Koppelkåpa kanske man ska kalla det. Det finns rätt gott om fordon där sådana måste monteras dit/bort med verktyg eller där kopplet alltid är synligt. Den fällbara kåpan är alltså vad jag uppskattar!daniel_s skrev:Kan du precisera dig lite?M_M skrev:Inte dumt det där med koppelskyddet eller vad man ska kalla det.
Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
Du menar... samma lösning som finns på de flesta vagnar som man multar ibland, till exempel M06/A34, A32 och tydligen också A35. Jag vet dock inte om kåpan är tillval på M06/A34 - men den fanns på Frankfurtvagnarna i alla fall.M_M skrev:Koppelkåpa kanske man ska kalla det. Det finns rätt gott om fordon där sådana måste monteras dit/bort med verktyg eller där kopplet alltid är synligt. Den fällbara kåpan är alltså vad jag uppskattar!
//T
Med reservation för tyckfel.
När började den typen av koppelkåpor att användas?
Jag kan väl erkänna att jag inte tänkt på att de finns eftersom det mest är avsaknaden av koppelkåpa eller jobb att skruva loss koppelkåpa som märks...
Jag kan väl erkänna att jag inte tänkt på att de finns eftersom det mest är avsaknaden av koppelkåpa eller jobb att skruva loss koppelkåpa som märks...

-
Med tanke på Ragnars debattartikel i senaste Modern Stadstrafik är jag lite nyfiken om det är två steg som i Mock-uppen eller om det nu bara är ett steg...Tagbitaren skrev:
Själv har jag klängt runt en del i vagnen och ur minnet jämfört en del med hur mockup-en såg ut. En del har förbättrats, men långt ifrån allt.
Menar du insteget utifrån in till hytten Mathias?
I såfall är det tre steg på vagn 454 från marknivå upp i hytt, två infällda steg i karossen och sista steget in på hyttgolvet och försöket att greppa det första handtaget i form av en lodrät gul ledstång som ska hjälpa en in i hytten, inga yttre hjälpmedel på karossen finns.
Hehe misstänker att du kanske ville veta stegen på koppelluckans manövrering?
I såfall är det tre steg på vagn 454 från marknivå upp i hytt, två infällda steg i karossen och sista steget in på hyttgolvet och försöket att greppa det första handtaget i form av en lodrät gul ledstång som ska hjälpa en in i hytten, inga yttre hjälpmedel på karossen finns.
Hehe misstänker att du kanske ville veta stegen på koppelluckans manövrering?
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Jag anar att det är stegen inne i passagerarutrymmet som det frågas om?
-
Produktionsutförandet blev, som väntat, med två steg:Mathias Lindow skrev:Med tanke på Ragnars debattartikel i senaste Modern Stadstrafik är jag lite nyfiken om det är två steg som i Mock-uppen eller om det nu bara är ett steg...Tagbitaren skrev:
Själv har jag klängt runt en del i vagnen och ur minnet jämfört en del med hur mockup-en såg ut. En del har förbättrats, men långt ifrån allt.

Som synes är stegkanterna i alla fall markerade med tydliga gula lister. Själv tycker jag inte att detta utförande är sådär katastrofalt. Ragnar och jag har ju tidigare haft en del diskussioner om detta verkligen är i överensstämmelse med upphandlingsunderlaget:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=160
Detta gäller alltså över ändboggierna. Över mittboggierna är golvförhöjningen i form av ramper:

För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
- Hechtwagen
Tafflig placering av linjekartorna! Man vill väl ha vagnen så luftig och överblickbar som möjligt? 

-
Vad är det som är taffligt med placeringen?Hechtwagen skrev:Tafflig placering av linjekartorna! Man vill väl ha vagnen så luftig och överblickbar som möjligt?
De sitter i ögonhöjd så det blir som en vägg i stället för ett fönster och man känner sig instängd. Rätt placering av en linjekarta är i takkanten ovanför fönstren, dessutom bör de vara i rejäl storlek så att de kan läsas på åtminstone en meters håll. Tyvärr har SL sedan några år en förkärlek för att utforma all information i miniatyrformatTagbitaren skrev:Vad är det som är taffligt med placeringen?Hechtwagen skrev:Tafflig placering av linjekartorna! Man vill väl ha vagnen så luftig och överblickbar som möjligt?

-
Du menar de linjekartor som är klistrade på vindskivorna av glas, invid trafikantdörrarna? Ja, det har du troligtvis rätt i! Åtminstone i det utförande de nu är i, med mjölkvit bakgrund. PÅ vagn C20 finns motsvarande linjekartor, men de är åtminstone transparenta. Men det kanske kan bli ändring på det, i synnerhet som Bällsta Bro är felstavat på dessa dekaler också!daniel_s skrev:De sitter i ögonhöjd så det blir som en vägg i stället för ett fönster och man känner sig instängd. Rätt placering av en linjekarta är i takkanten ovanför fönstren, dessutom bör de vara i rejäl storlek så att de kan läsas på åtminstone en meters håll. Tyvärr har SL sedan några år en förkärlek för att utforma all information i miniatyrformatTagbitaren skrev:Vad är det som är taffligt med placeringen?Hechtwagen skrev:Tafflig placering av linjekartorna! Man vill väl ha vagnen så luftig och överblickbar som möjligt?
I övrigt verkar linjekartorna också vara klistrade över trafikantdörrarna, på samma sätt som i vagntyp A32. Linjekartor klistrade över kupéfönstren har jag faktiskt inte sett på något kollektivtrafikfordon i Stockholms län.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
- stockholm79
Jag antar att det inte är nån trafikvagn trots skyltningen.
Varför slutar betongrännorna mitt på hållplatsen och varför har man öht dessa?
Gräsbesådd banvall lär det ju knappast vara med tanke på makadammet.
/or
Varför slutar betongrännorna mitt på hållplatsen och varför har man öht dessa?
Gräsbesådd banvall lär det ju knappast vara med tanke på makadammet.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Just där är det en liten gångtunnel under, så det du ser är bara några meter långa. Om man verkligen behöver dom eller ej kan inte jag bedöma, det är väl nån ingenjör som har gjort det.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Tunneln under Frösundaleden

-
Ja, de jobbar på rätt bra däruppe! Såg förresten en SL-annons i Metro-tidningen idag om att man planerar att börjar testköra mera regelbundet på Solnagrenen från 13/6. Jag tillhör själv inte Arrivas testförargrupp, så jag har t.v. ingen ytterligare info om detta. Vi vanliga inom fotfolken ska visst få bekanta oss med banan och den nya A35-vagnen i augusti-september, är det tänkt.
Jag hörde också ett rykte om att en A35-a ska provköras på Spårväg City under augusti. Kanske kamrat Widén har mer kunskap om detta? Är anpassningarna till vagnbredden gjorda, ex.vis? Få se vad man tycker om sikten från förarhytten, när vagntypen körs i innerstadsmiljö.
Jag hörde också ett rykte om att en A35-a ska provköras på Spårväg City under augusti. Kanske kamrat Widén har mer kunskap om detta? Är anpassningarna till vagnbredden gjorda, ex.vis? Få se vad man tycker om sikten från förarhytten, när vagntypen körs i innerstadsmiljö.
-
Fler bilder.

En slags spekulation:Tagbitaren skrev:Ja, de jobbar på rätt bra däruppe! Såg förresten en SL-annons i Metro-tidningen idag om att man planerar att börjar testköra mera regelbundet på Solnagrenen från 13/6. Jag tillhör själv inte Arrivas testförargrupp, så jag har t.v. ingen ytterligare info om detta. Vi vanliga inom fotfolken ska visst få bekanta oss med banan och den nya A35-vagnen i augusti-september, är det tänkt.
A35 är mig veterligen ungefär lika bred som f.d. Göteborgvagnarna (som heter A31 i Djurgården-sammanhang). Med andra ord så kan de sannolikt köras Norrmalmstorg - Waldemars Udde, vilket förhoppningsvis är tillräckligt för att uppnå önskat resultat med provkörningen.
Det vaga minne jag har av hur det faktiskt ser ut på plats vid t.ex. Sergels Torg är att hållplatsen är anpassad efter A34's smalare bredd, och det stämmer också med de beskrivningar jag läst om både Sergels Torg och Kungsträdgården. Det låter osannolikt att dessa hållplatser skulle anpassas endast för denna provkörning.
Reservation för att vagnarna kanske är avsedda för olika plattformshöjd och A35 kanske kan "sväva" in över en A34-anpassad plattformskant.
Jag tog en promenad längs sträckningen mot kvällen idag, efter att ha följt frun till jobbet mot slutet av eftermiddagen.
Blev lite över hundra bilder innan mobilen ansåg att batteriet var slut.
Länk till bildserie-tråd på Skyscrapercity
Blev lite över hundra bilder innan mobilen ansåg att batteriet var slut.
Länk till bildserie-tråd på Skyscrapercity
well known yimby