Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av C12C3C3C12 »

För att kanske eventuellt möjligheten att sätt punkt på denna som vanligt urspårade debatt så kan vi konstatera att precis som i vanliga livet så finns det i alla föreningar en klick mot och en klick för allting, som även har noteras gäller detta även i politiken. Min personliga synpunkt vad det gäller vagnarna såsom f.d. förare på A24/B24 är att några av de bästa vagnarna borde bevaras, är tillräckligt gammal för att komma ihåg när Djursholmsbanan samt Lidingöbanornas vagnar stannade vid Humlegården, ett 3-vagnars Lidingötåg skulle sitta fint på Djurgårdslinjen.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

twr skrev:Nu när det är klart att snacket om Kuba var ett skämt kan vi konstatera att samtliga 20 vagnar på Lidingöbanan kommer att skrotas. Depån kommer att utrymmas redan under midsommarhelgen och vagnarna transporteras till Hallstahammar, där de skrotas.
----------------------------------------------
Vadå skämt? Tanken har väckts nu på SIDA....

mvh/spårsnoken
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

spårsnoken skrev:
twr skrev:Nu när det är klart att snacket om Kuba var ett skämt kan vi konstatera att samtliga 20 vagnar på Lidingöbanan kommer att skrotas. Depån kommer att utrymmas redan under midsommarhelgen och vagnarna transporteras till Hallstahammar, där de skrotas.
----------------------------------------------
Vadå skämt? Tanken har väckts nu på SIDA....

mvh/spårsnoken
Då brinner det nog i knutarna! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Enligt SL´s fordonsförvaltare för lokalbanorna Åsa Elmefors så kommer samtliga lidingöbanevagnar att skotas genom Stenas försorg framöver, så håll utkik efter vagntransporter på vägarna så ser ni vart de är på väg.
Möjligt att dom plockas på värdefulla delar innan transporterna.

/A32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Ja det är fördjäkligt att alla vagnar skall skrotas. Åtminstone ett Lidingösläp kunde ju sparats i Malmköping så hade man kunnat skrota Brommasläpet där. Men men, jag har iallafal försökt genom brev till SSS styrelse vilket slutade med att de i ett styrelsemöte beslutade att officiellt föreslå för Spårvägsmuseet att de skulle byta vagn 42 som inte är körbar mot en A30B. Museet var inte intresserade och utrotningen är ett faktum. Visst, man kan inte spara allt men detär känns bra ledssamt.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

R.Lindmark skrev:Ja det är fördjäkligt att alla vagnar skall skrotas. Åtminstone ett Lidingösläp kunde ju sparats i Malmköping så hade man kunnat skrota Brommasläpet där. Men men, jag har iallafal försökt genom brev till SSS styrelse vilket slutade med att de i ett styrelsemöte beslutade att officiellt föreslå för Spårvägsmuseet att de skulle byta vagn 42 som inte är körbar mot en A30B. Museet var inte intresserade och utrotningen är ett faktum. Visst, man kan inte spara allt men detär känns bra ledssamt.
Eh, varför skulle man behålla en B30B i stället för den enda kvarvarande B30?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Fast jag tycker lidingös A30 har de vidrigaste inredningar någonsin i en spårvagn! Tänk om dom hade varit lika fina som 12:ans! Tycker dom är så fula så jag till och med tycker det är skönt att dom skrotas! Lite kul hur olika vi kan tycka! Men har man sett vagn 6 och 8 med sina ljuvliga inredningar komma tillbaka som A30 med sterila blå inredningar så KAN man bara inte gilla lidingöA30! Påminner lite om Steven Spielbergs film jurtjyrkogården, älsklingarna kom tillbaka från dödsriket men var blå och konstiga och inte alls som förr fastän det ändå var samma som tidigare!

Fast jag respektrar dina åsikter till 100%! / H-Wagen
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Karsten skrev:
R.Lindmark skrev:Ja det är fördjäkligt att alla vagnar skall skrotas. Åtminstone ett Lidingösläp kunde ju sparats i Malmköping så hade man kunnat skrota Brommasläpet där. Men men, jag har iallafal försökt genom brev till SSS styrelse vilket slutade med att de i ett styrelsemöte beslutade att officiellt föreslå för Spårvägsmuseet att de skulle byta vagn 42 som inte är körbar mot en A30B. Museet var inte intresserade och utrotningen är ett faktum. Visst, man kan inte spara allt men detär känns bra ledssamt.
Varför skulle man vilja behålla B30? B30 har ju likadan inredning som A30. Att man bevarar två (minst) vagnar i Nockebyutförandet och inte en enda i Lidingöutförandet kan bara tolkas på ett sätt: De som bestämmer i SSS tycker personligen mycket bättre om Nockebyutförandet än Lidingöutförandet.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Det finnes två B30 kvar,

Vem bestämmer egentligen i denna delikata fråga?

Årsötet i SSS, styrelsen i MUMA, eller rent av Elwe Nilsson?

HS
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Nja, ett skämt var det knappast - det diskuterades allvarligt om man inte skulle kunna skeppa över vagnarna till Kuba där de sku8lle göra stor nytta och ersätta gamla rostiga Barcelonavagnar. Nu nådde vi inte ända fram i tid. Men tanken var god.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Per Lind skrev:
Nja, ett skämt var det knappast - det diskuterades allvarligt om man inte skulle kunna skeppa över vagnarna till Kuba där de sku8lle göra stor nytta och ersätta gamla rostiga Barcelonavagnar. Nu nådde vi inte ända fram i tid. Men tanken var god.
-Per
Men vem diskuterade och vilka är "vi" ?
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Var det inte Östhammar? Lita aldrig okritiskt på uppgifter!

För övrigt är väl A/B30 och A/B30 B på tok för representativa, byggda i för stort antal, för välkonstruerade,
för snygga och för omtyckta för att ens NÅGOT exemplar borde bevaras - se annan tråd... :) :) :evil:
(Hur många H24/H30 finns det?)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hechtwagen skrev:Fast jag tycker lidingös A30 har de vidrigaste inredningar någonsin i en spårvagn! Tänk om dom hade varit lika fina som 12:ans! Tycker dom är så fula så jag till och med tycker det är skönt att dom skrotas! Lite kul hur olika vi kan tycka! Men har man sett vagn 6 och 8 med sina ljuvliga inredningar komma tillbaka som A30 med sterila blå inredningar så KAN man bara inte gilla lidingöA30! Påminner lite om Steven Spielbergs film jurtjyrkogården, älsklingarna kom tillbaka från dödsriket men var blå och konstiga och inte alls som förr fastän det ändå var samma som tidigare!

Nockebybanans vagnar ser ju ut som en misslyckad Perstorpskiveprodukt :cheesygrin:

Seriöst så borde det sparas rikligt med fordon av denna vagntyp. Det torde finnas få vagntyper som är så kontrastfulla som dessa. Otroligt fula, extremt trånga, gräsling inredning, en bullernivå så hög att det svårligen går att föra samtal under färd, men samtidigt gångegenskaper som gör att man ändå hellre åker med dessa vagnar än de flesta moderna vagntyper.
Användarens profilbild
SvenskTutf
Kontakt:

Inlägg av SvenskTutf »

Kan väl aldrig tänka mig att vårt kära SL (läs med en känsla av ironi) skulle ge bort något som dessa A30 & B30 vagnar, även om det är konservburkar på hjul så lär dem (SL alltså) hellre skicka dem till Gladö än sälja vidare OM man nu som köpare/ intressent inte hostar upp bra med pengar vill säga. :shock:
1) Skakad - Inte rörd!
2) Verkligheten är mestadels relativ!
3) De gamla stofilerna har inte alltid rätt! Inse!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

AdrianLangemar skrev:
Karsten skrev:
Varför skulle man vilja behålla B30? B30 har ju likadan inredning som A30. Att man bevarar två (minst) vagnar i Nockebyutförandet och inte en enda i Lidingöutförandet kan bara tolkas på ett sätt: De som bestämmer i SSS tycker personligen mycket bättre om Nockebyutförandet än Lidingöutförandet.
Det kan tolkas på fler än ett sätt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
HSS F2

Inlägg av HSS F2 »

Jag tycker det verkar råda förvirring angående Kuba-affären. Enligt tidigare uppgifter levererades ställningar för strömavtagarna till AGA-depån för att anpassa dessa till Herheylinjen. För min del tycker jag det vore optimalt att skicka iväg vagnarna snarare än att skrota dem direkt med tanke på att de är funktionsdugliga.

För min del tycker jag att informationen kring det framtida ödet är alldeles för oklar så här kommer lite frågor:

1. Har det gjorts försök att sälja vagnarna för fortsatt drift eller har det enbart tagits in anbud från skrotfirmor.

2. Om fortsatt drift övervägts i samband med försäljning, har Hersheylinjen varit aktuell eller har det funnits andra spekulanter?

3. Om enbart skrotningsförfrågningar skickats ut, skulle det teoretiskt gå att frakta iväg vagnarna till något uppställningsområde och bjuda ut dem till försäljning för fortsatt trafik eller är skrotning redan avtalat och klart?

Med tanke på att gamla bussar brukar skickas iväg österut känns det som att A30/B30 borde kunna användas någonstans.
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Karsten skrev: Eh, varför skulle man behålla en B30B i stället för den enda kvarvarande B30?
Om det känns bättre kan man ju behålla en A30B istället för någon av de A30 som fins kvar, inte mig emot :).
Hechtwagen skrev:Fast jag tycker lidingös A30 har de vidrigaste inredningar någonsin i en spårvagn! Tänk om dom hade varit lika fina som 12:ans! Tycker dom är så fula så jag till och med tycker det är skönt att dom skrotas! Lite kul hur olika vi kan tycka! Men har man sett vagn 6 och 8 med sina ljuvliga inredningar komma tillbaka som A30 med sterila blå inredningar så KAN man bara inte gilla lidingöA30! Påminner lite om Steven Spielbergs film jurtjyrkogården, älsklingarna kom tillbaka från dödsriket men var blå och konstiga och inte alls som förr fastän det ändå var samma som tidigare!

Jag är den första att hålla med om att vagnens inredning är gräslig. Jag förstår att det inte kan ha varit roligt att se de gamla A24orna komma tillbaka likformiga och kanske själlösa. Nu upplevde jag det bytet som barn och jag tyckte de "nya vagnarna" var fina (barn har ju ganska dåligt omdömme).

Eftersom de hela är en generationsfråga och det är många fler som har en god relation till A24 än till A30 så är det klart att ingen vagn sparas. Vad gäller A24 så glädjs jag åt att det iallafal finns ett gäng kvar. Är det föresten ingen som kommit på tanken att använda en B30 för att bygga ett släp till 373?
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

A32 skrev:Enligt SL´s fordonsförvaltare för lokalbanorna Åsa Elmefors så kommer samtliga lidingöbanevagnar att skotas genom Stenas försorg framöver, så håll utkik efter vagntransporter på vägarna så ser ni vart de är på väg.

Jäkla glädjedödare :wink:
Vi som hade så roligt med "försäljningen" av A30B/B30B till Kuba...
Det ser man ju här:
HSS F2 skrev:Jag tycker det verkar råda förvirring angående Kuba-affären. Enligt tidigare uppgifter levererades ställningar för strömavtagarna till AGA-depån för att anpassa dessa till Herheylinjen. För min del tycker jag det vore optimalt att skicka iväg vagnarna snarare än att skrota dem direkt med tanke på att de är funktionsdugliga.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

roggek skrev:
A32 skrev:Enligt SL´s fordonsförvaltare för lokalbanorna Åsa Elmefors så kommer samtliga lidingöbanevagnar att skotas genom Stenas försorg framöver, så håll utkik efter vagntransporter på vägarna så ser ni vart de är på väg.

Det ser man ju här:
HSS F2 skrev:Jag tycker det verkar råda förvirring angående Kuba-affären. Enligt tidigare uppgifter levererades ställningar för strömavtagarna till AGA-depån för att anpassa dessa till Herheylinjen. För min del tycker jag det vore optimalt att skicka iväg vagnarna snarare än att skrota dem direkt med tanke på att de är funktionsdugliga.
Även om humor kan vara bra, känns det jäkligt oseriöst att gå ut i ett forum och skriva om det som om det vore sant... Så nu ska jag försöka hålla mig borta från detta forum, om det är så där det går till här.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Joakim W skrev:
roggek skrev:

Det ser man ju här:
Även om humor kan vara bra, känns det jäkligt oseriöst att gå ut i ett forum och skriva om det som om det vore sant... Så nu ska jag försöka hålla mig borta från detta forum, om det är så där det går till här.
Nja, du skall nog vara mer källkritisk...
Du skall ställa dig frågan om allt som skrivs på Internet verkligen är sant...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Skriv svar