Om tidhållning i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
spårlasse

Re: Om tidhållning i kollektivtrafiken

Inlägg av spårlasse »

Nej givetvis bör man inte skylta sekundtidtabell till kunderna - det skulle nog bara se märkligt ut. Så har man väl heller aldrig gjort någonstans? Jo, förresten i Moskva anger man för första avgångarna att tågen avgår med sekundprecision (avrundat till jämna 5-sekunder). Men som sagt Moskvas tunnelbana är väl de som klarat att trycka in flest avgångar utan att tidigare ens ha haft ATO. Kanske finns det någonstans ett samband....
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Själv gjorde jag nyss ett byte vid Gullmarsplan (en station med hålltid) från norrgående 19 till södergående 18. Trots att det enligt tidtabellen var 2 minuter kvar kändes det ändå säkrast att springa. Kanske för att skylten visade "Farsta strand 1 min" (utan linjenummer!), vilket egentligen inte betyder något eftersom skyltsystemet för södergående 18 på kvällarna inte har fungerat på snart ett år nu. Eller kanske för att förra gången jag gjorde samma byte så stängde föraren dörrarna 30 sekunder före avgång och stod kvar på perrongen med stängda dörrar i 30 sekunder. Den här gången visade det sig dock vara en förare som stängde dörrarna ungefär vid avgångstiden.

Om det ska vara någon mening med hålltider måste man som resenär kunna lita på att de följs.

Vitsen med annonsera avgångstider för resenärerna är just att man som resenär ska veta när man senast behöver vara på perrongen - alltså när dörrarna tidigast stängs. Om detta ska fungera måste man som resenär kunna lita på detta. Som det är nu kan man lika gärna bestämma att alla förare ska avgå 1,5 minuter före avgångstiden. SL:s inställning verkar vara att man ska kunna lita på att tågen inte avgår före den annonserade tiden - samtidigt accepterar man när entrepenören kör 1 minut för tidigt. Självklart är tidpunkten när dörrarna stängs den enda tiden som är intressant för resenärerna, men det är uppenbarligen inte självklart för alla. Och självklart är den enda rimliga tolkningen är att 22:53 innebär 22:53:00, varken 22:52:45, 22:52:30 eller 22:52:00. Vill man bestämma att tåget ska gå 22:52:30 behöver det inte vara något fel med det - men då måste man annonsera 22:52 istället.
AdrianLangemar

spårlasse skrev:Tillägg - och om man inför sekundtidtabell och fler hålltider, så ska ju givetvis inte föraren behöva titta i någon papperslunta - att ha likt buss-pc i tunnelbanan är ju knappast något stor investering. Man kan ju till och med ha det på stationerna - där det syns under tv-monitorn hur många sekunder det är till avgång. Man kan ju också låta en sådan styras av eventuellt framförvarande och bakomvarandes tågs positionering för en optimal trafik utan onödig tågkänning och köer.
Jag tror att detta kan vara en bra lösning för att få förarna att följa hålltiderna. Vad som behövs är en tydlig klarsignal som visar när det är tillåtet att stänga dörrarna. Det nuvarande systemet med pappersturlistor kan lätt tolkas som "avgå så nära avgångstiden som möjligt" istället för "stäng dörrarna tidigast vid avgångstiden". Jag tror också att det vore bra att visa hur många sekunder det är till avgång även på plattformsskyltarna för resenärerna.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

daniel_s skrev:
Christer J skrev:Eller så kan du fråga SL varför det inte längre är personalen som korrekturläser tidtabellerna och hållplatstidtabellerna utan någon utomstående firma som inte har egen erfarenhet över hur tåg och bussar kör och håller tiden.
Hmm, vilka bussar och tåg syftar du på med det där påståendet? För det är sannerligen inte giltigt för alla SL:s operatörer...
Förr korrekturlästes alla tidtabeller av utsedd personal hos entreprenörerena. På tunnelbanan var det Jampe (som du säkert vet vem det är). De utrustades med Adobe In Design för att arbeta med korrekturet i rätt publiceringsprogram. Inför tidtabellsskiften samlade SL in dessa personer för genomgång av aktuella förändringar. Det var till exempel ett mångårigt arbete att justera alla olika tidtabeller (i olika trafikområden) så att de såg likadana ut. Du kan fråga honom själv om du vill, detta har han berättat för mig. Liksom att han och de övriga inte längre har detta uppdrag. SL har tagit hem det och lagt ut arbetet på någon annan.
spårlasse skrev:Helt klart är ju att tidtabellerna hos MTR ser bedrövliga ut nu för tiden. Och ofta med rätt grava korrekturfel - den senaste - trots att den knappt innehåller några tider - så har man lyckats kasta om ändhållplatsernas avgångstider etc Hjulsta-Kungsträdgården kör man därigenom på 8-minuter under nattrafiken och Fruängen-Ropsten på 11 minuter, eller om man tolkar det som att tågen går via Norsborg. Helt bedrövligt.... http://sl.se/ficktid/sommar/stub.pdf
Nu gör du mig besviken, jag hade uppfattningen att du kände till att dessa tidtabeller INTE är något som MTR (eller Veolia tidigare) har något ansvar för. SL (det som är kvar/trafikförvaltningen) är den som hanterar, tar fram och trycker upp alla tidtabeller i länet. Visserligen genereras underlaget av planeringsavdelningen på MTR, men du har ju själv beskrivit (vid tjänstegenerering) att man i varje steg måste korrekturläsa listorna så inga felaktigheter har smugit in sig i produkten. SL/trafikförvaltningen har alltså ansvaret för att slutprodukten är korrekt - för att inte tala om layout och tabellernas upplägg.
spårlasse skrev:Jag tycker man bör ha en riktig tidtabell på tunnelbanan - helt enkelt för att Stockholm har så dålig turtäthet. I London och Paris och andra städer som inte har någon kundtidtabell, så har man ju inte heller 15-minuterstrafik. London har det förvisso på Metropollian Line - men där har man ju också en riktig tidtabell.
Då får du gå och klaga hos SL/trafikförvaltningen, för det är där man beslutat att reducera innehållet och försämra tunnelbanans tidtabeller. Vi ute på fältet misstänker att de är besparingsiver från SL - det kostar pengar att trycka tabellerna. Genom att erbjuda en undermålig produkt så kan man visa på att folk inte vill ha tryckta tidtabeller. Jag har varit med om liknande vad gäller kartor. När jag var stationsvärd fick vi träffa ett par från SL som hade med stationsinformationen att göra. När vi stnv klagade på att stationskartorna var för dåliga klagade de från SL på att det var så dyrt att ta fram kartor - Stockholms stadbyggnadkontor tog ut för höga avgifter för att skapa lämpliga kartor (för stationstavlor och papperskartor). Istället anlitade man ett billigare företag i Malmö istället - som sålde reklamplats på kartorna. De flesta gatunamnen saknades och på innerstadskartan gick det knappt att se var de olika tunnelbanelinjerna gick eller var stationerna med uppgångar låg. Samma likadant alltså. "Vi gör en undermålig produkt för då blir det billigare".
spårlasse skrev:Ett större problem i Stockholms tunnelbana är ju att ingen av stationsklockorna går lika. Det gör ju att det är lite olika avgångstider som gäller. Ser man på de tunnelbanesystem med hög punktlighet som i Moskva, så har man ju exakta avgångstider ner på 5-sekundersnivå och förstås digitala klockor med exakt tid. Har för mig att även Paris kör med sådan och förstås i Japan där man tycker punktlighet är viktigt. Sedan kan man ju oavsett inte ha för mycket luft på en gemensam sträcka, av ovan angivna skäl.
Vi har fortfarande centralur i tunnelbanan och alla klockor skall gå likadant, annars skall de felanmälas enligt alla rutiner. Förarna är tillhållna att köra efter dessa stationsklockor och inte egna eller de dynamiska skyltarna på plattformarna. DÄREMOT har man ännu inte löst hur man kopplar ihop detta centralur med de datorer som styr signalsystem och den dynamiska skyltningen på stationerna. Även här ligger ansvaret hos SL/trafikförvaltningen då de är ägare av dessa system och de alltid förvaltats inom SLs tekniska förvaltning - aldrig ute hos entreprenörerna. Det verkar om om varje lokal (på varje station) TIS-dator går efter egen klocka i datorn.

Så kör förarna efter centraluret och trafikanterna följer den dynamiska skyltningen så är det klart att missnöje kan uppstå. Det jag observerat lokalt på 17s södra del är att gamla fel verkar ha återuppstått (i sammanband med sommartidtabellen) - dvs tågen kommer för tidigt jämfört med vad som visas på skyltningen. Det märkliga är alltså att rapporteringen från lokala TSI-datorer inte fungerar från station till station. Sålunda kommer 17 in på Gullmarsplan söderut när det står att den skall komma om två minuter (på den dynamiska skyltningen) trots att datorn på Gullmarsplan borde få uppdaterade uppgifter från Skanstullsdatorn när tåget lämna slingan i Skanstull - men så verka den inte göra. Däremot väntar föraren in rätt tid för avgång. Likadant är det norrut, tågen kommer för tidigt (även vid de första 3-4 stationerna) jämfört med skyltningen. När detta förekom senast för några år sedan var förklaringen från SL att man hade tagit i beräkningen till att förseningar kunde uppstå. :roll:
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
AdrianLangemar

Christer J skrev:Så kör förarna efter centraluret och trafikanterna följer den dynamiska skyltningen så är det klart att missnöje kan uppstå. Det jag observerat lokalt på 17s södra del är att gamla fel verkar ha återuppstått (i sammanband med sommartidtabellen) - dvs tågen kommer för tidigt jämfört med vad som visas på skyltningen. Det märkliga är alltså att rapporteringen från lokala TSI-datorer inte fungerar från station till station. Sålunda kommer 17 in på Gullmarsplan söderut när det står att den skall komma om två minuter (på den dynamiska skyltningen) trots att datorn på Gullmarsplan borde få uppdaterade uppgifter från Skanstullsdatorn när tåget lämna slingan i Skanstull - men så verka den inte göra. Däremot väntar föraren in rätt tid för avgång.
Skyltarna på Gröna linjen (till skillnad från Röda och Blå) visar aldrig att färre antal minuter än vad som är kvar till avgångstiden. Så har det altid varit. Ser inget problem med detta - förutsatt att förarna följer hålltiden.
Christer J skrev:Likadant är det norrut, tågen kommer för tidigt (även vid de första 3-4 stationerna) jämfört med skyltningen. När detta förekom senast för några år sedan var förklaringen från SL att man hade tagit i beräkningen till att förseningar kunde uppstå. :roll:
Detta förekom 2010/2011, när man hade en tidtabell med alldeles för långa körtider från hålltidsstationerna till stationerna utan hålltid. Exempelvis var det 8 minuter från Skarpnäck till Hammarbyhöjden, när det i själva verket tog knappt 6 minuter. Eftersom skyltarna på Gröna linjen aldrig visar färre minuter än vad som är kvar till avgångstiden stod det nästan alltid "2 minuter" när tåget kom. Men problemet var inte skyltsystemet utan den felaktiga tidtabellen. Körtiden norrifrån till Gullmarsplan kanske är lite väl lång vissa tider, men i det fallet kan tidtabellen inte sägas vara felaktig eftersom det är hålltid vid Gullmarsplan.

Om detta problem har återuppstått nu är det mycket märkligt. Körtiderna är ju fortfarande samma som under vintertidtabellen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad är det för töntigt skyltsystem som inte dynamiskt lär sig något av tågens körtider, eller åtminstone har nån "skyltmästare" som ser i loggar att tiderna visats fel och kan kompensera manuellt??

Som jag brukar tjata - välkommen till Göteborg för ett studiebesök...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Vad är det för töntigt skyltsystem som inte dynamiskt lär sig något av tågens körtider, eller åtminstone har nån "skyltmästare" som ser i loggar att tiderna visats fel och kan kompensera manuellt??

