Majväder

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Majväder

Inlägg av Harald »

Det var ju fint väder idag så jag bestämde mig för att ta en kombinerad spårvagns- och fottur i stan. Jag startade med att åka till Angered. Där är fortfarande den tillfälliga bussterminalen i bruk men det börjar synas hur den nya ska se ut:

Bild

De nya påstigningshållplatserna för spårvagnarna börjar också bli klara, men än så länge används bara den yttersta:

Bild

Sedan promenerade jag till Kortedala. Vagnläget gör att det går mycket M28/M29 på sexan. Det bakre tåget är dock övningsvagnar:

Bild

Så tog jag en spårvagn till Gamlestadstorget. Här är det en stor byggrop. Det ligger landgångar utlagda och en del ytor är täckta med presseningar. Förmodligen är det arkeologiska utgrävningar som pågår. Här låg en av Göteborgs föregångare, Nya Lödöse. Även under tältet i bakgrunden verkar det pågå utgrävningar:

Bild

Här är det inga spår av 1500-talet som man har grävt fram utan fundamenten för Gamlestads bro från 1930-talet. Här ska de provisoriska spårvägsbroarna ligga medan Gamlestadstorget byggs om:

Bild

Den nuvarande bilbron ska ju rivas, så den avfart som man förberedde när den byggdes blir aldrig verklighet:

Bild

Sedan promenerade jag till Ejdergatan för att se om man hade börjat något mer arbete med de tillfälliga spåren, men det hade man inte. Så tog jag sexan och tänkte åka till Järntorget, men på Linnégatan blev det stopp. Det var uppställning för demonstration och det stod flera sexor i kö. Föraren frigav dörrarna och meddelade att de som ville kunde stiga av så det gjorde jag. Efter att ha kryssat mellan diverse diktatursymboler ett tag tog jag mig över Linnégatan och gick genom Masthugget till Masthuggstorget. Där kom en sexa som jag tog till Stigbergstorget. Både ettan och sexan gick via Bangatan:

Bild

Bild
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Majväder

Inlägg av Odd »

Hur kommer det att fungera med påstigningshållplatserna, kommer det finnas ett informationssystem som talar om vilken vagn som är närmast i tur att avgå? Kommer det att vara tre hållplatser?
Undrar Jag.
Genius on call
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Majväder

Inlägg av Harald »

Ja, det blir en hållplats för varje linje, d.v.s. tre stycken. Realidsdisplayer finns ju vid i stort sett alla hållplatser. Större terminaler har en samlingsdisplay (eller flera) med alla linjer, så det blir det nog i Angered också.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Majväder

Inlägg av M_M »

Frågan är om man kostar på realtidsdisplayer som faktiskt är bra?

Det blir troligtvis inte något sådant, men i mitt tycke är det rimligt att ha displayer där det på avstånd (från t.ex. entrén vid ICA Maxi, från entrén vid Lidl o.s.v.) går att avgöra hur lång tid det är kvar till nästa avgång (om den sker inom den närmaste minuten).

(Ett alternativ som sannolikt inte väljs, men som vore vettigt, vore displayer inomhus både i byggnaden där ICA Maxi finns och inne hos Lidl).
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Majväder

Inlägg av darthjpp »

M_M skrev:Frågan är om man kostar på realtidsdisplayer som faktiskt är bra?

Det blir troligtvis inte något sådant, men i mitt tycke är det rimligt att ha displayer där det på avstånd (från t.ex. entrén vid ICA Maxi, från entrén vid Lidl o.s.v.) går att avgöra hur lång tid det är kvar till nästa avgång (om den sker inom den närmaste minuten).

(Ett alternativ som sannolikt inte väljs, men som vore vettigt, vore displayer inomhus både i byggnaden där ICA Maxi finns och inne hos Lidl).
Det finns skärmar i Chalmers Kårhus som visar nästa avgång från Chalmers. Infon ligger i slingan i de skärmar som sitter lite här och var på entréplanet. Det vore inte särskilt svårt att ordna även inne i köpcentret i Angered heller. F.ö. så finns liknande skärmar på IKEA Bäckebol.

Jag hade gärna sett fler samlingsskärmar, och kanske en mindre skärm som visar avgångar från andra hållplatslägen på de lite större hållplatserna.
Om man sedan dessutom placerat skärmar i fordonen med upplysningar om vilka bytesmöjligheter som finns vid nästa hållplats, samt kanske även servicefunktioner och sevärdheter så hade det varit väldigt trevligt. Sådana infoskärmar finns på bussarna i Rom, så det finns redan en färdig lösning att köpa.
Kjell L
Inlägg: 186
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:11

Re: Majväder

Inlägg av Kjell L »

Tack Harald för denna trevliga och informativa bildkavalkad.

tecknar

Kjell L
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Majväder

Inlägg av Martin »

Mycket trevliga bilder Harald, hoopas att du snart tar fler liknande prommenader
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Skriv svar