Hur fungerade trafiken på Djurgården i kväll?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hur fungerade trafiken på Djurgården i kväll?
"Kaos vid Gröna Lund"skriver Expressen. Även DN och Aftonbladet skriver om att Grönan är fullsatt till sista plats.
Jag var ute vid 18.30-tiden och tänkte höra vad det handlade om. Vet egentligen inget om Tenacious D men det lilla jag läste någonstans gjorde mig nyfiken. Hade ingen aning om att det skulle bli ett sådant tryck. Kom gående från Östermalm, och det första jag ser är både blått och gult sken vid Djurgårdsbron. "Aj, nu står spårvagnstrafiken still, kontaktledningsras eller olycka" tänkte jag. Men det visade sig att polisen stoppade all privattrafik över bron eftersom man stängt entrén till Gröna Lund. 1,5 timme före konserten. Tog mig ändå ut för att beskåda kaoset. Enligt uppgift från polis och vakter på plats så var där 17 000 besökare på Grönan, vilket är max. Och en kö på 5000 personer eller mer, samt en viss folksamling som inte stod i kön. Att insläppet var stängt, som polisen vid bron sagt, var kanske en vit lögn. Allt efter att besökare lämnade nöjesfältet släpptes lika många in, men det var nog en klen tröst för de sista i kön.
Så till SL-trafiken. Eftersom många vände hem flera timmar i förtid så antar jag att trycket var större på spårvagnstrafiken än vad man räknat med. ? Det gick i alla fall extravagnar på 44:an och spårvagnarna hade klumpat ihop sig. När jag tänkte lämna Djurgården ungefär vid halv sju, sju så såg jag en vagn gå mot stan samtidigt som det snabbt kom tre åt andra hållet. Gick då till hållplatsen vid Skansen. (Dit också de som ville ställa sig sist i kön fick bege sig.) Det var inget problem att komma på den andra vagnen mot stan, men den blev rejält full vid Gröna Lund. Såg inga 7N ute. Har för mig att några av dessa vagnar brukar användas när det är "massevakuering" från Djurgården. Om de var ute senare på kvällen, hur gick det då att få ut dem via Allmänna Gränd? Men det kanske lugnat ner sig där vid aktuell tid.
Det fans några trafikledare i gula västar ute, som hjälpte till att hålla spåren rena från folk, och det tycktes gå utan större problem.
Frågan är hur det fungerade på kvällen när 17 000 personer skulle hem. Som en jämförelse; hur stor är publiken på Skansen på allsångskvällarna?
Var detta en av de "värsta" dagarna i år?
Jag var ute vid 18.30-tiden och tänkte höra vad det handlade om. Vet egentligen inget om Tenacious D men det lilla jag läste någonstans gjorde mig nyfiken. Hade ingen aning om att det skulle bli ett sådant tryck. Kom gående från Östermalm, och det första jag ser är både blått och gult sken vid Djurgårdsbron. "Aj, nu står spårvagnstrafiken still, kontaktledningsras eller olycka" tänkte jag. Men det visade sig att polisen stoppade all privattrafik över bron eftersom man stängt entrén till Gröna Lund. 1,5 timme före konserten. Tog mig ändå ut för att beskåda kaoset. Enligt uppgift från polis och vakter på plats så var där 17 000 besökare på Grönan, vilket är max. Och en kö på 5000 personer eller mer, samt en viss folksamling som inte stod i kön. Att insläppet var stängt, som polisen vid bron sagt, var kanske en vit lögn. Allt efter att besökare lämnade nöjesfältet släpptes lika många in, men det var nog en klen tröst för de sista i kön.
Så till SL-trafiken. Eftersom många vände hem flera timmar i förtid så antar jag att trycket var större på spårvagnstrafiken än vad man räknat med. ? Det gick i alla fall extravagnar på 44:an och spårvagnarna hade klumpat ihop sig. När jag tänkte lämna Djurgården ungefär vid halv sju, sju så såg jag en vagn gå mot stan samtidigt som det snabbt kom tre åt andra hållet. Gick då till hållplatsen vid Skansen. (Dit också de som ville ställa sig sist i kön fick bege sig.) Det var inget problem att komma på den andra vagnen mot stan, men den blev rejält full vid Gröna Lund. Såg inga 7N ute. Har för mig att några av dessa vagnar brukar användas när det är "massevakuering" från Djurgården. Om de var ute senare på kvällen, hur gick det då att få ut dem via Allmänna Gränd? Men det kanske lugnat ner sig där vid aktuell tid.
Det fans några trafikledare i gula västar ute, som hjälpte till att hålla spåren rena från folk, och det tycktes gå utan större problem.
Frågan är hur det fungerade på kvällen när 17 000 personer skulle hem. Som en jämförelse; hur stor är publiken på Skansen på allsångskvällarna?
Var detta en av de "värsta" dagarna i år?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hur fungerade trafiken på Djurgården i kväll?
En sak jag tänkt på med 7:an är ju att det bara går en vagn - det är ju lite med tanke på hur många som åker och turtätheten begränsas ju säkert av vad man praktiskt kan ha (utan att det blir för störningskänsligt). Iallafall varända gång i stort sett som jag har åkt den så har det varit trångt t o m för stående - på sin tur brukar man ju även möta åtminstone 1-2 vagnar åt andra hållet som är lika fulla. Det är då under vanliga förhållanden utan att det varit konserter eller så. När det blir extra stor "rusning" av folk från nåt event så lär det ju vara många som får vänta ut en eller flera avgångar för att överhuvudtaget komma med.
På t ex Tvärbanan går det ju ofta 2 vagnar sammankopplade, men är plattformarna på Cityspårvägen för korta?
Dom är ju betydligt längre än en vagn - men kanske ändå för korta för 2 st A34-vagnar (vilka ju bara är 30 cm längre än A32).
På t ex Tvärbanan går det ju ofta 2 vagnar sammankopplade, men är plattformarna på Cityspårvägen för korta?
Dom är ju betydligt längre än en vagn - men kanske ändå för korta för 2 st A34-vagnar (vilka ju bara är 30 cm längre än A32).
-
Det finns bara sju A35 varav sex normalt körs i trafik. Dubbelt så långa tåg, vilket inte är möjligt få A34 inte är multipelkörbara, skulle i dagsläget ge hälften så tät trafik.
I framtiden hade man kunnat låna lediga vagnar från hallen i Aga, vilket möjliggör tätare trafik.
I framtiden hade man kunnat låna lediga vagnar från hallen i Aga, vilket möjliggör tätare trafik.
-
Och fram till dess kan man, om viljan finns, köra förstärkningsbussar till Sergels torg.Henrik Schütz skrev:Det finns bara sju A35 varav sex normalt körs i trafik. Dubbelt så långa tåg, vilket inte är möjligt få A34 inte är multipelkörbara, skulle i dagsläget ge hälften så tät trafik.
17 000 är ju ungefär lika många som åker på gröna linjen söderifrån till stan under maxtimmen. Det säger sig självt att det inte går att få ut alla dem med spårvagnar - eller för den delen bussar. Skulle behöva gå 3-4 stadsbussar i minuten i en timmes tid - eller ungefär en spårvagn per minut. Eftersom nästan alla vill lämna under en halvtimmes tid - så skulle dubbla kapaciteten behövas utöver detta - och då skulle många ändå få vänta rätt många vagnar innan de kom med...
En sådan tät trafik är förstås omöjlig att klara - särskilt inte med buss i innerstadstrafik. Man skulle inte ens hinna lasta passagerarna utan en rätt stor terminal för att få iväg dem.
Nu går ju tack och lov många från Djurgården när det är så mycket folk och en del tar Djurgårdsfärjan (som lika lite klarar av en sådan anstormning).
Men som sagt det är väl fördelen med att koppla samman spårsystemet med Spårväg city. Nu är ju också 6-minuterstrafik i princip det som är teoretiskt möjligt att köra på banan - oavsett hur många vagnar man hade haft tillgång till - på grund av att det bara finns ett spår vid Sergels torg. Hade man haft fler vagnar hade det väl förstås också gått att köra turer till Normalmstorg. Ville man - skulle man bara för att få iväg alla så snabbt som möjligt - kunna låta alla vagnar bara gå mellan Skansen och Normalmstorg (som en akutåtgärd). Inte så kundvänligt - men med 7 vagnar, skulle man väl då kunna ha ca 3-minuterstrafik med dagens vagntillgång.
En sådan tät trafik är förstås omöjlig att klara - särskilt inte med buss i innerstadstrafik. Man skulle inte ens hinna lasta passagerarna utan en rätt stor terminal för att få iväg dem.
Nu går ju tack och lov många från Djurgården när det är så mycket folk och en del tar Djurgårdsfärjan (som lika lite klarar av en sådan anstormning).
Men som sagt det är väl fördelen med att koppla samman spårsystemet med Spårväg city. Nu är ju också 6-minuterstrafik i princip det som är teoretiskt möjligt att köra på banan - oavsett hur många vagnar man hade haft tillgång till - på grund av att det bara finns ett spår vid Sergels torg. Hade man haft fler vagnar hade det väl förstås också gått att köra turer till Normalmstorg. Ville man - skulle man bara för att få iväg alla så snabbt som möjligt - kunna låta alla vagnar bara gå mellan Skansen och Normalmstorg (som en akutåtgärd). Inte så kundvänligt - men med 7 vagnar, skulle man väl då kunna ha ca 3-minuterstrafik med dagens vagntillgång.
Tar man inte fram de där fula
Göteborgsmustangerna och kör till Norrmalmstorg i sådana här tillfällen?
Inser att det kräver mer (frivillig?) personal och kanske en beställning från SL för att det skall genomföras. Men så gjorde man väll förr på busstiden om jag förstått rätt.

Inser att det kräver mer (frivillig?) personal och kanske en beställning från SL för att det skall genomföras. Men så gjorde man väll förr på busstiden om jag förstått rätt.
-
Nuvarande lösning vid Sergels torg bedöms klara femminuterstrafik, utan problem, sju turer ger då en varvtid på 35 minuter om man inte vänder i skansenslingan mef vissa turer.
HS
HS
Såg att jag skrev teoretiskt ovan istället för praktiskt. Men på kvällen kan du nog har rätt att det fungerar. På dagtid när det är hög belastning i bägge riktningarna, skulle jag dock säga att det är för kort med 35-minuter. Även 36-minuters varvtid är precis på gränsen. Helst skulle man behöva stoppa in en extraminut ibland i tidtabellen för att säkra punktligheten. Men alternativt då att man har Skansenvändning på varannan tur och därmed ganska lång reglertid vid Slingan vid Waldemarsudde för vagnarna som går dit.Henrik Schütz skrev:Nuvarande lösning vid Sergels torg bedöms klara femminuterstrafik, utan problem, sju turer ger då en varvtid på 35 minuter om man inte vänder i skansenslingan mef vissa turer.
HS
Sedan är det så att om man vill tillämpa en mer känslig tidtabell för en kortare trafikeringstid (efter att en konsert är slut), så är det förstås en annan sak. Då gör det ju inte så mycket om störningskänsligheten är stor.
-
Tiominuterstrafik bortom skansen anser jag är acceptabelt, hur skulle en sjuturs tabell se ut?
Det blir altså två linjer med tiominuterstrafik och 33 respektive 37 minutersvarv ungefär.
HS
Det blir altså två linjer med tiominuterstrafik och 33 respektive 37 minutersvarv ungefär.
HS
- Karsten
Typ så här:Henrik Schütz skrev:Tiominuterstrafik bortom skansen anser jag är acceptabelt, hur skulle en sjuturs tabell se ut?
HS
3 Omlopp SET-SKS
SET 14:00 - SKS 14:12
SKS 14:14 - SET 14:26
SET 14:30 - SKS 14:42
SKS 14:44 - SET 14:56
osv
4 Omlopp SET-WAU
SET 13:55 - WAU 14:10
WAU 14:16 - SET 14:31
SET 14:35 - WAU 14:50
WAU 14:56 - SET 15:11
osv
-
Njä, jag tänkte att vagnen varannan gång vände vid skansen, och var annan vid wau. 40 minuter är lite väl lång varvtid, 30 lite snål...
HS
HS
- Karsten
Ålrajt.Henrik Schütz skrev:Njä, jag tänkte att vagnen varannan gång vände vid skansen, och var annan vid wau. 40 minuter är lite väl lång varvtid, 30 lite snål...
HS
SET 14:00 - WAU 14:15
WAU 14:16 - SET 14:31
SET 14:35 - SKS 14:47
SKS 14:54 - SET 15:06
SET 15:10 - WAU 15:25
osv
Jag är nog lika orolig för 35-minutersvarv SET-WAU-SET som för 30-minutersvarv SET-SKS-SET.

Kul att söndagens trafik uppmärksammades. Det var i många avseenden en exceptionell trafiksituation. "Normalt" när Skansen eller Grönan har stora publikarrangemang är att vi först kör ut en massa folk varefter dessa efter några timmar skall hem igen.spårlasse skrev:Såg att jag skrev teoretiskt ovan istället för praktiskt. Men på kvällen kan du nog har rätt att det fungerar. På dagtid när det är hög belastning i bägge riktningarna, skulle jag dock säga att det är för kort med 35-minuter. Även 36-minuters varvtid är precis på gränsen. Helst skulle man behöva stoppa in en extraminut ibland i tidtabellen för att säkra punktligheten. Men alternativt då att man har Skansenvändning på varannan tur och därmed ganska lång reglertid vid Slingan vid Waldemarsudde för vagnarna som går dit.Henrik Schütz skrev:Nuvarande lösning vid Sergels torg bedöms klara femminuterstrafik, utan problem, sju turer ger då en varvtid på 35 minuter om man inte vänder i skansenslingan mef vissa turer.
HS
Sedan är det så att om man vill tillämpa en mer känslig tidtabell för en kortare trafikeringstid (efter att en konsert är slut), så är det förstås en annan sak. Då gör det ju inte så mycket om störningskänsligheten är stor.
Själv satt jag och halkade runt med "Kaffe-tåget" och fram till rastavlösningen vid 14-tiden var det ytterst stilla och lugnt. Därefter utbröt rena trafikinfernot.
Jag har under mina 23 år "på linjen" upplevt det mesta i köväg. Men denna dag var det en bilkö från "bommen" på Djurgården nästan ända fram till Nybroplan..!
Bilarna låste sig själva vid rondellen upp till Djurgårdsbron och det kunde stå upp till tre ordinarieturer köande för att komma upp på bron. När Du väl lämnat Strandvägen så kunde Du sitta och beundra utsikten på bron i upp till 5 minuter innan bilkön sniglade sig vidare ut på Djurgården.
När YTL tillsammans med vakter började överta den obefintliga trafikpolisens uppgifter och stoppa bilister från att köra mot förbudsskyltarna lättade det något. Deras insatser övertogs senare av "riktiga" poliser.
Därutöver var också en bidragande orsak till tidtabellernas fullständiga sammanbrott att det är högsäsong för alla turistbussar vilka med stadens goda minne blockerar våra hållplatsområden. Att stå bakom dessa "hop-on-bussar" + annat skräp i kollektivkörfälten mellan 4 - 6 minuter är vanligt.
Därför är det lite gulligt när alla skrivbordsexperter föreslår tidtabeller vilka bygger på minutintervaller. Och förslag till bussinsatser är så totalt befriat från verklighetsförankring som tänkas kan. De kan inte vända vid Sergel och skulle ytterligare stoppa upp spårvägstrafiken.
Det som inte var så vanligt i söndag eftermiddag var att vagnarna upp mot Sergel var totalknökade med folk samtidigt som lika många ville stiga på ut till Djurgården trots att Trafikvärdar och förare via högtalare informerade om att Grönan "stängt" sina grindar redan klockan 1500.
A34 är väl inte världens bästa vagntyp för innerstadstrafik när det gäller passagerarcirkulation. Så det tar lite tid att tömma 200 pax som skall tränga sig igenom väntande passagerare på det lilla plattformsområdet. Sedan skall 200 tränga sig på, konduktören skall "återställa" dörrar efter att passagerare brutalt stoppat deras stängning m.m. Det lokala facket gillar inte att förarna utsätter sig för risken att bli krossade av någon bilgalning som mejar ner dem när de smiter mellan vagn och gatuutrymme för att byta körända. Så den rättrogne försöker klämma sig genom folkmassan på plattformen. Bara för att bli stoppad tio gånger med frågan om denna spårvagn går till Djurgården...? Utgående vagn blir sedan stående vid trafiksignalen vid Regeringsgatan och hindrar uppgående vagn. Så det kan stå en vagn inne och lasta samtidigt som två fullsatta ekipage väntar utanför NK.
De timmar som var värst kördes två vagnar samtidigt in för tömning och fyllning med utbyte av turbrickor. Så nog blev det "multipelkörning" vilket efterfrågats i tråden. Varannan tur vändes vid Skansen. Alla med insikt i trafikverksamhet inser att det blir ett elände med avlösningar med kontinuerliga omturningar.
Att förlänga tidtabellen för linje 7N är numera ett minne blott. I Alkärret finns bara tre "mustanger"; två motervagnar och ett släp. Inte mycket att komma med. Tillgången på "gammel-vagns"-utbildad medarbetare är begränsad och behövs för att hålla den dagliga trafiken igång. Och att sätta ut våra museala klenoder för dessa masstransporter är av naturliga skäl inte aktuellt.
Dagar som denna är det lätt att bli en aning frustrerad över att man hos SL totalt snöat in på att ändhållplatser skall utformas som säckstationer. När förlängningen från Sergel blir klar till Klarabergsviadukten får vi samma problem där när vagnar från Ropsten/Gåshaga skall trängas om utrymmet med Djurgårdstrafiken. Betänk vad elegant och ytterst effektivt det kunde ha blivit om man dragit upp spåret de få metrarna till Centralens norra entré och lagt en vändslinga där. Utrymme finns!
I de första spårplanerna för Sergel fanns det möjlighet att vända tåg runt fontänen. Nu är dessa två växlar med förbindelsespår bortraderade. Vår "våta dröm" var att kunna låta museitrafiken vända där. Det skulle bli ytterst publik ändstation nu när Norrmalmstorg efter trafikomläggningen blivit ett öde "Sibirien". Samtidigt skulle museitrafiken bli ett bättre komplement till den ordinarie linje 7.
Men efter mångårigt samspråk med ansvariga linjeplanerare inser jag att dagens projektörer av kollektivtrafik hellre ser svårigheter istället för möjligheter.
Lägg också till att man vek sig för taxinäringen och plockade bort vårt spår 2 vid Norrmalmstorg. Utmärkt plats att ställa upp reserver och ev. trasor. Samtidigt plitar man på förslag att göra om Waldemarsudde till säckstation...!!
Det vore inte helt fel om de stora tänkarna hos stad och trafikförvaltning gjorde lite studiebesök i verkligheten!
Vänliga Hälsningar / Richard
Behöver politiker och överordnade planerare se verkligheten? Den är ju bara besvärlig!1 skrev:Det vore inte helt fel om de stora tänkarna hos stad och trafikförvaltning gjorde lite studiebesök i verkligheten!

Skulle vändslingan ligga mellan Centralen och Cityterminalen? Eller precis efter Cityterminalen på norra sidan om Klarabergsgatan? Där finns nu en parkeringsplats. Jag skulle gärna se att dess däck byggdes ut åt norr, över järnvägsspåren, och att man anlade ett välkomnande torg, med mycket grönska där, och med vändslinga för spårvagnar! En plats att invänta även fjärrtågsavgångar om man är mycket tidig ute, och vädret är rätt.
Det jag uppfattar bland passagerarna på spårvagnar vid tillfällen likt de i söndags kväll är att de är förhållandevis lugna och förstående inför både trängsel och oregelbunden trafik. Och det är ju betydligt bättre att trängas i ett spårfordon än i en buss!
Fast jag tror nog ingen av oss tror att det skulle ha fungerat vid en sådan händelse som i söndags! Det var nog mer en principiell diskussion där vi nog alla var skeptiska till om det skulle kunna fungera - annat än under en kortare tid vid ett normalt evenemangsslut på Grönan.1 skrev:
Därför är det lite gulligt när alla skrivbordsexperter föreslår tidtabeller vilka bygger på minutintervaller. Och förslag till bussinsatser är så totalt befriat från verklighetsförankring som tänkas kan. De kan inte vända vid Sergel och skulle ytterligare stoppa upp spårvägstrafiken.
Där kanske det bästa är att man i sådana fall har en tomkörning av vagnarna som skall vända vid Skansen från Sergels torg och därmed har 10-minuterstrafik till Djurgården. Då bör det räcka med 30-respektive 40-minutersomlopp. Fungerar förstås bara på kvällstid efter att rusningen till Djurgården avtagit.
Bussarna - om man skulle sätta in någon - är rätt skeptisk - får ju i sådana fall vända vid Vasagatan. Detta blir ju dock givetvis otydligt och kräver fler omlopp. Men möjligen kan man sätta in några för syns skull. Någon större effekt har det förstås inte om man ska kunna få bort 17 000 personer inom en timme. Är ju då möjligen en psykologisk effekt (att man ser att det kommer en buss, som man dock i och för sig kommer att ha en minimal chans att komma med.)
Men som LÅ1 skriver brukar folk förstå situationen och alla inser nog att hur mycket resurser man än sätter in, så kommer det inte att räcka till.
Frågan är ju dock också vad man kan förvänta sig. Det är ju en kostnadsfråga också. Att ta ut en buss i trafik som ska köra ett varv - kostar rätt mycket pengar (föraren ska ju ha betalt för 3-timmar minst) och ger som sagt minimal effekt.
Nr 1 skrev:

Nu är det väl dock snarast märkligt att Trafikförvaltningens politiska ledning tillåter förstärkt trafik för turister på linje 7 som hindrar de privata bussarna när Hr. Wennerholm gjort följande officiella uttalande i SvD:Därutöver var också en bidragande orsak till tidtabellernas fullständiga sammanbrott att det är högsäsong för alla turistbussar vilka med stadens goda minne blockerar våra hållplatsområden. Att stå bakom dessa "hop-on-bussar" + annat skräp i kollektivkörfälten mellan 4 - 6 minuter är vanligt.
(Min kursivering)"I och med den nya kollektivtrafiklagen är det landstingets ansvar att inte köra trafik som tränger undan privata entreprenörer. "

-
Det som man får göra vid sådana extrema tillfällen är att glömma tidtabeller samt turlistor (dom har ändå gått åt pipsvängen) samt köra nonstop (vilket antagligen skedde i alla fall), se till att personalen får behovsavlösningar med mera. Problemet i Stockholm är väl nuvarande linjesträckning, en vändslinga vid Centralen med flera spår är väl en "våt dröm" för många eller åtmindstone vändmöjlighet bakom sluthållplatsen som man har i Berlin vilket betyder att man optimalt kan ha ett tåg som lastar ur, ett på vändspåret samt ett tåg som lastar.
Först så byggde man ut en effektiv spårväg mellan Norrmalmstorg och Waldemarsudde med mycket hög kapacitet genom att ha effektiva vändslingor överallt som i princip tillät vagnarna att "gå på ett snöre"! Sedan så satsade man ytterligare på linjen genom att förlänga den för dyra pengar till nästan Sergels torg men med en så undermålig infra vid vändpunkten att man förstörde hela linjens kapacitet! Som "lök på laxen" tog man även bort ett av de två spåren vid Norrmalmstorg!
När det är större evenemang på Djurgården behöver man inte besvära sig med att bygga tidtabeller och omlopp i olika teoretiska intervall, banan måste ha en maximal kapacietet så man kan köra "på ett snöre". Den största insats jag sett någonsin på gamla busslinje 47 var efter ett evenemang på Grönan år 1975 då inte mindre än 15 bussar (!) konvojkörde in till Sergels torg. Det var bara att köra på när man tömde vem tänkte på någon tidtabell då? Om vi nu antar att dessa 15 bussar idag skulle ersättas med 10 st spårvagnar höftat i konvoj så är ju det givetvis fullständigt omöjligt då de vändmöjligheterna inte finns i innerområdet. Slutsatsen av det här är att det renodlade spårvägssystemet genom den undermåliga dyra och nybyggda förlängningen har en sämre kapacitet än vad renodlade bussalternativet en gång hade!
Det bästa kan ha medverkat som det godas fiende när förlängningen skedde! Många var intresserade av en förlängning av Djurgårdslinjen till Sergels torg och det var svårt som spårvagnsentusiast att kraftigt markera att den föreslagna lösningen systemmässigt skulle sänka hela Djurgårdslinjen. Ändå är mitt intryck att Djurgårdslinjen och AB SS gjorde tappra försök men det är klart en avvikande uppfattning riskerade att ju att äventyra hela kommersialiseringsprojektet inklusive förlängningen till Sergels torg.
Naturligtvis så skulle man ha byggt en vändslinga runt glaspelaren eller på annan lämplig plats i området och lika naturligtvis så skulle man ha byggt en ändamålsenlig på- och avstigningshållplats, kanske med evakuering av tågen på ena sidan samtidigt som man lastade på den andra, med väl tilltagna plattformar. Naturligtvis när man märker hur fel det blivit så skulle man snabbt se till att åtgärda och det borde ju ha gjorts nu när man renoverar överdäckningen på Sergels torg, ett gyllene tillfälle när det ändå är avstängt att bygga en slinga!
Men vad har man fått höra från infraansvarigt håll hela tiden när det gäller utbyggnad av Djurgårdslinjen? Allt ska ske sen,sen,sen! Varför detta sen hela tiden? Vi vill väl ha en ändamålsenlig trafik nu och sen! Man har alltså investerat i en kostsam och bra spårväg som man i slutänden själv har förstört, ja varför egentligen, slinga vid Sergels torg borde väl kosta en spottstyver satt i sammanhanget hela Djurgårdslinjen, och den nytta man kan få ut av den genom att göra denna marginalinvestering? Kanske sanningen finns att söka i de politiska systemen i Stockholm och landstinget och stadens oförmåga att dra åt samma håll? Nej i mellanmjölkens rike blir inte lagom alltid bra!
