Det kommer antagligen krävas något fordon extra - det är jag medveten om. Men av- och pålastning tar ungefär 3-minuter vid stora stationer som Ropsten. Bussen kommer ju alltså inte fortare iväg (såvida den inte har tomköring) ändå. 3-minuter skulle i princip räcka. Däremot finns givetvis problematiken med att det vid förseningar kan uppfattas som irriterande att bussar står och måste laddas istället för att köra ikapp förseningar. På Lidingö skulle man dock faktiskt klara att köra två varv utan laddning, eller med att bara hinna ladda till hälften. Men man ska givetvis inte bortse från den problematiken. Ett sådant här system kan nog kräva en förfogandevagn extra. Dock ska vi komma ihåg (och det är därför jag tror LIdingö är bra) att trafikområdet har rätt få förseningar, däremot något knappa körtider - men det senare skulle man egentligen behöva komma tillrätta med oavsett.AdrianLangemar skrev:Nu tänker du väl ändå fel? Reglertiden behövs ju för att återställa förseningar, då kan man ju inte planera in nödvändig laddning.spårlasse skrev:Idén med laddellösningar (eller vad vi nu ska kalla dem - men nu tänker jag utan konkurrerande förbränningsmotor) är väl att man utnyttjar den reglertid som ändå finns och måste finnas. Lidingö har ju förvisso av tradition mycket korta vändtider ute på ön. Har man kontaktlledning runt hela Lidingöterminalen vid Ropsten - så tar det ändå någon minut att lasta av, och man har ju ändå beräknat för några minuter för pålastning, samt reglertid. Men givetvis förutsätter det att laddningarna kan gå så fort att de klaras under i alla fall 5 minuter.
Trådbussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Trådbussar
Reglertiden behövs också för att ge personalen sin berättigade rasttid. Förutsatt att man inte byter förare så lär alltså även bussen stå still.spårlasse skrev:Det kommer antagligen krävas något fordon extra - det är jag medveten om. Men av- och pålastning tar ungefär 3-minuter vid stora stationer som Ropsten. Bussen kommer ju alltså inte fortare iväg (såvida den inte har tomköring) ändå. 3-minuter skulle i princip räcka. Däremot finns givetvis problematiken med att det vid förseningar kan uppfattas som irriterande att bussar står och måste laddas istället för att köra ikapp förseningar. På Lidingö skulle man dock faktiskt klara att köra två varv utan laddning, eller med att bara hinna ladda till hälften. Men man ska givetvis inte bortse från den problematiken. Ett sådant här system kan nog kräva en förfogandevagn extra. Dock ska vi komma ihåg (och det är därför jag tror LIdingö är bra) att trafikområdet har rätt få förseningar, däremot något knappa körtider - men det senare skulle man egentligen behöva komma tillrätta med oavsett.AdrianLangemar skrev:Nu tänker du väl ändå fel? Reglertiden behövs ju för att återställa förseningar, då kan man ju inte planera in nödvändig laddning.spårlasse skrev:Idén med laddellösningar (eller vad vi nu ska kalla dem - men nu tänker jag utan konkurrerande förbränningsmotor) är väl att man utnyttjar den reglertid som ändå finns och måste finnas. Lidingö har ju förvisso av tradition mycket korta vändtider ute på ön. Har man kontaktlledning runt hela Lidingöterminalen vid Ropsten - så tar det ändå någon minut att lasta av, och man har ju ändå beräknat för några minuter för pålastning, samt reglertid. Men givetvis förutsätter det att laddningarna kan gå så fort att de klaras under i alla fall 5 minuter.
Däremot så är väl Ropsten inte så självklart i framtiden - det talas ju om att eventuellt dra om Lidingöbanan via Lidingö Centrum och då lär busslinjerna mestadels göras genomgående via Lidingö C utan att köra till/från Ropsten. (Ursäkta att jag sannolikt upprepar mig).
Precis. Det idealiska skulle väl därför vara (blir) när man kan få batterier att räcka i ca 150-minuter. Då skulle det i princip fungera även ur den aspekten. Men det är ju inte ovanligt att man istället nyttjar avlösning i och för sig. En annan sak är ju att det också ofrånkomligen ofta blir mer reglertid än vad som är optimalt (utifrån entreprenörens sida) just för att passningar av olika slag ska fungera och för att en regelbunden turtäthet eftersträvas. Ofta finns det ju alltså gott om tid för uppladdning. Behovet av reglertid för passningar/styv tidtabell behövs ju dock som minst när man har som minst ledig kapacitet (alltså i högtrafik), så någon extra buss kan alltid behövas. Men troligen skulle det väl egentligen snarast leda till bättre och mer tillförlitlig trafik i sådana fall.M_M skrev: Reglertiden behövs också för att ge personalen sin berättigade rasttid. Förutsatt att man inte byter förare så lär alltså även bussen stå still.
Men jag antar att det är därför exempelvis Volvo ändå väljer att ha en hybridlösning - det är nog lättare att sälja in - i alla fall till alla litar på elkraften. Och kanske är det rätt väg, även om det kan innebära något mer utsläpp. Samtidigt - är alternativet annars att man väljer bort alternativet, så är det ju ändå bättre att man väljer hybridvarianten. En annan är förstås vinterkylan och värme i bussen. Men med bättre isoliering etc. och om element och sådant kan effektiviseras så kanske det går att klara ändå. Att alstra värme kräver ju dock ändå rätt mycket energi. Samtidigt - även om man skulle behöva någon form av dieselmotor för värmen, kan ju de troligen vara av en betydligt bättre modell, än en förbrännngsmotor tänkt för att köra bussen med.
Nä, det tror jag inte man kommer göra även om Lidingöbanan går förbi centrum. Inget hindrar ju att man skulle kunna skapa en förbindelse med Lidingöbanan redan idag (vid exempelvis Larsberg). Däremot kommer väl belastningen på busstrafiken minska något (särskilt 201), men så illsinnade är nog inte SL så att man drar in bussarna över bron bara för att det finns spårväg. Många ska ju till andra platser än dem spårvägen passerar och dessutom räcker inte kapaciteten på spårvägen för att forsla även alla Lidingöbor till Centralen.M_M skrev:
Däremot så är väl Ropsten inte så självklart i framtiden - det talas ju om att eventuellt dra om Lidingöbanan via Lidingö Centrum och då lär busslinjerna mestadels göras genomgående via Lidingö C utan att köra till/från Ropsten. (Ursäkta att jag sannolikt upprepar mig).
Men detta tycker jag snarare visar varför den här lösningen ändå är så pass bra; skulle man vilja flytta ändhållplats etc, har man inte ett helt trådbussnät som blir oanvändbart. Det enda som behövs är ju att man flyttar laddstationen. Visst - de är väl inte helt flexibla och det kanske är billigare att bygga en ny - men kostnaden förblir oavsett rätt marginell (utifrån ett SL:s årliga investeringsbudgetperspektiv.)
Om Lidingöbanan dras om via Lidingö C så kan vi nog vara näst intill 100% säkre på att det blir dubbelspår Ropsten-Lidingö C och 99% säkra på att det blir dubbelspår även öster/söder om Lidingö C. Idag är banan enkelspårig och t.ex. Larsberg är väl ingen vidare bytesplats. Med omdragen bana skulle turtätheten och kapaciteten alltså kunna vara många gånger högre, och bytespunkten
Om man verkligen menar allvar med det där att flytta upp banan till "tunnelbanehöjd" vid Ropsten och bygga ny bro så vore det seriöst rätt korkat att inte också dra både tunnelbanan och spårvägen på samma spår över till Lidingö C. Det blir inte billigt, men det blir å andra sidan inte billigt att bara dra spårvägen i tunnelbanehöjd utan att blanda in tunnelbanan. Det blir över huvud taget inte billigt att bygga en ny bro hur man än vänder sig.
Bilvurmarna blir såklart lyckliga av att bussarna försvinner från Nya Lidingöbron.
Om man verkligen menar allvar med det där att flytta upp banan till "tunnelbanehöjd" vid Ropsten och bygga ny bro så vore det seriöst rätt korkat att inte också dra både tunnelbanan och spårvägen på samma spår över till Lidingö C. Det blir inte billigt, men det blir å andra sidan inte billigt att bara dra spårvägen i tunnelbanehöjd utan att blanda in tunnelbanan. Det blir över huvud taget inte billigt att bygga en ny bro hur man än vänder sig.
Bilvurmarna blir såklart lyckliga av att bussarna försvinner från Nya Lidingöbron.
Det går inte så bra för visionen att ha 15 batteribussar i trafik till Kulturhuvudstadsåret 2014. Kommunen har dåligt med pengar och företaget som levererade den enda batteribussen har gått i konkurs.spårsnoken skrev:Vad? Vill inte Umeå ha kvar dem?jeff skrev:Lidingö kan säkert få batteribussen och de två laddstationerna som finns i Umeå efter kulturhuvudstadsåret 2014.
mvh/spårsnoken
... skulle kunna ligga på Lidingö, skulle jag antagligen skriva men glömde avsluta det jag skrevM_M skrev:Om Lidingöbanan dras om via Lidingö C så kan vi nog vara näst intill 100% säkre på att det blir dubbelspår Ropsten-Lidingö C och 99% säkra på att det blir dubbelspår även öster/söder om Lidingö C. Idag är banan enkelspårig och t.ex. Larsberg är väl ingen vidare bytesplats. Med omdragen bana skulle turtätheten och kapaciteten alltså kunna vara många gånger högre, och bytespunkten