Magnus Ahltorp skrev:spårlasse skrev:
42 läggs ner (se dock 44)
43 läggs ner (se dock 53,59 och 71)
44 Karlberg-Skansen via Stockholms Östra. En omväg gentemot 42 - men det är lite slösaktig för den ganska korta tidsvinsten att ha två linjer.
spårlasse skrev:
53 går till Ruddammen istället för Roslagstull
spårlasse skrev:
72 läggs ner (se dock 44)
Försämring av trafiken till både Ruddammen och Karlberg alltså. Nog för att Karlberg ska läggas ner som pendeltågsstation om några år, men trafiken dit är redan under all kritik. När den väl är nerlagd kanske man kan dra ner på trafiken dit.
Sedan Ruddammen, som förutom bostäder har en stor arbetsplats och många studenter som ska dit.
Jag ser det som en förbättring av att 53:an går till Ruddammen istället för 44 och 43. Istället för två linjer som går relativt sällan, skulle man få en buss som jag också i förslaget har räknat med ska kunna ha ännu högre turtäthet (bland annat 10-minuterstrafik dagtid) och 7,5-minuterstrafik i högtrafik (som idag då). 44 lär få åka annat än till tekniska högskolan vilket även 53 skulle stanna vid (alltså vid Vallhallavägen). Man skulle snabbt nå stora delar av Vasastan och Norrmalm. Dock förstås inte precis i citykärnan som 43:an utan bussbyte. Det finns förstås alltid några som arbetar precis där och tycker att det är en försämring. Men lika många skulle nog tycka att 53:an är ett lika bra alternativ.
Någon försämring direkt till Karlberg handlar det inte om. Men i tanken ligger väl på sikt att man skall kunna minska trafiken när citybanan är på plats. den nya 44.an har jag beräknat med att den skulle kunna gå var fjärde minut i högtrafik. Vilket inte är mycket till försämring. Visserligen något glesare dagtid (än båda gemensamt). Men att ha en busslinje som dagtid går var tjugondeminut och som inte har någon egen funktion (alltså inte trafikerar en sträcka där inga andra linjer trafikerar), fyller en mycket liten funktion i stadstrafik.
Vad jag gör med den nya linjen är snarare att jag mycket tydligare bygger upp kopplingen till röda linjen vid Tekniska högskolan till Karlberg. Inte minste är det ju många studenter som pendlar mellan Karlberg och Tekniska högskolan (från pendeltåget), vilket skulle få en förbättring med detta förslag. Däremot kan man diskutera om 44 bör gå 42:ans väg till Odenplan från Karlberg, eller 72:ans. Det finns det som talar för bägge. Den "nedre vägen" via S:t Eriksplan känns ju snabbare för de som använder bussen som tvärförbindelser, men i realiteten är tidsvinsten marginell. Man kan också tänka sig att man också har någon högtrafikvariant - men so trafikerar Karlberg- som fortsatt kan gå till exempelvis Radiohuset (det blir ju en överproduktion till Skansen med detta förslag annars - även om varannan tur skulle vända vid Karlaplan). Nackdelen är väl snarast då att det blir lite längre restid för resenärer till Linnégatan-Karlaplan från Karlberg. Tiden är dock så liten att jag ändå anser den förändringen vara acceptabel - till förmån för den bättre förbindelsen mellan Tekniska och Karlberg.
Nåväl, det är min fasta övertygelse att om man inte med två linjer kan åstadkomma bra turtäthet på båda är det i regel att föredra att ha en linje som går ofta istället. Särskilt gäller detta i innerstadstrafik och när den ena bussen inte är en mer utpräglad tvärförbindelse med stor tidsvinst.
I den bästa av världar skulle man förstås ha råd med bra trafik på bägge linjerna. I innerstaden menar jag dock att turtäthet dagtid som är lägre än var 12.e minut endast kan motiveras om det är ett område som endast har en linje. Finns det flera är det ju alltså bättre att slå ihop dem för att åstadkomma en hög turtäthet.