Ingen trängsel i tunnelbanan!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Ingen trängsel i tunnelbanan!
Om vi tänker oss att C6 är normalvagnen.
Om vi skyfflar in fullt med folk, dvs 48 sittande, 10 stående vid varje dörrpar, och två stående vid varje sittgrupp a åtta sittplatser, så är det totalt 48+30+16=94 personer i vagnen, vilket ger 94*8=752 personer per åttavagnarståg
Röda linjen har 24 avgångar i maxtimmen vilket ger 752*24=18048 platser i maxtimmen räknat med två stående per kvadratmeter. Ingen stockholmare uppfattar två stående per kvadratmeter som trångt, ej heller som överfullt.
I maxtimmen mellan Slussen och gamlaStan åker endast 17400 personer idag, detta är enligt SL över tunnelbanans praktiska kapacitet som uppges till 15700 personer vilket är 654 resande per tåg med alla sittplatser tagna motsvarar det 34 stående per vagn.
Detta omräknat innebär att SL anser att tunnelbanan har en praktisk kapacitet på alla sittplatser plus 1,6 stående per kvadratmeter.
Sittplaserna i en C6 sitter mycket tätare än så. 2,5 sittplatser per kvadratmeter.
Detta innebär att om man slopar sittplatser helt i vagnarna, så ryms 144 passagerare färre per tåg.
Varför köper sl då tåg med färre sittplatser när detta sänker den praktiska kapaciteten?
Trängseln i rusningen beror på att tågen klumpar ihop sig, först kommer ingenting, sedan kommer ett knökat tåg, sedan två helt tomma, detta löses inte med fler tåg, snarare färre tåg.
HS
Om vi skyfflar in fullt med folk, dvs 48 sittande, 10 stående vid varje dörrpar, och två stående vid varje sittgrupp a åtta sittplatser, så är det totalt 48+30+16=94 personer i vagnen, vilket ger 94*8=752 personer per åttavagnarståg
Röda linjen har 24 avgångar i maxtimmen vilket ger 752*24=18048 platser i maxtimmen räknat med två stående per kvadratmeter. Ingen stockholmare uppfattar två stående per kvadratmeter som trångt, ej heller som överfullt.
I maxtimmen mellan Slussen och gamlaStan åker endast 17400 personer idag, detta är enligt SL över tunnelbanans praktiska kapacitet som uppges till 15700 personer vilket är 654 resande per tåg med alla sittplatser tagna motsvarar det 34 stående per vagn.
Detta omräknat innebär att SL anser att tunnelbanan har en praktisk kapacitet på alla sittplatser plus 1,6 stående per kvadratmeter.
Sittplaserna i en C6 sitter mycket tätare än så. 2,5 sittplatser per kvadratmeter.
Detta innebär att om man slopar sittplatser helt i vagnarna, så ryms 144 passagerare färre per tåg.
Varför köper sl då tåg med färre sittplatser när detta sänker den praktiska kapaciteten?
Trängseln i rusningen beror på att tågen klumpar ihop sig, först kommer ingenting, sedan kommer ett knökat tåg, sedan två helt tomma, detta löses inte med fler tåg, snarare färre tåg.
HS
Re: Ingen trängsel i tunnelbanan!
Men en sittande tar väl säkert upp mer än bara själva sätet, benen från knät och nedåt tar ju upp plats, och sedan kan det ju vara bra med lite säkerhetsmariginal när du reser dig upp, annars riskerar du att skalla den som står framför sätet
-
Den plasen är inräknad, soffan är en meter bred för fyra personer, och 1,60 m mellan ryggstödens bakkant. Dvs en fyrgrupp tar upp 1,6 kvadratmeter vilket ger 0,4 kvadratmeter per sittplats.
HS
HS
I så fall måste det vara rörelsemån inräknat i ståplatsen. (Man måste ju gå från dörren till sin plats och vice versa) Eller så har man räknat fel. Jag har åkt buss i Kina och där får man plats med betydligt mer än 1,6 personer per kvadratmeter 

Haha - men det måste ju vara ganska så små personer om man kan sitta 2 i bredd på 1 meter.
