OK-Tack!
Bra att "ryktesspridning" ibland påpekas omedelbart. Skulle vara så jämt...
SSS har haft fyra släpbussar. Tre av dem finns troligen kvar i någon form.
En i SSS, Karlskrona - Lyckeby Trafikförening u.p.a. nr 3, Molinverken 1951:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... ?buss_id=1
Stockholms Läns Omnibus AB nr 3 (gav upphov till SSS-uttrycket "Läckande
tak och buckla bak") Kässbohrer 1953. Skick som risig manskapsbod, skrotad
då den ersattes av jämförelsevis helt perfekta "Futten" Övrigt Vägfordon nr 5.
(Donerad av Stockholms Stads Gas- och Vattenverk)
När SSS´ verksamhet i SL:s Högdalshall helt flyttades till Malmköping såldes
den senare till AB Demonteringar som var kvar där ännu en tid...
Göteborgs Spårvägar nr 301 - ombyggd till manskapsbod/miniverkstad av GS.
Ankom till östra SSS-området i Högdalshallen 10/4 1963. Elvärmen anslöts
snarast möjligt - vi var outsägligt trötta på att "i viss mån" värma oss med
osande fotogenkaminer.
Utan ett så förträffligt torrt och varmt utrymme hade det varit mycket svårt
att vintertid bedriva teknisk verksamhet 1963 - 1972. På sätt och vis var denna
släpbuss vårt allra viktigaste fordon - arbete och underhåll av alla övriga var
beroende av den! Den följde med till västra området, nyttjades där till 1970
och togs därefter till Malmköping för att fungera som uppvärmt utrymme i det
helt oeldade lokstallet/verkstaden. Först vid AMS-arbetena 1972 ersattes den
av en fin permanent byggnad och såldes till Klovstens gård utanför Malmköping
för att användas som växthus.
Alfred Alfredssons Omnibus, Borås nr 748, Molinverken 1946. Representerar kanske
den vanligaste typen - tvåriktnings med mittdörrar på bägge sidor. Just detta exemplar
var närmast obegagnat, hade bara rullat några hundra mil, däcken såg nästan nya ut.
Förvarades givetvis inomhus i Malmköping ett antal år, TROR att förre ägaren fick
tillbaka den...