Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
643

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av 643 »

R.Lindmark skrev:
roggek skrev:
R.Lindmark skrev:Den eviga diskussionen kanske pekar på att flera av SSS medlemmar anser att sällskapet gör fel. Och jag skulle gärna se hur sällskapet motiverar att 17 är mer värd att bevara än tex 317.
SSLIdJ 17 är väl mer "original" än 317...
Och vagn 17 ägs av Spårvägsmuseet inte av SSS...Så sällskapet behöver inte motivera nånting...
Sen att den är placerad på Djurgårdslinjen (stämmer det?) är en annan femma...

Och om man inte anser att en förening sköter sitt uppdrag har man två val:
Antingen så lämnar man föreningen, eller så skriver man en motion till årsmötet...

Nä, nu väntar jag med spänning på en upprustad Lidingöbana med nya moderna vagnar...Tjing!
Jag är är medveten om att 17 tillhör Spårvägsmuseet. Men när jag pratar om att bevara en A30 så får jag tillbaka att det fins så många ängbyvagnar sparade och alla vagnar räknas upp inklusive 17 och 42. Då tycker jag att jag kan ifrågasätta vilken vagn som är mest bevaransvärd. Vadå mer orginal? 17 har ett utförande som aldrig funnits i trafiken.
För inte så många år sedan ansågs det alldeles otroligt dumt och onödigt att spara en ängbyvagn i SS semi-originalutförande. Tack vare tjat och lobbying finns nu SS 373, men vägen dit
började inte två dagar innan den planerade skrotningen...någon som misstycker att vi efter hårt arbete lyckades?
Senast redigerad av 643 den onsdag 19 juni 2013 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

PerE skrev:
M_M skrev:Jag är nog beredd att sätta en slant på att om ett antal år så kommer diskussioner kring "varför sprades inte fler A30/B30" gå i EXAKT samma stil som diskussionerna gått om A25/A26/A27 (och Malmömotsvarigheten) gått ända sen Djurgårdslinjen drog igång.

Nån som är sugen på att sätta emot
Jag sätter gärna emot, Djurgårdslinjens museala målsättning som jag som utomstående förstått är att visa hur Stockholms Spårvägar såg ut under främst 1950 och 1960-talet med inslag av äldre historiska stockholmsvagnar. Jag ser inte hur en flotta av A30/B30 skulle tillföra något mervärde i detta och förstår ännu mindre varför det skulle bli billigare än att köra med A31. Jag är inte heller övertygad om att Djurgårdslinjens resenärer skulle uppskatta att åka i revisionsmogna 80-talsbyggen istället för veteranvagnar från 50-talet. Dessutom har A31 rullat i över 20 år på Stockholms gator och får nog betraktas som en äkta Stockholmstyp numera vilket inte A30B är då den bara rullat på Lidingö :D :? .
Målsättningen är inte skriven i sten, och man ska väl komma ihåg att den torde skrivits när 50-60-talet var "för 20-30 år sen". Idag är 1980-talsrenoveringen av Lidingöbanevagnarna "för 20-30 år sen".

(Att det TILLFÄLLIGT skulle bli billigare att köra med A30B/B30B än A31 beror helt enkelt på att det rimligtvis går att köra en bit med vagnarna innan de behöver dyrare underhåll - om man kör dessa metrar som återstår före dyrare underhållsbehov och *därefter* skrotar vagnarna så har man sparat en slant).

P.S. det går säkert bra att hyra vagnarna av skrotningsföretaget för ett pris något över t.ex. räntan på skrotvärdet på vagnarna.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

M_M skrev: P.S. det går säkert bra att hyra vagnarna av skrotningsföretaget för ett pris något över t.ex. räntan på skrotvärdet på vagnarna.
Att inte Göteborg nappar på ditt förslag. De behöver väl vagnar tillfälligt.
Medlem nr 266
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Nästan helt säkert får inte skrotfirman vidareförsälja eller hyra ut fordonen.

HS
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:Målsättningen är inte skriven i sten, och man ska väl komma ihåg att den torde skrivits när 50-60-talet var "för 20-30 år sen". Idag är 1980-talsrenoveringen av Lidingöbanevagnarna "för 20-30 år sen".

(Att det TILLFÄLLIGT skulle bli billigare att köra med A30B/B30B än A31 beror helt enkelt på att det rimligtvis går att köra en bit med vagnarna innan de behöver dyrare underhåll - om man kör dessa metrar som återstår före dyrare underhållsbehov och *därefter* skrotar vagnarna så har man sparat en slant).
Målsättning är inget som ändras över en natt. Föreningsdemokratin gäller fortfarande. Har du skrivit en motion i ämnet?

Dessutom är A/B30 en förortsvagn med få dörrar. De passar dåligt i innerstadstrafik där trafikantutbytet är stort på många hållplatser. Det är ok att köra ett sådant tåg i trafik på linjen, men inte alla (då har vi 373 när den är renoverad). Dessutom skulle det vara för enahanda att bara kunna köra en vagntyp, speciellt som det är de äldre vagnarna som är populärast. Det skulle vara en björntjänst för verksamheten att köra dessa vagnar på Djurgårdslinjen.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Bevara är allmännt SVÅRT - det är lätt att underskatta utmaningarna - det rör sig om stora
objekt som i längden inte tål att stå utomhus utan risar ihop betydligt fortare än de kan
underhållas och renoveras - OM jag vore negativt lagd skulle jag påstå att den samlade
fordonshobbyn är en "tickande bomb" som kommer att sakta tyna bort i takt med att
allt flera lämnar den verkliga världen och lever i cyberrymden med dess för- och
nackdelar. Jag lägger fn inga värderingar på detta - tämligen klart är dock att mediarevolutionen
förändrat vår värld betydligt mera än vi kanske har förstått...
Att ta hand om ett värdefullt fordon är ett åtagande som bör gälla i all framtid - åtminstone tills
Solen sakta slocknar om 5½ miljarder år! Om 150 år är kanske hela Sverige översvämmat - det gäller
att tänka väldigt långt i förtid och inte bara hänvisa till "Än sen, VI är ju döda då... även om det förstås
är en enkel och behaglig lösning...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Odd skrev:Det finns nog chans att bevara A30B. Nån måste dock betala för det, ha plats att förvara dem och klara av att underhålla dem. Så, vilka ställer upp? Inte jag!

Dock anser jag att man skall spara två motorvagnar plus reservdelar av en annan anledning, isvagn. När A35/A36 kommer i drift i vinter så kommer det att visa sig att de visst inte klarade av is och frost på kontaktledningen och visst vore det väl då bra om man hade två vagnar man kunde skrapa is med före trafiktågen, en mot Ros och en mot Gåb. Vi kommer att säga "vad vad det vi sa" till klåparna men det hjälper inte mot att vi regelbundet under frostsäsong har inställda turer och Lidingö Tidning kommer att basunera ut fjaskot. När man väl har löst dessa problem ett par år senare så kan man skrot/sälja/slopa även dessa A30.
Det framtida behovet av isvagnar har ju "nr. 1" ifrågasatt redan här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35799
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Rundgång är väl bara förnamnet på denna tråd. Den som tycker att Spårvägssällskapet borde bevara A30B/B30B har haft gott om tid på sig att agera. Förutom de vanliga föreningsdemokratiska vägarna kan man - som medlem (övriga har faktiskt ingen talan i denna fråga) - bilda opinion bland övriga medlemmar genom att skriva i det särskilda forum som endast är till för medlemmar i Sällskapet. Att, som nu i elfte timmen, hålla på och tjappa om detta i ett öppet forum är ju bara löjeväckande.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Tagbitaren skrev:Rundgång är väl bara förnamnet på denna tråd. Den som tycker att Spårvägssällskapet borde bevara A30B/B30B har haft gott om tid på sig att agera. Förutom de vanliga föreningsdemokratiska vägarna kan man - som medlem (övriga har faktiskt ingen talan i denna fråga) - bilda opinion bland övriga medlemmar genom att skriva i det särskilda forum som endast är till för medlemmar i Sällskapet. Att, som nu i elfte timmen, hålla på och tjappa om detta i ett öppet forum är ju bara löjeväckande.
Tack! Äntligen någon som förstår realiteten i detta...Visst kan vi sitta här allihop och drömma, men de som självutnämnt inbillar sig att "det inte är försent att rädda en A30B till eftervärlden" måste ha somnat helt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Henrik Schütz skrev:Nästan helt säkert får inte skrotfirman vidareförsälja eller hyra ut fordonen.

HS
Sådant har varit påfallande strikt genom åren. "Kapitalistsvin" kunde köpa lyxbilar för kanske 20 gånger så
mycket som en normal bil kostade - efter ca 3 år lämnade man den till Bil & Metall i Storängsbotten för
SKROTNING (ingen ska köra omkring i MIN bil!) för att sedan köpa en ännu dyrare och exklusivare...Bil &
Metall plockade förstås isär den för återvinning - då det var det kanske enda exemplaret i landet var ju
möjligheten att någon skulle vilja köpa reservdelar inte så sannolik...
Ytterst få historiska fordon har gått att rädda när de väl hamnat på den auktoriserade bilskroten - men det
finns enstaka undantag! :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Tagbitaren skrev:Rundgång är väl bara förnamnet på denna tråd. Den som tycker att Spårvägssällskapet borde bevara A30B/B30B har haft gott om tid på sig att agera. Förutom de vanliga föreningsdemokratiska vägarna kan man - som medlem (övriga har faktiskt ingen talan i denna fråga) - bilda opinion bland övriga medlemmar genom att skriva i det särskilda forum som endast är till för medlemmar i Sällskapet. Att, som nu i elfte timmen, hålla på och tjappa om detta i ett öppet forum är ju bara löjeväckande.
Nyttjare av SSS Forum verkar uppenbarligen tycka att frågeställningarna mycket väl tål att diskuteras inför i princip ALLA internetanvändare -
inga inlägg har lagts på den exklusiva medlemssidan sedan i februari detta år (!) Vem som helst får skriva vad som helst - det ligger i sakens natur att den som läser inte bör svälja allting :)

"I en ideell förening finns ingen demokrati - egentligen!"
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Tagbitaren skrev:Det framtida behovet av isvagnar har ju "nr. 1" ifrågasatt redan här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35799
Problemet är att vi inte har sett röken av dessa fordon ännu och minst fram tills att de faktiskt finns på plats och har bevisat att de klarar av sin uppgift så skulle det inte vara fel att ha ett i sammanhanget pålitligt alternativ för att slippa strul. 304 har ju uppenbarligen räddat verksamheten i Bromma ett antal frostmornar. A35ans hantering av frost verkar bygga på ett missförstånd och kommer inte att fungera i praktiken, det framgick tyvärr på kursen. När en fungerande lösning är på plats så finns det ingen anledning att ha kvar de kanske 2 vagnar man sparar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Så A35/36 klarar alltså inte frostmorgnar? Man får väl frostköra med 17.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Sven Blomberg skrev:
M_M skrev:P.S. det går säkert bra att hyra vagnarna av skrotningsföretaget för ett pris något över t.ex. räntan på skrotvärdet på vagnarna.
Att inte Göteborg nappar på ditt förslag. De behöver väl vagnar tillfälligt.
Museispårvagnsverksamheten i Göteborg, Ringlinien, har mig veterligen ingen fordonsbrist...
Henrik Schütz skrev:Nästan helt säkert får inte skrotfirman vidareförsälja eller hyra ut fordonen.
Ytterst märkligt, vad driver på sådana avtal?

Det framgick i en diskussion på Postvagnen att SL vägrade sälja X1 då det var dags att skrota dem. Exakt varför tror jag inte framgick.

En skrothandlare lär väl inte ge så värst mycket sämre kilopris för 80% av fordonsflottan jämfört med 95% av X1-fordonsflottan?

Om det är tillverkaren av nya fordon som drivit fram avtalet så har de nog en extrem otur när de tänker. Det torde ha framgått med all önskvärd tydlighet att Skånetrafikens "begagnade X11-tåg säljes"-annonser här och var har lett till att fler nya fordon köpts. Idén med vettig länstrafik uppe i Norrland kommer mig veterligen till stor del från en idé att köpa Skånetrafikens X11-tåg...
Christer J skrev:
M_M skrev:Målsättningen är inte skriven i sten, och man ska väl komma ihåg att den torde skrivits när 50-60-talet var "för 20-30 år sen". Idag är 1980-talsrenoveringen av Lidingöbanevagnarna "för 20-30 år sen".

Målsättning är inget som ändras över en natt. Föreningsdemokratin gäller fortfarande.
Ja, givetvis. Har jag påstått något annat?
Christer J skrev:Har du skrivit en motion i ämnet?
Nej, motionsskrivande och annan liknande verksamhet förbehåller jag för saker som faktiskt är viktiga, och till viktigheter räknas inte museispårtrafik. Det är ytterst diggabelt på många sätt men ligger inte direkt i början av varken min egen "behovstrappa" eller motsvarande för samhället i stort. Den för mig kanske viktigaste delen av spårtrafikintresset är den goda övning i argumentationsteknik som forumen ger, som kommer väl till pass annorstäders. :wink:
Christer J skrev:Dessutom är A/B30 en förortsvagn med få dörrar. De passar dåligt i innerstadstrafik där trafikantutbytet är stort på många hållplatser. Det är ok att köra ett sådant tåg i trafik på linjen, men inte alla (då har vi 373 när den är renoverad). Dessutom skulle det vara för enahanda att bara kunna köra en vagntyp, speciellt som det är de äldre vagnarna som är populärast. Det skulle vara en björntjänst för verksamheten att köra dessa vagnar på Djurgårdslinjen.
Djurgårdslinjen har dock inte stort trafikantutbyte i ordets snävaste bemärkelse, d.v.s. det är ytterst få ställen det både sker en större mängd påstigande och också en större mängd avstigande. Med mestadels påstigande före och mestadels avstigande efter Djurgårdsbron (i båda riktningarna) så ställs inte riktigt lika stora krav på dörrar/cirkulation som på de flesta andra typer av innerstadslinjer.
643 skrev:Bevara är allmännt SVÅRT - det är lätt att underskatta utmaningarna - det rör sig om stora objekt som i längden inte tål att stå utomhus utan risar ihop betydligt fortare än de kan underhållas och renoveras
En sidospårfråga här är hur inställningen ser ut till "fuskkonservering" av fordon? Jag tänker på sådant som att t.ex. kleta på tillräckligt med silikon längs begynnande springor som egentligen ska ha någon helt annan typ av tätning för att vara musealt korrekt, bättringsmåla med valfria färgslattar för att minska rostangreppens utredning, utrivning av visst organiskt material för separat förvaring o.s.v... Är det sett som "okej"?
643 skrev: - OM jag vore negativt lagd skulle jag påstå att den samlade
fordonshobbyn är en "tickande bomb" som kommer att sakta tyna bort i takt med att
allt flera lämnar den verkliga världen och lever i cyberrymden med dess för- och
nackdelar. Jag lägger fn inga värderingar på detta - tämligen klart är dock att mediarevolutionen
förändrat vår värld betydligt mera än vi kanske har förstått...
Å andra sidan blir också fler lättare varse om museiverksamheternas existens.

Mig veterligen har också verksamheter som t.ex. ULJ, som har anknytning i en rätt stor stad, också rätt god tillströmning av yngre nya medlemmar. Svårare är det för verksamheter i glesbyggden och "gubbig stämning" sätter säkert krokben.

