Inge skrev:Bussförarna borde få löneavdrag eftersom de inte ens bryr sig om att lära sig det allra enklaste som faktiskt fungerar.
Hur bra tycker ni att nuvarande SL-bussoperatörer utbildar sin personal idag? För jag antar att ni har full insyn i alla tre bussoperatörers olika depåers rutiner vad gäller utbildning i reskassan! Om inte är det otroligt trångsynt av er att direkt skylla på förarkåren.
Min uppfattning är i princip att om en person gör fel/är okunnig så är det dennes fel. Om det är flera personer som gör fel/är okunniga så är det arbetsledningens fel.
Om många inte klarar av taxan så har man inte hållit en korrekt och lärdomsgivande utbildning. Det är arbetsgivarens ansvar att personalen kan sina uppgifter. Kan personalen inte det så har arbetsgivaren inte klarat av sitt uppdrag. Det är väldigt vanligt att arbetsgivaren hävdar sin rätt att leda och fördela arbetet. Arbetsgivaren är däremot ofta mycket ovillig att ta konsekvenserna av detta i att till exempel lägga ned tillräckligt mycket tid och pengar så personalen får de resurser (material, tid, utrustning, kunskap mm) som behövs för att personalen skall ge kunden en förstklassig service.
Inge skrev:Bussförarna borde få löneavdrag eftersom de inte ens bryr sig om att lära sig det allra enklaste som faktiskt fungerar.
Hur bra tycker ni att nuvarande SL-bussoperatörer utbildar sin personal idag? För jag antar att ni har full insyn i alla tre bussoperatörers olika depåers rutiner vad gäller utbildning i reskassan! Om inte är det otroligt trångsynt av er att direkt skylla på förarkåren.
Min uppfattning är i princip att om en person gör fel/är okunnig så är det dennes fel. Om det är flera personer som gör fel/är okunniga så är det arbetsledningens fel.
?
Jo jag håller med. Men som jag ser det så är det SL som ska kräva av upphandlade operatörer att deras personal har acceptabel taxekunskap. Det skulle ju kunna gå till så at SL anordnar gemensamma kurser och avkräver ett godkänt prov av deltagarna. Utbildningen skulle ju också kuna inkludera lite allmän kunskap om SL-policy mot traffikanterna, deras rättigheter och skyldigheter. Operatören får stå för lönekostnaden för de dagar utbildningen tar och detta skrivs in i nya avtal.
Lennart Petersen skrev:Jo jag håller med. Men som jag ser det så är det SL som ska kräva av upphandlade operatörer att deras personal har acceptabel taxekunskap. Det skulle ju kunna gå till så at SL anordnar gemensamma kurser och avkräver ett godkänt prov av deltagarna. Utbildningen skulle ju också kuna inkludera lite allmän kunskap om SL-policy mot traffikanterna, deras rättigheter och skyldigheter. Operatören får stå för lönekostnaden för de dagar utbildningen tar och detta skrivs in i nya avtal.
SL klarar ju knappt av att få busstrafiken och störningsinformationen att fungera i Norrort och Solna, trots tydliga minimikrav. Om så basala funktioner inte fungerar fullt ut 2-7 månader efter trafikstarterna, kan man ju knappast bli förvånad över detaljen att förarna är dåligt utbildade på reskassan.
Rent allmänt har kvaliteten på SL-trafiken och internutbildningen alltid varit dålig, oavsett operatörer, men de senaste fem åren tycker jag att det om möjligt blivit ännu sämre. Om det utöver bristfällig utbildning även delvis beror på oengagerade förare som inte vill lära sig ny kunskap kan jag inte svara på.
Och med tanke på att SL vill att operatörerna ska få ta ännu mer helhetsansvar, så att SL slipper anstränga sig... då lär dagens låga kvalitetsnivå bara fortsätta gå vidare neråt.
Inge skrev:Man kan inte helt bortse från faktumet att om SL-trafiken utgjort en normal arbetsplats istället för en skyddad verkstad så hade det självklart varit upp till de anställda att göra sin hemläxa. (Notera hemläxa utanför betald arbetstid) för att behålla sin anstställbarhet. Tex hos en ny operatör efter ett opetatörsbyte. Nu är jag naturligtvis medveten om att SL-trafiken inte är en normal arbetsplats utan just en skyddad verkstad. Men reflektionen kan ändå vara nyttig.
Sedan vill jag påminna om att huvudorsaken till att det inte fungerar är att systemet inte fungerar. Men när frågan om de fall då det fallerar på grund av oengagerad personal tas upp så...
Hemläxa förekommer i utbildningar som anses allmänna, dvs grundskolan, gymnasiet, högskola och motsvarande där man får allmänna eller olika specialiserade utbildningar genom det allmänna utbildningsväsendet. Det slutar med en examina med ett i samhället allmänt accepterad och giltig utbildning. Jag visste inte att SLs taxa och hantering av dess utrustning var en sådan kunskap som tillhör det som alla utbildas i genom det allmänna skolväsendet.
Jag trodde i min stora enfald att det var en kunskap som var speciell just bara för personal anställd av operatör som har avtal med SL om att bedriva trafik inom Stockholms län. Så du menar att jag skall ha ett bojsänke (aka TP5000) hemma och öva på. Kan man då på liknande sätt om man utbildar sig till tunneltågförare få övningsköra extra på fritiden? Finns det separata tunnebanesträckningar där man kan få övningsköra "vid sidan av"?
Det som kanske inte är känt är att man inte kan övningsköra bojsänket utan riktiga pengar, och kort fyllda med värde - dvs periodbiljett eller reskassa. Dvs man kan inte utföra alla grepp och steg med en maskin utan att använda pengar. Det enda stället man kan göra det är där man har speciella övningsmaskiner installerade och utbildaren tillhandahåller pengar och kort för att kunna öva med. När det gäller hanterandet av dessa maskiner så är det som med bilkörning, man kan inte lära sig att köra bil (dvs händerna på ratten, fötterna på pedalerna och ut i trafiken utan att krocka mm) genom att sitta hemma och läsa i en bok om hur man trycker på knapparna. Man måste handgripligen öva med maskinen på samma sätt som man måste öva med bilen ute i verkligheten. Förr fick man med stämpel och övningsremsor stämpla och rätta och korrigera dessa värdelösa övningsremsor (men ej ta med stämpeln och remsorna hem för egna övningar) sedan fick man sitta elev i spärr under överinseende av kunnig spärrexpeditör. Det gällde även bussförarna - inklusive sex månaders tjänstgöring i spärr innan de fick börja köra buss. Men så har det inte varit på år och dag, än svårare idag då bussoperatörerna ej har tillgång till egna spärrar.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
hgsldf skrev:Börjar det inte bli hög tid att SL informerar om hur man kan resa (vara kund) utan att köpa ett nytt plastkort? Jag vill även fortsättningsvis vara SL-kund, men kommer troligtvis aldrig att köpa det där plastkortet.
/Göran
Varför skulle man informera om redan befintliga betallösningar som funnits sedan en längre eller kortare tid tillbaka? Det är betydligt mer logiskt att informera om vilka nya betallösningar som kommer införa än informera om befintliga betallösningar. Sedan finns redan information om SLs betallösningar på tex. sl.se, på stationerna och SL-center.
eftersom huvudmannen SL(eller vad ab_landstingets kollektivtrafikmyndighet på Lindhagensgatan nu kallas) ju informerar på allmän plats och främst till höger på hemsidan om giltighet för remsorna åtminstone över denna sommar. Ska man kanske tolka detta som att Access-projektet misslyckats med ännu en kontrollgrind! ?
eftersom huvudmannen SL(eller vad ab_landstingets kollektivtrafikmyndighet på Lindhagensgatan nu kallas) ju informerar på allmän plats och främst till höger på hemsidan om giltighet för remsorna åtminstone över denna sommar. Ska man kanske tolka detta som att Access-projektet misslyckats med ännu en kontrollgrind! ?