Dom flesta sitter ju med ena armen åtminstone lite utanför sätet och då "stjäl" dom ju lite av ståytan
- dock så tar ju armen ganska lite plats i längsled så det kanske inte inverkar så mycket på totalytan ändå
Men - man sitter man ju inte värst bekvämt om alla 4 sittplatser används. Med 2,5 pers per m² är det betydligt bekvämare att stå
- iaf enl min åsikt, men jag har dels lite större axelbredd än genomsnittspersonen och sen så tycker jag det är bekvämare att stå än att sitta trångt. Dom flesta verkar dock inte hålla med (alla skriverier om "boskapsvagnarna" osv, haha) och om man verkligen vill få in fler personer i vagnen genom att ta ut säten blir det uppenbarligen ganska trångt även ståendes.
Dom flesta sitter ju med ena armen åtminstone lite utanför sätet och då "stjäl" dom ju lite av ståytan
- dock så tar ju armen ganska lite plats i längsled så det kanske inte inverkar så mycket på totalytan ändå
Men - man sitter man ju inte värst bekvämt om alla 4 sittplatser används. Med 2,5 pers per m² är det betydligt bekvämare att stå
- iaf enl min åsikt, men jag har dels lite större axelbredd än genomsnittspersonen och sen så tycker jag det är bekvämare att stå än att sitta trångt. Dom flesta verkar dock inte hålla med (alla skriverier om "boskapsvagnarna" osv, haha) och om man verkligen vill få in fler personer i vagnen genom att ta ut säten blir det uppenbarligen ganska trångt även ståendes.
- Hechtwagen
Jämfört med A30 så har C6 väldigt väldigt rymliga sittplatser!
Jag misstänker att den här diskussionen grundar sig på den här artikeln:
http://www.dn.se/sthlm/vagnarna-fylls-m ... resenarer/
En intressant siffra är den gällande gröna linjen västerifrån med 68% av praktisk kapacitet S:t Eriksplan-Odenplan. Det har ju framhållits i diskussionerna angående tunnelbana till Karolinska/Hagastaden att man inte kan avleda något tåg av de som idag går till Alvik till Karolinska istället. De här siffrorna visar ju på att det borde inte vara några större problem att trafikera Karolinska med 10-minuterstrafik. Kapaciteten västerifrån skulle minska med 20%, men det skulle fortfarande ge en rimlig beläggning på sträckan S:t Eriksplan-Odenplan.
En intressant siffra är den gällande gröna linjen västerifrån med 68% av praktisk kapacitet S:t Eriksplan-Odenplan. Det har ju framhållits i diskussionerna angående tunnelbana till Karolinska/Hagastaden att man inte kan avleda något tåg av de som idag går till Alvik till Karolinska istället. De här siffrorna visar ju på att det borde inte vara några större problem att trafikera Karolinska med 10-minuterstrafik. Kapaciteten västerifrån skulle minska med 20%, men det skulle fortfarande ge en rimlig beläggning på sträckan S:t Eriksplan-Odenplan.
- Christer J
Det är ett statiskt tänkande. Vi som angivit kapacitetsbrist har inte gjort det med argumentet att det skull drabba dagens kapacitetsbehov utan framtida kapacitetsbehov.kildor skrev:Jag misstänker att den här diskussionen grundar sig på den här artikeln:
Stockholms stad växer så det knakar. Staden har idag fler innevånare än på det glada 1960-talet. Som mest var det då 802.000 innevånare, idag är vi 900.000 och om tio år är vi över en miljon innevånare i Stockholms stad. Man räknar med att Västerort (främst Bromma och Vällingby stadsdelsområden) kommer växa med mer än 25.000 innevånare de närmsta 10 åren. Det är områden som det byggs mycket bostäder i, nu och i framtiden. Ekerö kommer öka med nära 5.000 innevånare de närmaste 10 åren.
Det bör totalt innebära över 20.000 i arbetsför ålder varav en hel del kommer behöva åka in över Tranebergsbron.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Jag begriper inte den länkade artikeln. Kan man överskrida den praktiska kapaciteten? Lyckas ett visst antal passagerare åka med tåget så har det ju fungerat rent praktiskt, och då är väl inte de praktiska kapaciteten överskriden?kildor skrev:Jag misstänker att den här diskussionen grundar sig på den här artikeln:
När det gäller trafiken på de västliga grenen så är det väl möjligheten att få in fler passagerare i framtiden som man diskuterar. Och få är det väl inte av någon större betydelse hur situationen är i dag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Från artikeln:LÅ1 skrev:Jag begriper inte den länkade artikeln. Kan man överskrida den praktiska kapaciteten? Lyckas ett visst antal passagerare åka med tåget så har det ju fungerat rent praktiskt, och då är väl inte de praktiska kapaciteten överskriden?kildor skrev:Jag misstänker att den här diskussionen grundar sig på den här artikeln:
"den praktiska kapaciteten är överskriden när samtliga sittplatser samt 30 procent av ståplatserna är fyllda."
När det gäller framtida kapacitetsbehov är det svårt att veta om och när det uppstår. Min tanke är att man borde satsa på att bygga en avgrening nu, och om och när behovet uppstår anpassa trafikeringen, t.ex. med lillpendeltrafikering i rusningen, eller med ytterligare utbyggnader.
-
I begynnelsen räknade man med sju stående per kvadratmeter sm maxbelastning. Då får man tex in 70 stående i en A25.
Av olika anledningar sänktes siffran till 4 stående per kvadratmeter på tex C20.
Av vilken siffra skall man ta 30% 7 eller 4 per kvadratmeter.
I Zürich räknar man med två stående per kvadratmeter som dimensionetande faktor.
Den praktiska kapaciteten ligger förmodligen ungefär som SL säger.
Att fylla tågen vid slussen norrut på morgonrusningens maxtimme till sju stående per kvadratmeter i hela tåget tar så lång tid att det blir tågkö, och antalet tåg som ryms sjunker från 30 i timmen ner emot 15-20 i timmen.
Det är inte ovanligt att tåg står 90 sekunder eller mer med dörrarna öppna på t centralen i rusningen, och sedan åker därifrån med uppskattningsvis minst sju stående per kvadratmeter.
Tåget efter avgår två mnuter senare med gott om lediga sittplatser.
90% av resenärerna har då upplevt att det är fruktansvärt trångt i rusningen, fast det egentligen är gott om plats.
HS
Av olika anledningar sänktes siffran till 4 stående per kvadratmeter på tex C20.
I Zürich räknar man med två stående per kvadratmeter som dimensionetande faktor.
Att fylla tågen vid slussen norrut på morgonrusningens maxtimme till sju stående per kvadratmeter i hela tåget tar så lång tid att det blir tågkö, och antalet tåg som ryms sjunker från 30 i timmen ner emot 15-20 i timmen.
Det är inte ovanligt att tåg står 90 sekunder eller mer med dörrarna öppna på t centralen i rusningen, och sedan åker därifrån med uppskattningsvis minst sju stående per kvadratmeter.
90% av resenärerna har då upplevt att det är fruktansvärt trångt i rusningen, fast det egentligen är gott om plats.
HS
Jag åkte där regelbundet, fast numera undviker jag detta just på grund av trängseln och att man ofta inte ens kommer med tågen.Henrik Schütz skrev:I begynnelsen räknade man med sju stående per kvadratmeter sm maxbelastning. Då får man tex in 70 stående i en A25.
HS
Jag vet inte vad du pratar om för fall, men när jag har åkt har det inte funnits några lediga sittplatser. Folk står väldigt tätt packade, och det är ofta så fullt att inte ens folk som verkligen försöker kommer med. Och detta gäller mitten av tåget, dit jag och många med mig söker sig i förhoppningen att det ska vara bättre där.
/ragge s
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
En uppgift jag fått är att man i tät busstrafik ska räkna med att den faktiska praktiska kapaciteten är lika med antalet sittplatser. Detta då dels inte alla sittplatser kan nyttjas av alla passagerare/passagerartyper samtidigt, och att bussarna tenderar att klumpa ihop sig. I tuben är det väl snarare faktumet att det nästan är omöjligt att erhålla samma passagerartäthet i mellanvagnen av ett C20-tåg som i ändvagnarna, samt att ihopklumpning/ikappkörningsfenomenet förekommer även här (men det skrev visst Henrik redan tidigare i den här tråden
)
En sak är säker: tillverkarens angivande av max antal resenärer har mer att göra med vagnens tekniska egenskaper än någon som helst praktisk kapacitet.

En sak är säker: tillverkarens angivande av max antal resenärer har mer att göra med vagnens tekniska egenskaper än någon som helst praktisk kapacitet.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
Vad konstigt. Själv åkte jag ofta linje 14 norrut från Slussen i morgonrusningens maxtimme under 2011. De flesta gångerna fick jag sittplats.ragge skrev:Jag åkte där regelbundet, fast numera undviker jag detta just på grund av trängseln och att man ofta inte ens kommer med tågen.Henrik Schütz skrev:I begynnelsen räknade man med sju stående per kvadratmeter sm maxbelastning. Då får man tex in 70 stående i en A25.
HS
Jag vet inte vad du pratar om för fall, men när jag har åkt har det inte funnits några lediga sittplatser. Folk står väldigt tätt packade, och det är ofta så fullt att inte ens folk som verkligen försöker kommer med. Och detta gäller mitten av tåget, dit jag och många med mig söker sig i förhoppningen att det ska vara bättre där.
/ragge s
Detta borde väl också åtminstone delvis bero på hur inredningen är utformad?Ulrik Berggren skrev:En uppgift jag fått är att man i tät busstrafik ska räkna med att den faktiska praktiska kapaciteten är lika med antalet sittplatser. Detta då dels inte alla sittplatser kan nyttjas av alla passagerare/passagerartyper samtidigt, och att bussarna tenderar att klumpa ihop sig. I tuben är det väl snarare faktumet att det nästan är omöjligt att erhålla samma passagerartäthet i mellanvagnen av ett C20-tåg som i ändvagnarna, samt att ihopklumpning/ikappkörningsfenomenet förekommer även här (men det skrev visst Henrik redan tidigare i den här tråden)
Vilken eventuell skillnad får man t.ex. med längsgående sidobänkar istället för Stockholms 4-grupper?
Tåget brukar inte vara lika fullt när det kommer in till T-Centralen, och många av de som kommer söderifrån går ju av där, så om man inte går av får man säkert sittplats där. Men sedan fylls tåget på och blir överfullt. Sedan trappas det av vid Östermalmstorg, Stadion och Tekniska Högskolan. Efter Tekniska Högskolan brukar det finnas sittplatser igen.AdrianLangemar skrev:Vad konstigt. Själv åkte jag ofta linje 14 norrut från Slussen i morgonrusningens maxtimme under 2011. De flesta gångerna fick jag sittplats.ragge skrev:Jag åkte där regelbundet, fast numera undviker jag detta just på grund av trängseln och att man ofta inte ens kommer med tågen.Henrik Schütz skrev:I begynnelsen räknade man med sju stående per kvadratmeter sm maxbelastning. Då får man tex in 70 stående i en A25.
HS
/ragge s
Men jag tror också att det har blivit värre senaste året eller så, så här illa tror jag inte att det var förut. Även in mot stan: Jag väljer ofta att åka via Danderyds Sjukhus och in mot stan istället, för att slippa avsnittet T-Centralen -> Tekniska Högskolan. Även där har det blivit mer folk, och vid Tekniska Högskolan (där Roslagsbanan och Roslagsbussarna ansluter) kan det numera bli proppfullt. Förut var man en eller möjligen två i varje fyrgrupp på den sträckan, men nu får man ofta stå.
/ragge
Varför skulle man inte kunna nyttja alla platser? När jag åker både buss och tunnelbana och det är fullt så är det ytterst ovanligt att det är sittplatser tomma. Det händer att folk försöker ha en väska på platsen bredvid sig, men det brukar inte gå när det är fullt, då kommer någon och ber att få sitta där.Ulrik Berggren skrev:En uppgift jag fått är att man i tät busstrafik ska räkna med att den faktiska praktiska kapaciteten är lika med antalet sittplatser. Detta då dels inte alla sittplatser kan nyttjas av alla passagerare/passagerartyper samtidigt,
Vad har det med saken att göra? Det påverkar väl bara turtätheten.Ulrik Berggren skrev:och att bussarna tenderar att klumpa ihop sig.
Som jag tycker att jag förklarat så är det ofta så fullt även i mitten av tåget att man helt enkelt inte kan komma med där heller. Det är möjligen något värre i ändarna, inte minst för att förhoppningsfula människor kommer springande från rulltrapporna, men jag skulle vilja säga att det är marginellt. Många söker sig till mitten av plattformen, och många med mig letar efter den bit av plattformen där det står minst personer per ytenhet och ställer sig och väntar där.Ulrik Berggren skrev:I tuben är det väl snarare faktumet att det nästan är omöjligt att erhålla samma passagerartäthet i mellanvagnen av ett C20-tåg som i ändvagnarna, samt att ihopklumpning/ikappkörningsfenomenet förekommer även här (men det skrev visst Henrik redan tidigare i den här tråden)
Tja, det verkar ju vara väldigt olika hur man räknar, och det är väl t ex SL som bestämmer vad som ska gälla för jämförelsetal för de olika fordonen, i alla fall vad gäller tågen.Ulrik Berggren skrev:En sak är säker: tillverkarens angivande av max antal resenärer har mer att göra med vagnens tekniska egenskaper än någon som helst praktisk kapacitet.
/ragge s
Så, nu har jag pixelerat ansiktena på bilden i fråga och väljer nu att visa den.

Så här såg det ut i mitten av tåget på linje 14 mot Mörby den 9:e april 2013 klockan 08.41.39, strax efter T-Centralen. Detta var efter att jag skippat tåget före eftersom det var nästan omöjligt att komma med på det. Jag tror inte att det berodde på ett trafikstopp, plattformen var nästan tom efter föregående tåg så när som på några få som valde att inte pressa oss på, och detta tåg kom efter ca 4 minuter (ett Ropsten-tåg emellan). Detta är huvudsakligen de människor som hann komma under tiden mellan de två Mörby-tågen. Bilden är alltså tagen från den främre vestibulen i den bakre tredjedelen av mittenvagnen, mot mittendelen av mittenvagnen.
Det är kanske svårt att se, men i vestibulerna är det helt fullt, hälften har inte ens någon möjlighet att hålla i sig men kommer å andra sidan ingen vart heller. Att det skulle finnas lediga sittplatser är rent löjligt. Som synes är det också nästan helt fullt i gångar och i utrymmet vid leden, även om det nog går att pressa in någon enstaka till. Att detta kan vara "30 %" fullt på stående är ju också rent löjligt. Jag står pressad mot dörren och sticker fram kameran mellan människors huvuden för att kunna ta bilden in mot kupén, vilket de naturligtvis tycker är både märkligt och ganska störande. Jag vill inte ta någon mer bild. Jag kanske kunde ha förklarat vad jag höll på med, men det gjorde jag inte av någon anledning, kanske för att stämningen på de här turerna inte brukar vara särskilt inbjudande. Jag har förmånen att kunna hålla ett stadigt tag i stången bredvid dörren, vilket känns bra eftersom det faktiskt har hänt att dörrar har öppnat sig när de inte ska - jag har viss chans att hålla mig kvar vid tåget om det skulle hända. Flera medpassagerare skulle däremot antagligen bara pressas ut ur tåget.
Åtminstone hälften av gångerna som jag åker här vid den här tiden så brukar jag få vänta ett tåg eller två, men ibland kan det vara något mindre sammanpressat och man kommer faktiskt med första tåget som kommer.
Detta var näst senaste gången som jag åkte på den här sträckan den här tiden. Jag gjorde ett försök till ett par veckor senare, men ångrade mig bittert, det var samma sak då. Sedan dess har jag inte försökt, och det kommer nog dröja till nästa gång. Jag har ju förmånen att jag ha minst fyra andra vägar som jag kan åka som alla har något längre nominell restid men där man ofta får sittplats merparten av streckan. Att stå och vänta på tåg som man kan komma med på T-Centralen tar ju också tid.
Antagligen är detta folk som jobbar runt Östermalmstorg och folk till Station, Tekniska Högskolan och Universitetet som börjar runt 9. Det kan vara nästan lika illa till runt 9.30 då jag tror att det börjar avta. Det kan vara värt att notera att trängseln här alltså infaller ett tag efter maxtimmen på många andra delar av systemet - det framhålls ibland att det minsann inte alls är fullt här runt 7.30, så alltså finns inget problem.
Därmed hoppas jag att det är slut på idiotiska kommentarer om att det är tomt i mitten av tåget, att alla skulle få sittplats om folk inte lämnade sittplatser lediga, och annat löjl från folk som uppenbarligen inte har den blekaste aning om vad de pratar om men som ändå ska uttala sig. Det räcker så väl med de hån som kommer från SL själva, som t ex i tidningsartikeln häromdagen.
