Trådbussen dök aldrig upp

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trådbussen dök aldrig upp

Inlägg av M_M »

leifd skrev:
M_M skrev:
leifd skrev:Om vi pratar enriktningsvagn... så har ju alltid M67 varit 15 cm bredare på höger sida än då vänster.
M67K, fick dessutom rak högersida, vilket vänstersidan definitivt inte är.
Aha, det har jag missat.

Hur kan M67K fungera bra ihop med de mer symetriska vagnarna?
Tänk lite nu...
M67K, lixom M67 är 2,35 breda, men osymetriska...
Aha, jag trodde de var 2,40m

Nåväl, 2,35+0,15=2,50, d.v.s. lite mer än de nya 2,40-vagnarna.
leifd skrev:Det funkar alltså väldigt bra ihop med symetriska vagnar som är 2.40, vilket M97, M98 och M06 är.
Dock är hela nätet fullt trafikerbart med vagnar som mäter 2.50. Skillnaden mot plattformar är ju ändå helt försumbar i praktiken.
Skulle även låggolvvagnar som är 2,50 fungera? Det blir trots allt 5cm skillnad mellan spårmitt och vagnsida - så då är det väl en hygglig glipa idag?
daniel_s
Inlägg: 14186
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trådbussen dök aldrig upp

Inlägg av daniel_s »

Vänta nu, asymmetrin på M67 är väl 5 cm och inte 15 cm? Hur som helst, när tvåriktningsvagnarna kom så ändrade Norrköping sin tidigare asymmetriska profil för fria rummet så den är numera symmetrisk.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Trådbussen dök aldrig upp

Inlägg av leifd »

M_M skrev:Nåväl, 2,35+0,15=2,50, d.v.s. lite mer än de nya 2,40-vagnarna.
leifd skrev:Det funkar alltså väldigt bra ihop med symetriska vagnar som är 2.40, vilket M97, M98 och M06 är.
Dock är hela nätet fullt trafikerbart med vagnar som mäter 2.50. Skillnaden mot plattformar är ju ändå helt försumbar i praktiken.
Skulle även låggolvvagnar som är 2,50 fungera? Det blir trots allt 5cm skillnad mellan spårmitt och vagnsida - så då är det väl en hygglig glipa idag?
Ska vi nu gå till grunden med detta, så är de såhär...
utgått från boggicentrum, så är M67 och M67K vagnarna på vänster sida 1,10 och på höger soda 1,25 = Totalt 2,35.
M97, M98 ooch M06 är 2.40 men centrerade, skillnaden blir då 5 cm mot plattform. Dock är plattformarna placerade för 2,50 vagnar alltså ytterligare 5 cm från spårmitt...
Läs också vad ja skrev
leifd skrev:Skillnaden mot plattformar är ju ändå helt försumbar i praktiken.
Och JA, 2,50 vagnar skulle fungera. möjligt man får justera någon, men inga stora saker.
Det har ju några gånger körts Höka-vagn här, de har gått bra, de är ju 2,50...
Bild
Bild
GS 143 Norrköpings Resecentrum. Foto 2008-08-11 Leif D

Dessutom har ju denna körts i Norrköping, utan problem... Längd 37 meter bredd 2,65 meter
Bild
RBK 757 vid Hagaskolan. Foto 2006-05-23 Leif D
Bild
RBK 757 vid Drottninggatan. Foto 2006-05-23 Leif D
Bild
RBK 757 vid Östra Promenaden. Foto 2006-05-23 Leif D
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trådbussen dök aldrig upp

Inlägg av M_M »

Bra bilder!

Fast att duovagnen kan köra där beror ju delvis på att plattformarna är för låga för att ge insteg i plan. (I princip borde även M67K och Høkavagnen kunna fungera att köra även om plattformarna anpassas för låggolvvagnar som är 2,4m breda, antar jag).
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Trådbussen dök aldrig upp

Inlägg av spårsnoken »

Hur var det med trådbussen i Landskrona? Är trafiken igång igen?

mvh/spårsnoken
Nils-Bertil
Inlägg: 13
Blev medlem: söndag 19 april 2009 19:01

Re: Trådbussen dök aldrig upp

Inlägg av Nils-Bertil »

I Landskrona har vi varje år "Landskronakarnevalen".
I år fyller Landskrona 600 år varför det anordnades en "Jubileumskarneval", ett arrangemang som genomfördes under två veckor.
Stora delar av centrum blir då Karnevalsområde, varför alla bussar omledes via andra gator i staden.
Trådbusstrafiken ställs in och ersätts med andra fordon.
Bussarna får en översyn och hållplats och gatuarbeten utförs under denna tid.
Vi har en mycket hög trafikeringsgrad på våra trådbussar och vi känner absolut ingen lättja eller "hat"mot det arbete vi fått förtroendet att sköta.
Den sista helgen i september firar vi 10 års jubileum då vi räknar med att få se både nya och gamla trådbussar under tråden.
Vi presenterar då också vår 5:e trådbuss som kommer premiärköras.
Välkomna på ett besök.

Har du vägarna förbi Landskorna vid annat tillfälle, så hör av dig, så kan vi titta lite närmare på vår verksamhet och naturligtvis - åka trådbuss. 0701871787.
Nils-Bertil
mvh/nils
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Trådbussen dök aldrig upp

Inlägg av Sven Blomberg »

leifd skrev:
Backning sker aldrig numera. Det är endast körning från bakre änden eller andra hytten som är tillåtet. Lär nog inte behöva repeteras inte...
Det verkar som backning inte utförs i någon större utsträckning med bussar heller. På den (segel)flygplats jag brukar hålla till, har vi av Scania fått att disponera en ledbuss som rullande fältexpedition. Vi har även en medlem som är bussförare i Stockholm, och kör stomlinjebussar. Han kan inte backa ledbussen runt ett hörn. "Vi backar aldrig".
Medlem nr 266
Skriv svar