Trådbussar i Eberswalde

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Anders Forsberg
Inlägg: 818
Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
Ort: Göteborg

Trådbussar i Eberswalde

Inlägg av Anders Forsberg »

Eberswalde ca 60 km nordost om Berlin är den enda staden med trådbusstrafik i östra Tyskland. Nyligen kom nya Solaris trådbussar i trafik men låt oss kika på hur det såg ut 1988 respektive 2006. Eberswalde är väl värt ett besök, med tåpg tar det knappt 35 minuter från Berlin.

Det finns två linjer:
861 Nordend - Finow (slinga moturs)
862 Ostend - Finow (slionga medurs)

De här två linjerna ger ett linjenät på ca 37,2 km och år 2006 hade man 15 stycken Trådbussar tillverkade av Österrikiska Gräft & Stift levererade mellan 1993 och 1995.
11.jpg
11.jpg (108.24 KiB) Visad 4376 gånger
En Ikarusbuss på sin långa väg mot Finow i juni 1988. Eberswalde kom att ha 25 st. ledtrådbussar tillverkade av Ungerska Ikarus.
12.jpg
12.jpg (102.19 KiB) Visad 4376 gånger
Ett hopp till hösten 2006 och en trådbuss på linje 862. Denna linje har vita skyltar, här har man linjefärger.
13.jpg
13.jpg (91.85 KiB) Visad 4376 gånger
Linje 862 på landsvägen mellan Finow och Eberswalde. Turtätheten var som tätast var 12:e minut, vilket på den gemensamma sträckningen ju gav en trådbuss var 6:e minut. Klart diggar- och fotovänligt.
14.jpg
14.jpg (86.55 KiB) Visad 4376 gånger
Linje 861 med röda skyltar vid Markt på väg mot Finow. På "näringsstället" i bakgrunden låg bra till för att släcka törst och sitta ned för att kika på förbipasserande trådbussar eller andra sevärdheter.


Anders Forsberg
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trådbussar i Eberswalde

Inlägg av M_M »

Trevligt, tack för bilderna!

"Egentligen" så sa comecon-avtalet tydligen att det var sovjetiska trådbussar som gällde, men åtminstone Budapest "fick" köpa sina egna ungerska Ikarus 280T (som på din äldre bild) med (svep)skälet att de sovjetiska trådbussarna inte fanns i ledbussutförande.

Min ytterst lilla erfarenhet av att ha åkt sovjetisk trådbuss från 70-talet och Ikarus 280T från 80-talet i Budapest sommaren 2010 är att Ikarusbussarna känns som klart bättre bussar inte bara för att de har högre kapacitet utan för att de är mindre bullriga och känns inte riktigt som museiföremål...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Trådbussar i Eberswalde

Inlägg av TKO »

M_M skrev:Trevligt, tack för bilderna!

"Egentligen" så sa comecon-avtalet tydligen att det var sovjetiska trådbussar som gällde, men åtminstone Budapest "fick" köpa sina egna ungerska Ikarus 280T (som på din äldre bild) med (svep)skälet att de sovjetiska trådbussarna inte fanns i ledbussutförande.

Min ytterst lilla erfarenhet av att ha åkt sovjetisk trådbuss från 70-talet och Ikarus 280T från 80-talet i Budapest sommaren 2010 är att Ikarusbussarna känns som klart bättre bussar inte bara för att de har högre kapacitet utan för att de är mindre bullriga och känns inte riktigt som museiföremål...
RGW lyckades ju inte särskilt bra med den internationella planekonomin när det gällde kollektivtrafikfordon, även om SBZ ("DDR") var den lydigaste medlemen - Gotha la ju ner spårvagnsproduktionen. Men i övrigt byggde ju varje land sina egna fordon i nästan lika stor utsträckning som tidigare.

Och jag har bara åkt sovjetisk trådbuss i Moskva på 70-talet, det var ingen större komfortupplevelse!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trådbussar i Eberswalde

Inlägg av M_M »

TKO skrev:
M_M skrev:Trevligt, tack för bilderna!

"Egentligen" så sa comecon-avtalet tydligen att det var sovjetiska trådbussar som gällde, men åtminstone Budapest "fick" köpa sina egna ungerska Ikarus 280T (som på din äldre bild) med (svep)skälet att de sovjetiska trådbussarna inte fanns i ledbussutförande.

Min ytterst lilla erfarenhet av att ha åkt sovjetisk trådbuss från 70-talet och Ikarus 280T från 80-talet i Budapest sommaren 2010 är att Ikarusbussarna känns som klart bättre bussar inte bara för att de har högre kapacitet utan för att de är mindre bullriga och känns inte riktigt som museiföremål...
RGW lyckades ju inte särskilt bra med den internationella planekonomin när det gällde kollektivtrafikfordon, även om SBZ ("DDR") var den lydigaste medlemen - Gotha la ju ner spårvagnsproduktionen. Men i övrigt byggde ju varje land sina egna fordon i nästan lika stor utsträckning som tidigare.
Sant. Men nog lyckades man åtminstone lägga sig i handeln över gränserna rätt väl? D.v.s. det vanligaste var att antingen följa comecon-avtalen eller köra inhemsk produktion, i de fall där en hyllvara som pekas ut av comeconavtalet passat direkt?

Exempelvis känner jag inte till några spårvagnar förutom Tatra som tillverkats från säg 70-talet och framåt och som exporterats över landsgränser i f.d. östblocket. Före 70-talet så verkar det inte ha varit lika hårt styrt, t.ex. köpte Budapest/Ungern förortståg från östtyska LEW just omkring -70 (affären påbörjades säkert i slutet av 60-talet).

Däremot hittade man alla möjliga och omöjliga svepskäl för att få köpa/bygga lite vad man ville. Det må ha varit så att Budapest verkligen behövde ledbussar men det kan lika gärna ha varit ett svepskäl.

Det var väl t.ex. från 70-talet inget annat land än Sovjetunionen som tillverkade hyggligt stora diesellok för normal/bredspårig järnväg? DDR lyckades "råka" bygga smalspåriga lok fast man behövde normalspåriga, men det är väl ett av få undantag.
TKO skrev:Och jag har bara åkt sovjetisk trådbuss i Moskva på 70-talet, det var ingen större komfortupplevelse!
Galonsoffor (inte individuella säten), en känsla av att det är trångt, och hjälpmaskinerier (elmotordriven kompressor & co) som väsnas i klass med en bullrig dieselbuss, eller? :wink:
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Trådbussar i Eberswalde

Inlägg av TKO »

M_M skrev: ...klippp...
Exempelvis känner jag inte till några spårvagnar förutom Tatra som tillverkats från säg 70-talet och framåt och som exporterats över landsgränser i f.d. östblocket. Före 70-talet så verkar det inte ha varit lika hårt styrt, t.ex. köpte Budapest/Ungern förortståg från östtyska LEW just omkring -70 (affären påbörjades säkert i slutet av 60-talet).
...klipp...
Det kan ju vara så att ingen vettig människa (jo det fanna säkert sådana även på den sidan järnridån) skulle köpa spårvagnar från Polen, Ungern eller Rumänien när det fanns Tatra?

Fast Konstals vagnar kanske var bra - numera har ju Polen växt fram som en utmärkt leverantör av både spårvagnar och bussar?!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trådbussar i Eberswalde

Inlägg av M_M »

Ungern la väl själva ner sin tillverking och köpte Tatra KT5 på 70-talet?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Trådbussar i Eberswalde

Inlägg av TKO »

M_M skrev:Ungern la väl själva ner sin tillverking och köpte Tatra KT5 på 70-talet?
Var det så?
Jag har ingen koll, köpte Budapest KT5:or?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trådbussar i Eberswalde

Inlägg av M_M »

TKO skrev:
M_M skrev:Ungern la väl själva ner sin tillverking och köpte Tatra KT5 på 70-talet?
Var det så?
Jag har ingen koll, köpte Budapest KT5:or?
Tatra T5C5 heter de visst (och T5C5K när de moderniserats):
http://hampage.hu/trams/thg2bp/rollingstock.html

P.S: hela den webbsiten är bra om man vill veta mer om spårvagnar i Budapest.
http://hampage.hu/trams/thg2bp/index.html


Vilket år som helst kommer jag orka lägga ut bilder & co från Budapestresan jag gjorde 2010 :)
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Trådbussar i Eberswalde

Inlägg av Bussmicke »

Vilken tur att man var i staden innan bussarna byttes ut, nu kan man åka dit igen

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar