Nu är Västra Hamngatan avstängd och spåren har börjat rivas upp:
Som nämnt i en tidigare tråd är tvåan och sexan kopplade vid Grönsakstorget. Här har tvåan skyltats om till sexa på vägen från Vasaplatsen till Grönsakstorget:
Nu står den vid avgångshållplatsen:
Sedan kommer en vagn som just har skyltats om från sexa till tvåa:
Och här är den på väg till sin avgångshållplats:
Västtrafik förnekar sig inte. Så här ser hållplatspelaren vid tvåans hållplats ut:
Tvåans skylt har i stället hamnat vid sexans hållplats:
På helgmornar blir det en riktigt lång linje eftersom 2 och 3 är kopplade vid Marklandsgatan.
Startar som 6 vid Komettorget och slutar som 3 vid Kålltorp.
Apropå Västtrafik och information så får man väl kanske mer beskylla GS för att sexan tydligen är skyltad endast "Bergsjön" och inte "Bergsjön via Järntorget, Sahlgrenska, Korsvägen" eller liknande (i stil med ordinarie skyltning när sexan befinner sig på denna plats. Jag minns tyvärr inte exakt hur den skyltningen ser ut men principen i mitt argument torde ändå framgå).
6an liksom tvåan avgår från sitt ordinarie hållplatsläge så frontskyltningen skapar knappast förvirring. Men tvåan avgår inte från samma läge som sexan vilket gör att skyltningen på hållplatsen skapar förvirring.
Apropå Västtrafik och information så får man väl kanske mer beskylla GS för att sexan tydligen är skyltad endast "Bergsjön" och inte "Bergsjön via Järntorget, Sahlgrenska, Korsvägen" eller liknande (i stil med ordinarie skyltning när sexan befinner sig på denna plats. Jag minns tyvärr inte exakt hur den skyltningen ser ut men principen i mitt argument torde ändå framgå).
GS utför nog den skyltning som Västtrafik beställer.
Idag hade man tagit bort den felplacerade tvåan, men så långt som till att få upp den på rätt plats räckte visst inte orken. Där stod det fortfarande "Hållplatsen indragen".
Harald skrev:Idag hade man tagit bort den felplacerade tvåan, men så långt som till att få upp den på rätt plats räckte visst inte orken. Där stod det fortfarande "Hållplatsen indragen".
På Vasaplatsen mot Grönsakstorget stod det tidigare "Hållplats indragen", fast tvåan mot Grönsakstorget stannar på ordinarie plats där. Nu är det ändrat till "2 Mölndal" istället. På alla andra hållplatser mellan Axel Dahlströms Torg och Vasa Viktoriagatan stod det såvitt jag kunde se "2 Grönsakstorget".
- Daniel "You can't look dignified while having fun!"
Om man hade den minsta vilja så borde det vara lätt. Varje hållplatsläge har en egen beteckning och skyltningen är uppbyggd av standardiserade element. Den kan inte vara så svårt att åstadkomma specifikationer som beskriver hur skyltningen ska se ut på varje hållplatsläge. Fast sen måste förstås den som ska utföra det läsa specifikationen också. Där brister det ofta i Göteborg. Man gör som man tror att det ska vara i stället för att läsa dokumentationen. Och sedan är det ingen som kollar att det blev rätt.
... och hemsidan är väl de flesta överens om att den är usel.
Samtidigt har vi realtidsvisning som är i toppklass - jag har ALDRIG upplevt att realtidsvisningen på någon annan ort varit bättre, men däremot ofta upplevt att den varit sämre i den mån den över huvud taget existerat.
M_M skrev:... och hemsidan är väl de flesta överens om att den är usel.
Samtidigt har vi realtidsvisning som är i toppklass - jag har ALDRIG upplevt att realtidsvisningen på någon annan ort varit bättre, men däremot ofta upplevt att den varit sämre i den mån den över huvud taget existerat.
Tja, den är bra när vagnarna och bussarna går, det kan jag hålla med om, men inställda turer har den svårt att hantera. Då visas ofta tidtabellstid tills turen skulle ha gått och sedan försvinner den.
Nej, man blir aldrig klar precis som den som har ett hus aldrig blir klar med underhållet av det. Det finns cirka 80 km dubbelspårig bana att underhålla så det är spårarbeten året runt, men arbetena som ger stora störningar och särskilt i centrum brukar man ta på sommaren. Förutom underhållet så byggs anläggningen ut och de nya delarna ska ju anslutas till den befintliga anläggningen. Det är det som sker nu. Man bygger anslutningen för Skeppsbrolänken vid Lilla torget.
M_M skrev:... och hemsidan är väl de flesta överens om att den är usel.
Tja, den är bra när vagnarna och bussarna går, det kan jag hålla med om, men inställda turer har den svårt att hantera. Då visas ofta tidtabellstid tills turen skulle ha gått och sedan försvinner den.
Förvisso sant. Det som kanske skulle vara tydligare för ovana användare är att "ca" ofta visas även vid inställda turer.
Är det kanske så att systemet har koll på omloppen så att "ca"-visningen som standard försvinner för alla turer ifall systemet känner till att en tur på ett omlopp ställts in?
(... eller så är det kanske så enkelt att det är skillnad mellan de platser jag brukar åka från och de du brukar åka från med avseende på hur ofta systemet hunnit blivit uppdaterat med att inställda turer just har ställts in?)
Det finns många missar som görs. Egentligen borde det vara lätt att skylta rätt men Västtrafik misslyckas nästan konstant.
Information är också ett kapitel för sig. När jag undrade varför det inte fanns information om att hållplatsen Nymånegatan är tillfälligt indragen fick jag beskedet att så inte var fallet och i princip gjorde förare fel som inte stannade där, skyltningen vid hållplatsen att den var indragen var felaktig hävdades det.
hej skrev:Det finns många missar som görs. Egentligen borde det vara lätt att skylta rätt men Västtrafik misslyckas nästan konstant.
Information är också ett kapitel för sig. När jag undrade varför det inte fanns information om att hållplatsen Nymånegatan är tillfälligt indragen fick jag beskedet att så inte var fallet och i princip gjorde förare fel som inte stannade där, skyltningen vid hållplatsen att den var indragen var felaktig hävdades det.
hej skrev:I kontakt med Västtrafiks informations avdelning.
Jag gissar att du menar kundservice (0771-414300). Kan du ha godheten att skicka datum och ungefärlig tid till mig via PM när du var i kontakt med dem i denna fråga?
hej skrev:I kontakt med Västtrafiks informations avdelning.
Jag gissar att du menar kundservice (0771-414300). Kan du ha godheten att skicka datum och ungefärlig tid till mig via PM när du var i kontakt med dem i denna fråga?
trafikbefäl, arbetar du med trafikinformation hos Västtrafik?
Om ja, hur kommer det sig att det varit så dåligt med information på västtrafiks webbplats om avstängningarna av Angeredsbanan och Bergsjöbanan i sommar?
Om nej så var det inget