Spårarbeten i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårarbeten i Göteborg
Nu i veckoslutet kommer ett spårarbete att påverka trafiken. Enligt Västtrafiks webbplats är arbetet på Polhemsplatsen, enligt ett pressmeddelande från Västtrafik är det på Åkareplatsen. Vare därmed hur som helst, så här blir trafiken i alla fall från 5:00 lördag den 31 augusti till 4:00 måndag den 2 september:
Linje 1 delas i två delar, Tynnered-Centralstationen och Östra sjukhuset-Barnhusgatan, hållplatserna Ullevi norra och Svingeln dras in mot Östra sjukhuset
Linje 2 går ordinare väg mot Mölndal. Mot Högsbotorp går den mellan Korsvägen och Brunnsparken via Valand.
Linje 3 går ordinarie väg mot Kålltorp. Mot Marklandsgatan går den mellan Kålltorp och Valand via S:t Sigfrids plan.
Linje 4 går ordinare väg mot Angered. Mot Mölndal går den mellan Gamlestadstorget och Korsvägen via Redbergsplatsen-Skånegatan.
Linje 7 går ordinare väg mot Bergsjön. Mot Tynnered går den mellan Gamlestadstorget och Chalmers via Redbergsplatsen-Skånegatan.
Linje 9 är delad i två delar, Kungssten-Centralstationen och Angered-Barnhusgatan.
Linje 11 är delad i två delar, Saltholmen-Centralstationen och Bergsjön-Barnhusgatan.
Från 0:00 måndag den 2 september till 4:00 måndag den 23 september blir det ingen spårvagnstrafik på Kungsportsavenyn. Då går linjerna så här:
Linjerna 3, 7 och 10 går via Domkyrkan. Som ersättning och för att minska belastningen på hållplatsen Domkyrkan går busslinjerna 16 och 19 via Kungsportsplatsen.
Linje 4 går mellan Centralstationen och Korsvägen via Ullevi södra i båda riktningarna.
Linje 5 går mellan Liseberg och Frihamnen via Ullevi södra-Nordstan i båda riktnngarna.
Linje 1 delas i två delar, Tynnered-Centralstationen och Östra sjukhuset-Barnhusgatan, hållplatserna Ullevi norra och Svingeln dras in mot Östra sjukhuset
Linje 2 går ordinare väg mot Mölndal. Mot Högsbotorp går den mellan Korsvägen och Brunnsparken via Valand.
Linje 3 går ordinarie väg mot Kålltorp. Mot Marklandsgatan går den mellan Kålltorp och Valand via S:t Sigfrids plan.
Linje 4 går ordinare väg mot Angered. Mot Mölndal går den mellan Gamlestadstorget och Korsvägen via Redbergsplatsen-Skånegatan.
Linje 7 går ordinare väg mot Bergsjön. Mot Tynnered går den mellan Gamlestadstorget och Chalmers via Redbergsplatsen-Skånegatan.
Linje 9 är delad i två delar, Kungssten-Centralstationen och Angered-Barnhusgatan.
Linje 11 är delad i två delar, Saltholmen-Centralstationen och Bergsjön-Barnhusgatan.
Från 0:00 måndag den 2 september till 4:00 måndag den 23 september blir det ingen spårvagnstrafik på Kungsportsavenyn. Då går linjerna så här:
Linjerna 3, 7 och 10 går via Domkyrkan. Som ersättning och för att minska belastningen på hållplatsen Domkyrkan går busslinjerna 16 och 19 via Kungsportsplatsen.
Linje 4 går mellan Centralstationen och Korsvägen via Ullevi södra i båda riktningarna.
Linje 5 går mellan Liseberg och Frihamnen via Ullevi södra-Nordstan i båda riktnngarna.
Re: Spårarbeten i Göteborg
Tack för att du förklarade upplägget tusen gånger enklare än Västtrafiks hemsida. (Det är ändå mycket mer begripligt nu än för några dagar sedan. )
Trevligt att trean åter kör den "riktiga" gamla snabbare vägen över Domkyrkan, om än vara för tre veckor.
Det här upplägget utan trafik på Avenyn känns som en, tillfällig, förbättring för den som reser på tvären, alltså åker genomgående från öst till väst eller syd till norr.
Och så får vi testa hur det känns med en aveny utan spårvagnar.
Trevligt att trean åter kör den "riktiga" gamla snabbare vägen över Domkyrkan, om än vara för tre veckor.
