Access-systemet mfl

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
darthjpp

Re: Access-systemet mfl

Inlägg av darthjpp »

M_M skrev:Har knäckta system varit ett problem genom tiderna? Alltså då avser jag magnetremsor eller elektroniska kort just för kollektivtrafik?

Magnetremsekorten var ju givetvis tekniskt riktigt enkla att knäcka för den som var händig nog...
De gamla periodkorten och 100-korten i Göteborg dök med jämna mellanrum upp som kopior för en billig penning. Kvartalskorten var populära, då de efter lite lagom misshandel i ficka/plånbok kunde bytas mot ett äkta på Tidpunkten.
Själva korten var ofta äkta kort som kommit på drift/trillat av en vagn.
Kodningen på magnetremsan var ju inte direkt svår att knäcka.
andeng

Inlägg av andeng »

Största problemet med reskassan är att SL mentalt hållerfast vid det gamla stämpeltänkandet. Enligt SL:s instruktionsbroschyr så ska man välja ett antal kuponger som standardresa och därefter kan man dra av eller lägga till kuponger. Det rimliga vore ju att SL i alla lägen talade om antal zoner, då skulle resenären själv kunna välja upp till tre zoner på bussarna.

Sen kan man ju, med mina egna erfarenheter som grund, tycka att spärrarna i t-bane och pendeltågstrafiken skulle vissa en fylligare information om återstående tid och belopp samt ge möjlighet att lägga till eller dra av zoner.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
BSB101

Inlägg av BSB101 »

andeng skrev:Största problemet med reskassan är att SL mentalt hållerfast vid det gamla stämpeltänkandet. Enligt SL:s instruktionsbroschyr så ska man välja ett antal kuponger som standardresa och därefter kan man dra av eller lägga till kuponger. Det rimliga vore ju att SL i alla lägen talade om antal zoner, då skulle resenären själv kunna välja upp till tre zoner på bussarna.

Sen kan man ju, med mina egna erfarenheter som grund, tycka att spärrarna i t-bane och pendeltågstrafiken skulle vissa en fylligare information om återstående tid och belopp samt ge möjlighet att lägga till eller dra av zoner.
Visst skulle det kunna vara tydligare hur mycket som finns kvar på kortet men jag tycker dagens gulmarkering fungerar hyfsat. Att kunna lägga till/dra bort kupunger vid spärrarna tror jag dock inte på då detta bara skulle stoppa upp flödet och skapa köer. Speciellt på valtrafikerade stationer och stationer med bara en eller ett par spärrar.

Om man vill ändra får man gå till spärren eller Access-maskinen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad sägs om att införa tre standardresor, med tre fördefinerade namn?

1. Hem
2. "Sysselsättning" (hitta på ett bättre som beskriver jobb, studier o.s.v. med ett enkelt ord)
3. övrigt

Tre standardval av standardresa:
1: från en hållplats i närheten av vad man valt som "hemhållplats"
2: från en hållplats i närheten av vad man valt som "sysselsättningshållplats"
3: från övriga platser.

Före visering av kortet så kan man välja att man vill resa hem, "till sysselsättningen" eller "till övrigt". Om man inte väljer en av dessa så väljs den som passar enligt "standardval av standardresa".

På så sätt så kan man till exempel göra så att man aldrig behöver välja något om man på morgonen åker till jobbet, efter jobbet åker till puben och från puben åker hem.

Man kan i princip också tänka sig mer avancerade valmöjligheter tillgängliga för självadministration på webben (och som kan överföras till kortet t.ex. genom en "uppdatera reseval" i automaterna, eftersom SL inte verkar vara kapabla att instruera sina entreprenörers bussförare om hur man gör nåt sånt). I en sån mer avancerad funktion skulle man kunna ha mer findefinerade val. Det är t.ex. ganska korkat att dra kostnaden för en resa till jobbet om man kliver på en buss som går i motsatt riktning.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Allt är relativt. På den gamla goda tiden krävdes specialkunskaper som de flesta inte besatt även för att kopiera magnetkort. Skimningutrustning och för modifiering kostade en mindre förmögenhet. I dag har var och varannan mobiltelefon all teknik som krävs inbyggd och allt som krävs är att några få hängivna personer tar fram en app som sedan kan spridas till vilken NFC-kompatibel telefon som helst.

Tänk på att det är inte själva kommunikationen mellan kortet/luren/spärren som är problemet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar