Lila linjen – ny tunnelbanesatsning (s)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spårlasse

Re: Lila linjen – ny tunnelbanesatsning (s)

Inlägg av spårlasse »

För att komma från S är det väl ett relativt bra förslag. (så, lite gnäll iaf :D )

Men å andra sidan är ju förslaget något som förekommit tidigare i delar och här på forumet. Det bidrag S gör till förslaget vet jag inte om det innebär en förbättring.

Känner mig tveksam till att bygga från Hagsätra. Ska det vara någon idé därifrån känns det ju som att man ska förlänga nuvarande gröna linje till Älvsjö. Även sträckan Älvsjö-Fruängen känns något tveksamt utifrån behov. Pendeltågen har ju bra bytespunkt vid Årstaberg till Liljeholmen och så mycket resande från Älvsjös närhet finns ju inte. Kopplingar till röda linjen finns ju ändå med flera av busslinjerna.

En billigare lösning är väl i sådana fall att förlänga gröna linjen till Älvjsö och sedan bygga "lila linjen" från Liljehojmen mot Norrort. Den delen tror jag mer på.

Att dra den över Hagastaden är väl dock tveksamt. Risken är att den måste gå mer centalt för att få den avlastande effekt på röda linjen som kan behövas.
Tror alltså mer på förslaget att dra den mer mot Tekniska och att nå Universitetet etc. Till Haga skulle den ju innebära ett komplement - men blir ju inte någon vidare bra lösning för huvuddelen av passagerarna (att åka från södra förorterna via Liljeholmen tar nog för lång tid - att man ändå skulle åka "den vanliga vägen" genom stan. Men detta får man väl göra beräkningar på i sådana fall.

Men grundproblemet är väl kostnaden. Under 25-30 miljarder är ju svårt att landa. Frågan är väl också om det är det som är mest behövligt.

Att det med nuvarande befolkningstillväxt dock på sikt kommer att behövas någon linje som avlastar södra delen av gröna linjen och norra av röda är ju dock uppenbart. Frågan är väl i sådana fall om denna lösning gör mest nytta för pengarna....
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

En station mellan Älvsjö och Årstafältet för stadsdelen Östberga skulle behövas?
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårlasse skrev:En billigare lösning är väl i sådana fall att förlänga gröna linjen till Älvjsö och sedan bygga "lila linjen" från Liljehojmen mot Norrort. Den delen tror jag mer på.

Att dra den över Hagastaden är väl dock tveksamt. Risken är att den måste gå mer centalt för att få den avlastande effekt på röda linjen som kan behövas.
Tror alltså mer på förslaget att dra den mer mot Tekniska och att nå Universitetet etc. Till Haga skulle den ju innebära ett komplement - men blir ju inte någon vidare bra lösning för huvuddelen av passagerarna (att åka från södra förorterna via Liljeholmen tar nog för lång tid - att man ändå skulle åka "den vanliga vägen" genom stan. Men detta får man väl göra beräkningar på i sådana fall.
Förutom Liljeholmen istället för Södra Station - Gullmarsplan/Slussen så låter det där som det jag propagerar för :D
spårlasse skrev:Men grundproblemet är väl kostnaden. Under 25-30 miljarder är ju svårt att landa. Frågan är väl också om det är det som är mest behövligt.
Problemet är väl inte just kostnaden utan vad man får för pengarna. Man får kapacitetsökning på ställen som kanske inte har jättestort behov. Men visst, om man verkligen också har lite mer storslagna exploateringsplaner för de aktuella områdena så kommer det väl i ett annat läge.
spårlasse skrev:Att det med nuvarande befolkningstillväxt dock på sikt kommer att behövas någon linje som avlastar södra delen av gröna linjen och norra av röda är ju dock uppenbart. Frågan är väl i sådana fall om denna lösning gör mest nytta för pengarna....
Bland annat det fixar ju mitt förslag :)
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:Hur är det, kan man få riksdagen att betala sambons lägenhet om man bor i östberga eller gäller det bara västberga?
Du tänker nog på Västertorp?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hmm ingen som tänkt på att den är perfekt som spårväg (samt mycket billigare). Små korrigeringar här och där av linjesträckningen bara, bl a över Östberga samt Västerbron.

(Off topic, åker över till Riga i kväll, ska jag ta med mig en Skoda For City tillbaka?).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:Hmm ingen som tänkt på att den är perfekt som spårväg (samt mycket billigare). Små korrigeringar här och där av linjesträckningen bara, bl a över Östberga samt Västerbron.
Ingen dum idé, MEN det blir en långsammare resa för längre avstånd, och då avlastas inte dagens T-banenät i så stor utsträckning. Och det var ju en av grundtankarna om jag förstått rätt.

Om man nu bygger T-bana så som det är ritat, kan det ju diskuteras varför man skall lägga två ändstationer på samma plats, stoppbock mot stoppbock så att säga. Kanske skulle det helt enkelt vara en lång förlängning av Hagsätragrenen? Kan se både för- och nackdelar med en sådan lösning, men undrar om inte fördelarna väger över om man ser ur kundperspektiv.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Hmm ingen som tänkt på att den är perfekt som spårväg (samt mycket billigare). Små korrigeringar här och där av linjesträckningen bara, bl a över Östberga samt Västerbron.
Ingen dum idé, MEN det blir en långsammare resa för längre avstånd, och då avlastas inte dagens T-banenät i så stor utsträckning. Och det var ju en av grundtankarna om jag förstått rätt.

Om man nu bygger T-bana så som det är ritat, kan det ju diskuteras varför man skall lägga två ändstationer på samma plats, stoppbock mot stoppbock så att säga. Kanske skulle det helt enkelt vara en lång förlängning av Hagsätragrenen? Kan se både för- och nackdelar med en sådan lösning, men undrar om inte fördelarna väger över om man ser ur kundperspektiv.
Det känns ju rimligare om Älvsjö skulle vara bytesstationen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

Nu bumpar jag en gammal tråd men...om man istället för att bygga en helt ny linje gör två skiljda linjer av röda linjen, antingen enligt detta förslag på Fredman på kvarnberget: http://fredmanpakvarnberget.blogspot.se ... -lila.html eller min egen favorit, att en ny tunnel byggs byggs mellan östermalmstorg till liljeholmen i en båge över norrmalm och kungsholmen (Stationer: Rådmansgatan - odenplan - stEriksplan - Fridhemsplan). Ropstensgrenen får gå i denna båge och sedan gå vidare mot fruängen. Byte mellan de bägge rödlinjederivaten sker förhoppningsvis både vid östermalmstorg och liljeholmen över perrong och vill man sedan förlänga eller grena av de nya linjerna längre ut kan man då göra så om behov finns. Bägge fallen ger en extra tunnelbanekorsning över mälaren men man behöver endast bygga 6,5-7,5km ny tunnel.

När det gäller den viktigaste frågan: Vilken färg de nya linjerna ska ha så bör den ena vara rödvit och den andra rödsvart för att skapa en länk till deras ursprung :D
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Rådmansgatan- Fridhemsplan känns ju inte precis undertrafikerat med tunnelbanan i dagsläget, kan jag inte bara sitta kvar på tåget från ropsten, om jag skall till liljeholmen, och byta på centralen om jag skall till fridhemsplan, så slipper man bygga något alls.

HS
gbd

Inlägg av gbd »

Ja, även med min idé så skulle du kunna sitta kvar på tåget om du skulle till liljeholmen och det skulle vara ungefär samma sträcka, men kanske kortare väntetid då grenarna kan trafikeras tätare. Men jag tolkar ditt svar som att du anser det finns tillräcklig kapacitet
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Kapaciteten rådmansgatan fridhemsplan är tillräckligt väl, utbyggd. En västligare dragning över universitetet/albano och karolinska till fridhemsplan ger nya möjligheter.

HS
gbd

Inlägg av gbd »

Kapaciteten rådmansgatan fridhemsplan är tillräckligt väl, utbyggd. En västligare dragning över universitetet/albano och karolinska till fridhemsplan ger nya möjligheter.

HS
Mao förslaget som presenterades på fredmans blogg då (mer eller mindre). Jag kanske skulle ha nämnt att jag antog att alla de utbyggnader som föreslagits av de borgerliga (Gröna linjen till hagastaden och solna, blå till Nacka, hagsätra och barkaby). Jag tror det kan vara bra dock att ha åtminstone en bytespunkt till pendeltåg.
Skriv svar