Österleden är en väldig omväg om man även ska mot Hagsätra. Det mesta tyder väl på att man väljer en bergtunnel från Skeppsholmen till Söder med en mycket djup station "Sofia" med snabba hissar.Henrik Schütz skrev:Det hela handlar naturligtvis om att bygga österleden, Det är lättare att få den byggd som del i ett större paket, där tunnelbanan till Nacka är det som skall tysta miljörörelsen.
Det är märkligt tyst från Handelskammaren och Bil Sweden, i tunnelbanedebatten, trots att de hävdar att BRT löser uppgiften till en bråkdel av kostnaden. Om det var så att det gällde antingen tunnelbana till Nacka eller Österleden så skulle debatten föras helt annorlunda.
Ny tågbro till Lidingö kommer förmodligen med på ett hörn också, det finns naturligtvis en anledning till lidingös snabba och illa underbyggda beslut i brofrågan, där man påstods inte ha en aning om vad det skulle kosta att behålla den gamla bron, medans den nya var prisberäknad på miljonen när trots att ingen vet hur den nya bron skall vara beskaffad.
Och eftersom trängselskatterna redan är intecknade för Förbifarten, så kommer dessa höjas rejält. I dennispaketet räknade man med 2,5 gånger så höga intäkter per bilist som vi har idag, det är ditåt det lutar.
Behöver Skarpnäck verkligen fyraminuterstrafik i Rusningen?
HS
Förhandlingarna handlar väl mest om tunnelbana. Tror du att staten bidrar till Lidingöbron också?
Skarpnäck behöver väl inte 4 minuter, men kanske Skarpnäcksgrenen? Stockholms stad har börjat fundera på en rejäl förtätning av Hammarbyhöjden och Björkhagen.