Förteckning över spårvagnstillverkare?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Förteckning över spårvagnstillverkare?

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Skulle behöva lite hjälp här om det går bra.

Jag har lagt till en ny länksida på min hemsida med länkar till företag som tillverkar spårvagnar. Vad jag förstått så har antalet spårvagnstillverkare ökat den senaste tiden.
Jag har sammanställt en lista med dom tillverkare som jag själv känner till samt har hittat via annonser i SSS medlemstidningar.

Följande spårvagnstillverkare har jag fått fram hittills.
Bombardier
Alstom
Skoda
Caf
Solaris
Pesa
Vossloh
Ansaldobreda

Frågan är nu, finns det flera tillverkare av spårvagnar?
Känner ni till några så meddela gärna namn + hemsidesadress till dessa så jag kan lägga till dom i min länklista.

Tacksam för svar.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Odd

Re: Förteckning över spårvagnstillverkare?

Inlägg av Odd »

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Odd skrev:Stadler -http://www.stadlerrail.com
Tack. Länk tillagd.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Pragoimex
gör kanske mest stora ombyggnader och upprustningar, men inbillar mej de bygger nytt också, om någon vill.

http://www.pragoimex.cz/en/
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Newag S.A. http://www.newag.pl/zdjecia
Polsk spårfordonstillverkare som har spårvagnar på gång.
Prototyp skrivs om på Wikipedia http://pl.wikipedia.org/wiki/Newag_Nevelo
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

De finns en Ukrainsk spårvagnstillverkare, troligen i Lviv, som heter Elektron http://en.electron.ua/

Det finns några filmklipp på deras senaste vagn...
http://vk.com/video2321736_165442650
http://www.flickr.com/photos/yuvoua/9512011344/
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Jag tackar för alla länkarna, dom har nu lagts till.

Har tittat lite på sidorna också och sett en del intressanta fordon.

Ha det bra.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Tagbitaren skrev:Glöm inte Siemens:

http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... -rail.aspx
Den är tillagd. :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hitachi? Kawasaki? Sharyo?

USA?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Finske Transtech har levert vogner til Helsingfors. Ellers bygger Crotram vogner til Zagreb. Kawasaki bygger vogner til USA og Japan. Også Mitsubishi er inne i slik produksjon. I Kina bygger minst to av jernbaneverkstedene (CNR) vogner. Det finnes også en sporvognsfabrikk i Changchun og to fabrikker som samarbeider med Bombardier og Ansaldo. De nye vognene til Oranjestad er bygd av en ny amerikansk fabrikk. Det finnes også flere mindre fabrikker i USA som bygger sporvogner. I Russland bygges sporvogner i St. Petersburg, Jekaterinburg og Ust Kataw. Hviterussernes fabrikk Belkommunmasj bygger mange sporvogner, også for eksport. (Har nå vunnet første anbud i EU). I Ukraina bygger sporveien i Kiew vogner og i Romania bygger Astra i Arad, Electroputere i Craiova og sporveien i Bucuresti vogner. Tyrkerne holder på å utvikle en ny standardvogn. Det bygges nye sporvogner på minst to fabrikker i Brasil og en fabrikk i Argentina. Alstom bygger en del vogner ved sin polske fabrikk og holder på å åpne en ny fabrikk i Algerie.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

mjtag skrev:Hejsan!

Jag har lagt till en ny länksida på min hemsida med länkar till företag som tillverkar spårvagnar. Vad jag förstått så har antalet spårvagnstillverkare ökat den senaste tiden.
.........
Tacksam för svar.

Ha det bra.
I nästa nummer av Modern Stadstrafik, nr 4/2013, utkommer 5 sep 2013, finns en förteckning över vilka spårvagnstillvarkare som levererat vart under senare tid och av vilken modell/typ.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Thomas Lange skrev:

.........
Tacksam för svar.

Ha det bra.
I nästa nummer av Modern Stadstrafik, nr 4/2013, utkommer 5 sep 2013, finns en förteckning över vilka spårvagnstillvarkare som levererat vart under senare tid och av vilken modell/typ.
Trevligt, den tidningen ser jag fram emot.

Ni får gärna fortsätta fylla på med spårvagnstillverkare här i tråden om det finns fler.

Ha det bra.
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

Känner ni till några så meddela gärna namn + hemsidesadress till dessa så jag kan lägga till dom i min länklista.

Tacksam för svar.

Ha det bra.
Om det är någon här i världen som håller koll på marknaden för spårvagnar worldwide så är det en viss herr Harry Hondius! Med jämna mellanrum brukar han publicera artiklar på det ämnet i den tyska tidskriften "Der Stadtverkehr". Leta reda på några nummer av den tidskriften, så kommer du att kunna få ihop en komplett lista på spårvagnstillverkare!

Jag har haft ett antal givande personliga kontakter med Hondius, men han har bett mig att inte vidarebefordra det material han skickat. Han hänvisar i vanliga fall intresserade till sina artiklar i Der Stadtverkehr.

Lycka till med din lista!

/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

RR skrev:

Tacksam för svar.