Det är mycket enklare att låta redan sålda remsor användas tills de är slut än att lösa in dem. Varje inlöst remsa innebär en pappersexercis som bara kostar pengar utan att ge något mervärde. Nu har man fått in pengarna i förväg och låter folk få använda dem på det sättet än att tvinga alla remsägare att gå till ett SL-center (som kan vara en omväg att nå och kanske inte passar tidsmässigt) lösa in remsan och fylla ett accesskort med samma summa -20 kronor. Ett sädant förfarande skull ge SL (än mer) dåligt renome och resenären 20 kronor mindre att resa för.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
eftersom huvudmannen SL(eller vad ab_landstingets kollektivtrafikmyndighet på Lindhagensgatan nu kallas) ju informerar på allmän plats och främst till höger på hemsidan om giltighet för remsorna åtminstone över denna sommar. Ska man kanske tolka detta som att Access-projektet misslyckats med ännu en kontrollgrind! ?
Det är mycket enklare att låta redan sålda remsor användas tills de är slut än att lösa in dem. Varje inlöst remsa innebär en pappersexercis som bara kostar pengar utan att ge något mervärde. Nu har man fått in pengarna i förväg och låter folk få använda dem på det sättet än att tvinga alla remsägare att gå till ett SL-center (som kan vara en omväg att nå och kanske inte passar tidsmässigt) lösa in remsan och fylla ett accesskort med samma summa -20 kronor. Ett sädant förfarande skull ge SL (än mer) dåligt renome och resenären 20 kronor mindre att resa för.
Visst innebär det lite pappersexercis att lösa in remsan men nu finns det ju ett antal månader kvar att åka upp kvarvarande remsor så vi får väl anta att det bara blir någr få kvar. Och de flesta kommer väl någon gång förr eller senare i närheten av ett SL-center. Att låta remsorna gälla utan slut skullle ju innebära att man måste ha kvar stämplar och kunskaper om remsornas funktion och allt det för att vara beredd om någon enstaka dyker upp med remsa.
Nej det är nog vettigt att sätta en punkt (eller alternativt fortsätta sälja remsor som hittils jag har inget emot ett alternativt system)
hgsldf skrev:Är det måhända så enkelt som att SL sparar pengar om fler åker bil?
/Göran
Ja vem vet, kanske är det så....
Men för mig är det inget alternativ eftersom jag inte har körkort och har bedömt det som svårare att ta körkort än lära mig hur Acesskortet funkar. Så det får bli Acess i stället för bil och hittils har det gått bra.
FLJ skrev: huvudmannen SL(eller vad ab_landstingets kollektivtrafikmyndighet på Lindhagensgatan nu kallas)
Trafikförvaltningen.
Dock kommer namnen "Storstockholms Lokaltrafik" samt "SL" att fortsätta användas om Trafikförvaltningen.
AB Storstockholms Lokaltrafik kommer att finnas kvar som aktiebolag rent juridiskt, då många befintliga avtal är tecknade med aktiebolaget. Nästan all nuvarande verksamhet sker dock inom den regionala myndigheten Trafikförvaltningen.
Lennart Petersen skrev: Och de flesta kommer väl någon gång förr eller senare i närheten av ett SL-center.
En annan får nog ses som en sällanresenär med SL och när jag ser tillbaka på mina resor dem senaste månaderna har jag inte passerat ett SL-center under deras öppettiden någon gång. Med andra ord vore det både kundvänligt och klokt att remsorna är giltiga även efter 31/8. Att man sedan slutar sälja remsorna är en annan sak.