Det här upplägget utan trafik på Avenyn känns som en, tillfällig, förbättring för den som reser på tvären, alltså åker genomgående från öst till väst eller syd till norr.
Och så får vi testa hur det känns med en aveny utan spårvagnar.
Re: Spårarbeten i Göteborg
Ringliniens veteranvogner måtte i dag snu på Wieselgrensplatsen fordi Drottningtorget var opptatt av rutevogner.
De små toakslingene virker veldig bortkomne i trafikkmiljøet på Hisingen.
Wikimedia:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... photog.jpg
De små toakslingene virker veldig bortkomne i trafikkmiljøet på Hisingen.
Wikimedia:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... photog.jpg
Re: Spårarbeten i Göteborg
Är det på grund av detta som jag inte sett några tryckta tidtabeller i höst?
Re: Spårarbeten i Göteborg
Tror inte de tryckta tabellerna kommer tillbaka, västtrafik tycker att det räcker med att det finns information på hållplatserna och Internet.
Re: Spårarbeten i Göteborg
Vadå? Jag har hämtat tryckta tidtabeller på kundtjänst vid Brunnsparken.Nupski skrev:Tror inte de tryckta tabellerna kommer tillbaka, västtrafik tycker att det räcker med att det finns information på hållplatserna och Internet.
Re: Spårarbeten i Göteborg
Tidtabellerna verkar vara på väg ut till fordonen nu. Under sommaren kom inga tidtabeller ut och det var ingen som direkt visste om det skulle komma till hösten.
Re: Spårarbeten i Göteborg
Sommarens tabell var väl indelade i 4-5 delar, känns väl lite onödigt att trycka upp papperstidtabeller som gäller under 2-3veckor åt gången? Det hade ju blivit 3 versioner?
1. Sommartabell.
2. Sommartabell Angeredsarbetet.
3. Sommartabell.
4. sommartabell Nymånegatan.
5. Sommartabell.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.
1. Sommartabell.
2. Sommartabell Angeredsarbetet.
3. Sommartabell.
4. sommartabell Nymånegatan.
5. Sommartabell.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Spårarbeten i Göteborg
Även linje 50 påverkas eftersom man byter kurva i Engelsbrektsgatan/Södra Vägen, den kommer att gå via Valand och Götaplatsen istället för via Heden.
Här är information om vilka arbeten som kommer att utföras
http://goteborg.se/wps/portal/aktuellta ... BIS9nQSEh/
Tänk vad enkelt man och tydligt man kan skriva trafikinformation.Harald skrev:Linjerna 3, 7 och 10 går via Domkyrkan. Som ersättning och för att minska belastningen på hållplatsen Domkyrkan går busslinjerna 16 och 19 via Kungsportsplatsen.
Linje 4 går mellan Centralstationen och Korsvägen via Ullevi södra i båda riktningarna.
Linje 5 går mellan Liseberg och Frihamnen via Ullevi södra-Nordstan i båda riktnngarna.
Här är information om vilka arbeten som kommer att utföras
http://goteborg.se/wps/portal/aktuellta ... BIS9nQSEh/
- trafikbefäl
- Inlägg: 250
- Blev medlem: söndag 16 februari 2003 4:58
Re: Spårarbeten i Göteborg
Jag har för mig att det blev ytterligare någon variant eftersom första, andra och sista veckan på sommartabellen hade annan turtäthet än övriga veckor. Det hade inte varit hållbart med så många varianter på tidtabeller. Inget svårt beslut att fatta att inte trycka tidtabeller under denna sommarFredrik E skrev:Sommarens tabell var väl indelade i 4-5 delar, känns väl lite onödigt att trycka upp papperstidtabeller som gäller under 2-3veckor åt gången? Det hade ju blivit 3 versioner?
1. Sommartabell.
2. Sommartabell Angeredsarbetet.
3. Sommartabell.
4. sommartabell Nymånegatan.
5. Sommartabell.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag kör hellre motorcykel!
Re: Spårarbeten i Göteborg
Nä bara risken för att de tryckta tabellerna skulle kunna komma att tillämpas utanför sitt giltighetsområde med en mängd kundreaktioner som följd är väl en rätt god anledning.trafikbefäl skrev:Jag har för mig att det blev ytterligare någon variant eftersom första, andra och sista veckan på sommartabellen hade annan turtäthet än övriga veckor. Det hade inte varit hållbart med så många varianter på tidtabeller. Inget svårt beslut att fatta att inte trycka tidtabeller under denna sommar
"Turen utgår på sträckan helgfria vardagar mellan 30/12 och 2/1"
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårarbeten i Göteborg
Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Re: Spårarbeten i Göteborg
Det var ju ungefär så de såg ut i många år: http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 7_1982.pdfhej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Re: Spårarbeten i Göteborg
Tycker att den gamla typen var mer lättläst än den nuvarande.
