Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg tror nok det beste for Saltsjøbanan er om man bestemmer seg for å gjøre den til en del av et større trafikksystem, enten la banen bli riktig T-bane som er fortsettelse av T-banen til Nacka eller som sporvei koblet til Tvärbanan og fremtidige sporveier i sentrale Stockholm. Man kunne tenke seg linje 21 Gåshaga-Slussen-Saltsjøbaden og 22 Kyrkviken-Solna-Sickla-Solsidan. 21 kunne overta T-banetunnelen Ropsten-Østermalsmtorg, og T-banene som i dag går til Ropsten kunne fortsette til Kårsta/Rimbo og Østerskär. Vips hadde Stockholm endast to systemer.
Fast man har kommit fram till att det mest ekonomiskt försvarbara alternativet är att låta banan förbli som den är idag, att det är onödigt att lägga pengar på en så total ombyggnad som krävs för att ha kvar samma kapacitet som idag men med spårvagnar. Dessutom blir ju de där linjerna väldigt långa och störningskänsliga, särskilt med tanke på att man ska igenom stan.
Tror heller inte att det är det ekonomiskt bästa alternativet att bygga om Roslagsbanan (den som går till Kårsta) till normalspår.
Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg tror nok det beste for Saltsjøbanan er om man bestemmer seg for å gjøre den til en del av et større trafikksystem, enten la banen bli riktig T-bane som er fortsettelse av T-banen til Nacka eller som sporvei koblet til Tvärbanan og fremtidige sporveier i sentrale Stockholm. Man kunne tenke seg linje 21 Gåshaga-Slussen-Saltsjøbaden og 22 Kyrkviken-Solna-Sickla-Solsidan. 21 kunne overta T-banetunnelen Ropsten-Østermalsmtorg, og T-banene som i dag går til Ropsten kunne fortsette til Kårsta/Rimbo og Østerskär. Vips hadde Stockholm endast to systemer.
Fast man har kommit fram till att det mest ekonomiskt försvarbara alternativet är att låta banan förbli som den är idag, att det är onödigt att lägga pengar på en så total ombyggnad som krävs för att ha kvar samma kapacitet som idag men med spårvagnar. Dessutom blir ju de där linjerna väldigt långa och störningskänsliga, särskilt med tanke på att man ska igenom stan.
Tror heller inte att det är det ekonomiskt bästa alternativet att bygga om Roslagsbanan (den som går till Kårsta) till normalspår.
Hur har man räknat ut att det är ekonomiskt bäst att behålla allt som det är jämfört med t.ex. en sammankoppling med tunnelbanan? Jag tvivlar på att man verkligen räknat på de optimalaste varianterna av olika alternativ...
Det er klart at det billigste alltid er å ikke gjøre noe som helst, evt. legge ned og kjøre buss. Men man må vurdere i et samfunnsøkonomisk perspektiv.
Vilka avstängningar har gjorts på senare år? Vilka arbeten är redan gjorda?
Vad planeras de närmsta åren? Blir det, som det verkar, många mindre arbeten som man har gjort på Roslagsbanan, eller kan det bli en totalavstängning som på Lidingöbanan?
twr skrev:Vad planeras de närmsta åren? Blir det, som det verkar, många mindre arbeten som man har gjort på Roslagsbanan, eller kan det bli en totalavstängning som på Lidingöbanan?
Enligt artikeln gör man nu en mer detaljerad tidplan för hur arbetet ska fördelas, och med tanke på den senaste akuta avstängningen är kanske inte en helavstängning likt Lidingöbanan den bästa. Om man gör det likt Roslagsbanan blir det väl ungefär som den tidigare länkade utredningens tidplan visar.
Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg tror nok det beste for Saltsjøbanan er om man bestemmer seg for å gjøre den til en del av et større trafikksystem, enten la banen bli riktig T-bane som er fortsettelse av T-banen til Nacka eller som sporvei koblet til Tvärbanan og fremtidige sporveier i sentrale Stockholm. Man kunne tenke seg linje 21 Gåshaga-Slussen-Saltsjøbaden og 22 Kyrkviken-Solna-Sickla-Solsidan. 21 kunne overta T-banetunnelen Ropsten-Østermalsmtorg, og T-banene som i dag går til Ropsten kunne fortsette til Kårsta/Rimbo og Østerskär. Vips hadde Stockholm endast to systemer.
Vad är fördelen med få system? Är fördelen värd kostnaden för att spika ut Roslagsbanan och lägga ner Näsbypark? Är det värt två spårvägslinjer som börjar och slutar i två av stockholms rikaste förorter? Dessutom finns ju ett tredje system - pendeltåget.
Ved å bygge Roslagsbanan om til T-bane kommer man helt inn til sentrale Stockholm og videre til Söder uten omstigning. Mange passasjerer vil sikkert oppleve det som positivt. Hvis man flytter endepunktet for tunnelbanen fra Ropsten til Østerskär, og lar sporvogner overta strekningen Ropsten-Østermalmstorg så får man også direktetrafikk Lidingø-Sentrum uten omstigning.
Nils Carl Aspenberg skrev:Ved å bygge Roslagsbanan om til T-bane kommer man helt inn til sentrale Stockholm og videre til Söder uten omstigning. Mange passasjerer vil sikkert oppleve det som positivt. Hvis man flytter endepunktet for tunnelbanen fra Ropsten til Østerskär, og lar sporvogner overta strekningen Ropsten-Østermalmstorg så får man også direktetrafikk Lidingø-Sentrum uten omstigning.