Jag undrar för övrigt vilken inverkan den obligatoriska lagarbetsfaktorn på veteran/museispårfordonsverksamhet har jämfört med möjligheterna att individuellt arbeta på sitt alldeles egna veteran/museivägfordon?

Ett tankeexperient vore vad som skulle hända om man införde en "open access"-museibana, givetvis med någon slags motsvarighet till "bilprovningen" för att få tillgång till banan, och lämpligtvis i något område där det ändå lämpar sig för femtioelva fordonsmekarverksamheter att samlas i närliggande lokaler. Jag säger absolut inte att det är realistiskt genomförbart, men det är en intressant tanke att leka med, speciellt om man har sett en del välrenoverade vägfordon (som uppenbart renoveras av enskilda/fåtal personer utan någon bakomliggande föreningsverksamhet eller liknande).
643 skrev:Att ta hand om ett värdefullt fordon är ett åtagande som bör gälla i all framtid - åtminstone tills
Solen sakta slocknar om 5½ miljarder år! Om 150 år är kanske hela Sverige översvämmat - det gäller
att tänka väldigt långt i förtid och inte bara hänvisa till "Än sen, VI är ju döda då... även om det förstås
är en enkel och behaglig lösning...
Å andra sidan så är väl egentligen merparten av poängen med dessa verksamheter att det ska vara roligt för de inblandade?
Var tycker du gränsen går för när det är okej att åter igen diskutera något som redan är för sent att påverka?

Är det okej att yppa att nedläggningen av innerstadspårvägsnätet 1967 var olycklig, föreslå hur man borde ha agerat och motivera sin ståndpunkt?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

R.Lindmark skrev:Så A35/36 klarar alltså inte frostmorgnar? Man får väl frostköra med 17.
Det vet vi inte ännu i praktiken men så som man har förklarat att vagnen skall hantera det som tillverkaren har uppfattat att problemet är så kommer det inte att fungera. De har väl inte frost i Spanien...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Odd skrev:
R.Lindmark skrev:Så A35/36 klarar alltså inte frostmorgnar? Man får väl frostköra med 17.
Det vet vi inte ännu i praktiken men så som man har förklarat att vagnen skall hantera det som tillverkaren har uppfattat att problemet är så kommer det inte att fungera. De har väl inte frost i Spanien...
Det är väl inte direkt så vanligt med frost i Spanien men deras köldrekord verkar ligga på -27...
http://en.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Spain

Men hur har man förklarat att tillverkaren uppfattat problemet o.s.v.?
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Odd skrev:
Tagbitaren skrev:Det framtida behovet av isvagnar har ju "nr. 1" ifrågasatt redan här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35799
Problemet är att vi inte har sett röken av dessa fordon ännu och minst fram tills att de faktiskt finns på plats och har bevisat att de klarar av sin uppgift så skulle det inte vara fel att ha ett i sammanhanget pålitligt alternativ för att slippa strul. 304 har ju uppenbarligen räddat verksamheten i Bromma ett antal frostmornar. A35ans hantering av frost verkar bygga på ett missförstånd och kommer inte att fungera i praktiken, det framgick tyvärr på kursen. När en fungerande lösning är på plats så finns det ingen anledning att ha kvar de kanske 2 vagnar man sparar.
Ja, det var väl ungefär min kommentar på nr. 1:s inlägg också. Vet du om om någon av de A30B motorvagnar som nu gjort sin sista arbetsdag kommer att sparas som isvagn? Det där med A35 låter ju oroväckande. För min del blir det ju först i september, har jag förstått, som vi i den breda massan får bekanta oss med vagntypen, så jag har själv inga kommentarer till problemet.
twr

Inlägg av twr »

Har vagnarna transporterats iväg ännu? Någon som har sett något?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Är detta så akut att det måste göras under en storhelg? Det är väl mer rimligt att starta ett sådant projekt på måndag.
twr

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Är detta så akut att det måste göras under en storhelg? Det är väl mer rimligt att starta ett sådant projekt på måndag.
Enligt uppgift skulle depån vara utrymd på måndag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar