Spårvägsnätet består av 22 linjer och återfinns främst i östra delen av Berlin. När Berlinmuren uppfördes 1961 uppstod två skilda spårvägsnät i staden.
Spårvägen i Västberlin lades ned 1967 och istället satsade man på att bygga ut tunnelbanenätet. Efter murens fall har några spårvägslinjer förlängts från östra Berlin in i västra Berlin.
I östra Berlin finns charmiga landsortslinjer som inte är ihopkopplade med stadens övriga spårvägsnät. Bilder från två av dessa kommer i kommande delar.
Här kommer del 1 av den bildserie om Berlins kollektivtrafik som jag fick uppleva under mitt fyradagarsbesök i slutet av februari


S-Bahn tåg på den nybyggda Hauptbahnhof.

Spårvagn vid Bahnhof Friedrichstrasse. Här låg grännsövergången mellan Västberlin och Östberlin.
Notera fotgängaren som springer över gatan trots att spårvagnen har företräde.

Am Kupfergraben.

Hackescher Markt.

Hackescher Markt.


Falkenberg.

S-Bahnhof Hohenschönhausen.


Lichtenberg.

Vid Warschauer Strasse bytte jag till linje U1 som kör på högbroar.

Tunnelbanetåg och spårvagnar vid Warschauer Strasse.


Ett tåg på linje U1 kör in i depån vid Warschauer Strasse.

Spårvagn på Warschauer Brücke.

S-Bahn tåg vid Warschauer Strasse.

Vid Warschauer Strasse finns uppställningsplatsen för DB:s nattågsvagnar.

Regional Express och spårvagn vid Alexanderplatz.

Alexanderplatz.

Tunnelbanetåg vid Osloer Strasse.