BSB101 skrev:En annan får nog ses som en sällanresenär med SL och när jag ser tillbaka på mina resor dem senaste månaderna har jag inte passerat ett SL-center under deras öppettiden någon gång. Med andra ord vore det både kundvänligt och klokt att remsorna är giltiga även efter 31/8. Att man sedan slutar sälja remsorna är en annan sak.
Samma här. Även om jag reser ofta med SL, är det sällan jag beger mig söder om Täby. Och därför är det ytterst sällan jag passerar ett SL-center. Detta gäller även flera andra boende i Norrtälje kommun, varav flera snarare pendlar mot Uppsala och Arlanda, istället för mot Stockholm.
Lennart Petersen skrev: Och de flesta kommer väl någon gång förr eller senare i närheten av ett SL-center.
En annan får nog ses som en sällanresenär med SL och när jag ser tillbaka på mina resor dem senaste månaderna har jag inte passerat ett SL-center under deras öppettiden någon gång. Med andra ord vore det både kundvänligt och klokt att remsorna är giltiga även efter 31/8. Att man sedan slutar sälja remsorna är en annan sak.
Problemet med detta är att en del trafikanter skulle bunkra upp stora lager med förköpsremsor, om de ändå fortsätter gälla under överskådlig tid.
Inge skrev:Jo det är ju enklare i den meningen att det bara är teori. Endast några få torde vara så svårbildbara att biljettmaskinen måste provköras först. Det är ju inte som en bil där man faktiskt behöver erfara hur det känns när motorn varvar och kurvor tas.
Det där stämmer ju inte riktigt; biljettsystemet har i likhet med bilen ett fysiskt MMI som kräver motorisk och sensorisk övning för att man ska lära sig använda det, även om variablerna inte är lika många. I verkligheten vet vi i alla fall att man inte når hela vägen fram till önskat beteende med broschyrer och meddelanden utan man måste även komplettera med konkret övning. (På lång sikt bör man väl även jobba med rekrytering och dess motsats, men långsiktighet har ju visat sig vara ett riktigt svårt ord i den här branschen...)
Nackdelan.med att accessystemet är förstås att det finns mycket som man inte kan lära sig eftersom det helt enkelt inte fungerar. Det är lite som att köra bil med trelitersrank utan tankmätare. Och dessutom ha bensinstationer med standardiserad tvåliterstankning.
Hm, lustig jämförelse. Jag vet i alla fall att det går att lära sig att köra en bil med 60-literstank utan tankmätare, om man alltid tankar för 200 kr. Men det är bra att ha reservdunken fylld under inskolningsperioden...
veoliatransport skrev:Problemet med detta är att en del trafikanter skulle bunkra upp stora lager med förköpsremsor, om de ändå fortsätter gälla under överskådlig tid.
Givetvis. Men dagens lösning, att remsorna fortsätter gälla några månader är mycket bra. Få saker retar upp SL-resenärer så mycket som när deras äldre (påbörjade/stämplade) remsor ogiltigförklaras för snabbt.
Man har ju underskattat utbildningsbehovet enormt. Omställningen från förköpsremsa till reskassa är en jätteförändring. Jag vet att för tunnelbanepersonalen hölls en tvåtimmarsutbildning. Det skulle krävts två heldagar, inklusive efterföljande examination.
veoliatransport skrev:Problemet med detta är att en del trafikanter skulle bunkra upp stora lager med förköpsremsor, om de ändå fortsätter gälla under överskådlig tid.
Men hur många kommer att sluta åka med SL när remsorna inte längre är giltiga? /Göran
veoliatransport skrev:Problemet med detta är att en del trafikanter skulle bunkra upp stora lager med förköpsremsor, om de ändå fortsätter gälla under överskådlig tid.
Men hur många kommer att sluta åka med SL när remsorna inte längre är giltiga? /Göran
Ytterst få om ens någon är min gissning.
Och resandet ökar väl hela tiden.