Lidingöbanan stängs 21 juni
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingöbanan stängs 21 juni
I dag blev det offentligt. Lidingöbanan stängs 21 juni och öppnar igen december 2014. Så nu gott folk är det sista chansen om ni vill uppleva den "gamla Lidingöbanan".
- Thomas Lange
Re: Lidingöbanan stängs 21 juni
Och den 16 juni 11-16 blir det stor tack och på återseendehappening i samverkan mellan SL, Arriva och Spårvägssällskapet. Missa inte detta. Mer info kommer.
Ju förr dess bättre.
-
Hmm kan det vara en lågoddsare att Lidingöfemman kommer att skramla fram där då?
Hur ska det nu gå för alla dom som vägrar åka buss?
Får dom stanna hemma eller tar dom bilen?
Ska bli intressant att se hur resandet förändras...
/Thomas
Får dom stanna hemma eller tar dom bilen?
Ska bli intressant att se hur resandet förändras...
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Gissar på att sista turen från Ropsten 00.59 natten mot 21 juni kommer att vara knökfull av entusiaster...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Christer J
De kommer nog få göra äran stridig med diverse Lidingöbor.roggek skrev:Gissar på att sista turen från Ropsten 00.59 natten mot 21 juni kommer att vara knökfull av entusiaster...

Undrar om man kommer låta Lidingöfemman gå efter sista ordinarietåget med en öppen vagn på släp med en orkester ombord

/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Det finns ju tre spår i Ropsten, alla rymmer tre vagnar var. Det finns inget som säger att man inte kan köra med tre tåg på samma avgång. Dra lott om vilket spår som får nyckla ut sig först först när det är avgångstid...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
vi ryms i ett tåg, man skall inte överdriva intresset för att krångla sig hem från aga två på natten...
Själv går jag hem.
HS
Själv går jag hem.
HS
Hur tänkte man när beslutet togs att stänga trafiken med sista tåg natt efter fredag?
Är det extra populärt att arbeta på lördagar och söndagar med den här typen av ombyggnader?
Det kan väl knappast föreligga några behov av att från dag ett börja med något arbete som också blockerar vägtrafiken (och därför lämpligast görs på en helg)?
Är det extra populärt att arbeta på lördagar och söndagar med den här typen av ombyggnader?
Det kan väl knappast föreligga några behov av att från dag ett börja med något arbete som också blockerar vägtrafiken (och därför lämpligast görs på en helg)?
Har ni aldrig byten från vinter till sommartidtabell i Göteborg...M_M skrev:Hur tänkte man när beslutet togs att stänga trafiken med sista tåg natt efter fredag?

Västtrafik byter den 15:e och SL den 21.
Skulle bli ganska omständigt att förlägga avstängningen på flera år någon annan dag, med enbart en ny tidtabell för linje 21...
-
Arbeten dom blockerar vägtrafiken har rdan påbörjats!
HS
HS
Jodå.roggek skrev:Har ni aldrig byten från vinter till sommartidtabell i Göteborg...M_M skrev:Hur tänkte man när beslutet togs att stänga trafiken med sista tåg natt efter fredag?
Det kan väl knappast föreligga några behov av att från dag ett börja med något arbete som också blockerar vägtrafiken (och därför lämpligast görs på en helg)?![]()
Enklast hade väl varit att bara flytta fram bytet till sommartidtabell två dagar...roggek skrev:Västtrafik byter den 15:e och SL den 21.
Skulle bli ganska omständigt att förlägga avstängningen på flera år någon annan dag, med enbart en ny tidtabell för linje 21...
Näst enklast hade väl varit att ha en anmärkning i tabell 21 och 21-ersättningsbuss-tabellen där det står "den 22:a och 23:e juni körs spårvagnar enligt föregående vintertidtabell"... Tuff lycka för den som får vänta fem minuter extra på båtanslutning i Gåshaga...
... ytterligare ett alternativ kunde vara att spårvagnarna "ersätter buss" den 22:a och 23:e.
Ännu ett alternativ är att köra enligt förra årets sommartabell den 22:a och 23:e...
Attans!!! Är inte hemma de sista 5 dagarna, kommer hem på torsdagseftermiddagen från en resa. Hinner nog med evenmanget 16/6 lite grann och sista dagen kanske jag hinner med en åktur.
Får åka veckan innan och ta lite bilder.
Får åka veckan innan och ta lite bilder.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
'Visst kan man diskutera, i det oändliga, när det är bäst att stänga. Viktigast är att ta ett beslut och komma igång. I annat fall kommer man inte igång, och då kommer man inte i mål. Och inte går sista turen natt efter fredag heller.
/Lars J
/Lars J
När går "sista turen" då?Lars_J skrev:Och inte går sista turen natt efter fredag heller.
/Lars J
Bussersättning från kl 19.00?
Ja, det vore ju extra ironiskt om man kör bussersättning för att stänga banan tidigare än tidtabellbytet för att anpassa avstängningen till tidtabellbytet. 

-
Natt efter torsdag, fredag är midsommarafton.
HS
HS
roggek skrev:Gissar på att sista turen från Ropsten 00.59 natten mot 21 juni kommer att vara knökfull av entusiaster...
Lars_J skrev:'Visst kan man diskutera, i det oändliga, när det är bäst att stänga. Viktigast är att ta ett beslut och komma igång. I annat fall kommer man inte igång, och då kommer man inte i mål. Och inte går sista turen natt efter fredag heller.
/Lars J
Observera att jag skrev natten MOT 21 juni!Henrik Schütz skrev:Natt efter torsdag, fredag är midsommarafton.
HS
Någon sitter med företagsintern information som vi odödliga tydligen inte får ta del av, för oavsett om det är midsommarafton eller

Så min gissning är att sista tåget troligtvis går mycket tidigare på kvällen...
Och sedan blir det buss skyltad 21...
Jag förstår att det här med datum i trafiken kan vara förvirrande för de icke insatta.
Men banan stängs från och med trafikdygnet den 21 juni, vilket innebär att trafikdygnet 20 juni körs som om inget hade hänt, med reservation för ev jippo eller annat.
Så ser det ut just nu. Undertecknad är för övrigt schemalagd på det allra sista trafikledarpasset på banan innan avstängning.
/Odd
Men banan stängs från och med trafikdygnet den 21 juni, vilket innebär att trafikdygnet 20 juni körs som om inget hade hänt, med reservation för ev jippo eller annat.
Så ser det ut just nu. Undertecknad är för övrigt schemalagd på det allra sista trafikledarpasset på banan innan avstängning.
/Odd
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det betyder alltså att första ersättningsbussen går på midsommaraftons morgon, troligen enligt lördagstidtabell.
Se även denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 12&t=34299
Se även denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 12&t=34299
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.