Extravagn

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Anders Forsberg
Inlägg: 818
Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
Ort: Göteborg

Extravagn

Inlägg av Anders Forsberg »

Det drar ihop sig till besökstidens slut på Sahlgrenska Sjukhuset och även skiftesavlösning bland sjukhuspersonalen. Ända till början av 1980-talet gick ett extratåg ca 16.05 från Sahlgrenska Sjukhuset för att förstärka sjuan så alla kom med. På bilden har extratåget lämnat Wavrinskys plats och är på väg längs Guldhedsgatan mot Sahlgrenska.

Anders F
33.jpg
33.jpg (193.85 KiB) Visad 2835 gånger
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Extravagn

Inlägg av Nupski »

Snyggt :D . Den vyn finns inte idag macken riven och ersatt av universitets Geovetare centrum, förmodar att du står på hållplats Fricksgatan?
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Extravagn

Inlägg av Martin »

Vilken väg gick denna extravagn till och från Sahlgrenska?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Extravagn

Inlägg av hej »

Den följde 7ans väg som var det enda alternativet då det begav sig. Sahlgrenska - Chalmers - Vasa Sjukhus - Vasaplatsen - Domkyrkan - Brunnsparken. Fanns inte så många alternativ att köra då.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Extravagn

Inlägg av hej »

Det var väl så att från Sahlgrenska fanns det ingen möjlighet att svänga av från 7ans sträckning förrän man kom till Drottningtorget eller fanns det växel vid Grönsakstorget?
Tidigare fanns det växel vi Kämpebron men den avskaffades väl?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Extravagn

Inlägg av Harald »

hej skrev:Det var väl så att från Sahlgrenska fanns det ingen möjlighet att svänga av från 7ans sträckning förrän man kom till Drottningtorget eller fanns det växel vid Grönsakstorget?
Tidigare fanns det växel vi Kämpebron men den avskaffades väl?
Efter att vägen via Packhusplatsen försvann (1971) var första motväxeln när man kom från Sahlgrenska vid Brunnsparken. Där kunde man ju köra mot Centralstationen eller mot Kungsportsplatsen.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Extravagn

Inlägg av darthjpp »

Harald skrev:
hej skrev:Det var väl så att från Sahlgrenska fanns det ingen möjlighet att svänga av från 7ans sträckning förrän man kom till Drottningtorget eller fanns det växel vid Grönsakstorget?
Tidigare fanns det växel vi Kämpebron men den avskaffades väl?
Efter att vägen via Packhusplatsen försvann (1971) var första motväxeln när man kom från Sahlgrenska vid Brunnsparken. Där kunde man ju köra mot Centralstationen eller mot Kungsportsplatsen.
Hur gick spåren vid Packhusplatsen? Var det anslutning från Västra/Södra Hamngatan - Norra Hamngatan - Packhusplatsen och, om jag minns rätt, vidare till St. Eriksgatan och upp på Göta Älvbron, Eller gick spåren via Liila Torget/Södra Hamngatan utanför residenset fram till Skeppsbron innan den svängde över bron till Packhusplatsen?

För övrigt har arbetet med spårvägen i Skeppsbron börjat med nedmontering av hållplatsen på Lilla Torget. Det har även påbörjats lite ledningsomdragningar av fjärrvärme, det blir en ny dragning från Ekelundsgatan via Otterhällegatan, genom berget till Per Nyströms Trappa och ut i Stora Badhusgatan.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Extravagn

Inlägg av Harald »

Spåren gick V Hamngatan-Kämpebron-N Hamgatan-Packhusplatsen. Vid Lilla Bommen delade sig spåren och gick dels upp på bron, dels till Nils Ericsonsgatan.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Extravagn

Inlägg av hej »

Missade växeln vid Brunnsparken där fyran svängde.
Men vagnar från Sahlgrenska hade inte mycket val vart de skulle köra. 8)
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Extravagn

Inlägg av Martin »

När blev det möjligt att svänga höger vid Vasaplatsen respektive vänster vid Grönsakstorget sett från 7:ans dåvarande färdväg från Sahlgrenska mot centrum?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Extravagn

Inlägg av LÅ1 »

Varför skyltar man X och inte 7 om vagnen nu gick samma väg? Och Sahlgrenska var väl dessutom ordinarie ändhållplats för 7:an, eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Extravagn

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Varför skyltar man X och inte 7 om vagnen nu gick samma väg? Och Sahlgrenska var väl dessutom ordinarie ändhållplats för 7:an, eller?
Olika "tradition" för kortvändande vagnar?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Extravagn

Inlägg av Harald »

Martin skrev:När blev det möjligt att svänga höger vid Vasaplatsen respektive vänster vid Grönsakstorget sett från 7:ans dåvarande färdväg från Sahlgrenska mot centrum?
Kurvorna vid Vasaplatsen byggdes 1989. Grönsakstorget är jag inte riktigt säker på, men det var nog några år senare.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Extravagn

Inlägg av hej »

Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Extravagn

Inlägg av roggek »

hej skrev:Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?
Nej, det är en trafikstörning. :cheesygrin:

Vagn som går del av linjesträckan däremot är extravagn.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Extravagn

Inlägg av hej »

roggek skrev:
hej skrev:Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?
Nej, det är en trafikstörning. :cheesygrin:

Vagn som går del av linjesträckan däremot är extravagn.
En extra vagn som är utsatt utanför ordinarie tidtabell är väl ingen ordinarie vagn????
Och en extravagn kan väl gå hela ordinarie linjesträckningen?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Extravagn

Inlägg av 2763 »

roggek skrev:
hej skrev:Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?
Nej, det är en trafikstörning. :cheesygrin:
Inte nödvändigtvis
roggek skrev:Vagn som går del av linjesträckan däremot är extravagn.
Vad är linje 101 då? Det är en extravagn som går enligt ordinarie tidtabell men som inte följer en enskild linje. Vi har gott om sådana exempel i Göteborg i nutid men även historiskt. När jag flyttade hit fanns det bl.a. en kombo av linje 7 och 5 (107 tror jag den hette) som var extravagnar på lördagar. Eketrägatan-Valand-Vasa/Viktoria-Grönsakstorget-Bergsjön gick den i alla fall.

//T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar