Höst iår igen!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Höst iår igen!
Kosntigt det här. Det är höst varje år, men licksom när vintern kommer, blir alla lika förvånade!
http://tv4.se/lokaltv/stockholm/visa.as ... &id=280007
http://tv4.se/lokaltv/stockholm/visa.as ... &id=280007
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det är ju inget nytt, köerna till Däckfirmorna lär vara långa så här års...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Löven överraskar räven
Vilka alla? Förarna kan ju inte göra så mycket. Borde snarare vara dom som skall ta bort löven (om det finns några) som blivit överraskade. Förarna gör ju så gott dom kan...bruse skrev:Kosntigt det här. Det är höst varje år, men licksom när vintern kommer, blir alla lika förvånade!
http://tv4.se/lokaltv/stockholm/visa.as ... &id=280007
Bantekniker
Re: Löven överraskar räven
Du menar igelkottarna?Jonas M. Bobjörk skrev:Vilka alla? Förarna kan ju inte göra så mycket. Borde snarare vara dom som skall ta bort löven (om det finns några) som blivit överraskade.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Löven överraskar räven
bruse skrev: Du menar igelkottarna?

Det vet jag inte, men nån i alla fall. Vet att många på Salsjöbanan har problem, trots att de kör sansat i alla fall.
Bantekniker
(Just det, glömde det... man måste vara född i en C20 och köra den 34 timmar om dygnet för få yttra sig.)
Det är ingen större skilnnad på hur en C20 funkar, jämfört med bilar å andra fordon med hjul och broms. Det behöver man inte vara sntälld på SL för att förstå å inneha kundskap om.
Lägger du större bromskraft på ett hjul, så att dess retardationskurva blir brantare, då rullar hjulet saktare än underliggande bana, väg, räls. Det är när hjulets rullhastighet är vesäntligt större än spårens, som det riskerar att bli hjulplattor. Även när man drar på och hjulets rullhastighet är mycket större än spårens, som det slirar.
Nu får inte ett gummihjulsförsett fordon hjulplattor, men bromsar man mjukt, får det bättre fäste på underlaget än om du bromsar hårt och du börjar glida.
Så elemäntärt!
Det är ingen större skilnnad på hur en C20 funkar, jämfört med bilar å andra fordon med hjul och broms. Det behöver man inte vara sntälld på SL för att förstå å inneha kundskap om.
Lägger du större bromskraft på ett hjul, så att dess retardationskurva blir brantare, då rullar hjulet saktare än underliggande bana, väg, räls. Det är när hjulets rullhastighet är vesäntligt större än spårens, som det riskerar att bli hjulplattor. Även när man drar på och hjulets rullhastighet är mycket större än spårens, som det slirar.
Nu får inte ett gummihjulsförsett fordon hjulplattor, men bromsar man mjukt, får det bättre fäste på underlaget än om du bromsar hårt och du börjar glida.
Så elemäntärt!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Kasta inte sten i glashus! Det var det jag sa, fast tvärtom: Att det är tråkigt att så fort man uttalar sig och inte råkar vara anställd på SL så blir vissa anställda sura för det?Daniel L skrev:Det är tråkigt att så fort man uttalar sig och råkar vara anställd på SL så blir vissa människor sura för det?![]()

Jag förringade inte promlemet med lövhalka. Det skrev jag tidigare. Alla har det som är spårburna. Utan undantag. Men vissa klarar av att hantera problemet bättre än inte. Skillnaden ligger i erfarenhet och kompetens.
Se liknelsen med bilkörning vid halka. En del förare klarar av att köra bil i halka, andra gör det inte. Vissa är helt enkelt bättre på att köra än andra. Är väl inget att hymla om!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Höst och lövhalka
Bruse har ju helt rätt då han säger att ALLA har har problem med lövhakan. Detta stämmer ju verkligen.
Som exempel, igår var det regnigt och extrem lövhalka även i östergötland och småland. På väg till arbetet på förmiddagen så såg jag att det var stora problem för spårvagnarna att ta sig upp i Norra Promenaden. Flera vagnar fick backa och göra nytt försök.
Detta trots att M97 vagnana (se bild)

är mycket lättkörda i halt väglag, då dessa har en referensaxel, som alltså ej är driven eller bromsad. Detta gör att slirskydd och ABS-bromsar faktiskt fungerar mycket bra. Men igår var det helt enkelt för halt.
Bara borstmaskinen


och ganska mycket bromssand hjälpte.
På pendeltåget mot Linköping, märker jag att föraren har stora problem att få stopp på tåget i Linghem, fastbromsningsskyddet aktiveras hela tiden. Till slut tar föraren till nödbromsning, som på X12/X14 även aktiverar skenbromsarna, lyckas få stopp på tågsättet precis vid slutet av plattformen.
Under arbetet har vi stora problem att få fram dels Vättertågen, dels resandetågen Mjölby - Örebro pga att godståg fastnar eller slirar i låg fart på dessa linjer.
Även på Stångådalsbanan och Tjustbanan har tågen problem att hålla farten resp få stopp vid stationerna. Här är dock tågen relativt lätta, vilket underlättar något. Dessutom är dessa banor borstade i princip varanan natt och belagda med "Sandite" som är ett friktionsmedel för just lövhala spår.
Min personliga uppfattning är, att den som tror att det är enkelt att köra spårfordon i svår lövhalka, den vet inte vad han talar om !!
För det kan faktiskt vara så halt, att fordonet spinner loss, bara man rör körspaken det allra minsta.
//Leif D
Som exempel, igår var det regnigt och extrem lövhalka även i östergötland och småland. På väg till arbetet på förmiddagen så såg jag att det var stora problem för spårvagnarna att ta sig upp i Norra Promenaden. Flera vagnar fick backa och göra nytt försök.
Detta trots att M97 vagnana (se bild)

är mycket lättkörda i halt väglag, då dessa har en referensaxel, som alltså ej är driven eller bromsad. Detta gör att slirskydd och ABS-bromsar faktiskt fungerar mycket bra. Men igår var det helt enkelt för halt.
Bara borstmaskinen
och ganska mycket bromssand hjälpte.
På pendeltåget mot Linköping, märker jag att föraren har stora problem att få stopp på tåget i Linghem, fastbromsningsskyddet aktiveras hela tiden. Till slut tar föraren till nödbromsning, som på X12/X14 även aktiverar skenbromsarna, lyckas få stopp på tågsättet precis vid slutet av plattformen.
Under arbetet har vi stora problem att få fram dels Vättertågen, dels resandetågen Mjölby - Örebro pga att godståg fastnar eller slirar i låg fart på dessa linjer.
Även på Stångådalsbanan och Tjustbanan har tågen problem att hålla farten resp få stopp vid stationerna. Här är dock tågen relativt lätta, vilket underlättar något. Dessutom är dessa banor borstade i princip varanan natt och belagda med "Sandite" som är ett friktionsmedel för just lövhala spår.
Min personliga uppfattning är, att den som tror att det är enkelt att köra spårfordon i svår lövhalka, den vet inte vad han talar om !!
För det kan faktiskt vara så halt, att fordonet spinner loss, bara man rör körspaken det allra minsta.
//Leif D
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Fick i alla fall en bra förklaring av en förare på tunnelbanan (även trafikledarersättare på SB).
Börvärdet sjunker till15, tåget bromsar. Hjulen låser sig. Hastighetsmätaren visar 0. Du kan då släppa bromsen (vilket du måste göra för att få stopp på skiten). Då hoppar mätaren upp till 50 igen. Resultat? Ny broms, och så håller det på så...
Börvärdet sjunker till15, tåget bromsar. Hjulen låser sig. Hastighetsmätaren visar 0. Du kan då släppa bromsen (vilket du måste göra för att få stopp på skiten). Då hoppar mätaren upp till 50 igen. Resultat? Ny broms, och så håller det på så...
Bantekniker