Paddan slussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Paddan slussar
Det är inte ofta man får se slussen i Fattighusån användas, men idag när jag passerade på väg hem från jobbet så höll Paddan på att slussa upp flera båtar.
Här ligger en båt och väntar medan vattnet strömmar ut ur slussen:
Så ska portarna öppnas. Det sker med muskelkraft och ett vindspel för vardera porten:
Nu är portarna öppna och båten kör in:
Så ska portarna stängas:
Vattnet släpps på uppifrån:
Så kan båten köra ut:
När övre portarna är stängda igen är det dags att gå tillbaka till nedre änden för att släppa in nästa båt:
Här ligger en båt och väntar medan vattnet strömmar ut ur slussen:
Så ska portarna öppnas. Det sker med muskelkraft och ett vindspel för vardera porten:
Nu är portarna öppna och båten kör in:
Så ska portarna stängas:
Vattnet släpps på uppifrån:
Så kan båten köra ut:
När övre portarna är stängda igen är det dags att gå tillbaka till nedre änden för att släppa in nästa båt:
Re: Paddan slussar
Är det verkligen okej att ha "förbjudet att gå här"-skyltar utan tillägget "gäller ej behörig gång" eller liknande?
Re: Paddan slussar
Nu är jag inte helt säker, men jag skulle tro att det märket kräver stöd i lokal trafikföreskrift eller generell regel om förbud mot gångtrafik. Någon generell regel är inte tillämplig och någon lokal trafikföreskrift finns inte i Transportstyrelsens register, så det märket kan man nog helt enkelt strunta i.
Det finns bara fyra lokala trafikföreskrifter om förbud mot gångtrafik i Göteborgs kommun, i Lundbytunneln, Gnistängstunneln, Chalmerstunneln och på den västra spårvagnsbron över Fattighusån. Varför det inte räcker med skyltat tillträdesförbud enligt ordningslagen i Chalmerstunneln är oklart. Möjligen kan det bero på att den till skillnad från övriga spårvägstunnlar har rännskenor.
Det finns bara fyra lokala trafikföreskrifter om förbud mot gångtrafik i Göteborgs kommun, i Lundbytunneln, Gnistängstunneln, Chalmerstunneln och på den västra spårvagnsbron över Fattighusån. Varför det inte räcker med skyltat tillträdesförbud enligt ordningslagen i Chalmerstunneln är oklart. Möjligen kan det bero på att den till skillnad från övriga spårvägstunnlar har rännskenor.
Re: Paddan slussar
M_M skrev:Är det verkligen okej att ha "förbjudet att gå här"-skyltar utan tillägget "gäller ej behörig gång" eller liknande?
Förbudsskylten avser gångbron över till Stampgatan, inte piren som behöver beträdas för manövrering av slussen.
Denna bro är olämplig att använda, då man hamnar mitt i spårvägstrafiken på Stampgatan. Bron används ej vid slussningen.
Re: Paddan slussar
Så är det förstås! Att det över huvud taget går att gå där lär väl vara för att ytan i stort sett ändå finns och kan lika gärna vara gåbar för t.ex. underhållsarbeten eller liknande, antar jag
Re: Paddan slussar
Det behövs möjlighet att gå ut på den lilla spången när man skall sätta i den översta fördämningsplankan i överrinningsdelen. Här fylls vallgraven på med friskt vatten från Mölndalsån, men om man sätter i plankan rinner det mesta vattnet ut via Gullbergsån, via dämmet vid Stampens Kyrkogård.M_M skrev:Så är det förstås! Att det över huvud taget går att gå där lär väl vara för att ytan i stort sett ändå finns och kan lika gärna vara gåbar för t.ex. underhållsarbeten eller liknande, antar jag
- Stefan Widén
- Inlägg: 3043
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Paddan slussar
Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Paddan slussar
Aha!darthjpp skrev:Det behövs möjlighet att gå ut på den lilla spången när man skall sätta i den översta fördämningsplankan i överrinningsdelen. Här fylls vallgraven på med friskt vatten från Mölndalsån, men om man sätter i plankan rinner det mesta vattnet ut via Gullbergsån, via dämmet vid Stampens Kyrkogård.M_M skrev:Så är det förstås! Att det över huvud taget går att gå där lär väl vara för att ytan i stort sett ändå finns och kan lika gärna vara gåbar för t.ex. underhållsarbeten eller liknande, antar jag
Bonusfråga på detta: Finns eller har det någonsin funnits (faktiskt eller planer på) nån slags kraftverk som nyttjar flödet?
Re: Paddan slussar
Under stundom angör Paddan ett av Sveriges största nöjesetablissement, Liseberg. Det går dock avsevärt fortare att åka spårvagn dit.Stefan Widén skrev:Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.
Stefan
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Paddan slussar
M_M skrev:Finns eller har det någonsin funnits (faktiskt eller planer på) nån slags kraftverk som nyttjar flödet?
Vid Drottningtorgets sydvästra del, på platsen för nuvarande Slussbron, låg Slusskvarn mellan 1648 och 1872 då den revs. Kvarnen uppfördes av Johan Kuyl, och under den strömmade vattnet från Fattighusån och drev "stadens stenar". Bakom kvarnen rann ån genom ett valv i Drottningporten.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Drottningt ... 3%B6teborg
- Stefan Widén
- Inlägg: 3043
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Paddan slussar
VA! ska paddorna åka berg o dalbana? eller är det "kolorado" som hägrar.......2763 skrev:Under stundom angör Paddan ett av Sveriges största nöjesetablissement, Liseberg. Det går dock avsevärt fortare att åka spårvagn dit.Stefan Widén skrev:Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.
Stefan
/T
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Paddan slussar
Paddan lägger till i "Lisebergs Hamn" (passande nog), alldeles bakom det stolta skeppet "Lisen". Öppna turer för allmänheten, framförallt i nov-decStefan Widén skrev:VA! ska paddorna åka berg o dalbana? eller är det "kolorado" som hägrar.......2763 skrev:Under stundom angör Paddan ett av Sveriges största nöjesetablissement, Liseberg. Det går dock avsevärt fortare att åka spårvagn dit.Stefan Widén skrev:Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.
Stefan
/T
Stefan
http://www.stromma.se/sv/Sightseeing/Go ... Julpaddan/
Det här är inget nytt, det har pågått i åtminstone 10 år från och till.
/T, åkte för en fem år sedan.
Med reservation för tyckfel.
Re: Paddan slussar
Se där!vetendel skrev:M_M skrev:Finns eller har det någonsin funnits (faktiskt eller planer på) nån slags kraftverk som nyttjar flödet?
Vid Drottningtorgets sydvästra del, på platsen för nuvarande Slussbron, låg Slusskvarn mellan 1648 och 1872 då den revs. Kvarnen uppfördes av Johan Kuyl, och under den strömmade vattnet från Fattighusån och drev "stadens stenar". Bakom kvarnen rann ån genom ett valv i Drottningporten.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Drottningt ... 3%B6teborg
Men vad avses med att den drev stadens stenar? Nätsökning på stadens stenar verkar mest säga att det var ett straffredskap.
Re: Paddan slussar
M_M skrev: Se där!
Men vad avses med att den drev stadens stenar? Nätsökning på stadens stenar verkar mest säga att det var ett straffredskap.
Wikipedia:
Vid torgets sydvästra del, på platsen för nuvarande Slussbron, låg Slusskvarn mellan 1648 och 1872 då den revs.[5] Kvarnen uppfördes av Johan Kuyl, och under den strömmade vattnet från Fattighusån och drev "stadens stenar". Bakom kvarnen rann ån genom ett valv i Drottningporten.[6]
Referens nr 6:
6.^ Det gamla Göteborg: lokalhistoriska skildringar, personalia och kulturdrag - den inre staden, [Andra delen], C R A Fredberg (1921), Faksimil med omfattande kommentarer och tillägg, Sven Schånberg, Arvid Flygare, Bertil Nyberg, Walter Ekstrands Bokförlag 1977 ISBN 91-7408-015-6, s. 666
Fredbergs text:
Tvärs över kanalen, ungefär där bron vid Hotellplatsen nu är belägen, låg Slusskvarn, byggd av Johan Kuyl, och under densamma forsade Fattighusåns vatten, vilket drev kvarnens stenar.
Wikipediaförfattaren har tydligen bytt kvarnens stenar till "stadens stenar",och genom citattecken markerat att han tycker sig ha gjort en lustig formulering.
Re: Paddan slussar
Aha, då blev det lite mer begripligt.