Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av roggek »

Verspieder skrev:Sen får alla tycka vad de vill om att jag "alltid" klagar på SL, men som yrkesförare och landstingsskattebetalare kommer jag alltid vara emot att ett landsting motverkar trafiksäkerheten och sätter sina kunder i en riskzon. Landsting skall ägna sig åt vård samt förebygga trafiksäkerhet.

Även om vissa SL-anslutna personer redan verkar ha glömt Rasbo, så minns jag den olyckan än idag...
Men herregud, någon har väl ansvaret för att man måste väl fylla sjuksängarna också, det ingår i landstingets uppgifter...Om man då förebygger trafiksäkerheten...
Lite som att man vill ha in skatten på alkhol och basunerar dessutom ut att det är farligt att dricka alkohol...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Inledningen från tidigare inlägg i tråden:
Jörgen_G skrev:@ Thomas och alla andra

I SL:s årberättelse 2011 står det faktiskt att 4,8% av alla avgångar på Spårväg City var inställda 2011. Däremot var 98,2% av alla avgångar i tid./.../
Jag kunde inte låta bli att ställa en fråga till SL:s kundtjänst om hur stor andel av avgångarna på linje 7 som var inställda 2011. Efter några veckor fick jag följande svar, som jag dryftar mig till att citera eftersom jag fått det från SL via en av deras öppna kanaler:

SL:s svar:
Hej Jörgen!

Produktionsvärdena för inställd trafik på linje 7 under 2011 har nu analyserats och justerats. Den slutliga nivån för inställd trafik är 0,87% av planerad trafik enligt Stockholms spårvägar
/.../
Det som är bortklippt från svaret är hänvisningar om hur jag ska göra om jag har följdfrågor o dyl.

mvh /Jörgen G
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

(Citatet från trådens första inlägg:)
spårlasse skrev:Nobina kommer börja köra sina dubbeldäckare som i vanliga fall trafikerar 676, i trafik på Djurgården dagligen mellan klockan 9-15, under benämningen Djurgårdsbussen. http://www.busstidningen.se/2012/05/10/ ... stockholm/
Man kör vidare även denna sommar. Betyder det att det är lönsamt? I dag såg jag en sådan buss i trafik, och det var efter kl 15! (Det fanns åtminstone en passagerare i bussen! :wink: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:(Citatet från trådens första inlägg:)
spårlasse skrev:Nobina kommer börja köra sina dubbeldäckare som i vanliga fall trafikerar 676, i trafik på Djurgården dagligen mellan klockan 9-15, under benämningen Djurgårdsbussen. http://www.busstidningen.se/2012/05/10/ ... stockholm/
Man kör vidare även denna sommar. Betyder det att det är lönsamt? I dag såg jag en sådan buss i trafik, och det var efter kl 15! (Det fanns åtminstone en passagerare i bussen! :wink: )
Har de inte rullat hela vintern? De rullade iaf tidigt i våras.
Tomma även då. Men som sagt många gånger tidigare: De bekostas av Norrtäljeavtalet och kostar i stort sett lika mycket att köras på Djugårdstrafiken som att de tomkörs upp till Norrtälje över dagen, och därefter ner igen (då alla bussar inte får plats att ställas upp på Tekniska och Danderyd under dagen).
Dessa dubbeldäckare kan ju inte meranvändas till någon annan trafik än Djugårdsbussen under lågtrafiktimmarna.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kan inte bussarna användas för sightseeingturer runt i stan? Fast den marknaden är kanske redan överfull?

Sidospår: Finns det sightseeingturer för den som inte vill se typiska turistmål? (Alla städer har ju sina gamla stenhus från anno dazumal, slott/palats eller slott/palatsliknanede byggnader och sån skit som är likadant överallt, men det finns alltid nån skillnad mellan betongbostadsområdena, det finns alltid nån spännande rangerbangård som går att se från ett bussfönster o.s.v. :wink: )
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Tycker man skall använda bussarna till "överklassafari" till Saltsjöbaden/Solsidan.
Man kan ju redan betala med kort, så varför inte. Borde nog ge mersmak än till Djurgården...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Tycker man skall använda bussarna till "överklassafari" till Saltsjöbaden/Solsidan.
Man kan ju redan betala med kort, så varför inte. Borde nog ge mersmak än till Djurgården...
Kanske kan man göra en kombi med "underklassafari" till ett utbränt Husby! :wink:
(Fast då måste man kanske förstärka bussarnas fönstren? :cheesygrin: )
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Kanske kan man göra en kombi med "underklassafari" till ett utbränt Husby! :wink:
(Fast då måste man kanske förstärka bussarnas fönstren? :cheesygrin: )
Sidospår:

Fast underklassafari sänds ju ideligen på TV, alla möjliga och omöjliga sorters program där tittarna får vältra sig i folks elände och folk får nån ersättning som inte kostar mycket för tv-bolaget men har hygglig ekonomisk betydelse för de personer som tittarna får vältra sig i.

(Om man räknar in all produktplacering, inklusive hantverkarna själva, så kan man väl undra om det över huvud taget kostar något alls att producera alla dessa "vältra sig i folks elände och snickra en bit"-program, t.ex.)

Annars kunde väl en tur till Kortedala museum vara nåt? (OBS att de finns på toppdomänen .museum ... :) )
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Igår såg jag en av dessa bussar utanför Cityterminalen, med en tydlig skylt: "SL i samarbete med Nobina", så om inte Nobina har något speciellt avtal med SL om denna användning så gör Nobina sig skyldiga till varumärkessnyltning. I vilket fall som helst är någon skyldig till desinformation.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Magnus Ahltorp skrev:Igår såg jag en av dessa bussar utanför Cityterminalen, med en tydlig skylt: "SL i samarbete med Nobina", så om inte Nobina har något speciellt avtal med SL om denna användning så gör Nobina sig skyldiga till varumärkessnyltning. I vilket fall som helst är någon skyldig till desinformation.
Samarbetsdekalerna på sidorutorna och SL-loggan i fronten brukar normalt vara övertäckta vid körning i denna egna regi. Men det är klart att slarv eller glömska kan ske vissa dagar.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Magnus Ahltorp skrev:Igår såg jag en av dessa bussar utanför Cityterminalen, med en tydlig skylt: "SL i samarbete med Nobina", så om inte Nobina har något speciellt avtal med SL om denna användning så gör Nobina sig skyldiga till varumärkessnyltning. I vilket fall som helst är någon skyldig till desinformation.
Desinformation då. Mig veterligen finns det inget i avtalet som säger att de måste skylta över dekalerna. Det finns ju dock knappast något egenvärde för Nobina att desinformera kunderna på denna punkt, tvärtom har man ju snarast varit måna om motsatsen.

Jag befarade nog innan man startade att det skulle bli otydligare - men tycker överlag att Nobinas övertäckning av skyltarna fungerar så att man inte funderar på kopplingen alls till SL-trafiken.
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

spårlasse skrev:
Desinformation då. Mig veterligen finns det inget i avtalet som säger att de måste skylta över dekalerna. Det finns ju dock knappast något egenvärde för Nobina att desinformera kunderna på denna punkt, tvärtom har man ju snarast varit måna om motsatsen.
Det brukar inte vara tillåtet för underleverantörer att sälja en produkt i kundens namn på eget initiativ. Tänk om en av Nike:s underleverantörer skulle sälja skor med Nike-logga fast övertejpad, men "glömma" att täcka över den i vissa fall. Det bör inte räcka med att det "inte finns något i avtalet" som reglerar det här, snarare är all användning av någon annans varumärke på detta sätt otillåten om det inte finns explicita paragrafer i avtalet.
spårlasse skrev: Jag befarade nog innan man startade att det skulle bli otydligare - men tycker överlag att Nobinas övertäckning av skyltarna fungerar så att man inte funderar på kopplingen alls till SL-trafiken.
Jag reagerade omedelbart när jag såg reklamen, och undrade över varför de körde runt i en SL-buss. Något som aldrig är övertäckt är "Biodieselbuss" i SL:s egna typsnitt, vilket tillsammans med den blåa färgen och vita randen i princip var de grafiska element som syntes i den reklamskylt jag såg. Ganska lätt att tro att det är en SL-buss då.

Om Djurgårdsbussen skulle gå så bra att de skulle köpa in speciella fordon just för den trafiken, skulle Nobina få använda samma profil på de bussarna?

Är det fritt fram även för andra företag att använda sig av SL:s grafiska profil?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det handlarväl om att man inte får förespegla att SL-biljett gäller för att lura in resenärer vid hållplatserna. Men å andra sidan skedde ju det på spårvagnar för ett antal år sedan. :wink: Också det i Djurgårdstrafik.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

SL och andra huvudmän har mig veterligen hittills aldrig förbjudit en operatör att meranvända sina egna huvudmannalackerade bussar i annan trafik. T.ex kommunal skolbusstrafik, viss kortare beställningstrafik samt linjetrafik i egen regi.
Exempel 1: Swebus/Nobina i Karlstad och Uppsala har vid ett flertal gånger de senaste 10 åren förstärkt Swebus Express avgångar (linjetrafik i egen regi) med gula huvudmannalackerade fordon, med de bägge huvudmännens loggor helt omaskerade.
Exempel 2: Busslink/Keolis hade fyra-fem st SL-röda normalgolvade* bussar (bild på länken nedan) som dessutom sedermera fick SL-loggor. Dessa gick mestadels i trafik för Viking Line mellan Kapellskär och Cityterminalen. Dessa bussar trafikerade varje dag ett flertal SL-hållplatser som t.ex Danderyds sjh, Roslags Näsby tpl, Brottby tpl samt Norrtälje stn.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus ... 70309.html

Allt detta var godkänt av Värmlandstrafik, UL och SL, och därmed fullt tillåtet.

(* Ja, det kallas "normalgolv" i nästan hela Sverige, i varje fall utanför Stockholms län. Inte höggolv.)
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

LÅ1 skrev:Det handlarväl om att man inte får förespegla att SL-biljett gäller för att lura in resenärer vid hållplatserna. Men å andra sidan skedde ju det på spårvagnar för ett antal år sedan. :wink: Också det i Djurgårdstrafik.
Bästa LÅ1, vem Du nu är...!

Kommer Du med påståenden bör de vara korrekta.

Något lurendrejeri från spårvägens sida har aldrig förekommit. Under de första åren fanns inget som antydde på vagnarna att SL:s taxa gällde. På all extern information (tidtabeller, hållplatsskyltar m.m.) angavs tydligt att spårvagnarna hade en helt separat taxa. Självklart lämnade också våra konduktörer information om detta.

När samarbetet med SL påbörjades för snart 20 år sedan skyltades tydligt att "KORT gäller" (dock ej kontantkuponger eller "remsor"). När samarbetet utökades ändrades skyltningen kontinuerligt. Idag står endast att "SL-taxan gäller".

Självklart förekom det att passagerare ovetandes om att det var en i vissa avseende från SL-trafiken avskild verksamhet och klev ombord var ytterst kontraproduktivt. Det innebar att passagerarna fick släppas av vid nästa hållplats. Därför var vi mycket noga med att lämna korrekt information.

Håll Dig till sanningen i Dina inlägg!

Hälsar / Richard
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

1 skrev:
LÅ1 skrev:Det handlarväl om att man inte får förespegla att SL-biljett gäller för att lura in resenärer vid hållplatserna. Men å andra sidan skedde ju det på spårvagnar för ett antal år sedan. :wink: Också det i Djurgårdstrafik.

Något lurendrejeri från spårvägens sida har aldrig förekommit. Under de första åren fanns inget som antydde på vagnarna att SL:s taxa gällde. På all extern information (tidtabeller, hållplatsskyltar m.m.) angavs tydligt att spårvagnarna hade en helt separat taxa. Självklart lämnade också våra konduktörer information om detta.

När samarbetet med SL påbörjades för snart 20 år sedan skyltades tydligt att "KORT gäller" (dock ej kontantkuponger eller "remsor"). När samarbetet utökades ändrades skyltningen kontinuerligt. Idag står endast att "SL-taxan gäller".

Självklart förekom det att passagerare ovetandes om att det var en i vissa avseende från SL-trafiken avskild verksamhet och klev ombord var ytterst kontraproduktivt. Det innebar att passagerarna fick släppas av vid nästa hållplats. Därför var vi mycket noga med att lämna korrekt information.

Hälsar / Richard
Det hela var väl inte så allvarligt menat, därav smilyn. Men det fanns ett SL-märke på vagnen vilket fick en och annan att tro att SL-biljett/remsa gällde. Alla läste kanske inte texten i hastigheten, andra skiljde nog inte på kort och biljett, för var någon annan stans gällde SL-kortet men inte remsan?
(Så var verkligheten. Nu är sanningen presenterad! :) )
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

LÅ1 skrev:
1 skrev:

Hälsar / Richard
Det hela var väl inte så allvarligt menat, därav smilyn. Men det fanns ett SL-märke på vagnen vilket fick en och annan att tro att SL-biljett/remsa gällde. Alla läste kanske inte texten i hastigheten, andra skiljde nog inte på kort och biljett, för var någon annan stans gällde SL-kortet men inte remsan?
(Så var verkligheten. Nu är sanningen presenterad! :) )
På Djurgårds-FÄRJAN, häpp, häpp.

Så är det än idag :shock:
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Christer J skrev:
LÅ1 skrev:Men det fanns ett SL-märke på vagnen vilket fick en och annan att tro att SL-biljett/remsa gällde. Alla läste kanske inte texten i hastigheten, andra skiljde nog inte på kort och biljett, för var någon annan stans gällde SL-kortet men inte remsan?
På Djurgårds-FÄRJAN, häpp, häpp.

Så är det än idag :shock:
Javisst ja! Så är det ju!
Men där, liksom på bussen, viseras ju biljeten vid påstigandet, eller tidigare.
Jag vill också passa på att säga att konduktörerna alltid skötte det hela bra på spårvagnarna. Så det som påbörjade denna debatt några inlägg längre upp var aldrig menad som kritik. Bara som en jämförelse.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Det stod förstås inte "Kort gäller" utan "SL Kort Gäller" och "SL" var utfört som en SL-logga, bäddat för missförstånd.
När det idag enligt 1 står "SL taxan gäller" så är det väl det han menar eller påstår han att det bara står " Taxan gäller"?
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Hechtwagen skrev:Det stod förstås inte "Kort gäller" utan "SL Kort Gäller" och "SL" var utfört som en SL-logga, bäddat för missförstånd.
När det idag enligt 1 står "SL taxan gäller" så är det väl det han menar eller påstår han att det bara står " Taxan gäller"?
Vill minnas att det stod "SL visérkort gäller". När folk frågade vad visérkort var så blev svaret: "Det är sådana kort vi ser" med andra ord inte stämplar - som ju då var det aktuella alternativet. Vi accepterade till exempel turistkort, men stämplade dem ej. Där kunde resenären vinna litet restid om de började resa med oss, innan de fick kortet stämplat på buss eller tunnelbana.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Skriv svar