Roslagsbanans trafik får naturligtvis inte plats i T-banan. Spårvagn till Östermalmstorg innebär lägre kapacitet , spårvagnsresenärerna får ett byte vid Östermalmstorg i stället för Ropsten, fördel? Och resenärer Ropsten-Karlaplan får ett extra byte i onödan. Så måste det naturligtvis anläggas en station för att vända spårvagnarna vid Östermalmstorg till kostnad någon miljard. Helt verklighetsfrämmande förslag som inte finns på agendan i vår trafikplanering.
Nils Carl Aspenberg skrev:Ved å bygge Roslagsbanan om til T-bane kommer man helt inn til sentrale Stockholm og videre til Söder uten omstigning. Mange passasjerer vil sikkert oppleve det som positivt. Hvis man flytter endepunktet for tunnelbanen fra Ropsten til Østerskär, og lar sporvogner overta strekningen Ropsten-Østermalmstorg så får man også direktetrafikk Lidingø-Sentrum uten omstigning.
Roslagsbanans trafik får naturligtvis inte plats i T-banan. Spårvagn till Östermalmstorg innebär lägre kapacitet , spårvagnsresenärerna får ett byte vid Östermalmstorg i stället för Ropsten, fördel? Och resenärer Ropsten-Karlaplan får ett extra byte i onödan. Så måste det naturligtvis anläggas en station för att vända spårvagnarna vid Östermalmstorg till kostnad någon miljard. Helt verklighetsfrämmande förslag som inte finns på agendan i vår trafikplanering.
Ibland undrar man om hr Aspenberg någonsin varit i Stockholm?
Bara för att det går att göra spårväg och tunnelbana av förortsbanor i Oslo, så behöver det inte btyda att man kan göra samma sak i Stockholm...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Det är inte speciellt glest i tågen mellan Östermalmstorg och Ropsten i rusningstid. Och det blir säkert fler, inte färre, som vill resa den sträckan, eller del därav, i framtiden.
Roslagsbanans trafik får naturligtvis inte plats i T-banan. Spårvagn till Östermalmstorg innebär lägre kapacitet , spårvagnsresenärerna får ett byte vid Östermalmstorg i stället för Ropsten, fördel? Och resenärer Ropsten-Karlaplan får ett extra byte i onödan. Så måste det naturligtvis anläggas en station för att vända spårvagnarna vid Östermalmstorg till kostnad någon miljard. Helt verklighetsfrämmande förslag som inte finns på agendan i vår trafikplanering.
Skulle man inte kunna "Tunnelbanisera" roslagsbana enklare genom att förenkla byten till T-röd t.ex vid stockholm Ö (gräv ned stationen så att tekniska högskolan och stockholmÖ blir en station) eller samma sak vid Danderyds sjukhus?
Roslagsbanans trafik får naturligtvis inte plats i T-banan. Spårvagn till Östermalmstorg innebär lägre kapacitet , spårvagnsresenärerna får ett byte vid Östermalmstorg i stället för Ropsten, fördel? Och resenärer Ropsten-Karlaplan får ett extra byte i onödan. Så måste det naturligtvis anläggas en station för att vända spårvagnarna vid Östermalmstorg till kostnad någon miljard. Helt verklighetsfrämmande förslag som inte finns på agendan i vår trafikplanering.
Skulle man inte kunna "Tunnelbanisera" roslagsbana enklare genom att förenkla byten till T-röd t.ex vid stockholm Ö (gräv ned stationen så att tekniska högskolan och stockholmÖ blir en station) eller samma sak vid Danderyds sjukhus?
Hellre samma sak vid Odenplan eller Centralen. Odenplan är nog (?) enklare att åtgärda, ger bytesmöjlighet till T-grön och pendeltåg. Centralen vore det allra bästa eftersom där är bytesmöjligheterna störst. Men jag tror Odenplan räcker. Tekniska högskolan har den nackdelen att den ligger på samma linje som Danderyd. Mitt förslag således: Gör så vid Danderyds sjukhus (med den omväg det innebär) och Odenplan.
Hellre samma sak vid Odenplan eller Centralen. Odenplan är nog (?) enklare att åtgärda, ger bytesmöjlighet till T-grön och pendeltåg. Centralen vore det allra bästa eftersom där är bytesmöjligheterna störst. Men jag tror Odenplan räcker. Tekniska högskolan har den nackdelen att den ligger på samma linje som Danderyd. Mitt förslag således: Gör så vid Danderyds sjukhus (med den omväg det innebär) och Odenplan.
Låter rimligt (man skullle nog göra samma sak i farsta förresten). Men vad vill du göra med näsbyparkgrenen
Hellre samma sak vid Odenplan eller Centralen. Odenplan är nog (?) enklare att åtgärda, ger bytesmöjlighet till T-grön och pendeltåg. Centralen vore det allra bästa eftersom där är bytesmöjligheterna störst. Men jag tror Odenplan räcker. Tekniska högskolan har den nackdelen att den ligger på samma linje som Danderyd. Mitt förslag således: Gör så vid Danderyds sjukhus (med den omväg det innebär) och Odenplan.
Hmm, nu ser jag ju på svenska wikipedia att detta nästan är gjort vid universitetet. Hur långt är det att gå där?
Hellre samma sak vid Odenplan eller Centralen. Odenplan är nog (?) enklare att åtgärda, ger bytesmöjlighet till T-grön och pendeltåg. Centralen vore det allra bästa eftersom där är bytesmöjligheterna störst. Men jag tror Odenplan räcker. Tekniska högskolan har den nackdelen att den ligger på samma linje som Danderyd. Mitt förslag således: Gör så vid Danderyds sjukhus (med den omväg det innebär) och Odenplan.
Hmm, nu ser jag ju på svenska wikipedia att detta nästan är gjort vid universitetet. Hur långt är det att gå där?
Det är ungefär 300 meter att gå: http://kartor.eniro.se/m/nOBUE
Så någon vidare bytespunkt kan man nog inte säga att det är.