Spårarbeten i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av Harald »

Nu i veckoslutet kommer ett spårarbete att påverka trafiken. Enligt Västtrafiks webbplats är arbetet på Polhemsplatsen, enligt ett pressmeddelande från Västtrafik är det på Åkareplatsen. Vare därmed hur som helst, så här blir trafiken i alla fall från 5:00 lördag den 31 augusti till 4:00 måndag den 2 september:

Linje 1 delas i två delar, Tynnered-Centralstationen och Östra sjukhuset-Barnhusgatan, hållplatserna Ullevi norra och Svingeln dras in mot Östra sjukhuset
Linje 2 går ordinare väg mot Mölndal. Mot Högsbotorp går den mellan Korsvägen och Brunnsparken via Valand.
Linje 3 går ordinarie väg mot Kålltorp. Mot Marklandsgatan går den mellan Kålltorp och Valand via S:t Sigfrids plan.
Linje 4 går ordinare väg mot Angered. Mot Mölndal går den mellan Gamlestadstorget och Korsvägen via Redbergsplatsen-Skånegatan.
Linje 7 går ordinare väg mot Bergsjön. Mot Tynnered går den mellan Gamlestadstorget och Chalmers via Redbergsplatsen-Skånegatan.
Linje 9 är delad i två delar, Kungssten-Centralstationen och Angered-Barnhusgatan.
Linje 11 är delad i två delar, Saltholmen-Centralstationen och Bergsjön-Barnhusgatan.

Från 0:00 måndag den 2 september till 4:00 måndag den 23 september blir det ingen spårvagnstrafik på Kungsportsavenyn. Då går linjerna så här:

Linjerna 3, 7 och 10 går via Domkyrkan. Som ersättning och för att minska belastningen på hållplatsen Domkyrkan går busslinjerna 16 och 19 via Kungsportsplatsen.
Linje 4 går mellan Centralstationen och Korsvägen via Ullevi södra i båda riktningarna.
Linje 5 går mellan Liseberg och Frihamnen via Ullevi södra-Nordstan i båda riktnngarna.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av Johan »

Tack för att du förklarade upplägget tusen gånger enklare än Västtrafiks hemsida. (Det är ändå mycket mer begripligt nu än för några dagar sedan. :D )

Trevligt att trean åter kör den "riktiga" gamla snabbare vägen över Domkyrkan, om än vara för tre veckor.

Det här upplägget utan trafik på Avenyn känns som en, tillfällig, förbättring för den som reser på tvären, alltså åker genomgående från öst till väst eller syd till norr.
Och så får vi testa hur det känns med en aveny utan spårvagnar.
Roar
Inlägg: 235
Blev medlem: söndag 20 augusti 2006 21:09

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av Roar »

Ringliniens veteranvogner måtte i dag snu på Wieselgrensplatsen fordi Drottningtorget var opptatt av rutevogner.
De små toakslingene virker veldig bortkomne i trafikkmiljøet på Hisingen.

Wikimedia:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... photog.jpg
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av Johan »

Är det på grund av detta som jag inte sett några tryckta tidtabeller i höst?
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av Nupski »

Tror inte de tryckta tabellerna kommer tillbaka, västtrafik tycker att det räcker med att det finns information på hållplatserna och Internet.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av Harald »

Nupski skrev:Tror inte de tryckta tabellerna kommer tillbaka, västtrafik tycker att det räcker med att det finns information på hållplatserna och Internet.
Vadå? Jag har hämtat tryckta tidtabeller på kundtjänst vid Brunnsparken.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av Nupski »

Tidtabellerna verkar vara på väg ut till fordonen nu. Under sommaren kom inga tidtabeller ut och det var ingen som direkt visste om det skulle komma till hösten.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av Fredrik E »

Sommarens tabell var väl indelade i 4-5 delar, känns väl lite onödigt att trycka upp papperstidtabeller som gäller under 2-3veckor åt gången? Det hade ju blivit 3 versioner?
1. Sommartabell.
2. Sommartabell Angeredsarbetet.
3. Sommartabell.
4. sommartabell Nymånegatan.
5. Sommartabell.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel. :roll:
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av hej »

Även linje 50 påverkas eftersom man byter kurva i Engelsbrektsgatan/Södra Vägen, den kommer att gå via Valand och Götaplatsen istället för via Heden.
Harald skrev:Linjerna 3, 7 och 10 går via Domkyrkan. Som ersättning och för att minska belastningen på hållplatsen Domkyrkan går busslinjerna 16 och 19 via Kungsportsplatsen.
Linje 4 går mellan Centralstationen och Korsvägen via Ullevi södra i båda riktningarna.
Linje 5 går mellan Liseberg och Frihamnen via Ullevi södra-Nordstan i båda riktnngarna.
Tänk vad enkelt man och tydligt man kan skriva trafikinformation.

