Paddan slussar

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Paddan slussar

Inlägg av Harald »

Det är inte ofta man får se slussen i Fattighusån användas, men idag när jag passerade på väg hem från jobbet så höll Paddan på att slussa upp flera båtar.

Här ligger en båt och väntar medan vattnet strömmar ut ur slussen:

Bild

Så ska portarna öppnas. Det sker med muskelkraft och ett vindspel för vardera porten:

Bild

Nu är portarna öppna och båten kör in:

Bild

Så ska portarna stängas:

Bild

Vattnet släpps på uppifrån:

Bild

Så kan båten köra ut:

Bild

När övre portarna är stängda igen är det dags att gå tillbaka till nedre änden för att släppa in nästa båt:

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Paddan slussar

Inlägg av M_M »

Är det verkligen okej att ha "förbjudet att gå här"-skyltar utan tillägget "gäller ej behörig gång" eller liknande? :wink:
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Paddan slussar

Inlägg av Harald »

Nu är jag inte helt säker, men jag skulle tro att det märket kräver stöd i lokal trafikföreskrift eller generell regel om förbud mot gångtrafik. Någon generell regel är inte tillämplig och någon lokal trafikföreskrift finns inte i Transportstyrelsens register, så det märket kan man nog helt enkelt strunta i.

Det finns bara fyra lokala trafikföreskrifter om förbud mot gångtrafik i Göteborgs kommun, i Lundbytunneln, Gnistängstunneln, Chalmerstunneln och på den västra spårvagnsbron över Fattighusån. Varför det inte räcker med skyltat tillträdesförbud enligt ordningslagen i Chalmerstunneln är oklart. Möjligen kan det bero på att den till skillnad från övriga spårvägstunnlar har rännskenor.
vetendel
Inlägg: 30
Blev medlem: lördag 17 mars 2012 20:20

Re: Paddan slussar

Inlägg av vetendel »

M_M skrev:Är det verkligen okej att ha "förbjudet att gå här"-skyltar utan tillägget "gäller ej behörig gång" eller liknande? :wink:

Förbudsskylten avser gångbron över till Stampgatan, inte piren som behöver beträdas för manövrering av slussen.
Denna bro är olämplig att använda, då man hamnar mitt i spårvägstrafiken på Stampgatan. Bron används ej vid slussningen.

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Paddan slussar

Inlägg av M_M »

Så är det förstås! Att det över huvud taget går att gå där lär väl vara för att ytan i stort sett ändå finns och kan lika gärna vara gåbar för t.ex. underhållsarbeten eller liknande, antar jag
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Paddan slussar

Inlägg av darthjpp »

M_M skrev:Så är det förstås! Att det över huvud taget går att gå där lär väl vara för att ytan i stort sett ändå finns och kan lika gärna vara gåbar för t.ex. underhållsarbeten eller liknande, antar jag
Det behövs möjlighet att gå ut på den lilla spången när man skall sätta i den översta fördämningsplankan i överrinningsdelen. Här fylls vallgraven på med friskt vatten från Mölndalsån, men om man sätter i plankan rinner det mesta vattnet ut via Gullbergsån, via dämmet vid Stampens Kyrkogård.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3043
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Paddan slussar

Inlägg av Stefan Widén »

Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Paddan slussar

Inlägg av M_M »

darthjpp skrev:
M_M skrev:Så är det förstås! Att det över huvud taget går att gå där lär väl vara för att ytan i stort sett ändå finns och kan lika gärna vara gåbar för t.ex. underhållsarbeten eller liknande, antar jag
Det behövs möjlighet att gå ut på den lilla spången när man skall sätta i den översta fördämningsplankan i överrinningsdelen. Här fylls vallgraven på med friskt vatten från Mölndalsån, men om man sätter i plankan rinner det mesta vattnet ut via Gullbergsån, via dämmet vid Stampens Kyrkogård.
Aha!

Bonusfråga på detta: Finns eller har det någonsin funnits (faktiskt eller planer på) nån slags kraftverk som nyttjar flödet?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9756
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Paddan slussar

Inlägg av 2763 »

Stefan Widén skrev:Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.

Stefan
Under stundom angör Paddan ett av Sveriges största nöjesetablissement, Liseberg. Det går dock avsevärt fortare att åka spårvagn dit.

