstyrningen inom ramarna för sitt tillstånd, detta gäller oavsett avtalsmässiga förhållanden.

Beträffande innebörden av begreppet "oklarheter" så handlar ju inte utredningar bara om att ta reda på vem som är ansvarig, utan också vad som faktiskt gått snett och hur det kan förebyggas. En olycka skulle väl t ex inte behöva utredas i månader av flera myndigheter om det inte fanns oklarheter?!?

Det är svårt att förebygga framtida händelser om man bara avrättar dem man anser som skyldiga utan närmare undersökning...
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

daniel_s skrev:En olycka skulle väl t ex inte behöva utredas i månader av flera myndigheter om det inte fanns oklarheter?!?

Det är svårt att förebygga framtida händelser om man bara avrättar dem man anser som skyldiga utan närmare undersökning...
Jo, även när ansvaret är klart och tydligt tar det tid att dokumentera och beskriva hur det gick till och göra en skriftlig beskrivning om vad som hände, samt att beskriva vilka faktorer (fysiska och mänskliga) som gjorde att det som hände hände på det sätt det hände - med vetenskaplig grundad beskrivning om varför så skedde. Kan jag rekommendera Lundblad - Skärvad - 'Vetenskaplig metod'? En riktig klassiker som jag tror du skulle älska. 8)
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Christer J skrev:Kan jag rekommendera Lundblad - Skärvad - 'Vetenskaplig metod'? En riktig klassiker som jag tror du skulle älska. 8)
Hittar ingen sådan bok när jag försöker söka, menar du möjligen Lundahl och Skärvad? Eller är de sökmotorer jag har tillgång till för moderna för att hitta en sådan klassiker :?

Men visst får du rekommendera böcker; inte bara jag utan även många andra borde läsa flera! Fast några har jag i alla fall läst :wink:
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

daniel_s skrev:
Christer J skrev:Kan jag rekommendera Lundblad - Skärvad - 'Vetenskaplig metod'? En riktig klassiker som jag tror du skulle älska. 8)
Hittar ingen sådan bok när jag försöker söka, menar du möjligen Lundahl och Skärvad? Eller är de sökmotorer jag har tillgång till för moderna för att hitta en sådan klassiker :?

Men visst får du rekommendera böcker; inte bara jag utan även många andra borde läsa flera! Fast några har jag i alla fall läst :wink:
Jo visst är det den, om den inte gjorts i populärversion så är det en gedigen tjock bok för den som vill göra ett ordentligt utredningsarbete.

Se: Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Jag är inte eller har varit ute för att häckla Arriva. Men, faktum kvarstår ju att Arriva varit aktiv part i de fyra senaste skandalerna inom SLs trafikapparat. Vilka är det då, tänker ni? Olyckan i Saltsjöbaden, trafikövertagandet i Täby/Åkersberga, påstått miljöbrott i Täby/Åkersberga där bussar lämnats gående på tomgång i timmar och nätter*) under senaste vinter samt hjulslitaget på Saltsjöbanan. Allt detta är verifierbart i öppna källor och i offentliga handlingar.

Jag hoppas att både Trafikförvaltningen/SL och Arriva har fungerande processer för lärande och organisatorisk utveckling så att inga sådana här händelser tillåts upprepas.

Nog om detta nu så att tråden inte spårar ur ! Vi inväntar med spänning rapporternna om Saltsjöbaden och hjulslitaget.

*) SLs bussramper har normalt koppling typ. UWE-verken till bussarna men det missades troligen i upphandlingen. Någon adapter till annat system saknades när trafiken togs över i januari 2013.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Leif Steen skrev:Jag är inte eller har varit ute för att häckla Arriva.
Ja som sagt, varför skulle vi vilja vara ute för att häckla Arriva.. ? man sågar inte av den gren man sitter på lixom och i familjen flyter lönepengar in från det hållet.
Däremot kan man ju komma med befogad kritik, vilket jag nog anser att både jag själv och Leif Steen gör. Vi har nog båda så många år i den här branschen, att vi både vet och ser en hel del. Jag själv mest utanför SL-området dock, men hänger väl med skapligt ändå, även på det so händer där.
Skriv svar