Här är information om vilka arbeten som kommer att utföras

http://goteborg.se/wps/portal/aktuellta ... BIS9nQSEh/
Användarens profilbild
trafikbefäl
Inlägg: 250
Blev medlem: söndag 16 februari 2003 4:58

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av trafikbefäl »

Fredrik E skrev:Sommarens tabell var väl indelade i 4-5 delar, känns väl lite onödigt att trycka upp papperstidtabeller som gäller under 2-3veckor åt gången? Det hade ju blivit 3 versioner?
1. Sommartabell.
2. Sommartabell Angeredsarbetet.
3. Sommartabell.
4. sommartabell Nymånegatan.
5. Sommartabell.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel. :roll:
Jag har för mig att det blev ytterligare någon variant eftersom första, andra och sista veckan på sommartabellen hade annan turtäthet än övriga veckor. Det hade inte varit hållbart med så många varianter på tidtabeller. Inget svårt beslut att fatta att inte trycka tidtabeller under denna sommar ;-)
Jag kör hellre motorcykel!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av 2763 »

trafikbefäl skrev:Jag har för mig att det blev ytterligare någon variant eftersom första, andra och sista veckan på sommartabellen hade annan turtäthet än övriga veckor. Det hade inte varit hållbart med så många varianter på tidtabeller. Inget svårt beslut att fatta att inte trycka tidtabeller under denna sommar ;-)
Nä bara risken för att de tryckta tabellerna skulle kunna komma att tillämpas utanför sitt giltighetsområde med en mängd kundreaktioner som följd är väl en rätt god anledning.

"Turen utgår på sträckan helgfria vardagar mellan 30/12 och 2/1"

//T
Med reservation för tyckfel.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av hej »

Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av Harald »

hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Det var ju ungefär så de såg ut i många år: http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 7_1982.pdf
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av hej »

Tycker att den gamla typen var mer lättläst än den nuvarande.
Användarens profilbild
trafikbefäl
Inlägg: 250
Blev medlem: söndag 16 februari 2003 4:58

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av trafikbefäl »

hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Det blir ju inte färre varianter på tidtabell för att man ger dem en enklare design/simplare innehåll. Problemet är att vissa tidtabeller bara skulle gällt i någon/några veckor. Tanken med enklare tabeller är inte fel på något sätt, men i det här fallet hade det nog inte hjälpt något nämnvärt.
2763 skrev: Nä bara risken för att de tryckta tabellerna skulle kunna komma att tillämpas utanför sitt giltighetsområde med en mängd kundreaktioner som följd är väl en rätt god anledning.

//T
Sant! :)
Jag kör hellre motorcykel!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av 2763 »

hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Fast ingenting kan du ju inte hävda att det var heller bara för att det inte fanns tryckta tabeller. Information finns att tillgå, om man bara vill.
Om du vill ha en papperstabell så måste du ändå ta dig ner på stan, eller skriva ut från nätet. Och då kan du ju lika gärna ringa och fråga på en gammal grön hammarlackad mynttelefon - om du hittar nån.

//T
Med reservation för tyckfel.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av hej »

2763 skrev:
hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Fast ingenting kan du ju inte hävda att det var heller bara för att det inte fanns tryckta tabeller. Information finns att tillgå, om man bara vill.
Om du vill ha en papperstabell så måste du ändå ta dig ner på stan, eller skriva ut från nätet. Och då kan du ju lika gärna ringa och fråga på en gammal grön hammarlackad mynttelefon - om du hittar nån.

//T
Två gånger ringde jag för att få tag på tid (saknade tillgång till internet och behövde få tider). Det tog mer än en kvart innan man kom fram och dessutom fick man argumentera därför att man ville ha avgångstider under ett längre tidsspann från vissa hållplatser.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av M_M »

Nupski skrev:Tidtabellerna verkar vara på väg ut till fordonen nu. Under sommaren kom inga tidtabeller ut och det var ingen som direkt visste om det skulle komma till hösten.
Varför har man dessa tidtabeller ombord på fordonen? Det verkar väl som att ungefär hälften av gångerna det över huvud taget finns tidtabeller ombord på ett fordon så finns det bara för andra linjer än den fordonet kör på. Om man åker tillräckligt mycket så har man efter ett tag lyckats samla på sig de flesta tidtabeller man vill ha :wink:

Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.

Som sidospår så kan man istället fråga varför man ger ut linjetidtabeller istället för grentidtabeller? Utan att faktiskt veta så antar jag att de flesta som bor längs Bergsjögrenen inte är sådär jätteintresserade av tiderna väster om Järntorget (11) eller t.ex. Sahlgrenska (6, 7). Linje 7+11's östliga del skulle kunna slås samman i en gemensam tidtabell, dock med hållplatserna i centrum för de båda linjerna med i tabellen.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.
Om man ska göra något sådant så bör man ha med tabeller för alla linjer för grenens respektive ändar samt för yttre bytespunkter som
Marklandsgatan och Gamlestadstorget finnas med. Man inser rätt fort att med vagnar som är kopplade mellan linjer så är det enklaste att i så fall ha alla tabeller med.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.
Om man ska göra något sådant så bör man ha med tabeller för alla linjer för grenens respektive ändar samt för yttre bytespunkter som
Marklandsgatan och Gamlestadstorget finnas med. Man inser rätt fort att med vagnar som är kopplade mellan linjer så är det enklaste att i så fall ha alla tabeller med.
Varför bör man det? Visst vore det sjävklart bra - men min poäng är att en tabell för linje 11 ombord på en spårvagn på Bergsjöbanan är inte ens en fullständig tabell för resor mellan centrum och Bergsjöbanan, till det behöver man (minst) även tabell för linje 7.

Västtrafik ger ju ut samlingstabeller för flera mer eller mindre parallella linjer på andra sträckor, men mig veterligen görs det mest på andra platser än i Göteborgstrakten. Därmed kan man säga att det är inget okänt fenomen för Västtrafik.
Skriv svar