/T
Med reservation för tyckfel.
vetendel
Inlägg: 30
Blev medlem: lördag 17 mars 2012 20:20

Re: Paddan slussar

Inlägg av vetendel »

M_M skrev:Finns eller har det någonsin funnits (faktiskt eller planer på) nån slags kraftverk som nyttjar flödet?


Bild


Vid Drottningtorgets sydvästra del, på platsen för nuvarande Slussbron, låg Slusskvarn mellan 1648 och 1872 då den revs. Kvarnen uppfördes av Johan Kuyl, och under den strömmade vattnet från Fattighusån och drev "stadens stenar". Bakom kvarnen rann ån genom ett valv i Drottningporten.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Drottningt ... 3%B6teborg
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3043
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Paddan slussar

Inlägg av Stefan Widén »

2763 skrev:
Stefan Widén skrev:Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.

Stefan
Under stundom angör Paddan ett av Sveriges största nöjesetablissement, Liseberg. Det går dock avsevärt fortare att åka spårvagn dit.

/T
VA! ska paddorna åka berg o dalbana? eller är det "kolorado" som hägrar....... :D :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9756
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Paddan slussar

Inlägg av 2763 »

Stefan Widén skrev:
2763 skrev:
Stefan Widén skrev:Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.

Stefan
Under stundom angör Paddan ett av Sveriges största nöjesetablissement, Liseberg. Det går dock avsevärt fortare att åka spårvagn dit.

/T
VA! ska paddorna åka berg o dalbana? eller är det "kolorado" som hägrar....... :D :D

Stefan
Paddan lägger till i "Lisebergs Hamn" (passande nog), alldeles bakom det stolta skeppet "Lisen". Öppna turer för allmänheten, framförallt i nov-dec
http://www.stromma.se/sv/Sightseeing/Go ... Julpaddan/

Det här är inget nytt, det har pågått i åtminstone 10 år från och till.

/T, åkte för en fem år sedan.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Paddan slussar

Inlägg av M_M »

vetendel skrev:
M_M skrev:Finns eller har det någonsin funnits (faktiskt eller planer på) nån slags kraftverk som nyttjar flödet?


Bild


Vid Drottningtorgets sydvästra del, på platsen för nuvarande Slussbron, låg Slusskvarn mellan 1648 och 1872 då den revs. Kvarnen uppfördes av Johan Kuyl, och under den strömmade vattnet från Fattighusån och drev "stadens stenar". Bakom kvarnen rann ån genom ett valv i Drottningporten.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Drottningt ... 3%B6teborg
Se där!

Men vad avses med att den drev stadens stenar? Nätsökning på stadens stenar verkar mest säga att det var ett straffredskap.
vetendel
Inlägg: 30
Blev medlem: lördag 17 mars 2012 20:20

Re: Paddan slussar

Inlägg av vetendel »

M_M skrev: Se där!

Men vad avses med att den drev stadens stenar? Nätsökning på stadens stenar verkar mest säga att det var ett straffredskap.

Wikipedia:
Vid torgets sydvästra del, på platsen för nuvarande Slussbron, låg Slusskvarn mellan 1648 och 1872 då den revs.[5] Kvarnen uppfördes av Johan Kuyl, och under den strömmade vattnet från Fattighusån och drev "stadens stenar". Bakom kvarnen rann ån genom ett valv i Drottningporten.[6]


Referens nr 6:
6.^ Det gamla Göteborg: lokalhistoriska skildringar, personalia och kulturdrag - den inre staden, [Andra delen], C R A Fredberg (1921), Faksimil med omfattande kommentarer och tillägg, Sven Schånberg, Arvid Flygare, Bertil Nyberg, Walter Ekstrands Bokförlag 1977 ISBN 91-7408-015-6, s. 666


Fredbergs text:
Tvärs över kanalen, ungefär där bron vid Hotellplatsen nu är belägen, låg Slusskvarn, byggd av Johan Kuyl, och under densamma forsade Fattighusåns vatten, vilket drev kvarnens stenar.


Wikipediaförfattaren har tydligen bytt kvarnens stenar till "stadens stenar",och genom citattecken markerat att han tycker sig ha gjort en lustig formulering.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Paddan slussar

Inlägg av M_M »

Aha, då blev det lite mer begripligt. :)
Skriv svar