Det finns ångestdämpande medicin om man tycker att trafiken är obehagligLÅ1 skrev:Det handlar ju inte bara om huruvida cyklisterna far illa. De är ju inte ensamma på gatorna. (Även om de ibland tycks tro det.) De kan ju ge upphov till skador på andra. Och de skapar oro och ängslan bland andra trafikantgrupper, inte minst äldre. (De senare borde se till att sätta ut käppen eller gåstaven först på övergångsstället, om de nu använder sådana hjälpmedel.)Erik Sandblom skrev:Det är ovanligt att cyklister som cyklar mot rött far illa


Den retoriska bollen att kolla sekundära skador ligger väl hos polisen. Det var polisen som började med att påstå/insinuera att cyklisters rödljuskörningar sänker trafiksäkerheten (såpass att det är en bra idé att genomföra kontroller och bötfälla regelbrytare). Därmed torde det åligga polisen att motivera sitt agerande. Visst, givetvis har polisen stora möjligheter att agera hur de vill utan att motivera det utåt, exempelvis är det en dålig idé att berätta hur de genomför spaningsarbete o.s.v., men om de väl ger sig in i trafiksäkerhetsdebatt så bör de givetvis ha belägg för sina påståenden.Odd skrev:intressant... du försöker alltså att rättfärdiga ett lagvidrigt beteende med att andra gör så utan att råka illa ut? Räknar man då även sekundära följder?Erik Sandblom skrev:Polisens häxjakt på cyklister. Krister Isakssons blogg
Vi studerade cykelolyckor med personskador mellan åren 2000-2006 och där sökte vi särskilt efter personskadeolyckor där cyklisten cyklat mot rött. Vi hittade EN olycka, en berusad cyklist som hade cyklat mot rött i korsningen Rosenlundsgatan/Hornsgatan och blev lindrigt skadad.
Jag anar att det skett en ihopblandning om vad som diskuteras. Om man diskuterar en enda enskild cyklists ageranden så är givetvis den enskilde individen juridiskt ansvarig för sina handlingar.2763 skrev:Cykelinfrans betydelse för cyklistens ansvar finns inte och det är det som är min poäng. Det finns självklart psykosociala faktorer och samhällsstrukturer som gör att man gärna projicerar bort det ansvar man har på något/någon annan. Oaktat hur dålig cykelinfrastrukturen är så är det fortfarande cyklistens ansvar att följa lagen - man kan helt enkelt inte skylla ifrån sig sitt eget ansvar.M_M skrev:Cykelinfrans betydelse framgår väl med all önskvärd tydlighet av oproportionerligt många som har negativa åsikter om cyklister har erfarenhet från just Stockholm med sin erkänd tåliga cykelinfra.2763 skrev: Dvs du tar inte ditt ansvar som cyklist utan du lägger ansvaret på en annan instans. Det kallas för att projicera. Dvs i stället för att anpassa dig efter verkligheten lägger du ansvaret på "Trafikkontoren". Det är fel ände att börja även om man självfallet måste ha en bra infrastruktur och även om det är så att det är väghållaren som ansvarar för det - men det är en helt annan diskussion än "till alla er som inte gillar cyklister".
Väghållaren har dock också ett ansvar, men det ansvaret fritar inte cyklisten från dennes skyldigheter.
Jag fick intrycket att diskussionen däremot gäller systematiska regelbrott och då är inte trafikkontroller den långsiktigt vettiga lösningen utan en förbättring av infran är vad som faktiskt löser problemet istället för att endast bota symptomet.