"En helt vanlig dag på linje 2 i Stockholm..!"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
TKO

Re: "En helt vanlig dag på linje 2 i Stockholm..!"

Inlägg av TKO »

1 skrev:
Karlaplan 1948 skrev:Tack Rikard för alla Dina trevliga bilder och kommentarer. Hoppas Du inte tar vid Dig av den eviga gnällspiken.
Icke då - som jag tidigare konstaterat så är jag med 3 barn och 6 barnbarn en synnerligen erfaren Cirkusbesökare. När clownen kommer in i manegen under pausen och barnen skall klappa djuren ute i "stallet" plägar jag gå ut och taga mig en kall pilsner för att skölja ner dammet.

Just nu smuttar jag belåtet på en alldeles utsökt 2009 "Capitel de Roari - Amarone Classico". Jag sitter och funderar på om det inte nere i något skrymsle i vinkällaren gives en nostalgisk "Parador" från 1960-talet. Jag förmodar att det var det råttgift man inmundigade i Årsta.

För att fortsätta vara "rolig gubbe" kommer jag självklart att skicka pavan med trådbuss 90/91 från Brunkebergstorg.

Hälsar / Richard
Ja det är till att vara märkvärdig... fast Amorone är rätt brackigt tycker vi i Årsta!

Det är trevligt att du delar med dej av dina bildskatter, men när du samtidigt argumenterar mot t ex tillgänglighetsanpassning får även du finna dej i att inte alla står med mössan i hand. Även sådant har ändrats, även om jag förstår att du inte gillar den utvecklingen heller.

Ett gott råd är att försöka lägga band på ditt självhävdelsebehov, vem bryr sej egentligen om vad du har i vinglaset?

Och att kanske hålla inne med åsikter i dagsaktuella ämnen om du inte tål att bli motsagd.

Putälj, som vi säger på söööööööööööööööööder!

/TKO

PS: Kan du inte skriva "törhända" i nästa inlägg? /DS
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

1 skrev:Tack Anders för vänliga ord.
Anders Forsberg skrev:Richard, underbara bilder!!!

Många av Er har ju blivit pensionärer och borde kanske ha tid att sätta sig ned och minnas samt skriva. Anders Forsberg
Men välkommen in i "gänget". Då kommer Du att märka att almanackan är lika fullbokad som före den magiska pensionsåldern. Så även jag har det mesta jag kan önska mig så letar jag fortfarande efter en möjlighet att bli oändligt gammal och få 28 timmar på dygnet istället för 24!

Vänliga Hälsningar / Richard
Instämmer helt med föregående talare, för mig som började min bana inom lokaltrafiken 1969 som hjälpkondis på Saltsjöbanans gamla trävagnar, vidare till Tunnelbanan där jag hade alla utbildningar samt bankännedom på alla 3 banorna vidare till pendeltågstrafiken som tågvakt, avslutade min långsamt nedåtgående karriär på Stockholmståg efter att på Pendeln haft SJ, Citypendeln samt ISS som arbetsgivare. Tog bilder ibland när jag jobbade, tyvärr ingen möjlighet att skanna in dom nu, körde slut på min gamla skanner efter tusentals bilder. Tänk om spårvagnsnätet från 1967 överlevt 3 september 1967, inga karavaner av långsamt krypande blåbussar uppför Odengatsbacken samt Västerbron.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Minns Ni den här bilden...?

Bild

Jag påpekade att man här kan se den spårförbindelse som anlades från Västerbron söderifrån in på Rålambsvägen. Det gav möjlighet att från linje 2 köra både in mot Fridhemsplan och Hornsplan. Men det fanns även en annan tanke - något som emphas diskuterades för många år sedan här på Forumet. En diskussion som vad jag minns aldrig kom till något slut eftersom ingen kunde bevisa sanningen.

Vännen Eric Collin skickade några rader och återuppväckte gamla minnen...:

"... Västerbroplan byggdes om 1952. Då skulle linje 2 vara stationerad i Norrhallen i ytterligare 9 år. Spåren Västerbron mot Fredhäll hade främst funktion som förbindelse mellan Västra och Södra tunnelbanesystemen fram till sammanbindningen 1957. Jag väntar fortfarande på Ruggige Ragges bilder från den eventuellt genomförda provtransporten av en tunnelvagn "via ytnätet" som det så kryptiskt står i trafikordern....!"

Liksom de flesta av Stockholms spårvägslinjer så har gamla 2:an genomgått många ändringar av linjedragningen. År 1935 gick den från slingan i Fredhäll ner mot Drottningholmsvägen via Viktor Rydbergs gata. Sistnämnda gata försvann till stor del när Essingeleden byggdes.

Under åren 1958 - 61 när jag gick på "Högre Tekniska Läroverket" vid Thorildsplan så franns dock 2:ans gamla spår kvar vid tunnelspåren med resterna av en anslutningsväxel.

På motsvarande sätt fanns anslutning uppe vid Slakthuset mellan spårväg och T-bana (in till "stan" via Hammarbybacken / Gamla Skanstullsbron).

Så här gives en möjlighet att åter blåsa liv i den gamla debatten; spåranslutningar via ytnätet existerade... men?? Kurvradier, hjulprofiler m.m....??

Se där, något att fundera på mellan äggätandet!

Glad Påsk / Richard
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

1 skrev: Idag snålar man på alla dessa möjligheter; Spår 2 på Norrmalmstorg som var ytterst viktigt för uppställning av extravagnar och "trasor" försvann bara plötsligt utan samråd med oss som operatör. Den tidigare föreslagna slingan runt fontänen vid Sergels Torg som verkligen skulle ha känts bra försvann bara på senare ritningar.
Kanske därför man hatar dagens muppar till Politiker...
1 skrev: Bild

Kika gärna en gång till på ovanstående bild. Den är tagen på den tiden innan hela Sveriges befolkning förvandlats till handikappade. Herren med käpp vid motorvagnen och den gamla damen vid släpet kommer ytterst elegant att svinga sig upp genom dörren.
Jag bara ÄLSKAR kommentarerna ovan... :D
1 skrev: Dessutom en annan sak - har Ni noterat den totala frånvaron av barnvagnar. Idag tycks en barnvagn vara lika naturligt attribut som radiotelefon. Under mina 12 år som konduktör och förare på BSBV 1956 - 67 har jag svårt att påminna mig barnvagnar annat än enstaka hopfällbara exemplar.
Det gisslet var väl mer vanligt i förorterna som idag?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Bussmicke skrev: Kanske därför man hatar dagens muppar till Politiker...
Bästa "Bussmicke"!

Jag tror att vi alla uppskattar Dina mödor att dokumentera allt som rör sig på väg och spår. Dessutom att Du har vänligheten att dela med Dig av Din bildskörd. Men...

..understundom slirar Din "penna" på ett väldigt otrevligt sätt. Självklart kan man illa tycka om i allmänna val tillsatta politiker. Vi har de politiker vi förtjänar och chansen att var fjärde år byta ut dem vi inte gillar. Men att kalla dem för "muppar" är en aning magstarkt och att sedan "hata dem" visar på en viss brist i omdömet.

De "spårreduktioner" jag hänvisat till är berörda politiker helt oskyldiga till. Åtgärderna har beslutats på tjänstemannanivå. Självklart har vi som operatör framfört våra klagomål men funnit föga gensvar med hänvisning till att man i planeringsprocessen måste taga hänsyn till alla intressen i gaturummet.

Nästa steg är självklart att vandra den "politiska vägen". Här finnes en knepig avvägningsfråga; Politiker har till uppgift att ange "färdriktningen" i sina resp. ansvarsområden. De kan av naturliga skäl inte gå in och gräva i detaljfrågor hur angelägna de än kan tyckas för berörda. Man kan inte heller begära att de skall ha all den fackkunskap ner till detaljnivå, det är tjänstemännens uppgift. Den tid är förbi när exempelvis Stig Dingertz som ansvarig Landstingsråd för kollektivtrafiken kunde köra över tjänstemännen i exempelvis hur många slipers som borde bytas på Roslagsbanan. Han hade en gedigen kunskap i både trafik och underhåll. Detta skapade respekt och tvingade tjänstemannakåren att vara rejält pålästa när de presenterade ett förslag.

Hälsningar från vännen / Richard
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

hata kanske var att överdriva men jag Ogillar politiker som är emot/segdrar när det gäller spårväg.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Diskussionen om tunnelvagnstransporter via ytnätet behöver inte blåsas liv i. Det är en myt som vi har avlivat i tidigare diskussioner. Transporterna skedde med vagnbjörn och dragbil som vi har sett bilder på. Förbindelsen mellan västra tunnelbanan och spårvägsnätet vid Thorildsplan har vi också haft uppe och diskuterat med förevisning av spårplaner och bilder. Den användes av verkvagnar och för transport av spårvagnar mellan Brommahallen och Hammarbyverkstaden, dock inte via förbindelsen vid Slakthuset utan via det spår som från Hammarbybacken gick vid sidan av tunnelbanespåren till Hammarbyverkstaden.
218

Inlägg av 218 »

Harald skrev:Diskussionen om tunnelvagnstransporter via ytnätet behöver inte blåsas liv i. Det är en myt som vi har avlivat i tidigare diskussioner. Transporterna skedde med vagnbjörn och dragbil som vi har sett bilder på. Förbindelsen mellan västra tunnelbanan och spårvägsnätet vid Thorildsplan har vi också haft uppe och diskuterat med förevisning av spårplaner och bilder. Den användes av verkvagnar och för transport av spårvagnar mellan Brommahallen och Hammarbyverkstaden, dock inte via förbindelsen vid Slakthuset utan via det spår som från Hammarbybacken gick vid sidan av tunnelbanespåren till Hammarbyverkstaden.
Ja fast "Ruggige Ragge" har även för mig bedyrat att han har bilder på en tunnelvagn på Västerbron (på spår) så det kan väl vara dags att slanta upp den bilden nu då! Jag har sagt det förut och kort repetition är att jag råkade nämna det för några intresserade tekniker på SL på 80-talet som satte sig med ritningar och räknade och kom fram till att det var omöjligt! Bl.a skulle vagnen i kurvaturen på Västerbron ta i kontaktledningsstolparna i mitten + ett oräkneligt antal refuger samt knäcka växeln Hornsgatan/Rosenlundsgatan.

Sedan så tycker jag att det skulle vara märkligt om man anlade förbindelsen vid Västerbroplan utan att veta att sådana transporter var möjliga! Som "Rolig gubbe nr 3" så kan jag även tillägga att förbindelsen användes för vagntransporter Bromma-Brännkyrka. Jag är helt inne på Haralds tanke här men varsågod att slanta upp den påstådda bilden så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig! Det skulle nog i så fall vara en av de mest sensationella bilder jag kan tänka mig i lokaltrafiksammanhang så jag förstår inte varför det skall sitta så hårt åt! Det kanske är med "Ruggige Ragge" som med Kim Jong-Un att man pratar in sig i saker som man inte kan ta sig ur! Nu hoppas jag att jag provocerat "den Ruggige" tillräckligt för att visa bilden! Även om han inte är så aktiv på detta Forum längre så misstänker jag att han kastar ett getöga då och då! Upp till bevis!

Slutligen om sådana transporter verkligen skulle ha ägt rum så är jag mycket övertygad om att bilder skulle tagits såväl av dagspressen som finnas i Spårvägsmuseets samlingar idag! Det är inte helt omöjligt heller att en trafikledare på tunnelbanan kallar ALLT på ytan för "ytnätet" alltså även transporter på vagnbjörn med tunnelvagn även om jag kan hålla med om att det är ganska så slarvigt formulerat då! Nu har jag väl medverkat till att sätta den här frågan i rullning igen men om det inte var för de påstådda bildbevisen så skulle jag ha lättare att låta tanken dö.

218
Senast redigerad av 218 den söndag 31 mars 2013 20:48, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Även om det då säkert var mer strikt och formellt på många håll så är det väl dessutom inte otänkbart att någon avsiktligt använt en sådan formulering för att skoja till det för de som senare läser arkiven. De som utförde transporten torde rimligtvis vetat hur den skulle utföras...
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev:Diskussionen om tunnelvagnstransporter via ytnätet behöver inte blåsas liv i. Det är en myt som vi har avlivat i tidigare diskussioner. Transporterna skedde med vagnbjörn och dragbil som vi har sett bilder på. Förbindelsen mellan västra tunnelbanan och spårvägsnätet vid Thorildsplan har vi också haft uppe och diskuterat med förevisning av spårplaner och bilder. Den användes av verkvagnar och för transport av spårvagnar mellan Brommahallen och Hammarbyverkstaden, dock inte via förbindelsen vid Slakthuset utan via det spår som från Hammarbybacken gick vid sidan av tunnelbanespåren till Hammarbyverkstaden.
Vilket jag kan styrka, jag bodde i Grimsta i slutet av 50-talet, brukade cykla upp till Spångahallen för att titta på när dom rangerade där, ibland såg jag när dom lastade av vagnar från vagnbjörnen till hallspåren.

Det var vissst bättre förr i vissa avsenden, åtmindstone när det gäller spårvagnar och trådbussar.
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Tack Rickard !

2:an var nog min favoritlinje, kanske beroende på att både farmor och farfar och mormor och morfar bodde i Fredhäll nära parken. Saknade enormt spårvagnarna och Mustangerna särskilt den dag när de inte längre vände runt kvarteret på Fredhällsgatan där farmor och farfar bodde. :cry:

Men morfar tyckte om dubbeldäckarna så han tog med mig och syster på en T&R resa till Karlaplan, spännande det också för en 8 åring, för att mildra saknaden efter spårvagnarna, veckan efter nedläggningen och omställning till 62:an. :|

Härliga bilder, och ett gott val med ett glas Amarone! Jag är själv insnöad på italienska viner just nu. :D
"Det vi inte minns, har inte hänt"
996

Inlägg av 996 »

Herlige bilder! Samle dem i en bok...

Om T-banevogner på "ytnätet";
I Oslo gjennomførte man en rekke slike transporter mellom 1964 og 1967 av nye T-banevogner. Disse ble trukket på egne hjul av NSB fra Strømmens Værksted (i Strømmen...) til Oslo Ø. På natten ble de rangert ut via Oslos "slaktehusspor" til der sporet krysset Schweigaards gate og da selvsagt også sporveissporene. Her ble vognene løftet av sporet og dreid noe i nærheten av 90 grader og satt på sporveissporet i retning vest (mot sentrum) og så ved hjelp av to (?) arbeidsvogner trukket Schweigaards gate - St. Halvards gate - Strømsveien til Etterstad hvor man kom ut på forstadsbane (Østensjøbanen), og vidre til T-banens nye depot på Ryen.
Man var nødt til å gjennomføre denne transporten på venstre spor mot Etterstad fordi der var det plass og kurveradier som tillot dette.
Jeg har dessverre ikke noe bilde av selve transporten, men:
T1 1043 slaktehussporet Nordre tomter 1965 PL.jpg
T1 1043 slaktehussporet Nordre tomter 1965 PL.jpg (119.23 KiB) Visad 3056 gånger
T1 1043 slaktehussporet Nordre tomter 1965 PL.jpg
T1 1043 slaktehussporet Nordre tomter 1965 PL.jpg (119.23 KiB) Visad 3056 gånger
Her står vogn 1043 på "slaktehussporet" sammen med en annen vogn og avventer natt og transport i 1965.

og her:
T1 1060 Schweigaards gt.jpg
T1 1060 Schweigaards gt.jpg (48.22 KiB) Visad 3056 gånger
står 1066 om natta. Sporene som krysser i forgrunnene er trikkesporene (på svensk "spårvgansspåren") i Schweigaards gate. Vogna vil herfra bli trukket mitt over det nærmest sporet og så bli "løftet" rundt for videre transport. 90 eller 105 vogner kom denne veien, en eller to vogner pr. natt, nesten så lenge det var sporforbindelse.

I 1977 ble den sporvogna Oslo Sporveier lånte av Rehinbahn også kjørt inn denne veien, men da la man klatrespor fordi trikken jo klarte vesentlig snauere kurveradier. I 1982 ble sporet som da var ute av bruk og bare endte blindt før gata, forsynt med kurve og veksel slik at alle leddvognene kunne komme inn denne veien. Fram til 1990-tallet ble mange sporvogner således fraktet ut og inn her.
Fra 1967 måtte man ta T-banevognene pr- bil.

Det kan jo være at disse transportene av T-banevogner i Oslo har gitt næring til rykter i Stockholm? Kanskje har noen i ledelsen "sett på muligheten"

Mvh Bjørn
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

Tillåt undertecknad gamle stöt att försöksvis inleda ett återinträde i Forum! Och det gör jag i fortsättningen under mitt verkliga namn (inte längre som ”Ruggige Ragge” alltså), vilket jag tycker fler bör göra för att debatten skall upplevas som hederligast. Dessutom passar det bra att återinträdet sker i en tråd som öppnats av en annan gammal stöt!

Uppehållet har varat länge nu, men sedan jag följt skrivandet här ganska länge, så kan det av olika skäl kanske vara läge med en liten comeback. Med ålderns rätt (jag är gudskelov med några månaders marginal äldre än det Nuderska s.k. köttberget!) konstaterar jag att det finns händelser bakåt i tiden där jag möjligen vet litet mer än skribenter som inte ens var födda då jag själv stod mitt uppe i eller i alla fall bevittnade skeendet. Ett och annat kan nog också behöva förklaras litet närmare för att senare generationer av intresserade skall förstå sådant som en gång hände eller beslutades. Dessutom är säkert tillrättalägganden av olika slag på sin plats (likaväl som att jag själv också kan behöva bli tillrättalagd någon gång!). Allt i avsikt att tillföra Forum något på samma sätt som ett par andra gamla stötar numera också gör med sina intressanta inlägg och bilder.

Nå, jag börjar med att städa av något som nyligen passerade här framför mina ögon. En skribent uppmanar mig att komma med bildbevis för att tunnelvagnar rullat på egna hjul mellan depåerna i Hammarby och Vällingby under tiden före sammankopplingen 1957 mellan T-stn Slussen och dåvarande T-stn Kungsgatan (idag Hötorget). För att citera skribenten:

”Det kanske är med "Ruggige Ragge" som med Kim Jong-Un att man pratar in sig i saker som man inte kan ta sig ur!”

Nåja, nu jag vet inte om jag skall känna mig hedrad av personliknelsen eller inte, men det får stå för skribenten och det tar jag med jämnmod!

OK, jag lär ha sagt att T-vagnstransporter på egna hjul gjordes hela vägen HY – VY och att det finns på bild. Jo, jag kan faktiskt erinra mig att jag sagt något i den stilen i ett för mig just nu okänt sammanhang. Dock har jag inga egna bildbevis och dessutom minns jag inte i nuläget varifrån det kom som jag i så fall relaterade – själv hade jag aldrig sett det med egna ögon. Annars fanns det, vilket några skribenter helt riktigt konstaterar, mycket som talade emot existensen av sådana transporter. Inte bara att det skulle ha inneburit problem med kurvradier och kurvsvep mm, utan också t.ex. att det knappast var lämpligt att köra med T-vagnars grova hjulprofil i gatuväxlar och räler typ NP4. Så förslagsvis lägger vi undan hela den grejen, det lär knappast gå att komma längre i saken!

Men i minnet återkallar jag i alla fall bombsäkert GUMMIHJULS-transporterna av T-vagnar mellan nämnda depåer. Dessa gjordes med spårvägens vagnbjörn (fabrikat Kässbohrer) dragen av den s.k. Mammuten (fabrikat AEC Mammoth). Några gånger bevittnade av mig, eftersom jag på den tiden bodde i Blackeberg och under tonåren ofta cyklade till Vällingbydepån (f.d. Spångahallen) för att digga. Om detta finns dokumenterat på bild hos någon, så skulle det vara roligt att få del av det! Och så har jag naturligtvis helt glasklara minnen från alla transporter som jag själv gjorde på 60-talet bakom ratten på vagnbjörnsekipaget under en av mina mer aktiva perioder i Spårvägssällskapet. Och där finns det bildbevis! Om någon vill veta mer om just det, så berättar jag gärna – säg bara till så återkommer jag i så fall under annan rubrik.

Veven på kaffe!
Hälsar Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Ett par inlägg, varav ett diskuterade modereringen är borttagna. Modereringen är säkert inte felfri. Den utförs av människor och dessutom flera olika människor, men här gäller liksom på fotbollsplanen att det är domaren som dömer, inte spelarna eller publiken.
Jourhavande forummoderator.
Skriv svar