Rykten om spårväg till Ekerö
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Rykten om spårväg till Ekerö
http://enytt.com/inget-sparbygge-till-ekero-8716
Ryktet har spritts och sedan dementerats.
En spårväg Ekerö - Brommaplan och kanske vidare upp till Tvärbanan mot Sundbyberg är väl en sympatisk idé på sitt sätt. Problemet är att man antingen får korta av busslinjerna längre ut mot öarna och få ett extra byte till exempel vid Ekerö centrum. Eller så får man en dyr parallelltrafik.
Liknande dilemman finns i många icke-spårtrafik-kommuner, till exempel Tyresö och Värmdö.
Ryktet har spritts och sedan dementerats.
En spårväg Ekerö - Brommaplan och kanske vidare upp till Tvärbanan mot Sundbyberg är väl en sympatisk idé på sitt sätt. Problemet är att man antingen får korta av busslinjerna längre ut mot öarna och få ett extra byte till exempel vid Ekerö centrum. Eller så får man en dyr parallelltrafik.
Liknande dilemman finns i många icke-spårtrafik-kommuner, till exempel Tyresö och Värmdö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Om spårväg ska byggas till Ekerö tror jag mer på att den går till Ekerö C och sedan vidare till Vårby gård eller nåt. Ett västligt saltsjö-mälarsnitt. Med bussbyten i Ekerö C/Tappström.
Professionell tyckare
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Just så - Ekerö är väl ytterst olämpligt för spårförbindelse av detta skäl. Däremot har jag väl länge tyckt att man borde haft en gren av tvärbanan till Brommaplan - med tanke på hur få meter extra det rör sig om (även om man skulle behöva passera ett par mycket knepiga trafikplatser). Tvärförbindelse är det nästan för litet underlag för på Mälaröarna - i alla fall spårbunden sådan.twr skrev:http://enytt.com/inget-sparbygge-till-ekero-8716
Ryktet har spritts och sedan dementerats.
En spårväg Ekerö - Brommaplan och kanske vidare upp till Tvärbanan mot Sundbyberg är väl en sympatisk idé på sitt sätt. Problemet är att man antingen får korta av busslinjerna längre ut mot öarna och få ett extra byte till exempel vid Ekerö centrum. Eller så får man en dyr parallelltrafik.
Liknande dilemman finns i många icke-spårtrafik-kommuner, till exempel Tyresö och Värmdö.
En skillnad med Tyresö och Värmdö är väl dock att man dit skulle kunna förlänga tunnelbanan (förstås möjlighet till Ekerö också). I sådana fall får man ju främst en förfyttning av bytespunkten. Ger kanske inte så stor vinst heller i de fallem - men i Ekerö (om man bygger spårväg) så skulle ju den överhängande majoriteten få ett extra byte - och det vore ju rena vansinnet.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Stämmer det verkligen att majoriteten får ett extra byte? Det får ju inte de som bor centralt på Ekerö - här kan man ju ha flera hållplatser, inte heller de som måste byta redan nu. Större delen av Ekerö kommun har bara direktförbindelser i rusningstrafik. De som bor längre ut på Färingsö får inte heller något extra byte eftersom man antagligen kommer att flytta på bytet från Stenhamra till Tappström. Det känns som att det blir lättare att få SL att bygga spårväg Brommaplan-Tappström än att få SL att acceptera blåa bussar norr om Solbacka...spårlasse skrev: En skillnad med Tyresö och Värmdö är väl dock att man dit skulle kunna förlänga tunnelbanan (förstås möjlighet till Ekerö också). I sådana fall får man ju främst en förfyttning av bytespunkten. Ger kanske inte så stor vinst heller i de fallem - men i Ekerö (om man bygger spårväg) så skulle ju den överhängande majoriteten få ett extra byte - och det vore ju rena vansinnet.