Extravagn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
Extravagn
Det drar ihop sig till besökstidens slut på Sahlgrenska Sjukhuset och även skiftesavlösning bland sjukhuspersonalen. Ända till början av 1980-talet gick ett extratåg ca 16.05 från Sahlgrenska Sjukhuset för att förstärka sjuan så alla kom med. På bilden har extratåget lämnat Wavrinskys plats och är på väg längs Guldhedsgatan mot Sahlgrenska.
Anders F
Anders F
Re: Extravagn
Snyggt
. Den vyn finns inte idag macken riven och ersatt av universitets Geovetare centrum, förmodar att du står på hållplats Fricksgatan?

Vilken väg gick denna extravagn till och från Sahlgrenska?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Den följde 7ans väg som var det enda alternativet då det begav sig. Sahlgrenska - Chalmers - Vasa Sjukhus - Vasaplatsen - Domkyrkan - Brunnsparken. Fanns inte så många alternativ att köra då.
Det var väl så att från Sahlgrenska fanns det ingen möjlighet att svänga av från 7ans sträckning förrän man kom till Drottningtorget eller fanns det växel vid Grönsakstorget?
Tidigare fanns det växel vi Kämpebron men den avskaffades väl?
Efter att vägen via Packhusplatsen försvann (1971) var första motväxeln när man kom från Sahlgrenska vid Brunnsparken. Där kunde man ju köra mot Centralstationen eller mot Kungsportsplatsen.hej skrev:Det var väl så att från Sahlgrenska fanns det ingen möjlighet att svänga av från 7ans sträckning förrän man kom till Drottningtorget eller fanns det växel vid Grönsakstorget?
Hur gick spåren vid Packhusplatsen? Var det anslutning från Västra/Södra Hamngatan - Norra Hamngatan - Packhusplatsen och, om jag minns rätt, vidare till St. Eriksgatan och upp på Göta Älvbron, Eller gick spåren via Liila Torget/Södra Hamngatan utanför residenset fram till Skeppsbron innan den svängde över bron till Packhusplatsen?Harald skrev:Efter att vägen via Packhusplatsen försvann (1971) var första motväxeln när man kom från Sahlgrenska vid Brunnsparken. Där kunde man ju köra mot Centralstationen eller mot Kungsportsplatsen.hej skrev:Det var väl så att från Sahlgrenska fanns det ingen möjlighet att svänga av från 7ans sträckning förrän man kom till Drottningtorget eller fanns det växel vid Grönsakstorget?
För övrigt har arbetet med spårvägen i Skeppsbron börjat med nedmontering av hållplatsen på Lilla Torget. Det har även påbörjats lite ledningsomdragningar av fjärrvärme, det blir en ny dragning från Ekelundsgatan via Otterhällegatan, genom berget till Per Nyströms Trappa och ut i Stora Badhusgatan.
Spåren gick V Hamngatan-Kämpebron-N Hamgatan-Packhusplatsen. Vid Lilla Bommen delade sig spåren och gick dels upp på bron, dels till Nils Ericsonsgatan.
Missade växeln vid Brunnsparken där fyran svängde.
Men vagnar från Sahlgrenska hade inte mycket val vart de skulle köra.
Men vagnar från Sahlgrenska hade inte mycket val vart de skulle köra.

När blev det möjligt att svänga höger vid Vasaplatsen respektive vänster vid Grönsakstorget sett från 7:ans dåvarande färdväg från Sahlgrenska mot centrum?
------------------------------------
Varför skyltar man X och inte 7 om vagnen nu gick samma väg? Och Sahlgrenska var väl dessutom ordinarie ändhållplats för 7:an, eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Olika "tradition" för kortvändande vagnar?LÅ1 skrev:Varför skyltar man X och inte 7 om vagnen nu gick samma väg? Och Sahlgrenska var väl dessutom ordinarie ändhållplats för 7:an, eller?
Kurvorna vid Vasaplatsen byggdes 1989. Grönsakstorget är jag inte riktigt säker på, men det var nog några år senare.Martin skrev:När blev det möjligt att svänga höger vid Vasaplatsen respektive vänster vid Grönsakstorget sett från 7:ans dåvarande färdväg från Sahlgrenska mot centrum?
Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?
Nej, det är en trafikstörning.hej skrev:Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?

Vagn som går del av linjesträckan däremot är extravagn.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
En extra vagn som är utsatt utanför ordinarie tidtabell är väl ingen ordinarie vagn????roggek skrev:Nej, det är en trafikstörning.hej skrev:Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?![]()
Vagn som går del av linjesträckan däremot är extravagn.
Och en extravagn kan väl gå hela ordinarie linjesträckningen?
Inte nödvändigtvisroggek skrev:Nej, det är en trafikstörning.hej skrev:Vagnar som inte går enligt ordinarie tidtabell är väl per definition extra vagn, eller?![]()
Vad är linje 101 då? Det är en extravagn som går enligt ordinarie tidtabell men som inte följer en enskild linje. Vi har gott om sådana exempel i Göteborg i nutid men även historiskt. När jag flyttade hit fanns det bl.a. en kombo av linje 7 och 5 (107 tror jag den hette) som var extravagnar på lördagar. Eketrägatan-Valand-Vasa/Viktoria-Grönsakstorget-Bergsjön gick den i alla fall.roggek skrev:Vagn som går del av linjesträckan däremot är extravagn.
//T
Med reservation för tyckfel.