Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av Medic »

Hejsan!

Har nu bara bott i Stockholm i 2,5 år, flyttade hit pga plugg och fick även spårvägsintresset här.. Skulle nu gärna ha lite tips på utflyktsmål man *måste* se. Jag bor ganska när plugget så tar istället små resor som paus för att komma bort från böckerna. Har bl a kikat på kartan, hittat något spännande och tagit en tur med T-banan och kikat på det och åkt hem igen.
Men det finns troligen trevliga utflyktsmål jag inte har en aning om! Skulle gärna höra era tips..

En del av det jag avverkat är:
- Tvärbanan, kan ta den ibland bara för att se utsikten från bron vid Stora Essingen eller glida genom Sjöstaden.. :)
- Tyckte Nockebybanan var mysig, men var är trevligt att ta en fika där? Hållplats och namn på fiket/-en?
- Saltsjöbanan var också en mysig liten resa, finns det något fint ställe man *skall* hoppa av och se? Jag kikade bara på Grand Hotell och gick till Solsidans station.
- Roslagsbanan, vad är intressant där? Har endast åkt till Danderyds sjukhus..
- På tunnelbanan har jag kvar det mesta söderut, men har haft en del spännande utflykter norrut.. Naturligtvis spanat in Kymlinge från tåget.. VIlka stationer har något extra speciellt att erbjuda? Fika/bra matställe i anslutning till det?

Alla tips är bra tips! :D Buss, pendeltåg, T-bana, tunnelöppningar etc.
Användarens profilbild
C4-Fantast
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 08 september 2005 19:59
Ort: Stockholm

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av C4-Fantast »

När säsongen kör i gång och det är trevligare att vistas ute, så kan jag rekommendera att sticka till Stadshuskajen och ta en tur med S/S Drottningsholm ut till Drottningholmsslott och spatsera omkring lite i slottsparken tillsammans med någon dam du charmat med på resan, och när ni blir fikasugna går ni genom parken ner till Serveringen Kina Slott för en god våffla och gott att dricka. Det är en trevlig dagstur där man kan ta med sig filt och något att läsa, om man inte vill gå på en tur på Gustav III's teater eller annat som passar in...

Finns mycket att göra i Stockholmstrakten...
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av Medic »

Mycket bra tips! Inget jag ens hört om så tackar ödmjukast för det! Mer sånt tack. :)

Jo det gör ju det, trevligt "problem" att försöka finna tid för allt kul.. ;)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av Stefan Widén »

Ett bra tips på en diggabel inrättning är Nybohovshissen. Den går från Liljeholmens T-station, södra dvs inte mot spårvägen. Man kommer in hejar på vakten, åker upp och ner igen. Stå så du ser nedåt. Kontaktledning och den skupiga gången pga av gummihjulen är det som hägrar.

Blir du sen triggad på fler bergbanor finns det i länksamlingen här på SSS sidan tips på fler banor. Den pampigaste är så klart den på Skansen.

Ett annat tips är att ta linje 18 till Farsta Strand och ta Pendeltåget tillbaka in till staden. Hoppar du av i Älvsjö kan du ta en buss 143 till Hagsätra och ta 19 tillbaka till stan. Det finns många ställen där man kan ta en buss för att nå roliga knutpunkter. Studera kartorna så hittar du flera. 17, 18 och 19 utanför tullarna gå i princip över jord hela tiden och då får du chans att se mer längs vägen.

Och det mest diggabla är så klart att få konduktera/köra spårvagn, är du medlem så kontakta TX på Djurgården 08 660 77 00 och anmäl ditt intresse.

/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av Medic »

TAck till dig med! Jag letade efter Nybohovshissen vid ett tillfälle, när jag frågade om vägen så fick jag svaret att den var trasig för tillfället och har faktiskt glömt bort den sen! Skall se till att besöka den.

Har inte heller åkt Skansens bergbana, bra tips!

Jag åkte till Hagsätra igår, den första av Gröna linjens som jag åkt söder om Gullmars. Blev dock bara åka dit och hem.. :oops: Men skall se till att gå av och kika lite mera åt de hållen.
Finns det några spännande, unika bygglösningar på några stationer där som kan vara kul att se? har ju hört att Stadshagen t ex skall ha varit lite försöksstation för olika metoder? Finns det andra, liknande grejor som man kan se fysiskt?

Jag är inte medlem ännu, måste ordna det! Det lutar åt att jag är i min hemstad under sommaren men isåfall skall jag ordna med anmälan så fort jag återkommer i augusti! Det är ett måste naturligtvis! :)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av M_M »

Jag har inte provat att byta mellan tunnelbana och pendeltåg i Farsta Strand själv, men antar att ett bra tips är att ta en titt på kartan först. Det lär vara skyltat men det är nog ändå en bra idé att ha en känsla för ungefär hur man går mellan stationerna som alltså ligger några meter från varandra.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av roggek »

M_M skrev:Jag har inte provat att byta mellan tunnelbana och pendeltåg i Farsta Strand själv, men antar att ett bra tips är att ta en titt på kartan först. Det lär vara skyltat men det är nog ändå en bra idé att ha en känsla för ungefär hur man går mellan stationerna som alltså ligger några meter från varandra.
Karta behövs inte, det är "spikrakt framåt" från tunnelbanan, över Stieg Trenters Torg, genom gångtunneln under väg 271/Magelungsvägen, nerför en trappa, och in i nästa gångtunnel under pendeltågspåren.
Där tar man av till höger och uppför en trappa...

Men vill man ha en karta, så vassego...140 meter talar vi om, 2 minuters gångtid.

http://maps.google.se/maps?saddr=Ok%C3% ... sz=18&z=18
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av Medic »

Gjorde något liknande mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan förra våren och det är längre va? Skall nog gå. :)

Finns det några spårrester eller annat att upptäcka vid Medborgarplatsen eller Södermalmstorg? Vill dock inte in olagligt i tunnlar ocg krypa, för gammal för sånt.. ;) Men det borde finnas något synbart, mer eller mindre spännande där eller utmed Maria Bangata kanske?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av roggek »

Medic skrev:Gjorde något liknande mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan förra våren och det är längre va? Skall nog gå. :)

Finns det några spårrester eller annat att upptäcka vid Medborgarplatsen eller Södermalmstorg? Vill dock inte in olagligt i tunnlar ocg krypa, för gammal för sånt.. ;) Men det borde finnas något synbart, mer eller mindre spännande där eller utmed Maria Bangata kanske?
Vid Medborgarplatsen kan du titta upp i taket ovanför spåren och se metallöglorna sitta kvar i taket (för bärlinorna för kontaktledningen sedan spårvägstiden 1933-1950)...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av M_M »

Kanske eller kanske inte spännande kan vara att följa den officiellt inte nedlagda förbindelsen från Södra Station längs södra/östra "kusten" på Södermalm upp till stadskajen där den i teorin ansluter till Saltsjöbanan. Under södersjukhuset går spåren i tunnel men om jag fattat rätt så är resten av sträckan i stort sett möjlig att promenera på utan att bryta mot alltför många regler.

När du ändå är i trakterna så kan du passa på att åka lite färja också!
http://www.ressel.se/tidtabeller/?linje=1
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av roggek »

M_M skrev:Kanske eller kanske inte spännande kan vara att följa den officiellt inte nedlagda förbindelsen från Södra Station längs södra/östra "kusten" på Södermalm upp till stadskajen där den i teorin ansluter till Saltsjöbanan. Under södersjukhuset går spåren i tunnel men om jag fattat rätt så är resten av sträckan i stort sett möjlig att promenera på utan att bryta mot alltför många regler.

När du ändå är i trakterna så kan du passa på att åka lite färja också!
http://www.ressel.se/tidtabeller/?linje=1
Nja, officiellt är det fortfarande ett "spårområde", så att gå längs spåret är en förseelse i sig. Nä då rekommenderar jag hellre färjan...
Däremot så kan man fortfarande utforska nedlagda delar av Roislagsbanan; gå längs banvallen på den 1976 nedlagda Eddavägslinjen, från Djursholms Ösby och hela vägen fram till Eddavägen via den GC/ridväg som finns.
Det som är sevärt här är ju såklart det funkisinspirerade stationshuset vid Djursholms Sveavägen...
http://kartor.eniro.se/m/9GjTD

Gjorde själv promenaden för snart 30 år sedan och då stod t o m Vikingavägens hållplatsskylt kvar om än i murket skick
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av LÅ1 »

Här är en båtlinje till: Sjövägen. SL-kort gäller.
Har inte åkt den själv ännu, men planerar att göra det efter jobbet endera dan, när vädret känns inbjudande. Från bryggan Lidingö/Dalénum skall det inte vara långt till en hållplats på Lidingöbanan enligt någon jag talade med.

(Under menyfliken Sjövägen rapportsammanfattning till vänster finns ett utvärderingsdokument som kanske intresserar någon.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av Medic »

Tack för fler bra tips!

Skall kika på Medborgarplatsens T-bana. men det finns inga spår från tågen på torget?

Jag har varit i Katastrofsjukhuset och sett spåren från den delen och gått utmed resten, som inte är tunnel. Bara det är lagligt hade jag gärna gått tunneln med men det är inte det alltså?
Bra färjetips!

Tack för det roggek! Där skall jag kika med. Undrade lite hur den linjen hade gått - nu blir det lättare! :)
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av heasm »

Håller själv på med ett projekt där jag skall kliva av eller på vid varje spårbunden station i SL-land (har kommit ungefär halvvägs). Mitt fokus är inte direkt på fikaställen utan oftast går jag av vid en station och promenerar till en annan station. Det är förutom spårintresset en möjlighet att besöka områden som jag annars inte normalt besöker.

Vad det gäller fika kommer jag att tänka på Café Lyran i närheten av Bredäng. Man kan med fördel gå av vid Bredäng, ta en fika vid Lyran för att sedan promenera längs med Mälaren till Mälarhöjdens T-station.

Sedan finns det självklara utflyktsmål såsom Rosendals trädgård (Spårväg Waldermarsudde) och Skeppsholmen/Kastellholmen (T-stn Kungsträdgården).
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av Medic »

Bra där! Kom att tänka på Fredde Granberg och Markoolios grej - börja längts ut (Röd linje?), ta en öl vid varje station och se hur långt man kommer.. Ok, kanske för gammal för det men "kul" grej" (utan att bli för berusad för att åka T-bana förstås).

Mer seriöst, i höstas var det en bra artikel i DN eller SvD om bra matställen utmed linjerna. Tror Röd längst söderut hade ett par bra tips faktiskt.. Måste se om jag hittar den.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av LÅ1 »

heasm skrev:Vad det gäller fika kommer jag att tänka på Café Lyran i närheten av Bredäng. Man kan med fördel gå av vid Bredäng, ta en fika vid Lyran för att sedan promenera längs med Mälaren till Mälarhöjdens T-station.
I de trakterna finns ju gatan/trappan Jakobs stege som leder ner till Pettersbergsvägen. En del mälarbåtar (till Drottningholm) lägger till vid bryggan där nere. Bryggan heter Fridhems brygga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av Stefan Widén »

heasm skrev: Sedan finns det självklara utflyktsmål såsom Rosendals trädgård (Spårväg Waldermarsudde) och Skeppsholmen/Kastellholmen (T-stn Kungsträdgården).
Waldermarsudde? Till Rosendals trädgårdar går man av vid hållplats Bellmansro så slipper man backen.....På vägen till trädgården kan man hälsa på Bellman som står staty där.

Å hade det inte vart för elden!! hade krogen där vart ett utmärkt diggarställe. Nu får man ha med egen picnic och filt... :D

/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1022
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av Christer J »

roggek skrev:Vid Medborgarplatsen kan du titta upp i taket ovanför spåren och se metallöglorna sitta kvar i taket (för bärlinorna för kontaktledningen sedan spårvägstiden 1933-1950)...
Motsvarande öglor finns i taket på Skanstull men även vid Gullmarsplan i taket finns fästen för kontaktledningen. De är dock av något större format.

När du sedan kollat in fästena så gå ned till spårvägens plattform och fortsätt norrut till Skans kvarn som syns från stationen. Där finns uteservering med kaffe, mat och fulla rättigheter. Där är du omgärdad av spårväg och tunnelbana med ständig trafik. Solen lyser när den vill och tak skyddar när regnet kommer. Ett himmelrike för en spårdiggare. För er som var aktiva på Djurgården på 1990-talet finns ett bekant ansikte från grillen utanför Gröna Lund - har ni gjort tillräckliga intryck så är ni ihågkomna.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av Anders Hanquist »

På Höglandstorget (linje 12) fanns Café Tram, vilket tyvärr dock verkar att vara stängt. Stället recencerades på http://www.yelp.se/biz/café-tram-stockholm i februari 2012, men verkar ha stängts sedan dess. Utmed Nockebybanan finns annars Park konditori (hpl Alléparken), Trädgårdscaféet i Äppelviken (alldeles intill), Cafe Gateau, Café Ålsten. Vid Alvik finns också en hel del ställen.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Res- & fikatips på spårväg i Stockholm?

Inlägg av ADDE »

Tunnelbanan mot Hässelby strand och mot Skarpnäck tycker jag är trevliga sträckor att åka på. Mot hässelbyhållet finns Vällingby med sin speciella 50-tals-känsla, med olika slag av serverignar, butiker och restaurangen.

Sedan är en tripp längs med nynäsbanan hela vägen till Nynäshamn väldigt trevlig. Ta en sväng kring Nynäshamn när du ändå är där. Tågen passerar Farsta Strand.

På roslagsbanan rekommenderar jag en resa till Kårsta och till Åkersberga. Åkersberga, liksom Vällingby, har en köpcenter med butiker och cafeteria; bl.a. en glassbar. Sträckan Lindholmen-Kårsta är å andra sidan vad jag kan komma närmast till med den diggabla järnvägskänslan, då resten av nätet har moderniserats, eller ska göra det så småningom. Jag vet däremot inte riktigt hur det ser ut i Kårsta så bra. Har bara varit på stationen då tågen går timmestrafik i normala fall.
Skriv svar