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Jag utgick från att alla bussar på Mälaröarna går till Brommaplan, men jag var uppenbarligen dåligt insatt. En spårväg till Stenhamra också, kombinerat med exploatering på södra Färingsö?AdrianLangemar skrev:Stämmer det verkligen att majoriteten får ett extra byte? Det får ju inte de som bor centralt på Ekerö - här kan man ju ha flera hållplatser, inte heller de som måste byta redan nu. Större delen av Ekerö kommun har bara direktförbindelser i rusningstrafik. De som bor längre ut på Färingsö får inte heller något extra byte eftersom man antagligen kommer att flytta på bytet från Stenhamra till Tappström. Det känns som att det blir lättare att få SL att bygga spårväg Brommaplan-Tappström än att få SL att acceptera blåa bussar norr om Solbacka...spårlasse skrev: En skillnad med Tyresö och Värmdö är väl dock att man dit skulle kunna förlänga tunnelbanan (förstås möjlighet till Ekerö också). I sådana fall får man ju främst en förfyttning av bytespunkten. Ger kanske inte så stor vinst heller i de fallem - men i Ekerö (om man bygger spårväg) så skulle ju den överhängande majoriteten få ett extra byte - och det vore ju rena vansinnet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Nja, så här, majoriteten bor ändå i anslutning till eller i närheten av stomlinjerna. En spårvägslinje bara till Tappström skulle alltså vara tämligen meningslöst. Märk dock att i princip alla linjer fortsätter till Brommaplan i rusningstid - givetvis kan man fortsätta med det även om man bygger en spårväg, men i högtrafik utgör ju stomlinjerna en relativt liten del av alla turer till Brommaplan. Så skall man ha spårväg för att bara klara den belastning som är på stomlinjerna i högtrafik (ca 250 resenärer i maxtimmen, något mer kan man väl förvisso räkna med om 301 och 336 inräknas), så blir det ju väldigt dyrt.AdrianLangemar skrev:Stämmer det verkligen att majoriteten får ett extra byte? Det får ju inte de som bor centralt på Ekerö - här kan man ju ha flera hållplatser, inte heller de som måste byta redan nu. Större delen av Ekerö kommun har bara direktförbindelser i rusningstrafik. De som bor längre ut på Färingsö får inte heller något extra byte eftersom man antagligen kommer att flytta på bytet från Stenhamra till Tappström. Det känns som att det blir lättare att få SL att bygga spårväg Brommaplan-Tappström än att få SL att acceptera blåa bussar norr om Solbacka...spårlasse skrev: En skillnad med Tyresö och Värmdö är väl dock att man dit skulle kunna förlänga tunnelbanan (förstås möjlighet till Ekerö också). I sådana fall får man ju främst en förfyttning av bytespunkten. Ger kanske inte så stor vinst heller i de fallem - men i Ekerö (om man bygger spårväg) så skulle ju den överhängande majoriteten få ett extra byte - och det vore ju rena vansinnet.
Men - jag kan hålla med om att bygger man spårväg ända ut till 176 och 177:s ändhållplats idag - så skulle man väl kunna motivera en sådan satsning. Men det är ju dock ganska trångt och slingrig väg ut till Lundhagen och Skärvik - något bättre utrymme till Stenhamra - men knappast några bra vägar att bygga spårväg på utan astronomiska kostnader.
Andelen som stiger av på/vid Tappström är ju ganska blygsamt. Och att man skulle bygga spårväg längre ut ser jag väl samtidigt som omöjligt ekonomiskt. Och då var vi där igen. Givetvis - med obgränsat med pengar kan man bygga spårväg till Skärvik och Stenhamra och då kan det förstås vara en bra idé - men då bortser man ju från en ganska väsentlig aspekt.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Oj vilken möjlighet till över/underklassafari med spårvagn det skulle möjliggöra. Skulle Ekeröborna våga beblanda sig med folk från söderort?Kantorn skrev:Om spårväg ska byggas till Ekerö tror jag mer på att den går till Ekerö C och sedan vidare till Vårby gård eller nåt. Ett västligt saltsjö-mälarsnitt. Med bussbyten i Ekerö C/Tappström.

Jag håller dock med om att det vore en bra idé. Det skulle dessutom kunna utgöra ett klart större resandeunderlag för spårvägen om man skippar att ha Ekerö Centrum som ände utan gör linjen genomgående åtminstone Vårberg/Vårby Gård tunnelbanestation - Brommaplan. Med banan dragen till Brommaplan så vore det väl rent av dumt att inte dra den vidare upp till Ulvsunda och ansluta mot Tvärbanan där.
Ett alternativ skulle vara en ny bro från Drottningholm-ön t.ex. via Islandstorget upp till Kista (med triangel mot den planerade tvärbanan mot Kista).
Hur skulle den grenen dras? Från Ulvsunda till Brommaplan, eller?spårlasse skrev:Däremot har jag väl länge tyckt att man borde haft en gren av tvärbanan till Brommaplan - med tanke på hur få meter extra det rör sig om (även om man skulle behöva passera ett par mycket knepiga trafikplatser).
Värmdö har väl rätt många direktbussar ända till Slussen, eller?spårlasse skrev:En skillnad med Tyresö och Värmdö är väl dock att man dit skulle kunna förlänga tunnelbanan (förstås möjlighet till Ekerö också). I sådana fall får man ju främst en förfyttning av bytespunkten. Ger kanske inte så stor vinst heller i de fallem - men i Ekerö (om man bygger spårväg) så skulle ju den överhängande majoriteten få ett extra byte - och det vore ju rena vansinnet.
Tyresö borde få en gren på en kapacitetsförstärkt Saltsjöbanan!
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Ja så hade jag tänkt mig. Det är ju bara omkring 1,8 km - visserligen skulle det väl antagligen behövas en betongtunnel både under den stora vägkorsningen vid Ulvsundavägen och vid Brommaplan (dock rätt korta tunnlar). Så det kanske skulle gå på omkring 1 miljard i bygggkostnader. Men man skulle vinna rätt mycket på en sådan lösning och öka attraktiviteten för tvärbanan rejält!M_M skrev:
Hur skulle den grenen dras? Från Ulvsunda till Brommaplan, eller?
spårlasse skrev:En skillnad med Tyresö och Värmdö är väl dock att man dit skulle kunna förlänga tunnelbanan (förstås möjlighet till Ekerö också). I sådana fall får man ju främst en förfyttning av bytespunkten. Ger kanske inte så stor vinst heller i de fallem - men i Ekerö (om man bygger spårväg) så skulle ju den överhängande majoriteten få ett extra byte - och det vore ju rena vansinnet.
Ja - Värmdö har ju många direktbussar. Skulle man förlänga tunnelbana dit ut så skulle man nog ändå vinna på att kunna göra ett byte där till Tunnelbana. Då skulle man kunna ta bort de flesta direktbussar. Men i Gustavsberg finns ett rätt stort centrum med mycket flerfamiljshus och man planerar att bygga rätt mycket fler. I Ekerö finns ju ingen sådan koncentration av bostäder. Det är problemet. samma sak med Tyresö - där finns ju också ett rätt stort centrum med flerfamiljshus som gör att tillräckligt många får en vinst (gångavstånd till tunnelbana) och inte bara en förskjutning av bytespunkten.M_M skrev:
Värmdö har väl rätt många direktbussar ända till Slussen, eller?
Tyresö borde få en gren på en kapacitetsförstärkt Saltsjöbanan!
Saltsjöbana till Tyresö kanske skulle fungera - men då måste den ju förlängas bortom Slussen. Att göra ett byte för att åka vidare till Tyresö låter ju inget vidare. Låter ju också som att det blir en rejäl omväg - sedan har vi ju det där med naturreservat och annat som ställer till det.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Är du rasist?M_M skrev:Oj vilken möjlighet till över/underklassafari med spårvagn det skulle möjliggöra. Skulle Ekeröborna våga beblanda sig med folk från söderort?
Re: Sv: Rykten om spårväg till Ekerö
Menar du att vi i söderort är av en annan ras?Harald skrev:Är du rasist?M_M skrev:Oj vilken möjlighet till över/underklassafari med spårvagn det skulle möjliggöra. Skulle Ekeröborna våga beblanda sig med folk från söderort?
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Sv: Rykten om spårväg till Ekerö
Nej, men M_M verkar mena att söderortsbor och Ekeröbor är skilda raser som inte kan umgås.bruse skrev:Menar du att vi i söderort är av en annan ras?Harald skrev:Är du rasist?M_M skrev:Oj vilken möjlighet till över/underklassafari med spårvagn det skulle möjliggöra. Skulle Ekeröborna våga beblanda sig med folk från söderort?
