Depå för Lidingö och Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Spårvägen slingrar sig för att det inte skall bli för kort sträcka mellan cirkulationsplatsen och plankorsningen, för bilarna. Det skall inte uppstå bilkö som blockerar cirkulationsplatsen spårvagnspassage.
Skandalen är att det öht byggs en plankorsning, när hela området görs om.
HS
Skandalen är att det öht byggs en plankorsning, när hela området görs om.
HS
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Ja, det är knäppt. Men även det faktum att spårvägen får slingra sig på detta sätt, vilket ger förlängda restider.Henrik Schütz skrev:Spårvägen slingrar sig för att det inte skall bli för kort sträcka mellan cirkulationsplatsen och plankorsningen, för bilarna. Det skall inte uppstå bilkö som blockerar cirkulationsplatsen spårvagnspassage.
Skandalen är att det öht byggs en plankorsning, när hela området görs om.
HS
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Körtiden förlängs med 43 sek enligt gjord analys, som jag har fått redogjord för mig.twr skrev:Ja, det är knäppt. Men även det faktum att spårvägen får slingra sig på detta sätt, vilket ger förlängda restider.Henrik Schütz skrev:Spårvägen slingrar sig för att det inte skall bli för kort sträcka mellan cirkulationsplatsen och plankorsningen, för bilarna. Det skall inte uppstå bilkö som blockerar cirkulationsplatsen spårvagnspassage.
Skandalen är att det öht byggs en plankorsning, när hela området görs om.
HS
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3572
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
43 sekunder? Det låter väl lite väl mycket det? Kan det verkligen stämma?
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Mer nytt om Lidingö.
Veidekke får fler uppdrag.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... nan-845525
Veidekke får fler uppdrag.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... nan-845525
"Det vi inte minns, har inte hänt"
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Tidsförlusten beror naturligtvis på hur lång sträcka det är, samt vad man jämför med. 43 Sekunder jämfört med bästa spårlösning, låter tyvär rimligt.
43 Sekunder jämfört med idag låter orimligt.
HS
43 Sekunder jämfört med idag låter orimligt.
HS
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
43 sekunder gånger två blir 1 och en halv minut (alltså på ett omlopp). Det är ganska mycket. Någonstans passerar man en brytpunkt där man behöver lägga till ett omlopp, och då kostar det plötsligt en en extra spårvagn. Vilket är dyrt.Henrik Schütz skrev:Tidsförlusten beror naturligtvis på hur lång sträcka det är, samt vad man jämför med. 43 Sekunder jämfört med bästa spårlösning, låter tyvär rimligt.
43 Sekunder jämfört med idag låter orimligt.
HS
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Att det blir, eller kan bli dyrare bekymrar nog inte Lidingö Stad då det ju blir någon annan som får betala (läs Stockholms läns landsting). Det är sådant här trixande där skattebetalarna får en onödig kostnad som jag anser vara djupt felaktigt och inte det sätt som skattepengar gör nytta på.
Kommunerna borde få stå för alla tillkommande kostnader för sina önskemål som går utöver godtagbar standard eller gestaltning. Det kanske kunde få den positiva effekten att hålla utsvävningar på mattan. Finns det någonstans en smärtgräns brukar det vara i den egna kommunplånboken....men inte alltid dock.
Kommunerna borde få stå för alla tillkommande kostnader för sina önskemål som går utöver godtagbar standard eller gestaltning. Det kanske kunde få den positiva effekten att hålla utsvävningar på mattan. Finns det någonstans en smärtgräns brukar det vara i den egna kommunplånboken....men inte alltid dock.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Vad är då "godtagbar standard eller gestaltning"? Känns som man bara målar i sig i ett hörn utan att vinna något om man börjar föra i sådana tolkningsbegrepp.
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Det var ju så det funkade i Gröndal och Sjöstaden/Sickla. SL byggde på prisvärdaste sättet i Gröndal vilket gav en robust och skitful kontaktledningsinstallation, och när det skulle byggas i Sjöstaden så hostade kommunen upp mellanskillnaden för att få en snyggare installation.
Eller har jag fått det om bakfoten?
Eller har jag fått det om bakfoten?
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Samhällsplanering är ett förhandingsspel mellan olika intressen. Utgången av spelet beror på aktörernas skicklighet, fantasi och vilka instruktioner som finns från husse
I AGA kan man tänka sig följande spel med följande aktörer
Spelarna
JM: Vill tjäna pengar på att fastighetsutveckla AGA-området som man köpt av Linde
Bolaget är ägarstyrt
Lidingö stad: ska se till att samhällsservicen på ön funkar och ta konsekvenserna av JM:s fastighetsutveckling. För att göra det lägger man olika sorters restriktioner på JM. t.ex. att man ska bygga en tillfartsväg.
Kommunen är politikerstyrd
Politiken på ön såg först stora möjligheter med att bygga väg på Lidingöbanans banvall, men mötte opposition och ändrade sig.
SL/SLL: ska ansvara för kollektivtrafiken
landstinget är politikerstyrt
Förspelet 2003-2009
Landstinget kom fram till 2007 att det går bättre att trafikförsörja södra Lidingö med buss än tåg. Som alla utredningar finns det inget absolut rent teknokratiskt-rationalistiskt svar. Jag råkar känna till en spårtaxientusiast som säger sig ha hittat 47 felaktigheter i den. Oaktat om det är sant eller inte visar det på att man ska vara försiktig med tvärsäkra ställningstaganden i sakfrågan utifrån någon slags idé om samhällsekonomisk nettonuvärdeskvot, eller annan social ingenjörskonst. Tillslut hamnar man i en fråga om vad man vill.
En viktig aspekt i den samhällsekonomiska bedömningen av Lidingöbanan är att den är befintlig.
Inför JM:s exploatering vill Lidingö inte ha ökad biltrafik på AGA-vägen. Det lär finnas ett dagis där. Man ser möjligheten att lägga en infartsväg över Lidingöbanan i AGA och bygga en rondell på S:a Kungsvägen. Det kräver en plankorsning med Lidingöbanan och för att kömagasinet ska bli tillräckligt långt behöver man svänga till vägen något. De yttre förutsättningarna är Lidingöbanans nuvarande trafik, plattformar efter plankorsningen och annat som är hyfsat gynnsamt för plankorsningen.
SLL, Lidingö och JM kommer överens om lösningen.
Omvärldsförändring 2009
Spårväg City är ett prioriterat projekt. främsta styrning är tidplan. Kvalitet och kostnader är av underordnad betydelse. Så var situationen fram till 2012. Under 2012 har ett skifte i den politiska styrningen till att minska investeringskostnader dykt upp.
Till spårväg City krävs en depå. Stockholms stad vill inte ha en depå inom kommunen
I detta läge uppstår en förhandlingsmöjlighet
Lidingö bjuder på en depå och får trafiken på Lidingöbanan tryggad.
SL får en depå och bjuder på att fortsätta spårvagnstrafiken.
SL:s intressen förändras från att ha accepterat plankorsningen, på en relativt perifer spårväg, till att här kan vi ställa spårväg Citys vagnar.
Huvudakten 2009-2012
Alltså blir SL:s främsta intresse att i det vidare spelet om få till en stor depå.
Då behöver kommunen mutas med gestaltning, trafikfrågorna anses lösta i och med den krökta vägen. Kommunen är i det här skedet mest oroliga för gestaltningen av en stor byggnad.
JM behöver tryggas att deras fastighetsexploatering inte äventyras eller försenas.
Samhällsbyggnadsprojektet har kommit till en låsning. Parterna är mycket ointresserade av förändringar som behöver utredas/förhandlas/detaljplaneläggas. Fokus är på genomförande.
Trafikförutsättningnarna förändras något genom att plattformarna samlas öster om plankorsningen i linje med den antagna detaljplanen.
I ett sådant läge är planskildheter eller att flytta plankorsningen till ett läge öster om plattformarna kanske bra lösningar, men framför allt hinder för genomförandet.
Final 2013-
Plankorsningen kommer att byggas.
Spårtrafiken över korsningen kommer att vara
-vändande tåg i AGA
-genomgående tåg till/från Gåshaga
-tåg till/från depån
Det kommer att leda till långa rödtider för biltrafiken. Bilarna kommer att köra på AGA-vägen
Spårgeometrin kommer att ge körtidsförlängningar som kan kosta ytterligare fordon i omlopp
Framtiden kommer att behöva hantera dessa effekter.
Å andra sidan kommer depån och Lidingöbanan att rustas upp i närtid. Ingen vet om en omprövning av trafikfrågorna i AGA hade gett en tidplaneförskjutning och/eller ett dyrare/billigare utfall för JM, Lidingö stad eller SL.
Lärdomar 2013
I skrivande stund är Nackatunnelbanan det prioriterade projektet.
Frågan till er forumdeltagare är hur viktigt är det att få en tunnelbana till Nacka?
Vad får den kosta för att bli klar "innan Såssarna kommer"?
Kan man tänka sig en sämre trafiklösning för kollektivtrafikresenärerna för att få bidrag från annan part?
Vilka instruktioner ska husse (= väljarna i Stockholms län) ge till aktörerna?
Hur viktigt är tid, kostnader respektive kvalitet i det projektet?
Har man haft med rätt sorts människor på rätt platser i projektet och projektstyrningen?
Spelare Nackatunnelbanan
För nackatunnelbanan har vi följande spelare
Stockholms stad -van vid att diktera villkoren, men här utmanad av staten. Vill ha tunnelbanan via befolkningskoncentrationerna på Söder och avgrening mot söder om söder. kan tänka sig att minska busstrafiken vid Slussen = mindre bussterminal
Nacka kommun - ganska liten spelare, vill komma snabbt in till city. Vill ha bussar till slussen, Saltsjöbanan till Slussen, Tvärbanan till nacka, och tunnelbanan.
SLL - utförare av kollektivtrafiken. vill ha attraktiv kollektivtrafik och god produktionsekonomi. Har ett begränsat investeringsutrymme.
Staten - inser att storstadstrafiken är viktig för väljarbasen, kan låta regionen betala med trängselskattepengar
Skanska och resten av byggindustrin - vill bygga
I AGA kan man tänka sig följande spel med följande aktörer
Spelarna
JM: Vill tjäna pengar på att fastighetsutveckla AGA-området som man köpt av Linde
Bolaget är ägarstyrt
Lidingö stad: ska se till att samhällsservicen på ön funkar och ta konsekvenserna av JM:s fastighetsutveckling. För att göra det lägger man olika sorters restriktioner på JM. t.ex. att man ska bygga en tillfartsväg.
Kommunen är politikerstyrd
Politiken på ön såg först stora möjligheter med att bygga väg på Lidingöbanans banvall, men mötte opposition och ändrade sig.
SL/SLL: ska ansvara för kollektivtrafiken
landstinget är politikerstyrt
Förspelet 2003-2009
Landstinget kom fram till 2007 att det går bättre att trafikförsörja södra Lidingö med buss än tåg. Som alla utredningar finns det inget absolut rent teknokratiskt-rationalistiskt svar. Jag råkar känna till en spårtaxientusiast som säger sig ha hittat 47 felaktigheter i den. Oaktat om det är sant eller inte visar det på att man ska vara försiktig med tvärsäkra ställningstaganden i sakfrågan utifrån någon slags idé om samhällsekonomisk nettonuvärdeskvot, eller annan social ingenjörskonst. Tillslut hamnar man i en fråga om vad man vill.
En viktig aspekt i den samhällsekonomiska bedömningen av Lidingöbanan är att den är befintlig.
Inför JM:s exploatering vill Lidingö inte ha ökad biltrafik på AGA-vägen. Det lär finnas ett dagis där. Man ser möjligheten att lägga en infartsväg över Lidingöbanan i AGA och bygga en rondell på S:a Kungsvägen. Det kräver en plankorsning med Lidingöbanan och för att kömagasinet ska bli tillräckligt långt behöver man svänga till vägen något. De yttre förutsättningarna är Lidingöbanans nuvarande trafik, plattformar efter plankorsningen och annat som är hyfsat gynnsamt för plankorsningen.
SLL, Lidingö och JM kommer överens om lösningen.
Omvärldsförändring 2009
Spårväg City är ett prioriterat projekt. främsta styrning är tidplan. Kvalitet och kostnader är av underordnad betydelse. Så var situationen fram till 2012. Under 2012 har ett skifte i den politiska styrningen till att minska investeringskostnader dykt upp.
Till spårväg City krävs en depå. Stockholms stad vill inte ha en depå inom kommunen
I detta läge uppstår en förhandlingsmöjlighet
Lidingö bjuder på en depå och får trafiken på Lidingöbanan tryggad.
SL får en depå och bjuder på att fortsätta spårvagnstrafiken.
SL:s intressen förändras från att ha accepterat plankorsningen, på en relativt perifer spårväg, till att här kan vi ställa spårväg Citys vagnar.
Huvudakten 2009-2012
Alltså blir SL:s främsta intresse att i det vidare spelet om få till en stor depå.
Då behöver kommunen mutas med gestaltning, trafikfrågorna anses lösta i och med den krökta vägen. Kommunen är i det här skedet mest oroliga för gestaltningen av en stor byggnad.
JM behöver tryggas att deras fastighetsexploatering inte äventyras eller försenas.
Samhällsbyggnadsprojektet har kommit till en låsning. Parterna är mycket ointresserade av förändringar som behöver utredas/förhandlas/detaljplaneläggas. Fokus är på genomförande.
Trafikförutsättningnarna förändras något genom att plattformarna samlas öster om plankorsningen i linje med den antagna detaljplanen.
I ett sådant läge är planskildheter eller att flytta plankorsningen till ett läge öster om plattformarna kanske bra lösningar, men framför allt hinder för genomförandet.
Final 2013-
Plankorsningen kommer att byggas.
Spårtrafiken över korsningen kommer att vara
-vändande tåg i AGA
-genomgående tåg till/från Gåshaga
-tåg till/från depån
Det kommer att leda till långa rödtider för biltrafiken. Bilarna kommer att köra på AGA-vägen
Spårgeometrin kommer att ge körtidsförlängningar som kan kosta ytterligare fordon i omlopp
Framtiden kommer att behöva hantera dessa effekter.
Å andra sidan kommer depån och Lidingöbanan att rustas upp i närtid. Ingen vet om en omprövning av trafikfrågorna i AGA hade gett en tidplaneförskjutning och/eller ett dyrare/billigare utfall för JM, Lidingö stad eller SL.
Lärdomar 2013
I skrivande stund är Nackatunnelbanan det prioriterade projektet.
Frågan till er forumdeltagare är hur viktigt är det att få en tunnelbana till Nacka?
Vad får den kosta för att bli klar "innan Såssarna kommer"?
Kan man tänka sig en sämre trafiklösning för kollektivtrafikresenärerna för att få bidrag från annan part?
Vilka instruktioner ska husse (= väljarna i Stockholms län) ge till aktörerna?
Hur viktigt är tid, kostnader respektive kvalitet i det projektet?
Har man haft med rätt sorts människor på rätt platser i projektet och projektstyrningen?
Spelare Nackatunnelbanan
För nackatunnelbanan har vi följande spelare
Stockholms stad -van vid att diktera villkoren, men här utmanad av staten. Vill ha tunnelbanan via befolkningskoncentrationerna på Söder och avgrening mot söder om söder. kan tänka sig att minska busstrafiken vid Slussen = mindre bussterminal
Nacka kommun - ganska liten spelare, vill komma snabbt in till city. Vill ha bussar till slussen, Saltsjöbanan till Slussen, Tvärbanan till nacka, och tunnelbanan.
SLL - utförare av kollektivtrafiken. vill ha attraktiv kollektivtrafik och god produktionsekonomi. Har ett begränsat investeringsutrymme.
Staten - inser att storstadstrafiken är viktig för väljarbasen, kan låta regionen betala med trängselskattepengar
Skanska och resten av byggindustrin - vill bygga
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Sen kan man ju ägna tid åt att hitta på en historia också. Den möjligheten skall ju inte bortses ifrån.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Om det blir mera dubbelspår, oklart nu hur mycket, så kan det väl ge restidsvinster som kompensation för spårgeometrin vid AGA där man ju ändå ska stanna?Spårgeometrin kommer att ge körtidsförlängningar som kan kosta ytterligare fordon i omlopp
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Det beror ju på om man jämför med nuläget eller om man jämför med "hur det egentligen borde byggas"./jes skrev:Om det blir mera dubbelspår, oklart nu hur mycket, så kan det väl ge restidsvinster som kompensation för spårgeometrin vid AGA där man ju ändå ska stanna?Spårgeometrin kommer att ge körtidsförlängningar som kan kosta ytterligare fordon i omlopp
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Trots det anser jag at CS har träffat ganska rätt i hur spelet gått under åren. Känner man till var skon kämmer kan man lättare veta vart man skall sätta in "stöten" för att få till en förändring. Här tror jag dock att det är för sent. Däremot har det tidigare hänt att man när allt är klart så har man insett vilket misstag man gjort. Så några år senare när historien börjar skymmas av ett töcken så lanserar man förändring som skall göra det bättre för alla. [Folkets jubel].Odd skrev:Sen kan man ju ägna tid åt att hitta på en historia också. Den möjligheten skall ju inte bortses ifrån.
Så inom tio år kan man mycket väl föreslå och genomföra en vägtunnel under spåren samtidigt som man rätar ut spåren. Bilisterna slipper vänta på tågen, spårvägen får en kortare körtid och förarna slipper ett riskmoment.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Depå för Lidingö och Spårväg City
Redan på sjuttiotalet dömdes idén med infart till agaområdet med plankorsning ut, och den stängdes, samtidigt ordnades en planskild infart via larsberg.
Om femton år är allt ombyggt...
Körtiden Larsberg-Skärsätra, inklusive acceleration och retardation, men utan tid för stillastående i aga är idag 150 sekunder. Undras vad den blir nya vägen, och med nya fordon.
HS
Om femton år är allt ombyggt...
Körtiden Larsberg-Skärsätra, inklusive acceleration och retardation, men utan tid för stillastående i aga är idag 150 sekunder. Undras vad den blir nya vägen, och med nya fordon.
HS