Växelpyssel...!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Växelpyssel...!

Inlägg av 1 »

Just hemkommen från en inspektionsresa till Göteborg i akt och mening att besiktiga precis nylevererat barnbarn numero 6 ingick självklart att vidga lilla "Stellas" vyer med diverse insikter i spårburen kollektivtrafik. Utmärkt plats att grunda hennes baskunskaper var självklart ett lämpligt uppehåll vid Drottningtorget och därvarande arbeten med en växel.

Bild

Hon blev ytterligt imponerad när jag beskrev skillnaden mellan en riktig spårvägsstad och "SL-land". I morfars hemstad skulle all spårvägstrafik över den aktuella växeln ersättas med bussar under säkert en månad.

Dock bör kanske påpekas att den täta spårvagnstrafiken medförde att arbetspassen i själva växeln inte blev många minuter och de trägna banarbetarna fick god motion att efter "bevakarens" visslingar hoppa upp och samla ihop sina verktyg.

Bild

Och tidvis var kön av väntande spårvägståg imponerande;

Bild

Med redan en månad på nacken ställde "Stella" en nyfiken fråga som jag inte har något svar på; "Vafför ställer de inte ett växelspett där och en av de sysslolösa gubarna kunde väl lägga om växeln åt ankommande tåg...??"

Givetvis har hon en poäng där som skulle medföra att avvikande tåg kunde bara rulla förbi. Då slipper ju förarna krångla sig ut och in från sin förarplats.

Bild

Men troligtvis är det väl något "säkerhetstänk" som förhindrar att ej utbildad växelläggare förhindras utföra denna manöver. Däremot är det helt OK att skruva ihop en växel.

Bild

"Åhej....!"

Bild

Vänliga Hälsningar från Stella & Richard
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av Stefan Widén »

OK jättefina bilder på spårvagnarna men var är Stella? Såg framför att åtminstone sista bilden var en där hon graciöst poserade med en vagn som bakgrund..... :D :D


Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av 1 »

Stefan Widén skrev:OK jättefina bilder på spårvagnarna men var är Stella? Såg framför att åtminstone sista bilden var en där hon graciöst poserade med en vagn som bakgrund..... :D :D
Stefan
Tja, om Du läst "Den Sanne Diggaren" kapitel; "Det skall böjas i tid...!" så lider Stellas moder, medlem nr 15 fortfarande av posttraumatiska symtom efter att endast 7 dagar gammal åkt ånglok. Därav har vissa riktlinjer utfärdats för att morfar skall få överföra trevliga spårburna upplevelser.

Så tills vidare får hon studera underbara växelarbeten tryggt liggandes mot min axel!

Bild

Vinkar / Richard
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av Hechtwagen »

Ligg på 1!
Empiriska studier visar att spårvägsintresset är könsneutralt till skolstarten sedan tröttnar tjejerna till nästan 100% på att glo på spår och spårvagnar medans pojkarna ofta bibehåller sitt intresse som de fått av sina förädrar eller andra kloka personer i omgivningen. Visst, det finns kvinnor inom hobbyn men några siffernördar är dom inte! Varför är det såhär? Något biologiskt?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av leifd »

Hechtwagen skrev:Ligg på 1!
Empiriska studier visar att spårvägsintresset är könsneutralt till skolstarten sedan tröttnar tjejerna till nästan 100% på att glo på spår och spårvagnar medans pojkarna ofta bibehåller sitt intresse som de fått av sina förädrar eller andra kloka personer i omgivningen. Visst, det finns kvinnor inom hobbyn men några siffernördar är dom inte! Varför är det såhär? Något biologiskt?
Medhålles och hejar på för fullt..!
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av Nupski »

Man brukar avdela någon i arbetslaget med uppgift som växelställare, måhända fanns ingen med rätt kompetens då det stod några vid signalanläggningen Änggården igår.
Användarens profilbild
Leif Steen
Inlägg: 387
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av Leif Steen »

Richards, eller Stellas fråga ""Vafför ställer de inte ett växelspett där och en av de sysslolösa gubarna kunde väl lägga om växeln åt ankommande tåg...??" är intressant och mycket adekvat. Det är väl något juridiskt som förhindrar detta som vanligt, ansvarsfrågan.

Det finns inte mycket incitament till förenkling eller rationalisering i dagens fragmentiserade spårtrafiksfär,

Grattis till ett vackert och så tidigt klokt barnbarn!
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av Stefan Widén »

Underbart, förstår att du är lycklig...som får ta ut henne på äventyr...

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av Harald »

1 skrev:Dock bör kanske påpekas att den täta spårvagnstrafiken medförde att arbetspassen i själva växeln inte blev många minuter och de trägna banarbetarna fick god motion att efter "bevakarens" visslingar hoppa upp och samla ihop sina verktyg.
Icke desto mindre tog arbetet bara en dag. Idag ser det ut så här:

Bild
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av Henrik Schütz »

Vid växling på järnvägen, är det den som lägger om växeln som svarar för att den är farbar efter omläggning, om den inte är signalövervakad.

Kanske är det samma på Spårvägen i Göteborg?

HS
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av leifd »

Henrik Schütz skrev:Vid växling på järnvägen, är det den som lägger om växeln som svarar för att den är farbar efter omläggning, om den inte är signalövervakad.

Kanske är det samma på Spårvägen i Göteborg?

HS
I så fall är ju det inget som hindrar att GS ställer ut en mänsklig växelomläggare på platsen (vilket iofs kan vara en av reparatörerna). De enda som då krävs är att personen har utbildning och kännedom om reglerna.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av Harald »

leifd skrev:I så fall är ju det inget som hindrar att GS ställer ut en mänsklig växelomläggare på platsen (vilket iofs kan vara en av reparatörerna). De enda som då krävs är att personen har utbildning och kännedom om reglerna.
Och som man kan läsa i det här inlägget lite längre upp i tråden, brukar man göra det, fast det råkade inte finnas någon när nr 1 passerade platsen.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av 2763 »

Henrik Schütz skrev:Vid växling på järnvägen, är det den som lägger om växeln som svarar för att den är farbar efter omläggning, om den inte är signalövervakad.

Kanske är det samma på Spårvägen i Göteborg?

HS
Nej. Det är alltid förarens ansvar att växeln ligger rätt.

Och man brukar normalt sett se till att man får så mycket tid som möjligt i spår genom att lägga om växeln så att spårvagnen slipper stanna i arbetsområdet.
Sen kan det vara kort om personal eller liknande eller bara så att man inte har följt med i hur linjerna går... 5410 lades ju aldrig om annat än för "antikrundan" för 3 år sedan....

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av M_M »

Det är väl å andra sidan dagtid i normalfallet bara linje 13 och enstaka turer på linje 10 som kör åt höger (i färdriktningen) i denna växel, medan resten av vagnarna (3,9,11) kör rakt fram varpå det inte torde bli så jättemånga växelomläggningar per tidsenhet.

Den intressanta frågan är kanske snarast varför denna växel inte kunde läggas om automatiskt när det arbetades på växeln invid? Mig veterligen så finns det i normalfallet elektrisk omläggning på alla växlar som har någotsånär regelbunden trafik.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Det är väl å andra sidan dagtid i normalfallet bara linje 13 och enstaka turer på linje 10 som kör åt höger (i färdriktningen) i denna växel, medan resten av vagnarna (3,9,11) kör rakt fram varpå det inte torde bli så jättemånga växelomläggningar per tidsenhet.
Det blir väl två omläggningar per nio minuter.
M_M skrev:Den intressanta frågan är kanske snarast varför denna växel inte kunde läggas om automatiskt när det arbetades på växeln invid?
Det intressanta svaret är förmodligen att det var inte "växeln invid" det arbetades med utan styrsystemet för just denna växel. Det ser i alla så ut på bilderna ovan.
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Växelpyssel...!

Inlägg av olasand »

Harald skrev:Det intressanta svaret är förmodligen att det var inte "växeln invid" det arbetades med utan styrsystemet för just denna växel.
Det var egentligen inte växeln det arbetades med alls utan ett akutarbete för att rälsen sjönk ner i asfalten när vagnar passerade.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Skriv svar