Anmäler avvikande åsikt - och det är väl det Forum är till för!? Vill säga att detta är en ytterst delikat
fråga och långt ifrån enkel. Min uppfattning är att det utefter en linje dragen 14.5 m öster om
Stadsmuséets nordvästra hörn och vinkelrätt därifrån i huvudsak norrut har funnits ett stort antal
olika spårlägen - kanske fler än någon annanstans i hela världen - och då slutar jag som sagt före
1935. Därefter hade de nya spåren på Södermalmstorg samma läge till 1964/1967...
- Slu 32 detalj.jpg (93.57 KiB) Visad 2622 gånger
Detta är endast en arbetsskiss som jag nu visar utan några som helst påståenden om exakthet.
Då vissa avstånd synes skilja sig FLERA METER kan det ändå vara en möjlghet att så småningom
forska fram sanningen baserad på så säkra fakta som möjligt, något som vi väl alla önskar...
Särskåda särsklt BLÅ cirkel - nu uppgrävt spår (det NORRAs södra räl) och bedöm om Axel S
och Axel M:s kameror hade kunnat få med den på sina bilder om de inte hade svävat i luftballong
i mitten av Hornsgatan och ganska nära Södermalmstorg...
Vidare om dessa spår, om de existerat före 1931 års rivningar och byggnadsförberedelser, alls var
förenliga med basarbyggnadens södra fasad, trappan ned till Klotgränd samt den fria luften norr
om muren som skiljde Brunnsbackens båda plan åt - inget säger att detta ändrades på minsta
sätt före 1931!
Ljusgul linje representerar upp till TRE olika spårsträckningar - enkelspår före 1901, dubbelspår
längs rak trottoarkant och mycket nära densamma, dubbelspår närmare gatans mitt pga
breddad trottoar just vid den nämnda punkten, YTTERIGARE breddad trottoar på samma punkt
för att leda den ökade motortrafiken in på den stora genomfartsleden, den hela 12,5 meter breda
Götgatan. Därefter har vi bilden från "före 1920" med en liten dubbelkurva på känd plats och ett
rakspår i Brunnsbacken som inte längre är riktigt parallellt med Stadsmuseets norra vägg samt
syftlinjerna i Hornsgatans förlängning...
Genom behörigt ombud har jag givetvis som seriös forskare låtit mäta och fotografera rälerna.
Huvudmåtten överensstämmer som väntat med den rältyp som började användas 1921. De är
i ganska gott skick, lite lagom slitna men rännorna är inte så slitna på bredden som det brukar
vara i kurvor. Ändarna är perfekt avsågade, inte skurna med gas - men det finns inga hål för
ev skarvjärn!
1/3 av det synliga spåret är ganska rent och inte så rostigt. Västra delen - exakt lika på bägge
rälerna - är däremot bemängt med rostavlagringar och har rälsliven fyllda med cement. En
thermitskarv mellan dessa delar verkar sannolik..
Varför utförde man nya Brunnsbackens ganska våldsamma S-kurva och varför kapade man av
hörnet på Hans Marschalks hus (någorlunda återställt först på senare år)? Ett av svaren finns på
sidan 72 i "Stockholm på spåret" som ni väl alla har i er bokhylla?!
Spårgeometrin för den nya slingan på Södermalmstorg krävde denna kurva för att kunna anslutas
någorlunda rätt, 1933 skulle dessutom Brunnsbacken och gamla Östra Slussgatan upphöra att
existera och ALL trafik skulle gå via ett provisorium delvis i Västra Uppfartens sträckning....
Återkommer med originalteckningar över ombyggnaden, utförda av Stadsantikvarien själv,
som dessutom hade sin arbetsplats bara några meter från de nu funna spåren (!)
Jag ser dock inga principiella skillnader mot skisserna av Stefan Back / POGO.