Vad händer med X10

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vestis
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 20 januari 2012 0:39

Re: Vad händer med X10

Inlägg av Vestis »

Vad krävs för att köra dem på Saltsjöbanan?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad händer med X10

Inlägg av M_M »

Nån elrelaterad åtgärd eftersom det är helt olika elsystem?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6870
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vad händer med X10

Inlägg av Odd »

Det skulle nog gå rätt bra efter lite uppgradering. Deras fulla hastighetsregister kommer inte kunna användas.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med X10

Inlägg av twr »

Henrik Schütz skrev:Nä, för där är tidtabellen lagd för 160, och dom klarar inte tillgänglighetskraven, men snacka ihop dig med musterman och kräv A30 mellan södertälje och gnesta...

HS
Så de klarar inte tillgänglighetskraven generellt? Då måste de ju (förr eller senare) avvecklas ändå och det är inget problem med plattformsdörrarna i Citybanan.
A30 är förstås också mogna för skroten!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Vad händer med X10

Inlägg av Sven Blomberg »

M_M skrev:
Det låter väl delvis som ett svepskäl men i princip kan man kanske tänka sig olycka på annat ställe i tunnelsystemet - bruten ström - evakuering i snabb takt och efter en stund tar luften slut och tåget rullar iväg och krockar in i den egentliga olycksplatsen eller liknande, för att t.ex. brandrök eller liknande gjorde det direkt olämpligt för personalen att bromsa fast tåget bättre innan de lämnat det.
Har inte spårfordon fjäderklockor som bussar? Ingen luft= full broms.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vad händer med X10

Inlägg av 2763 »

Sven Blomberg skrev: Har inte spårfordon fjäderklockor som bussar? Ingen luft= full broms.
På spår finns det andra sätt att skydda sig mot rullning än inverterad broms, även om det är vanligare med sådana idag än förr.

//T
Med reservation för tyckfel.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vad händer med X10

Inlägg av BSB101 »

twr skrev:
Henrik Schütz skrev:Nä, för där är tidtabellen lagd för 160, och dom klarar inte tillgänglighetskraven, men snacka ihop dig med musterman och kräv A30 mellan södertälje och gnesta...

HS
Så de klarar inte tillgänglighetskraven generellt? Då måste de ju (förr eller senare) avvecklas ändå och det är inget problem med plattformsdörrarna i Citybanan.
Inte utan att höja plattformar och fylla igen trappsteget som golvet hamnar i samma höjd som den höjda plattformen. Ser dock ingen anledning till en sådan ombyggnad. X10 börjar komma till åldern och med allt fler X60 i flottan börjar nog underhållskostnaderna bli lite väl höga. X10 är även väldigt trånga invändigt och ger även ett väldigt slitet och dystert intryck.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6870
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vad händer med X10

Inlägg av Odd »

Visst är det väl så att man på vanliga järnvägsfordon som inte har centralt övervakat bromssystem inte vill riskera att en broms låser sig pga fel och därmed få rökutveckling, hjulplattor, urspårning, och därmed inte vill använda inverterad broms?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad händer med X10

Inlägg av M_M »

Åtminstone bromsarna som fordon med skruvkoppel har får väl nästan klassas som "semiinverterad" broms... :wink:


Orsaken till att lokdragna vagnar inte har inverterad broms är att de ska gå att växla smidigt. Speciellt godsvagnar på en rangerbangård där de knuffas över vall skulle vara rätt svårt att hantera om de hade inverterad broms...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med X10

Inlägg av Hechtwagen »

X10 har väl inverterad P-broms om än lite för klen för riktigt kraftiga lutningar?
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Vad händer med X10

Inlägg av Tagbitaren »

Odd skrev:Det skulle nog gå rätt bra efter lite uppgradering. Deras fulla hastighetsregister kommer inte kunna användas.
Som ett tankeexperiment: vad skulle då krävas? Om vi utgår från att det inte är omelektrifiering till 15 kV AC som är aktuell (vilket skulle kräva en hel del investeringar i nuvarande kontaktledningsanläggning för att klara isolationgraden), så har såvitt jag begriper X10 samma principiella traktionssystem som RC-loken, dvs. likströmsmotorer som matas med tyristorstyrda likriktare. Det betyder att man skulle kunna lyfta bort 15 KV-delen i vagnens elurustning och i princip mata in kontaktledningsspänningen i traktionssystemet. Någon form av effektbegränsning kommer nog att krävas, och frågan är om inte kontaktledningsströmmen ändå blir för hög vid 750 V.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Vad händer med X10

Inlägg av Henrik Schütz »

Omöjligt, matar du med likströ måste du ha en chopper som hackar likströmmen, tex med en gto tyristor, Rc likriktar växelströmmen, den får två uppsidor i sinusvågen, varje gång strömmen går ner på noll så släcker tyristorn automatiskt, och tänds sedan av pådraget, olika tidigt beroende på begärt effektuttag.

Sedan behövs duktigt med hjälpkraft och värme, vilket måste byggas om från grunden.

Så visst går det, men det blir i princip motorena kvar av traktionsutrustningen.

HS
Sälj tågen, och köp X60 till saltis, känns lite smidigare. Att byta 500 utliggare till 16 KV, är en veckas jobb, och inte ens dyrt jämfört med att bygga om EN x10 till likströmsdrift

HS
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Vad händer med X10

Inlägg av Tagbitaren »

Henrik Schütz skrev:Omöjligt, matar du med likströ måste du ha en chopper som hackar likströmmen, tex med en gto tyristor, Rc likriktar växelströmmen, den får två uppsidor i sinusvågen, varje gång strömmen går ner på noll så släcker tyristorn automatiskt, och tänds sedan av pådraget, olika tidigt beroende på begärt effektuttag.

Sedan behövs duktigt med hjälpkraft och värme, vilket måste byggas om från grunden.

Så visst går det, men det blir i princip motorena kvar av traktionsutrustningen.

HS
Sälj tågen, och köp X60 till saltis, känns lite smidigare. Att byta 500 utliggare till 16 KV, är en veckas jobb, och inte ens dyrt jämfört med att bygga om EN x10 till likströmsdrift

HS
Ja, naturligtvis, likriktningen och spänningsstyrningen sker i ett enda steg, i likriktarbryggan (det var nog asynkrondrift jag tänkte på). Ja, då går inte det. Det var f.ö. bara ett tankeexperiment, jag förordar inte på något sätt X10 på SB, bl.a. av skäl som anförts av flera andra.

X60 på SB tycker jag verkar kraftig overkill, dessutom bör man inte göra några större investeringar i banan innan man får klarhet i hur det blir med T-bana sydost. På 10 års sikt bör den nuvarande vagnparken kunna fungera, givet att man inte snabbskrotar fler vagnar. Men nu är vi för långt utanför trådens ämne.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad händer med X10

Inlägg av M_M »

Å andra sidan kan man bygga en chopper med thyristorer. För att släcka en thyristor så gör man "helt enkelt" så att man under ett kort ögonblick leder strömmen en annan väg, och för att switcha strömmen genom denna "annan väg" så kan man kombinera en thyristor med en seriekondensator så att denna "andra väg" bara leder tillräckligt långt ögonblick men inte så mycket längre. Ett sätt att få denna "andra väg" att garanterat leda bättre kan t.ex. vara att se till att kondensatorn i förväg har en viss laddning...



Men rent praktiskt så har X10 så många motorer att ifall de (med annan styrning) inte mår bra av hela 750V så torde man kunna seriekoppla dem...
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Vad händer med X10

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev:Å andra sidan kan man bygga en chopper med thyristorer. För att släcka en thyristor så gör man "helt enkelt" så att man under ett kort ögonblick leder strömmen en annan väg, och för att switcha strömmen genom denna "annan väg" så kan man kombinera en thyristor med en seriekondensator så att denna "andra väg" bara leder tillräckligt långt ögonblick men inte så mycket längre. Ett sätt att få denna "andra väg" att garanterat leda bättre kan t.ex. vara att se till att kondensatorn i förväg har en viss laddning...



Men rent praktiskt så har X10 så många motorer att ifall de (med annan styrning) inte mår bra av hela 750V så torde man kunna seriekoppla dem...
Javisst! Man kan bygga massor med olika, kuliga kretsar. Men är det värt det, med tanke på vagnarnas ålder, att man inte får plant insteg mm. mm.?
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad händer med X10

Inlägg av M_M »

Tagbitaren skrev:Javisst! Man kan bygga massor med olika, kuliga kretsar. Men är det värt det, med tanke på vagnarnas ålder, att man inte får plant insteg mm. mm.?
Absolut inte, främst eftersom X10 utan någon modifiering alls kan användas rakt av till ett antal andra trafikuppgifter (mestadels utanför Stockholmsområdet). Delvis också, vilket jag redan varit inne på, för att vagnarna är inte så mycket nyare än C10/C11 att det egentligen skulle vara någon förbättring. Det skulle snarast vara en försämring, för så länge Cx rullar i tunnelbanan så har Saltsjöbanans vagnar åtminstone vissa gemensamma reservdelar och gemensamma verkstadsfunktioner, medan om X10 tas bort från pendeltågsystemet så finns det inga motsvarande vagnar inom "SL-området" och bara ett litet fåtal i hela Mälardalen.
Skriv svar