... fast nästan alla gamla spårvagnar är väl i stort sett likadana = "dubletter"?
Typ före 30-40-talet verkar det ha funnits i princip två motorvagntyper, tvåaxlig vagn med eller utan inbyggd ändplattform. Proportionerna varierade väl sådär 10% fram och tillbaka och de målades i lite olika färger (men de flesta målades blåa nedtill och vita upptill). Undantagen är t.ex. Ringliniens bevarade Långedragsvagn (boggivagn) och ett fåtal andra vagnar.
Ja, så fanns vagnarna med åttkantig eller fyrkantigt utförande.
Om vi till exempel tittar på vagnar med öppen plattform, fyrkantigt utförande och "två stora och ett litet fönster per sida" så finns fyra körklara vagnar bevarade:
SSB 24,
US 10,
HSS 11 och om man räknar med Ringliniens vagnar även
M1 15.
Jag säger inte att det är fel att spara på alla dessa i stort sett likadana vagnar, men däremot måste man ha en rätt intressant uppfattning om vad som är dubletter eller inte om man påstår att alla dessa vagnar är unika jämfört med varandra och samtidigt påstår att Lidingöbanans och Nockebybanans A30-vagnar är dubletter...
Edit: Det vore intressant att prova att foliera på 'fel' målning/märkning på nån av de där gamla vagnarna, eller helst växla utseende mellan två vagnar, och se om någon mer än de allra närmast sörjande över huvud taget märker skillnaden...