Museispårvägen i Malmö

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
simonbertilsson

Museispårvägen i Malmö

Inlägg av simonbertilsson »

Vad passar väl bättre en ledig, solig och varm septemberlördag än att ta frulle på ett fik i Västra Hamnen och knata ner till sin närmsta museibana? Ingen aning faktiskt, så det var vad jag gjorde och kameran fick följa med. :cool:

Bild
Bastionen, som är linjens ena ändhållpats och ligger ett stenkast från Malmö Museer. Vagnen är en prototyp byggd av Kockums och levererad 1906. Det var den enda som byggdes, för istället fick Asea ordern. Vagnen har tidigare använts som verkvagn och för rälsslipning, men får numera gå som museivagn i passagerartrafik.

Bild
Banérskajen, vid Fiskehoddorna, som viker av i ett triangelspår från huvudlinjen. Spåret bakom leder in till den lilla uppställningsplatsen på Malmö Tekniska Museums område. I bakgrunden syns mitt grannhus. Praktiskt med en museibana på så kort gångavstånd från hemmet! :)

Bild
Banan går genom den natursköna Slottsparken och är enkelspårig hela vägen. Bilarna får vackert rätta sig efter spårvagnen, som självklart går först.

Bild
En förarplatsbild. Luftig och skön förarplatsmiljö, åtminstone en sådan här dag.

Bild
Linjens andra ändhållplats vid Stadsbiblioteket.

Bild
Sista turen är körd och det är dags för uppställning för natten. Trafiken går varje lördag och söndag fram till slutet på september. En tur rekommenderas varmt om du befinner dig i närheten.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Kjell L

Re: Museispårvägen i Malmö

Inlägg av Kjell L »

Fina bilder. Tack för det Simon.

Hälsar

Kjell L
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Synd de aldrig kör på vardagar. Bara då jag brukar vara i Malmö.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Kjell L skrev:Fina bilder. Tack för det Simon.

Hälsar

Kjell L
Tack tack!

//En som besöker forumet ytterst sporadiskt. :oops:
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Fina bilder!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Kan inte annat än att stämma in i lovsången till dina bilder. Synd bara att man inte fullbordade varvet runt Slottsparken och Malmöhus!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ja, fast ännu mer synd är väl egentligen att museispårvägen inte kan fylla någon egentlig trafikuppgift.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Martin skrev: Synd bara att man inte fullbordade varvet runt Slottsparken och Malmöhus!
Ursäkta en kusin från skärgården som inte är så insatt i spårvägsbyggnationer. Vem är denna man som inte "fullbordet varvet"...?

Vore kul att få höra vad han har för ursäkter...!

Undrar / Richard
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nationalencyklopedins ordbok skrev:man´ pron.
• obestämd person el. grupp av personer
Det är rimligt att anta att museispårvägen i Malmö är byggd av någon eller några. Förmodligen känner Martin inte till dennes/dessas identitet, d.v.s för honom är det en obestämd person eller grupp av personer som har byggt spårvägen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
Det är rimligt att anta att museispårvägen i Malmö är byggd av någon eller några. Förmodligen känner Martin inte till dennes/dessas identitet, d.v.s för honom är det en obestämd person eller grupp av personer som har byggt spårvägen.
Observera att ordet man i detta sammanhang inte är könsbestämmande! (Lika lite som i talesman, riksdagsman eller tjänsteman.)

Såg av en händelse spåret i gatan vid Stadsbiblioteket för några år sedan. Blev förvånad, för jag hade bara antagit att linjen var någon form av ganska kort ringlinje, vet inte varför.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
Harald skrev:
Observera att ordet man i detta sammanhang inte är könsbestämmande! (Lika lite som i talesman, riksdagsman eller tjänsteman.)
Observera också att i vissa fall är tillägget "man" rätt onödigt, exempelvis så är "ombudsman" en tautologi eftersom "ombud" torde vara tillräckligt.
Skriv svar