Tycker att två saker omedelbart kan göras för att få fart på Djurgårdslinjen:
- Slinga runt fontänen på Sergels torg + ändamålsenlig på- och avstigning
- Bygg om vagnarna för multipeldrift som de borde ha utrustas med från början även om det kostar fler vagnar
och även om det kräver anpassningar av hållplatserna.
218
När det är större evenemang på Djurgården behöver man inte besvära sig med att bygga tidtabeller och omlopp i olika teoretiska intervall, banan måste ha en maximal kapacietet så man kan köra "på ett snöre". Den största insats jag sett någonsin på gamla busslinje 47 var efter ett evenemang på Grönan år 1975 då inte mindre än 15 bussar (!) konvojkörde in till Sergels torg. Det var bara att köra på när man tömde vem tänkte på någon tidtabell då? Om vi nu antar att dessa 15 bussar idag skulle ersättas med 10 st spårvagnar höftat i konvoj så är ju det givetvis fullständigt omöjligt då de vändmöjligheterna inte finns i innerområdet. Slutsatsen av det här är att det renodlade spårvägssystemet genom den undermåliga dyra och nybyggda förlängningen har en sämre kapacitet än vad renodlade bussalternativet en gång hade!
Det bästa kan ha medverkat som det godas fiende när förlängningen skedde! Många var intresserade av en förlängning av Djurgårdslinjen till Sergels torg och det var svårt som spårvagnsentusiast att kraftigt markera att den föreslagna lösningen systemmässigt skulle sänka hela Djurgårdslinjen. Ändå är mitt intryck att Djurgårdslinjen och AB SS gjorde tappra försök men det är klart en avvikande uppfattning riskerade att ju att äventyra hela kommersialiseringsprojektet inklusive förlängningen till Sergels torg.
Naturligtvis så skulle man ha byggt en vändslinga runt glaspelaren eller på annan lämplig plats i området och lika naturligtvis så skulle man ha byggt en ändamålsenlig på- och avstigningshållplats, kanske med evakuering av tågen på ena sidan samtidigt som man lastade på den andra, med väl tilltagna plattformar. Naturligtvis när man märker hur fel det blivit så skulle man snabbt se till att åtgärda och det borde ju ha gjorts nu när man renoverar överdäckningen på Sergels torg, ett gyllene tillfälle när det ändå är avstängt att bygga en slinga!
Men vad har man fått höra från infraansvarigt håll hela tiden när det gäller utbyggnad av Djurgårdslinjen? Allt ska ske sen,sen,sen! Varför detta sen hela tiden? Vi vill väl ha en ändamålsenlig trafik nu och sen! Man har alltså investerat i en kostsam och bra spårväg som man i slutänden själv har förstört, ja varför egentligen, slinga vid Sergels torg borde väl kosta en spottstyver satt i sammanhanget hela Djurgårdslinjen, och den nytta man kan få ut av den genom att göra denna marginalinvestering? Kanske sanningen finns att söka i de politiska systemen i Stockholm och landstinget och stadens oförmåga att dra åt samma håll? Nej i mellanmjölkens rike blir inte lagom alltid bra!
Tycker att två saker omedelbart kan göras för att få fart på Djurgårdslinjen:
- Slinga runt fontänen på Sergels torg + ändamålsenlig på- och avstigning
- Bygg om vagnarna för multipeldrift som de borde ha utrustas med från början även om det kostar fler vagnar
och även om det kräver anpassningar av hållplatserna.
218
En kväll då inget "fungerar" eller då det är kaos får man förstås köra utan tidtabell. Annars ställer det höga krav om man planerat ska köra utan tidtabell. Helst bör man då ha lite trafikledare ute och några extra reserver som kan rycka ut som avlösning.
Man fick väl dock i uppdrag att testa detta med att köra utan tidtabell på Djurgårdslinjen i våras vid hög belastning, vet dock inte hur resultatet blev, eller om man har fortsatt med att köra på det viset nu även under sommaren.
I normalfallet med hög belastning är det ju dock så att vi har situationen vid Sergels torg som ser ut som den gör. Det gör att är det kortare än ca 5-minuter mellan vagnarna, så riskerar det ju ändå bara att bli köbildning vid Sergels torg och att vagnarna får vänta vid Kungsträdgården - även om det har den fördelen att flertalet resenärer kan gå upp till Sergels torg i sådana fall - mot att få vänta längre tid på Djurgården.
Dessutom måste man ju se till att man har en rimlig fördelning av vagnarna på linjen. En risk är ju just annars att man förvisso får iväg den första stora hopen av människor som går efter en konsert (eller när Grönan stänger.) De som kommer lite senare däremot riskerar att få vänta en bra stund då på att det ska komma någon vagn, då alla står vid Sergels Torg i väntan på att få vända.
Det är ju därför det är så bra med vändslingor. Ett sådant system har ju inte alls samma känslighet för detta och det är mycket lättare att justera intervallet mellan vagnarna. Men det stora problemet är ju ändå att det bara finns ett spår vid Sergels Torg och att plattformen är relativt smal (vilket förlänger på- och avstigningstiden.)
Man fick väl dock i uppdrag att testa detta med att köra utan tidtabell på Djurgårdslinjen i våras vid hög belastning, vet dock inte hur resultatet blev, eller om man har fortsatt med att köra på det viset nu även under sommaren.
I normalfallet med hög belastning är det ju dock så att vi har situationen vid Sergels torg som ser ut som den gör. Det gör att är det kortare än ca 5-minuter mellan vagnarna, så riskerar det ju ändå bara att bli köbildning vid Sergels torg och att vagnarna får vänta vid Kungsträdgården - även om det har den fördelen att flertalet resenärer kan gå upp till Sergels torg i sådana fall - mot att få vänta längre tid på Djurgården.
Dessutom måste man ju se till att man har en rimlig fördelning av vagnarna på linjen. En risk är ju just annars att man förvisso får iväg den första stora hopen av människor som går efter en konsert (eller när Grönan stänger.) De som kommer lite senare däremot riskerar att få vänta en bra stund då på att det ska komma någon vagn, då alla står vid Sergels Torg i väntan på att få vända.
Det är ju därför det är så bra med vändslingor. Ett sådant system har ju inte alls samma känslighet för detta och det är mycket lättare att justera intervallet mellan vagnarna. Men det stora problemet är ju ändå att det bara finns ett spår vid Sergels Torg och att plattformen är relativt smal (vilket förlänger på- och avstigningstiden.)
Alla funderingar och idéer ovan om möjliga trafikförstärkningsåtgärder baseras rimligen på tron att den politiska ledningen för den landstingsägda kollektivtrafiken verkligen vill förstärka trafiken på linje 7 vid evenemang och turistanstormningar. Men är det så?
I den nu pågående skärgårdsupphandlingen har Hr. Wennerholm gjort mycket tydligt att det inte är landstingstrafikens uppgift att tillhandahålla turistresor om det finns privata alternativ. Det citat jag infogat ovan är bara ett exempel på detta. Det har även framkommit och bekräftats att man därvid lyssnat mycket på en stor privat aktör. Samma aktör står bakom en av busslinjerna till Djurgården. Så det kan finnas andra viljor än att linje 7 förstärks vid evenemang. Varför skulle annan politik gälla för trafik till turistmål till sjöss än till turistmål på land?
Så om nuvarande vagnpark och infrastruktur är tillräcklig för normal arbetspendling och besökstrafik för att lagom fylla aktiviteterna på Djurgården så "skall" det kanske inte vara mer enligt de styrande politikerna.
(Jag håller alltså inte med Hr. W & Co i deras uppfattning, om nu något trodde det)
I den nu pågående skärgårdsupphandlingen har Hr. Wennerholm gjort mycket tydligt att det inte är landstingstrafikens uppgift att tillhandahålla turistresor om det finns privata alternativ. Det citat jag infogat ovan är bara ett exempel på detta. Det har även framkommit och bekräftats att man därvid lyssnat mycket på en stor privat aktör. Samma aktör står bakom en av busslinjerna till Djurgården. Så det kan finnas andra viljor än att linje 7 förstärks vid evenemang. Varför skulle annan politik gälla för trafik till turistmål till sjöss än till turistmål på land?
Så om nuvarande vagnpark och infrastruktur är tillräcklig för normal arbetspendling och besökstrafik för att lagom fylla aktiviteterna på Djurgården så "skall" det kanske inte vara mer enligt de styrande politikerna.
(Jag håller alltså inte med Hr. W & Co i deras uppfattning, om nu något trodde det)