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Påsätt å vis har han rätt. Ekeröbor gillar inte utsocknes. Jag tycker vi river Nockebybron så får de leva där ute för sig själva.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Tror att det skulle ta ungefär 22 minuter från Slussen till Tyresö C med nuvarande hastighet - ungefär samma som vid en förlängning från Skarpnäck. Restiden bör kunna bli något kortare med högre hastighet och genom att endast Saltsjöbadstågen stannar vid bland annat Storängen och Lillängen. Såvitt jag vet är det inget naturreservat i vägen. Tycker inte heller att man ska överdriva betydelsen av bytet vid Slussen - det är ändå så många som inte ska till T-Centralen-spårlasse skrev:Saltsjöbana till Tyresö kanske skulle fungera - men då måste den ju förlängas bortom Slussen. Att göra ett byte för att åka vidare till Tyresö låter ju inget vidare. Låter ju också som att det blir en rejäl omväg - sedan har vi ju det där med naturreservat och annat som ställer till det.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Tänkte väl på Nackareservatet- men det är klart att man antagligen kan gå norr om det - fast då når man inte Älta lika smidigt vilket kanske ändå är en nackdel?AdrianLangemar skrev:Tror att det skulle ta ungefär 22 minuter från Slussen till Tyresö C med nuvarande hastighet - ungefär samma som vid en förlängning från Skarpnäck. Restiden bör kunna bli något kortare med högre hastighet och genom att endast Saltsjöbadstågen stannar vid bland annat Storängen och Lillängen. Såvitt jag vet är det inget naturreservat i vägen. Tycker inte heller att man ska överdriva betydelsen av bytet vid Slussen - det är ändå så många som inte ska till T-Centralen-spårlasse skrev:Saltsjöbana till Tyresö kanske skulle fungera - men då måste den ju förlängas bortom Slussen. Att göra ett byte för att åka vidare till Tyresö låter ju inget vidare. Låter ju också som att det blir en rejäl omväg - sedan har vi ju det där med naturreservat och annat som ställer till det.
Visst är det många som inte skall till T-centralen - men som du vet så kommer ju alla beräkningar "straffa" att så pass många ändå skulle få göra ett byte vid Slussen - i jämförelse med en förlängning av 17. Men satsar man de summorna på Saltsjöbanan som en sådan utbyggnad skulle kräva - bör man ju verkligen också göra något mer av förbindelsen. Man skulle ju exempelvis kunna konvertera till tunnelbana eller annat och som föreslagits koppla ihop den med blå linje, eller hitta någon helt egen lösning.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Intressant tanke. Frågan är hur banan skulle trafikeras? Är det vettigt med dubbel turtäthet nordost om "ihopkopplingspunkten"?spårlasse skrev:Ja så hade jag tänkt mig. Det är ju bara omkring 1,8 km - visserligen skulle det väl antagligen behövas en betongtunnel både under den stora vägkorsningen vid Ulvsundavägen och vid Brommaplan (dock rätt korta tunnlar). Så det kanske skulle gå på omkring 1 miljard i bygggkostnader. Men man skulle vinna rätt mycket på en sådan lösning och öka attraktiviteten för tvärbanan rejält!M_M skrev:Hur skulle den grenen dras? Från Ulvsunda till Brommaplan, eller?
Det är iofs mest en vinst för vägtrafiken - i så fall bör nog en hel del "privatbil-pengar" gå till spårbygget. För resenärerna är det inte självklart att det blir bättre.spårlasse skrev:Ja - Värmdö har ju många direktbussar. Skulle man förlänga tunnelbana dit ut så skulle man nog ändå vinna på att kunna göra ett byte där till Tunnelbana. Då skulle man kunna ta bort de flesta direktbussar.M_M skrev:Värmdö har väl rätt många direktbussar ända till Slussen, eller?
Tyresö borde få en gren på en kapacitetsförstärkt Saltsjöbanan!
Sant.spårlasse skrev:Men i Gustavsberg finns ett rätt stort centrum med mycket flerfamiljshus och man planerar att bygga rätt mycket fler.
Sant, men å andra sidan är Ekerö en bra väg för en tvärförbindelse (jämför förbifarten), och frågan är väl om det verkligen är en bra idé att inte exploatera Ekerö längs en spårtrafikled.spårlasse skrev:I Ekerö finns ju ingen sådan koncentration av bostäder. Det är problemet. samma sak med Tyresö - där finns ju också ett rätt stort centrum med flerfamiljshus som gör att tillräckligt många får en vinst (gångavstånd till tunnelbana) och inte bara en förskjutning av bytespunkten.
Som AdrianLangemar redan nämnt så blir det ingen större skillnad i körtid. Däremot torde Saltsjöbanan till skillnad från Skarpnäckbanan ha gott om möjlighet att svälja utökad trafik. Vad gäller naturreservatet så tycker jag att Kymlinge är ett bra exempel på att reservat inte är skrivna i sten...spårlasse skrev:Saltsjöbana till Tyresö kanske skulle fungera - men då måste den ju förlängas bortom Slussen. Att göra ett byte för att åka vidare till Tyresö låter ju inget vidare. Låter ju också som att det blir en rejäl omväg - sedan har vi ju det där med naturreservat och annat som ställer till det.
Märkligt och intressant att du tolkat in just ras. Jag menar snarast att det kan vara så att Ekeröbor inte vill umgås med och framförallt kanske inte vill ha besök av söderortbor, men då är det inte alls fråga om ras/etnicitet utan snarast fråga om klass. Ytterligare diskussioner kring detta förs med fördel i "ordet är fritt" men före något argument mot min tes framförs kan det vara läge att dels titta på inkomstnivåer och bebyggelsetyp i de olika områdena och reflektera över reaktionerna kring "överklassafari"-bussresorna.Harald skrev:Nej, men M_M verkar mena att söderortsbor och Ekeröbor är skilda raser som inte kan umgås.
Jag har iofs alltid tänkt att man drar om banan mellan Saltsjö-Järla och Storägen, så att hela den enkelspåriga gamla banan via Lillängen läggs ned och ersätts av nytt dubbelspår via Forum Nacka. Som jag antagligen tjatat om till leda redan så är det så fiffigt att det är dubbelspår österut från Storängen till Saltsjö-Duvnäs (som antagligen är en lämplig avgreningspunkt för en gren söderut) och västerut från Saltsjö-Järla. Det enkelspår som då återstår (sett från en ny grens perspektiv, d.v.s. bortsett från befintlig bana öster om Saltsjö-Duvnäs) är väster om stationen som heter Nacka, och därifrån verkar det ganska lätt att utvidga till dubbelspår till Sickla och en bit västerut. Därifrån och längre västerut är ändå planerna tillrörda med olika delar av offentliga sektorn som vill lasta på kollektivtrafiken kostnader för att få fram en bilväg o.s.v.AdrianLangemar skrev:Tror att det skulle ta ungefär 22 minuter från Slussen till Tyresö C med nuvarande hastighet - ungefär samma som vid en förlängning från Skarpnäck. Restiden bör kunna bli något kortare med högre hastighet och genom att endast Saltsjöbadstågen stannar vid bland annat Storängen och Lillängen.
Värt att komma ihåg är också att Saltsjöbanan har en begränsning i max acceleration med dagens sexvagnarståg - kontaktledningssystemet orkar inte mata in tillräckligt med ström för att accelerera så mycket som Cx-vagnarna klarar. Jag vet inte hur stor inverkan detta har men det kan förhoppningsvis t.ex. daniel_s skriva något bra om. (Edit: Jag tänker alltså att man på något sätt bygger bort denna begränsning).
Dessutom skulle det här kunna bli en finfin gren på blåa tunnelbanan förlängd till Nacka. Men vad gäller restider så tycker jag då att blåa tunnelbanan bör byggas så att den har ytterst få stationer fram till Forum Nacka, som en slags snabbspår. Det är just dessa relativt sömniga bostadsområden som ligger i ytterkanten av själva Stockholms innerstad och som ligger i förorter strax invid Stockholms innerstad som INTE bör ha tunnelbaneförbindelse för att nackdelen med längre restid för de som bor längre ut är större än fördelen med kortare restid för de som bor i närförorterna.AdrianLangemar skrev:Såvitt jag vet är det inget naturreservat i vägen. Tycker inte heller att man ska överdriva betydelsen av bytet vid Slussen - det är ändå så många som inte ska till T-Centralen-
Geografin är väl ändå sådan att det är fråga om att bygga öster/väster om eller genom reservatet? Saltsjöbanan går ju redan norr om reservatet och områdena som en förlängning kan tänkas nå ligger söder om reservatet.spårlasse skrev:Tänkte väl på Nackareservatet- men det är klart att man antagligen kan gå norr om det - fast då når man inte Älta lika smidigt vilket kanske ändå är en nackdel?

Ja, blåa tunnelbanan är vad jag dels har i tankarna, och dels tänker jag på förslaget med att konvertera Roslagsbanan till "en Saltsjöbana" och köra som en tunnelbanelinje som delvis fyller samma funktion som busslinje 4 i innerstaden (fast med tunnelbanemässigt avstånd mellan stationerna såklart).spårlasse skrev:Visst är det många som inte skall till T-centralen - men som du vet så kommer ju alla beräkningar "straffa" att så pass många ändå skulle få göra ett byte vid Slussen - i jämförelse med en förlängning av 17. Men satsar man de summorna på Saltsjöbanan som en sådan utbyggnad skulle kräva - bör man ju verkligen också göra något mer av förbindelsen. Man skulle ju exempelvis kunna konvertera till tunnelbana eller annat och som föreslagits koppla ihop den med blå linje, eller hitta någon helt egen lösning.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
M_M skrev:
"Oj vilken möjlighet till över/underklassafari med spårvagn det skulle möjliggöra. Skulle Ekeröborna våga beblanda sig med folk från söderort?"
Själv bor jag på Ekerö och jag talar nog för alla på ekerö när jag säger att jag inte bryr mig vem som sitter på tunnelbanan om jag kan komma fram till jobbet eller iallafall till stan och spara tid.
"Oj vilken möjlighet till över/underklassafari med spårvagn det skulle möjliggöra. Skulle Ekeröborna våga beblanda sig med folk från söderort?"
Själv bor jag på Ekerö och jag talar nog för alla på ekerö när jag säger att jag inte bryr mig vem som sitter på tunnelbanan om jag kan komma fram till jobbet eller iallafall till stan och spara tid.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Du ska inte ta åt dig av vad signaturen M_M skriver. Han har med sina skriverier här visat att han är en fördomsfull person som värderar folk utifrån grupptillhörighet som t.ex. hudfärg, ålder, kön, bostadsort o.s.v.Crip66 skrev:M_M skrev:
"Oj vilken möjlighet till över/underklassafari med spårvagn det skulle möjliggöra. Skulle Ekeröborna våga beblanda sig med folk från söderort?"
Själv bor jag på Ekerö och jag talar nog för alla på ekerö när jag säger att jag inte bryr mig vem som sitter på tunnelbanan om jag kan komma fram till jobbet eller iallafall till stan och spara tid.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Ungefär som alla "intellektuella" på tidningarnas kultursidor!Harald skrev:Du ska inte ta åt dig av vad signaturen M_M skriver. Han har med sina skriverier här visat att han är en fördomsfull person som värderar folk utifrån grupptillhörighet som t.ex. hudfärg, ålder, kön, bostadsort o.s.v.Crip66 skrev:M_M skrev:
"Oj vilken möjlighet till över/underklassafari med spårvagn det skulle möjliggöra. Skulle Ekeröborna våga beblanda sig med folk från söderort?"
Själv bor jag på Ekerö och jag talar nog för alla på ekerö när jag säger att jag inte bryr mig vem som sitter på tunnelbanan om jag kan komma fram till jobbet eller iallafall till stan och spara tid.

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Det här är kanske fel tråd att fråga, men blir det någon busstrafik från Ekerö till exempelvis Skärholmen när Förbifarten är klar?
(För övrigt anser jag inte att Förbifarten bör byggas, åtminstone inte nu och i den sträckningen.)
(För övrigt anser jag inte att Förbifarten bör byggas, åtminstone inte nu och i den sträckningen.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Rykten om spårväg till Ekerö
Tänk att Gudöbroleden en gång i tiden var ett spårreservat för en framtida tunnelbana...twr skrev: Liknande dilemman finns i många icke-spårtrafik-kommuner, till exempel Tyresö och Värmdö.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."