Som jag brukar tjata - välkommen till Göteborg för ett studiebesök...
Det tycks ju räcka med ett studiebesök på röda eller blåa linjerna för att se hur det fungerar. :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Christer J skrev:Förr korrekturlästes alla tidtabeller av utsedd personal hos entreprenörerena. På tunnelbanan var det Jampe (som du säkert vet vem det är). De utrustades med Adobe In Design för att arbeta med korrekturet i rätt publiceringsprogram. Inför tidtabellsskiften samlade SL in dessa personer för genomgång av aktuella förändringar. Det var till exempel ett mångårigt arbete att justera alla olika tidtabeller (i olika trafikområden) så att de såg likadana ut. Du kan fråga honom själv om du vill, detta har han berättat för mig. Liksom att han och de övriga inte längre har detta uppdrag. SL har tagit hem det och lagt ut arbetet på någon annan.

Nu gör du mig besviken, jag hade uppfattningen att du kände till att dessa tidtabeller INTE är något som MTR (eller Veolia tidigare) har något ansvar för. SL (det som är kvar/trafikförvaltningen) är den som hanterar, tar fram och trycker upp alla tidtabeller i länet. Visserligen genereras underlaget av planeringsavdelningen på MTR, men du har ju själv beskrivit (vid tjänstegenerering) att man i varje steg måste korrekturläsa listorna så inga felaktigheter har smugit in sig i produkten. SL/trafikförvaltningen har alltså ansvaret för att slutprodukten är korrekt - för att inte tala om layout och tabellernas upplägg.
Christer, det är entreprenörerna som framställer tidtabellerna (om inte MTR har en egen rutin för detta). Entreprenörerna svarar också för att innehållet är korrekt. På den firma jag arbetar på finns två personer som framställer tidtabellerna efter underlag från trafikplanerarna. Trafikplanerarna korrekturläser sedan (eller skickar produkten vidare till någon skarpsynt person i driften).
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Jag har väl hört att det skall vara centralur, men när jag någon gång tittat på dem så har de alla haft lite olika tid - nu avser jag förstås på sekundnivå - men det var ju det vi talade om här. Den främsta kritiken är dock att man inte har digitala klockor så att föraren snabbt kan se exakt vad tiden är. Det är rätt klurigt på analoga urtavlor - särskilt att se när klockan slår om till nästa minut. Jag skulle nog själv använda ett eget armbandsur som det ser ut nu än att försöka tyda när klockan slår om på stationsklockan. Det tror jag många förare också gör.

Ska man utnyttja ett system maximalt är detta väsentligt - i annat fall handlar detta ju mer om bekvämlighet och punktlighet.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

spårlasse skrev:Jag har väl hört att det skall vara centralur, men när jag någon gång tittat på dem så har de alla haft lite olika tid - nu avser jag förstås på sekundnivå - men det var ju det vi talade om här. Den främsta kritiken är dock att man inte har digitala klockor så att föraren snabbt kan se exakt vad tiden är. Det är rätt klurigt på analoga urtavlor - särskilt att se när klockan slår om till nästa minut. Jag skulle nog själv använda ett eget armbandsur som det ser ut nu än att försöka tyda när klockan slår om på stationsklockan. Det tror jag många förare också gör.
Obs att sekundvisaren startar på minutslaget och går ett varv på vanligtvis 56-59 s. Så det enda man kan titta på för att avgöra om klockorna är synkade är när minutvisaren slår om. På centralursanslutna klockor är det tämligen binärt, d v s antingen gör den det eller så gör den inte det.

Kuriosum: På förarklockan vid T-centralen pfd 1 gick sekundvisaren i många år (kanske fortfarande?) ett varv på lite drygt 60 s vilket gjorde att den oftast bara fungerade varannan minut, detta framkallade ibland viss förvirring eftersom den kunde visa t ex 12.08.58 fastän den egentligen var ungefär 12.08.02...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det borde väl gå att komplettera analoga centralur med digitala sekundvisare om man så vill?