- trafikbefäl
- Inlägg: 250
- Blev medlem: söndag 16 februari 2003 4:58
Re: Spårarbeten i Göteborg
Det blir ju inte färre varianter på tidtabell för att man ger dem en enklare design/simplare innehåll. Problemet är att vissa tidtabeller bara skulle gällt i någon/några veckor. Tanken med enklare tabeller är inte fel på något sätt, men i det här fallet hade det nog inte hjälpt något nämnvärt.hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Sant!2763 skrev: Nä bara risken för att de tryckta tabellerna skulle kunna komma att tillämpas utanför sitt giltighetsområde med en mängd kundreaktioner som följd är väl en rätt god anledning.
//T
Jag kör hellre motorcykel!
Re: Spårarbeten i Göteborg
Fast ingenting kan du ju inte hävda att det var heller bara för att det inte fanns tryckta tabeller. Information finns att tillgå, om man bara vill.hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Om du vill ha en papperstabell så måste du ändå ta dig ner på stan, eller skriva ut från nätet. Och då kan du ju lika gärna ringa och fråga på en gammal grön hammarlackad mynttelefon - om du hittar nån.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårarbeten i Göteborg
Två gånger ringde jag för att få tag på tid (saknade tillgång till internet och behövde få tider). Det tog mer än en kvart innan man kom fram och dessutom fick man argumentera därför att man ville ha avgångstider under ett längre tidsspann från vissa hållplatser.2763 skrev:Fast ingenting kan du ju inte hävda att det var heller bara för att det inte fanns tryckta tabeller. Information finns att tillgå, om man bara vill.hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Om du vill ha en papperstabell så måste du ändå ta dig ner på stan, eller skriva ut från nätet. Och då kan du ju lika gärna ringa och fråga på en gammal grön hammarlackad mynttelefon - om du hittar nån.
//T
Re: Spårarbeten i Göteborg
Varför har man dessa tidtabeller ombord på fordonen? Det verkar väl som att ungefär hälften av gångerna det över huvud taget finns tidtabeller ombord på ett fordon så finns det bara för andra linjer än den fordonet kör på. Om man åker tillräckligt mycket så har man efter ett tag lyckats samla på sig de flesta tidtabeller man vill haNupski skrev:Tidtabellerna verkar vara på väg ut till fordonen nu. Under sommaren kom inga tidtabeller ut och det var ingen som direkt visste om det skulle komma till hösten.
Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.
Som sidospår så kan man istället fråga varför man ger ut linjetidtabeller istället för grentidtabeller? Utan att faktiskt veta så antar jag att de flesta som bor längs Bergsjögrenen inte är sådär jätteintresserade av tiderna väster om Järntorget (11) eller t.ex. Sahlgrenska (6, 7). Linje 7+11's östliga del skulle kunna slås samman i en gemensam tidtabell, dock med hållplatserna i centrum för de båda linjerna med i tabellen.
Re: Spårarbeten i Göteborg
Om man ska göra något sådant så bör man ha med tabeller för alla linjer för grenens respektive ändar samt för yttre bytespunkter somM_M skrev:Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.
Marklandsgatan och Gamlestadstorget finnas med. Man inser rätt fort att med vagnar som är kopplade mellan linjer så är det enklaste att i så fall ha alla tabeller med.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårarbeten i Göteborg
Varför bör man det? Visst vore det sjävklart bra - men min poäng är att en tabell för linje 11 ombord på en spårvagn på Bergsjöbanan är inte ens en fullständig tabell för resor mellan centrum och Bergsjöbanan, till det behöver man (minst) även tabell för linje 7.2763 skrev:Om man ska göra något sådant så bör man ha med tabeller för alla linjer för grenens respektive ändar samt för yttre bytespunkter somM_M skrev:Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.
Marklandsgatan och Gamlestadstorget finnas med. Man inser rätt fort att med vagnar som är kopplade mellan linjer så är det enklaste att i så fall ha alla tabeller med.
Västtrafik ger ju ut samlingstabeller för flera mer eller mindre parallella linjer på andra sträckor, men mig veterligen görs det mest på andra platser än i Göteborgstrakten. Därmed kan man säga att det är inget okänt fenomen för Västtrafik.