Spårvagnstrafik Bråvalla festival (Norrköping)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik W

Spårvagnstrafik Bråvalla festival (Norrköping)

Inlägg av Henrik W »

Hej!
Sista helgen i juni är det Bråvalla festival i Norrköping. Spårvagnarna ska köra specialtrafik enligt utlagd info på Östgötatrafikens hemsida och dessa specialtider finns nu i reseplaneraren. Men, kommer det att finnas någon slags samlad tidtabell för dessa dagar? Vill ha en bättre överblick än vad reseplaneraren ger av rent kalenderbitiga intressen.
Kollektivtrafik- och spårtrafikintresserad med specialintresse för trafikplanering och schemaläggning av spårtrafik.
Henrik W

Re: Spårvagnstrafik Bråvalla festival (Norrköping)

Inlägg av Henrik W »

Så här efter festivalen, hur fungerade trafiken när den kom igång efter strejken?
Jag var själv på Bråvalla på lördagen och måste säga att det var en väldigt positiv spårvägsupplevelse, både dit på dagen och hem på natten. Det flöt på väldigt bra och väntetiden var i stort obefintlig.
Hur upplevde andra det? Kanske några reaktioner från förarna? Funderade upplägget med extra spårvagnar som avsett?
Kollektivtrafik- och spårtrafikintresserad med specialintresse för trafikplanering och schemaläggning av spårtrafik.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tycks som du får nöja dej utan kommentarer. Själv har jag inget att tillföra, då jag noga såg till att hålla mej borta från stan. Vi får väl se om någon vågar skriva något.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Vilken sträcka var det som trafikerades av festivallinjen?, turtäthet?, vagntyp?, linjenummer?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Martin skrev:Vilken sträcka var det som trafikerades av festivallinjen?, turtäthet?, vagntyp?, linjenummer?
I annan tråd* nämndes ett spårarbete på del av Klingsbergslingan inför festivaltrafiken, och att vagnarna skulle använda slingan. Det är väl ingen högoddsare att vagnarna gick Kligsberg-"västra vägen genom centrum" (kortast) - Norr tull (första vändslinga på andra sidan centralstationen).

* Vilken tråd det var överlåter jag till läsaren att öva på att söka reda på själv :wink:
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

M_M skrev:
Martin skrev:Vilken sträcka var det som trafikerades av festivallinjen?, turtäthet?, vagntyp?, linjenummer?
I annan tråd* nämndes ett spårarbete på del av Klingsbergslingan inför festivaltrafiken, och att vagnarna skulle använda slingan. Det är väl ingen högoddsare att vagnarna gick Kligsberg-"västra vägen genom centrum" (kortast) - Norr tull (första vändslinga på andra sidan centralstationen).

* Vilken tråd det var överlåter jag till läsaren att öva på att söka reda på själv :wink:
Okej M_M... Antingen såp missförstår jag dej helt och hållet, eller så har du inte en aning om var Bråvalla ligger...
Tycker de känns aningen märkligt att köra trafik mellan Klingsberg och Norr Tull, för ett evenemang som befinner sej allra längst ut bortom linje 2:s ändhållplats vid Fridvalla.
Men som sagt, ja kan ha missförstått dej, och i så fall ber ja om ursäkt.

Nåväl... Jag klipper en text ur en infoskrift som gavs ut till tågpersonalen på mitt jobb, de kan säkert ge lite mer kött på benen.
--------------------------------------------------------- x ------------------------------------------------------------------------------
Trafiken under Bråvallafestivalen!
De som har festivalbiljett reser gratis till och från festivalen under den dag eller de dagar din biljett eller ditt festivalpass gäller. Utöver ordinarie tidtabell utökar vi trafiken enligt nedan:
Östgötapendeln
Vi kör extra avgångar mellan Linköping och Norrköping under torsdagen, fredagen och lördagen så att tågen i snitt kommer att gå en gång i halvtimmen under de tider vi normalt kör en avgång i timmen (mitt på dagen och sena kvällar under sommaren). Dessutom kör vi extra nattavgångar fram till ca kl. 04.00. Natten mellan torsdagen den 27 juni och fredagen den 28 juni trafikeras som en helgnatt och vi har även då satt in extraturer fram till ca kl. 04.00. Vissa av extraturerna går även vidare till Mjölby/Motala/Tranås.
Spårvagnar
Alla spårvagnar, dvs. även de på linje 3, går till hållplats Fridvalla från onsdag 26 juni fram till söndagen den 30 juni kl. 13.00. Det innebär att sträckan Hagaskolan-Vidablick ersätts med buss under denna period. Den ordinarie spårvagnstidtabellen förstärks med extra avgångar under kvällstid från torsdag kväll fram till ca kl. 04.00 på söndag morgon. Mellan torsdag och lördag efter ca klockan 23.00 går spårvagnarna endast till Söder tull. Sträckorna Söder tull-Kvarnberget och Söder tull-Klockaretorpet ersätts då med buss med sista avgång ca 03.30.
--------------------------------------------------------- x ------------------------------------------------------------------------------

So ja nämnde tidigare i tråden så såg ja ju själv till att hålla mej borta, därför har ja ännu ej heller kollat vad som skrivits i Norrköpings Tidningar i ämnet, men återkommer om där står något av värde.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ja, se där, fel ände av stan :oops:

Nåväl, det som skrevs var alltså att Klingsbergslingan skulle användas, då är det väl för att vända extravagnar, jag trodde det var för att festivalområdet låg i den trakten. (Jag bemödade mig alltså inte att kolla exakt var Bråvalla ligger - vilket har framgått med all önskvärd tydlighet... :oops: )
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Jag var inte själv på Bråvalla under festivalen, men jag kollade runt på stan och åkte också en del spårvagn under de dagarna. Sammanfattningsvis var det väldigt mycket folk, och vagnarna gick fyllda till brädden. Jag börjar med några reflektioner och redovisar därefter några tankar kring hur man kan förbättra trafikeringen.

1. Det var klokt att dra båda linjerna till Fridvalla. Emellertid vågar jag påstå att trafiken inte var tillräckligt tät för att hantera mängden resenärer.
2. Alla vagnar var skyltade med 2 Fridvalla åt båda hållen! För säkerhets skull stod det också en lös skylt med texten Bråvalla festival i fronten. Även den stod kvar åt båda håll.
3. Särskilt under rusningstid på fredagen gick vagnarna söderut fulla (som vanligt). Norrut var vagnarna sprängfyllda redan vid Söder tull. Vid resecentrum klev ännu fler på, vilket ibland ledde till att inte alla kom med.
4. Linje 2 gick sin vanliga sväng över öster, vilket innebar att många resenärer som väntade vid Hörsalsparken (Systemet!) fick halverad turtäthet.

Mina tankar om hur man förbättrar trafiken till nästa år kretsar kring ett tillfälligt linjenät under själva festivalen.

Precis som i år bör båda linjerna vända vid Fridvalla. Därutöver tycker jag att västra änden (den mot Norr tull) av enkelspåret i promenaden utanför Resecentrum bör byggas om så att det blir möjligt att använda enkelspåret för vändning av tvåriktningsvagnar. I så fall går det att köra extratrafik mellan Resecentrum och Fridvalla för att på så sätt spara in någon vagn som istället kan användas för att avlasta den längre linjen från Söder tull genom att exklusivt plocka upp resenärer från Resecentrum.

Under de mest intensiva trafiktimmarna bör det gå minst en vagn var 10:e minut till Fridvalla. På övriga nätet kan normal sommartidtabell hållas. Onsdag eftermiddag (från ca 15) och söndag förmiddag (till ca 15) kan trafikeras med linje 2 och 3 som vanligt (med ordinarie turtäthet) men att båda vänder i Fridvalla.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Är det bra att låta extravagnar använda en separat hållplats som dessutom kräver korsande av bilvägen (jämfört med ordinarie hållplatser)? Eller tänker jag på på fel ställe?

Extravagnar kan väl annars vändas genom att köras runt hela centrum.
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

M_M skrev:Är det bra att låta extravagnar använda en separat hållplats som dessutom kräver korsande av bilvägen (jämfört med ordinarie hållplatser)? Eller tänker jag på på fel ställe?

Extravagnar kan väl annars vändas genom att köras runt hela centrum.
Har man en väldig massa pengar är det förstås snyggare att låta dem gå från samma hållplats. Även att spara in den dryga kilometern mellan Resecentrum och Söder tull bör minska kostnaderna. Jag har svårt att se att det skulle bli några problem, faktiskt. Att lösningen inte är världssnyggast är ju en annan sak ...

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:Eller tänker jag på på fel ställe?
Är det när man inte tänker med hjärnan utan med något annat organ? :D :lol: :cheesygrin:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar