hgsldf skrev:Eller så inför man ett motsvarande obligatoriskt prov för trafikanterna, som då kan hindras att köpa accesskort om man inte klarar examen
/Göran
Jag ser smilyn. Men vad skulle det hjälpa? Det stora problemet är personal som påför kunder felaktiga avgifter utan kundens kännedom eftersom SL också avskaffat alla former av synlig kvittens. Detta är naturligtvis inte bara ett problem då SLs personal påför för låga eller inga avgifter som man sedan fullständigt pajasmässigt försöker skylla på kunden och ta ut kontrollavgift för, utan ett ännu större priblem då man påför för höga avgifter. Händer ofta.
Jag håller i det här fallet med Dig om allt väsentligt som Du skriver, dock skulle jag vilja reservera ordalydelsen "det stora problemet är" för det faktum att SL vägrar att backa totalt och skrota Access-systemet. I tunnelbanan, på pendeltågen, lokalbanorna och spårvägarna kan jag dessutom inte komma på en enda nackdel med remsorna, tvärtom.
/Göran
Nackdelen är att det tar lite längre tid, man ska köa till spärren och även om det går snabbt så tar det viss tid. Ibland har spärrvakten inte ställt om stämpeln och så tar det lite tid och ibland stämplas det fel och så ska det kollas och rättas till.
Än värre på bussen om det är många som ska stämpla.
Pappersremsan känns också lite otymplig att förvara jämfört med kortet.
Jag har nu åkt på reskassa ganska länge och det fungerar för mig helt suveränt och problemfritt, ett snabbt blipp i spärren och så är resan aktiverad och jag är på väg.
Men o.k , det sagt så har jag i och för sig inget emot om remsan behålls för dem som så vill.
Lennart Petersen skrev:
Nackdelen är att det tar lite längre tid, man ska köa till spärren och även om det går snabbt så tar det viss tid. Ibland har spärrvakten inte ställt om stämpeln och så tar det lite tid och ibland stämplas det fel och så ska det kollas och rättas till.
Än värre på bussen om det är många som ska stämpla.
Pappersremsan känns också lite otymplig att förvara jämfört med kortet.
Jag har nu åkt på reskassa ganska länge och det fungerar för mig helt suveränt och problemfritt, ett snabbt blipp i spärren och så är resan aktiverad och jag är på väg.
Men o.k , det sagt så har jag i och för sig inget emot om remsan behålls för dem som så vill.
Undrar hur många resenärer SL kommer att förlora, framför allt bland äldre personer. Om man inte har ett färdtjänstbevis men fortfarande har tillgång till en bil där fordonskatt, besiktning, värdeminskning redan är betalt är det bekvämt och billigt, framför allt vid kortare resor.
/Göran
Lennart Petersen skrev:
Nackdelen är att det tar lite längre tid, man ska köa till spärren och även om det går snabbt så tar det viss tid. Ibland har spärrvakten inte ställt om stämpeln och så tar det lite tid och ibland stämplas det fel och så ska det kollas och rättas till.
Ja men att det kan kontrolleras direkt, och då direkt rättas till är ju det som gör remsan överlägsen.
Lennart Petersen skrev:Jag har nu åkt på reskassa ganska länge och det fungerar för mig helt suveränt och problemfritt, ett snabbt blipp i spärren och så är resan aktiverad och jag är på väg.
Men o.k , det sagt så har jag i och för sig inget emot om remsan behålls för dem som så vill.
Men om du inte reser en standardresa, det är bl.a. då som det kan bli problem.
Och om du skal bjuda någon på en resa med din "remsa".
Lennart Petersen skrev:
Nackdelen är att det tar lite längre tid, man ska köa till spärren och även om det går snabbt så tar det viss tid. Ibland har spärrvakten inte ställt om stämpeln och så tar det lite tid och ibland stämplas det fel och så ska det kollas och rättas till.
Ja men att det kan kontrolleras direkt, och då direkt rättas till är ju det som gör remsan överlägsen.
Lennart Petersen skrev:Jag har nu åkt på reskassa ganska länge och det fungerar för mig helt suveränt och problemfritt, ett snabbt blipp i spärren och så är resan aktiverad och jag är på väg.
Men o.k , det sagt så har jag i och för sig inget emot om remsan behålls för dem som så vill.
Men om du inte reser en standardresa, det är bl.a. då som det kan bli problem.
Och om du skal bjuda någon på en resa med din "remsa".
Problemet med ickestandardresa är att det tar ungefär lika lång tid som att stämpla remsor.
Och för mig har det fungerat suverät, lika enkelt och snabbt som att resa på periodkort
hgsldf skrev:Eller så inför man ett motsvarande obligatoriskt prov för trafikanterna, som då kan hindras att köpa accesskort om man inte klarar examen
/Göran
Jag ser smilyn. Men vad skulle det hjälpa? Det stora problemet är personal som påför kunder felaktiga avgifter utan kundens kännedom eftersom SL också avskaffat alla former av synlig kvittens. Detta är naturligtvis inte bara ett problem då SLs personal påför för låga eller inga avgifter som man sedan fullständigt pajasmässigt försöker skylla på kunden och ta ut kontrollavgift för, utan ett ännu större priblem då man påför för höga avgifter. Händer ofta.
Jag håller i det här fallet med Dig om allt väsentligt som Du skriver, dock skulle jag vilja reservera ordalydelsen "det stora problemet är" för det faktum att SL vägrar att backa totalt och skrota Access-systemet. I tunnelbanan, på pendeltågen, lokalbanorna och spårvägarna kan jag dessutom inte komma på en enda nackdel med remsorna, tvärtom.
/Göran
Nackdelen är mer "indirekt". I dag med remsorna är SLs personal på stationerna låst till en i grunden helt meningslös uppgift, att stämpla remsor. De har därför inte ens tid att sälja ett fullt biljettsortiment. När reskassan införts frigör man resurser. Personalen i spärrarna kan då börja sälja ett fullt sortiment inklusive 30-dagarskort, samt har tid för mer meningsfulla uppgifter som att ge trafikanter personlig service.
lirdo skrev:Nackdelen är mer "indirekt". I dag med remsorna är SLs personal på stationerna låst till en i grunden helt meningslös uppgift, att stämpla remsor. De har därför inte ens tid att sälja ett fullt biljettsortiment. När reskassan införts frigör man resurser. Personalen i spärrarna kan då börja sälja ett fullt sortiment inklusive 30-dagarskort, samt har tid för mer meningsfulla uppgifter som att ge trafikanter personlig service.
Att sälja 30-dagarskort är väl ett jobb för automater? Finns det inte sådana på alla stationer på pendeltågsnätet? För på T-banan kan jag inte tänka mig att det saknas på en enda.
lirdo skrev:
Nackdelen är mer "indirekt". I dag med remsorna är SLs personal på stationerna låst till en i grunden helt meningslös uppgift, att stämpla remsor. De har därför inte ens tid att sälja ett fullt biljettsortiment. När reskassan införts frigör man resurser. Personalen i spärrarna kan då börja sälja ett fullt sortiment inklusive 30-dagarskort, samt har tid för mer meningsfulla uppgifter som att ge trafikanter personlig service.
Blanda inte ihop äpplen och päron nu, Pendeltågsstationerna har fullt biljettsortiment utom CST.
Jag har fortfarande inte fått något bra svar på frågan om jag som har 2 respektive 3 kuponger som standardresa skall göra. Det bästa (och enklaste) vore väl om man trycker hur många "kuponger" som skall användas men det är väl för enkelt för SL.
lirdo skrev:Nackdelen är mer "indirekt". I dag med remsorna är SLs personal på stationerna låst till en i grunden helt meningslös uppgift, att stämpla remsor. De har därför inte ens tid att sälja ett fullt biljettsortiment. När reskassan införts frigör man resurser. Personalen i spärrarna kan då börja sälja ett fullt sortiment inklusive 30-dagarskort, samt har tid för mer meningsfulla uppgifter som att ge trafikanter personlig service.
Att sälja 30-dagarskort är väl ett jobb för automater? Finns det inte sådana på alla stationer på pendeltågsnätet? För på T-banan kan jag inte tänka mig att det saknas på en enda.
Det lär faktiskt vara rätt många som just efterfrågar en sådan tjänst, att handla månadskort hos spärrvakter.
Dom uppfattar det kanske som lite knepigt att hantera två kort samtidigt o.s.v , automaten tar inte kontanter o.s.v
Och spärrvakter har uttalat sig att man gärna skulle tillhandahålla sådana tjänster
lirdo skrev:Nackdelen är mer "indirekt". I dag med remsorna är SLs personal på stationerna låst till en i grunden helt meningslös uppgift, att stämpla remsor. De har därför inte ens tid att sälja ett fullt biljettsortiment. När reskassan införts frigör man resurser. Personalen i spärrarna kan då börja sälja ett fullt sortiment inklusive 30-dagarskort, samt har tid för mer meningsfulla uppgifter som att ge trafikanter personlig service.
Att sälja 30-dagarskort är väl ett jobb för automater? Finns det inte sådana på alla stationer på pendeltågsnätet? För på T-banan kan jag inte tänka mig att det saknas på en enda.
Det lär faktiskt vara rätt många som just efterfrågar en sådan tjänst, att handla månadskort hos spärrvakter.
Dom uppfattar det kanske som lite knepigt att hantera två kort samtidigt o.s.v , automaten tar inte kontanter o.s.v
Och spärrvakter har uttalat sig att man gärna skulle tillhandahålla sådana tjänster
Jag trodde det skulle bli för stora dagskassor om man sålde så dyra biljetter kontant. Men sker det i dag så, fungerar det tydligen.
lirdo skrev:Nackdelen är mer "indirekt". I dag med remsorna är SLs personal på stationerna låst till en i grunden helt meningslös uppgift, att stämpla remsor. De har därför inte ens tid att sälja ett fullt biljettsortiment. När reskassan införts frigör man resurser. Personalen i spärrarna kan då börja sälja ett fullt sortiment inklusive 30-dagarskort, samt har tid för mer meningsfulla uppgifter som att ge trafikanter personlig service.
Att sälja 30-dagarskort är väl ett jobb för automater? Finns det inte sådana på alla stationer på pendeltågsnätet? För på T-banan kan jag inte tänka mig att det saknas på en enda.
Finns som nämnt ovan ett behov av att kunna köpa biljetter av spärrvakten. Automaterna tar inte kontanter. Och om vi tar personer över 65 år, är det en stor andel som ännu inte lärt sig, och aldrig heller kommer lära sig att beställa en biljett från en accessautomat med touchscreen.
lirdo skrev:Nackdelen är mer "indirekt". I dag med remsorna är SLs personal på stationerna låst till en i grunden helt meningslös uppgift, att stämpla remsor. De har därför inte ens tid att sälja ett fullt biljettsortiment. När reskassan införts frigör man resurser. Personalen i spärrarna kan då börja sälja ett fullt sortiment inklusive 30-dagarskort, samt har tid för mer meningsfulla uppgifter som att ge trafikanter personlig service.
Att sälja 30-dagarskort är väl ett jobb för automater? Finns det inte sådana på alla stationer på pendeltågsnätet? För på T-banan kan jag inte tänka mig att det saknas på en enda.
Finns som nämnt ovan ett behov av att kunna köpa biljetter av spärrvakten. Automaterna tar inte kontanter. Och om vi tar personer över 65 år, är det en stor andel som ännu inte lärt sig, och aldrig heller kommer lära sig att beställa en biljett från en accessautomat med touchscreen.
Jag har väl lärt mig nu men åtminstone de första gångerna tyckte jag det var lite småtrassligt att hålla reda på allt i automaten. Tuochskärmen, läsa av accesskortet, bankkortet i sin springa och kod, acesskortet igen så det laddar ner på kortet och så inte glömma bankkortet.... så det kan vara fullt förståeligt att en och annan vill ha det ordnat av van personal.
SL bekräftade på kundforumet att gruppresor med reskassan inte kommer vara möjligt heller efter den 31 mars när remsan försvinner. Vilket är synd, eftersom det är en väldigt efterfrågad funktion.
Om SL åtminstone kunde göra en halv pudel, t ex vi har kommit fram till att remsorna är ett problem i busstrafiken och därför avskaffas remsorna i detta trafikslag. I övriga 4 trafikslag existerar inga negativa konsekvenser och av den anledningen kan man även i fortsättningen använda remsorna där.
Ja då hade jag med respekt accepterat deras beslut, men icke. Om SL anser att jorden är platt, då är den för alltid platt
/Göran
hgsldf skrev:Om SL åtminstone kunde göra en halv pudel, t ex vi har kommit fram till att remsorna är ett problem i busstrafiken och därför avskaffas remsorna i detta trafikslag. I övriga 4 trafikslag existerar inga negativa konsekvenser och av den anledningen kan man även i fortsättningen använda remsorna där.
Ja då hade jag med respekt accepterat deras beslut, men icke. Om SL anser att jorden är platt, då är den för alltid platt
/Göran
Problemet är att dubbla system innebär högre kostander. Dels för man kostanderna för Acess-systemet och dels kostanderna för remsorna.
hgsldf skrev:Om SL åtminstone kunde göra en halv pudel, t ex vi har kommit fram till att remsorna är ett problem i busstrafiken och därför avskaffas remsorna i detta trafikslag. I övriga 4 trafikslag existerar inga negativa konsekvenser och av den anledningen kan man även i fortsättningen använda remsorna där.
Ja då hade jag med respekt accepterat deras beslut, men icke. Om SL anser att jorden är platt, då är den för alltid platt
/Göran
Problemet är att dubbla system innebär högre kostander. Dels för man kostanderna för Acess-systemet och dels kostanderna för remsorna.
Jo och om om en del slutar att åka kollektivt spar ju SL också en masa pengar!
/Göran
Ps. att Access är ett system råder väl inget tvivel om, ett komplext, skandalöst dåligt systemerat och med massor av brister. Att att däremot beskriva remsorna som ett system är väl övermaga, en i jämförelse med allt annat som SL ägnar sig åt till gigantiska kostnader är horribelt. Att låta trycka remsorna kostar inte mer än vad vilket enmansföretag som helst har råd med som investering och att distribuera dom intern inom SL, skulle jag kunna åta mig att systemera om inte SL klarar av det och jag utgår från att externa försäljningställen blir överflödiga om bussarna skulle undantas från denna produkt. Om remsorna försvinner och enda alternativet är 30 % prishöjning tror jag att många kommer sluta åka med SL, om även dom extremt dyrare varianterna försvinner och endast reskassan kvarstår har jag förmodligen för sista gången åkt med SL. Om man har passerat 60 och saknar arbete, är inte periodkort motiverat och för min del kommer aldrig missfostret reskassa att vara ett alternativ, man får väl cykla till Norrmalms Torg och åka museispårväg.
Nu börjar remsorna sina. Verkar som leveranserna upphört, i spärrarna och i många pressbyråer går det inte längre att köpa remsor.
Överhörde ett litet samtal från två pensionärer som insåg att de motvilligt snart skickas ut i reskassans land: "Jag har fyra kuponger kvar på min remsa." "Jaha, jag har sex st kvar på min."
abc123 skrev:Nu börjar remsorna sina. Verkar som leveranserna upphört, i spärrarna och i många pressbyråer går det inte längre att köpa remsor.
Det där en förbanand lögn, köpte själv en remsa igårkväll på Pressbyrån T-Centralen!
Nej, det är sanning. Jag skrev många, inte alla pressbyråer. Men där jag bor är det sedan en tid tillbaka en skylt på dörren till pressbyrån, där det står att nu är remsorna slut och att enbart reskassa säljes. Samma sak på pressbyrån vid mitt jobb.
abc123 skrev:Nu börjar remsorna sina. Verkar som leveranserna upphört, i spärrarna och i många pressbyråer går det inte längre att köpa remsor.
Det där en förbanand lögn, köpte själv en remsa igårkväll på Pressbyrån T-Centralen!
Nej, det är sanning. Jag skrev många, inte alla pressbyråer. Men där jag bor är det sedan en tid tillbaka en skylt på dörren till pressbyrån, där det står att nu är remsorna slut och att enbart reskassa säljes. Samma sak på pressbyrån vid mitt jobb.
Inga ombud hos mig i närområdet har börjat att erbjuda Reskassan,
Svenska Spel är tydligen viktigare inkomster......
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Oavsett hur liten kostnaden är blir det en merkostnad att ha två olika system. Tryckkosnaden är nog den mindre delen av det hela medan adminstrationen och disbruationen står för en större del.