Ha det bra.
Om det är någon här i världen som håller koll på marknaden för spårvagnar worldwide så är det en viss herr Harry Hondius! Med jämna mellanrum brukar han publicera artiklar på det ämnet i den tyska tidskriften "Der Stadtverkehr". Leta reda på några nummer av den tidskriften, så kommer du att kunna få ihop en komplett lista på spårvagnstillverkare!

Jag har haft ett antal givande personliga kontakter med Hondius, men han har bett mig att inte vidarebefordra det material han skickat. Han hänvisar i vanliga fall intresserade till sina artiklar i Der Stadtverkehr.

/Ragnar Thörnblom
Det verkar finnas många fler spårvagnstillverkare än vad jag trodde. Nu kan jag inte tyska så det är ingen mening att börja leta tyska tidningar utan jag håller mig till svenska.
Ärligt talat så eftersträvar jag inte att få ihop en 100% komplett lista utan jag är glad för så många tillverkare som möjligt bara. Jag tackar för tipset i alla fall.

Ni får gärna fortsätta komplettera med spårvagnstillverkare som ni kommer på.

Ha det bra så länge.
twr

Inlägg av twr »

mjtag skrev:Det verkar finnas många fler spårvagnstillverkare än vad jag trodde. Nu kan jag inte tyska så det är ingen mening att börja leta tyska tidningar utan jag håller mig till svenska.
Ärligt talat så eftersträvar jag inte att få ihop en 100% komplett lista utan jag är glad för så många tillverkare som möjligt bara. Jag tackar för tipset i alla fall.

Ha det bra så länge.
Den här artikeln kanske kan ge något: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tram_builders
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

twr skrev:
mjtag skrev:Det verkar finnas många fler spårvagnstillverkare än vad jag trodde. Nu kan jag inte tyska så det är ingen mening att börja leta tyska tidningar utan jag håller mig till svenska.

Ha det bra så länge.
Den här artikeln kanske kan ge något: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tram_builders
Jättebra länk. Har själv sökt lite på Wikipedia men då på svenska delen. Tänkte inte att söka på engelska delen också. Ska kika lite där.

Tack för länken.
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

mjtag skrev:
RR skrev:

/Ragnar Thörnblom
Det verkar finnas många fler spårvagnstillverkare än vad jag trodde. Nu kan jag inte tyska så det är ingen mening att börja leta tyska tidningar utan jag håller mig till svenska. Ärligt talat så eftersträvar jag inte att få ihop en 100% komplett lista utan jag är glad för så många tillverkare som möjligt bara. Jag tackar för tipset i alla fall.

Ha det bra så länge.
Synd att du int ens vill kolla något nummer av Der Stadtverkehr! Tabellerna där innehåller mer än någon annan tabell du kan tänka dig. Och tabeller i en tysk tidskrift kan en något så när intresserad diggare lätt tillgodogöra sig. Facktermer och måttangivelser m.m. är till stor del samma eller lättbegripliga i många språk. Du kommer där att hitta fakta om tillverkare och deras produkter som ingen annanstans. Jag tar mig friheten att här visa dig ett exempel i form av ett litet utsnitt ur en sådan tabell från ett gammalt nummer av Der Stadtverkehr så att du kanske bättre kan se vad det handlar om. Zooma in i tabellen så går den lättare att läsa!

Lycka till än en gång!
/Ragnar Thörnblom
Bilagor
Utsnitt ur tabell.JPG
Utsnitt ur tabell.JPG (39.07 KiB) Visad 2035 gånger
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

RR skrev:
mjtag skrev:Det verkar finnas många fler spårvagnstillverkare än vad jag trodde. Nu kan jag inte tyska så det är ingen mening att börja leta tyska tidningar utan jag håller mig till svenska. Ärligt talat så eftersträvar jag inte att få ihop en 100% komplett lista utan jag är glad för så många tillverkare som möjligt bara. Jag tackar för tipset i alla fall.

Ha det bra så länge.
Synd att du int ens vill kolla något nummer av Der Stadtverkehr! Tabellerna där innehåller mer än någon annan tabell du kan tänka dig. Och tabeller i en tysk tidskrift kan en något så när intresserad diggare lätt tillgodogöra sig. Facktermer och måttangivelser m.m. är till stor del samma eller lättbegripliga i många språk. Du kommer där att hitta fakta om tillverkare och deras produkter som ingen annanstans. Jag tar mig friheten att här visa dig ett exempel i form av ett litet utsnitt ur en sådan tabell från ett gammalt nummer av Der Stadtverkehr så att du kanske bättre kan se vad det handlar om. Zooma in i tabellen så går den lättare att läsa!

Lycka till än en gång!
/Ragnar Thörnblom
Hejsan!

Som sagt så är jag mycket tacksam för tipset. Jag har sparat ner tabellen och zoomat in och även zommat in direkt med webbläsaren men vid båda tillfällena blev tabellen bara suddig och gick inte att läsa. Men den verkar toppen i alla fall.
Jag är inte ute efter att skapa en komplett förteckning över alla spårvagnstillverkare som finns och deras modeller, det skulle nog bli för mycket jobb för mig. Jag ville bara ha lite förslag på olika tillverkare till min nya länklista. Det räcker med det.

Jag är tacksam för infon i alla fall.

Ha det bra.
Skriv svar