/ragge s

Så här såg det ut i mitten av tåget på linje 14 mot Mörby den 9:e april 2013 klockan 08.41.39, strax efter T-Centralen. Detta var efter att jag skippat tåget före eftersom det var nästan omöjligt att komma med på det. Jag tror inte att det berodde på ett trafikstopp, plattformen var nästan tom efter föregående tåg så när som på några få som valde att inte pressa oss på, och detta tåg kom efter ca 4 minuter (ett Ropsten-tåg emellan). Detta är huvudsakligen de människor som hann komma under tiden mellan de två Mörby-tågen. Bilden är alltså tagen från den främre vestibulen i den bakre tredjedelen av mittenvagnen, mot mittendelen av mittenvagnen.
Det är kanske svårt att se, men i vestibulerna är det helt fullt, hälften har inte ens någon möjlighet att hålla i sig men kommer å andra sidan ingen vart heller. Att det skulle finnas lediga sittplatser är rent löjligt. Som synes är det också nästan helt fullt i gångar och i utrymmet vid leden, även om det nog går att pressa in någon enstaka till. Att detta kan vara "30 %" fullt på stående är ju också rent löjligt. Jag står pressad mot dörren och sticker fram kameran mellan människors huvuden för att kunna ta bilden in mot kupén, vilket de naturligtvis tycker är både märkligt och ganska störande. Jag vill inte ta någon mer bild. Jag kanske kunde ha förklarat vad jag höll på med, men det gjorde jag inte av någon anledning, kanske för att stämningen på de här turerna inte brukar vara särskilt inbjudande. Jag har förmånen att kunna hålla ett stadigt tag i stången bredvid dörren, vilket känns bra eftersom det faktiskt har hänt att dörrar har öppnat sig när de inte ska - jag har viss chans att hålla mig kvar vid tåget om det skulle hända. Flera medpassagerare skulle däremot antagligen bara pressas ut ur tåget.
Åtminstone hälften av gångerna som jag åker här vid den här tiden så brukar jag få vänta ett tåg eller två, men ibland kan det vara något mindre sammanpressat och man kommer faktiskt med första tåget som kommer.
Detta var näst senaste gången som jag åkte på den här sträckan den här tiden. Jag gjorde ett försök till ett par veckor senare, men ångrade mig bittert, det var samma sak då. Sedan dess har jag inte försökt, och det kommer nog dröja till nästa gång. Jag har ju förmånen att jag ha minst fyra andra vägar som jag kan åka som alla har något längre nominell restid men där man ofta får sittplats merparten av streckan. Att stå och vänta på tåg som man kan komma med på T-Centralen tar ju också tid.
Antagligen är detta folk som jobbar runt Östermalmstorg och folk till Station, Tekniska Högskolan och Universitetet som börjar runt 9. Det kan vara nästan lika illa till runt 9.30 då jag tror att det börjar avta. Det kan vara värt att notera att trängseln här alltså infaller ett tag efter maxtimmen på många andra delar av systemet - det framhålls ibland att det minsann inte alls är fullt här runt 7.30, så alltså finns inget problem.
Därmed hoppas jag att det är slut på idiotiska kommentarer om att det är tomt i mitten av tåget, att alla skulle få sittplats om folk inte lämnade sittplatser lediga, och annat löjl från folk som uppenbarligen inte har den blekaste aning om vad de pratar om men som ändå ska uttala sig. Det räcker så väl med de hån som kommer från SL själva, som t ex i tidningsartikeln häromdagen.
/ragge s
Senast redigerad av ragge den söndag 23 juni 2013 15:00, redigerad totalt 1 gånger.
-
Åk i främre vagnen nästa gång (andra eller tredje om det är CX). Där är det mycket bättre plats.
Nej, det är lika fullt där.AdrianLangemar skrev:Åk i främre vagnen nästa gång (andra eller tredje om det är CX). Där är det mycket bättre plats.
Driver du med mig?
Eller försöker du driva mig till vansinne? Det är inte så långt kvar - jag är så fantastiskt trött på alla kommentarer från alla som inte åker där och då men som ändå berättar att det inte är något problem.
/ragge