Över huvud taget så är väl centralur en av alla dessa branscher där systemen är så omfattande så att beslutsfattare envisas med att bara välja "säkra kort" trots att det är en så otroligt primitivt enkel teknik.

ALLA elektronikkonsultföretag (som över huvud taget klarar att konstruera något själva, alls) kan lätt ta fram ett digitalt slavur med bra sekundvisning, som passar att ansluta till ett befintligt centralursystem. Om man tänker LCD-display (alltså som på miniräknare, inte plattskärm/platt-TV) så torde hela uret kunna drivas från impulserna och ändå dra mindre ström än de analoga centraluren...

Det skulle till och med kunna lämpa sig som skoluppgift, alltså att bygga ett digitalt slavur för centralursystem, som visar sekunder trots att impulerna kommer minutvis. Väljer man en mikroprocessorlösning så skulle mjukvaran kunna kompensera för driften genom att variera hastigheten på den interna referensen så att det blir så nära exakt 60 internräknade sekunder som möjligt per impuls.

Fotnot: En liknande grej, ungefär ett könummersystem fast räkna-upp-knappar separat per siffra, byggde en bekant som specialarbete i slutet på gymnasiet. Det byggdes till en skarp tillämpning och har varit i drift i åtminstone något decenium. (Det är alltså såpass lång tid jag hört rapporter om huruvida det är igång, det kanske fortfarande är i drift). Min poäng är att det är alltså inga spjutspetskonstruktioner.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

spårlasse skrev:Helt klart är ju att tidtabellerna hos MTR ser bedrövliga ut nu för tiden. Och ofta med rätt grava korrekturfel - den senaste - trots att den knappt innehåller några tider - så har man lyckats kasta om ändhållplatsernas avgångstider etc Hjulsta-Kungsträdgården kör man därigenom på 8-minuter under nattrafiken och Fruängen-Ropsten på 11 minuter, eller om man tolkar det som att tågen går via Norsborg. Helt bedrövligt.... http://sl.se/ficktid/sommar/stub.pdf

Jag tycker man bör ha en riktig tidtabell på tunnelbanan - helt enkelt för att Stockholm har så dålig turtäthet. I London och Paris och andra städer som inte har någon kundtidtabell, så har man ju inte heller 15-minuterstrafik. London har det förvisso på Metropollian Line - men där har man ju också en riktig tidtabell.

Men som flera varit inne på här är det ju så att endera kör man med tidtabeller som bara har med minutttal. Klassiskt hade ju SS alltid ½ minutrar i turlistorna - även på bussidan (vid behov). Det är en nödvändighet om man ska ha fler hålltider. I annat fall förlängs uppehållstiden, vilket skapar tågkänning vid tät trafik.

En del av problemen på gröna linjen idag är ju att tågen på de olika grenarna inte är lika försenade från Gullmarsplan och att 19 har kortast körtid från Hässelby (i förhållande till de andra avgångsstationerna). Att man sedan också har så mycket avlösningar vid Gullmarsplan - men ingen marginal för detta i tidtabellen, riskerar ju att skapa ytterligare förseningar.

Ett större problem i Stockholms tunnelbana är ju att ingen av stationsklockorna går lika. Det gör ju att det är lite olika avgångstider som gäller. Ser man på de tunnelbanesystem med hög punktlighet som i Moskva, så har man ju exakta avgångstider ner på 5-sekundersnivå och förstås digitala klockor med exakt tid. Har för mig att även Paris kör med sådan och förstås i Japan där man tycker punktlighet är viktigt. Sedan kan man ju oavsett inte ha för mycket luft på en gemensam sträcka, av ovan angivna skäl.

Helt klart är väl dock att man inte ansträngt sig så mycket i Stockholm för att det skall vara en bra tidhållning. Hur man skapar detta är ju ganska känt. Egentligen har det ju inte heller behövts - då belastningen inte varit så farlig. I dag skulle jag dock säga att belastningen på framförallt gröna linjen, börjar kräva att man har en mycket mer exakt tidhållning. Helt enkelt för att en försening på ett par minuter skapar för stor ytterligare försening.

Jag skulle också säga att det idag skulle gå att köra några fler tåg i timmen på röda linjen om man verkligen tog tag i dessa delar först (alltså mer krut på tidhållning). Man är ju dock fast vid att man endera skall ha 2,5-minuterstrafik eller 2-minuterstrafik i Stockholms tunnelbana.

½ min tider fanns ju kvar långt fram i tiden efter att SS blivit SL, så långt in på -80 talet som jag jobbade kvar hade vi detta både inom spår och buss.

Till stor del är ju detta ett problem med att man ger för mycket information till kunden, det s.k "stolptidsfenomenet"

Bussförare i innerstaden och förorterna har inte tidtabeller med alla hållplatsers tider utan ett fåtal större knutpunkter med hålltider, därför kommer bussen i allmänhet någon eller några minuter senare än vad stolpen anger och i några fall kan den komma någon eller några minuter tidigare istället helt beroende på hur väl man lyckats tajma tiderna när man räknat ut stolptiderna, i de flesta fall är det löjligt att publicera en exakt minuttid när man har en turtäthet understigande 15 minuter.

Jag minns inte hur många gånger man har fått förklara för kunder att förarna INTE kör efter stolptidtabellerna, BussPc har säkert inneburit en förbättring men inte ens den är alltid i takt med stolptiderna där sådana finns eftersom det kan finnas upp till tre hpl efter varandra som har samma stolptid.

Ingen trafik ska ju gå tidigare än angiven tidtabellstid från ändhållplatser och från mellanhållplatser med fast hålltid men en differens på +/- upp till 2 minuter får man räkna in med tanke på att klockor kan gå olika (Trafikpersonal/fasta anläggningar/resenärer).
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Fast endel tokkör ju med bussen fram till nästa fasta hållplatstid och där är det uppehåll i ett par minuter sedan...
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Lars Ödlund skrev:
½ min tider fanns ju kvar långt fram i tiden efter att SS blivit SL, så långt in på -80 talet som jag jobbade kvar hade vi detta både inom spår och buss.

Till stor del är ju detta ett problem med att man ger för mycket information till kunden, det s.k "stolptidsfenomenet"

Bussförare i innerstaden och förorterna har inte tidtabeller med alla hållplatsers tider utan ett fåtal större knutpunkter med hålltider, därför kommer bussen i allmänhet någon eller några minuter senare än vad stolpen anger och i några fall kan den komma någon eller några minuter tidigare istället helt beroende på hur väl man lyckats tajma tiderna när man räknat ut stolptiderna, i de flesta fall är det löjligt att publicera en exakt minuttid när man har en turtäthet understigande 15 minuter.

Jag minns inte hur många gånger man har fått förklara för kunder att förarna INTE kör efter stolptidtabellerna, BussPc har säkert inneburit en förbättring men inte ens den är alltid i takt med stolptiderna där sådana finns eftersom det kan finnas upp till tre hpl efter varandra som har samma stolptid.

Ingen trafik ska ju gå tidigare än angiven tidtabellstid från ändhållplatser och från mellanhållplatser med fast hålltid men en differens på +/- upp till 2 minuter får man räkna in med tanke på att klockor kan gå olika (Trafikpersonal/fasta anläggningar/resenärer).
Jodå jag vet att man hade kvar ½-minutrar långt in i SL-tiden - men tror mig inte ha sett det i förarturlistor utanför det gamla SS-området. Till SL ska faktiskt fortfarande tunnelbanetrafiken planeras på sekundnivå i de filer som levereras. Men där är ju alltid sekunderna 00-ade.

I busstrafik finns ju inte heller något behov (möjligen om linjen är hårt belastad med över 20-avgångar i timmen - men det hör ju verkligen till ovanligheterna) - och i tunnelbanetrafik är det ju bara när intervallet börjar närma sig under 3-minuter mellan avgångarna som det är någon större vits. Men är det 120-sekunder mellan avgångarna blir det däremot väsentligt för tidhållningen (särskilt om systemet är hårt belastat). Det - tillsammans med för korta vändtider (och frånvaro av hopparlag) skapar ju mycket av trängseln i dag på gröna linjen.

En digital klockvisning och även ½-minutrar - eller mer noggrann tidtabell- har ju dock en ganska viktiga psykologiska effekter. Det visar att det är viktigt att hålla tiden. Samtidigt tycker jag man idag i regel är bra från ändstationerna (en del förare springer fortfarande inte mellan ändarna vid ändstationera och hinner därmed inte avgå i tid - men det är ju som ovan antytts ett annat problem - ska inte behövas och ser inte riktigt professionellt ut). Det är snarast att det tycks vara lite frestande att avgå något tidigt från statoner med hålltider - och kanske framförallt att man väl inte riktigt signalerat en tydlig policy kring ifall tunnelbanan ska avgå på avgångstid, eller stänga dörrarna på avgångstid. Lite samma problem finns ju på pendeltågssidan (där man är rätt duktiga idag på att avgå i rätt tid) men där man ju nyligen gick ut med att man skulle stänga dörrarna 15-sekunder tidigare - något som många redan tillämpat.

Buss-pc:n och det digitala systemet att få fram stolptider på, har ju gjort att bussarna ofta avgår före avgångstid. Är inte helt säker på att jag tycker det är en bra lösning - det behöver i alla fall kommuniceras bättre än man kanske gjort. De flesta bussförare följer idag tiden på buss-pc:n och jag tycker att man i regel avgår ganska exakt. När så inte sker är det snarare medvetet - håller på med annat, hjälper trafikant, eller sitter och läser. Sådant går ju aldrig helt att undvika. Men är ju sällan så centralt i busstrafik. I spårtrafik tror jag dock man kan få en nästan hundraprocentig efterlydnad (frånsett att saker förstås även kan hända där som fördröjer avgångstid). Där är det ju som sagt mycket känsligare med även en liten försening - och den som drabbas av det är ju snarast föraren som riskerar att drabbas av följdförsening på turen och eventuellt försenad avlösning.
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

Jodå, det finns en klart uttalad policy från SL att tågen skall avgå på tid. Alltså stänger vi 13 sekunder före avgång från ändstation. På mellanstationer är det inte lika lätt, där finns inte alltid sekundvisare.
AdrianLangemar

Jan Molin skrev:Jodå, det finns en klart uttalad policy från SL att tågen skall avgå på tid. Alltså stänger vi 13 sekunder före avgång från ändstation. På mellanstationer är det inte lika lätt, där finns inte alltid sekundvisare.
Inte kundvänligt. Den enda tid som resenärerna är intresserade av är där dörrarna stängs.
AdrianLangemar

Lars Ödlund skrev:i de flesta fall är det löjligt att publicera en exakt minuttid när man har en turtäthet understigande 15 minuter.
Vill man locka resenärer bör man alltid publicera exakta minuttider om inte turtätheten är så hög att det inte finns något samband mellan vilken minut man kommer till hållplatsen och hur länge man får vänta. Exempel på detta kan vara när det är 5-minuterstrafik och mycket köer. Knappast vid 15-mintuerstrafik.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Angående klockorna i tunnelbanan så har jag inte kunnat låta bli att titta något extra på dem under de sista dagarna. Det visar sig att medan de stationsklockor som har sekundvisare går tämligen rätt och lika (dock att en del klockors sekundvisare går lite fort, så att det tar några extrasekunder vid byte av minutvisare), så visade det sig att de klockor som inte har sekundvisare, slog om drygt 30-sekunder senare ( iaf en del av dem).

Någon som vet vad detta beror på? Är det två olika oberoende system, eller beror det på att det är olika klocktillverkare (vars klockor då reagerar lite olika på signalerna från centraluret?), eller är det bara kalibreringen av klockorna som felar?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En spekulation är att en variant är att det sker en polväxling var 30:e sekund, och råkar man växla plus/minus så triggas minutstegningen på fel polväxling.

Felanmäl! :mrgreen:
Skriv svar