Vad händer med X10
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad händer med X10
Vad krävs för att köra dem på Saltsjöbanan?
Re: Vad händer med X10
Nån elrelaterad åtgärd eftersom det är helt olika elsystem?
Re: Vad händer med X10
Det skulle nog gå rätt bra efter lite uppgradering. Deras fulla hastighetsregister kommer inte kunna användas.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Vad händer med X10
Så de klarar inte tillgänglighetskraven generellt? Då måste de ju (förr eller senare) avvecklas ändå och det är inget problem med plattformsdörrarna i Citybanan.Henrik Schütz skrev:Nä, för där är tidtabellen lagd för 160, och dom klarar inte tillgänglighetskraven, men snacka ihop dig med musterman och kräv A30 mellan södertälje och gnesta...
HS
A30 är förstås också mogna för skroten!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vad händer med X10
Har inte spårfordon fjäderklockor som bussar? Ingen luft= full broms.M_M skrev:
Det låter väl delvis som ett svepskäl men i princip kan man kanske tänka sig olycka på annat ställe i tunnelsystemet - bruten ström - evakuering i snabb takt och efter en stund tar luften slut och tåget rullar iväg och krockar in i den egentliga olycksplatsen eller liknande, för att t.ex. brandrök eller liknande gjorde det direkt olämpligt för personalen att bromsa fast tåget bättre innan de lämnat det.
Medlem nr 266
Re: Vad händer med X10
På spår finns det andra sätt att skydda sig mot rullning än inverterad broms, även om det är vanligare med sådana idag än förr.Sven Blomberg skrev: Har inte spårfordon fjäderklockor som bussar? Ingen luft= full broms.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Vad händer med X10
Inte utan att höja plattformar och fylla igen trappsteget som golvet hamnar i samma höjd som den höjda plattformen. Ser dock ingen anledning till en sådan ombyggnad. X10 börjar komma till åldern och med allt fler X60 i flottan börjar nog underhållskostnaderna bli lite väl höga. X10 är även väldigt trånga invändigt och ger även ett väldigt slitet och dystert intryck.twr skrev:Så de klarar inte tillgänglighetskraven generellt? Då måste de ju (förr eller senare) avvecklas ändå och det är inget problem med plattformsdörrarna i Citybanan.Henrik Schütz skrev:Nä, för där är tidtabellen lagd för 160, och dom klarar inte tillgänglighetskraven, men snacka ihop dig med musterman och kräv A30 mellan södertälje och gnesta...
HS
Re: Vad händer med X10
Visst är det väl så att man på vanliga järnvägsfordon som inte har centralt övervakat bromssystem inte vill riskera att en broms låser sig pga fel och därmed få rökutveckling, hjulplattor, urspårning, och därmed inte vill använda inverterad broms?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Vad händer med X10
Åtminstone bromsarna som fordon med skruvkoppel har får väl nästan klassas som "semiinverterad" broms... 
Orsaken till att lokdragna vagnar inte har inverterad broms är att de ska gå att växla smidigt. Speciellt godsvagnar på en rangerbangård där de knuffas över vall skulle vara rätt svårt att hantera om de hade inverterad broms...

Orsaken till att lokdragna vagnar inte har inverterad broms är att de ska gå att växla smidigt. Speciellt godsvagnar på en rangerbangård där de knuffas över vall skulle vara rätt svårt att hantera om de hade inverterad broms...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med X10
X10 har väl inverterad P-broms om än lite för klen för riktigt kraftiga lutningar?
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vad händer med X10
Som ett tankeexperiment: vad skulle då krävas? Om vi utgår från att det inte är omelektrifiering till 15 kV AC som är aktuell (vilket skulle kräva en hel del investeringar i nuvarande kontaktledningsanläggning för att klara isolationgraden), så har såvitt jag begriper X10 samma principiella traktionssystem som RC-loken, dvs. likströmsmotorer som matas med tyristorstyrda likriktare. Det betyder att man skulle kunna lyfta bort 15 KV-delen i vagnens elurustning och i princip mata in kontaktledningsspänningen i traktionssystemet. Någon form av effektbegränsning kommer nog att krävas, och frågan är om inte kontaktledningsströmmen ändå blir för hög vid 750 V.Odd skrev:Det skulle nog gå rätt bra efter lite uppgradering. Deras fulla hastighetsregister kommer inte kunna användas.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Vad händer med X10
Omöjligt, matar du med likströ måste du ha en chopper som hackar likströmmen, tex med en gto tyristor, Rc likriktar växelströmmen, den får två uppsidor i sinusvågen, varje gång strömmen går ner på noll så släcker tyristorn automatiskt, och tänds sedan av pådraget, olika tidigt beroende på begärt effektuttag.
Sedan behövs duktigt med hjälpkraft och värme, vilket måste byggas om från grunden.
Så visst går det, men det blir i princip motorena kvar av traktionsutrustningen.
HS
Sälj tågen, och köp X60 till saltis, känns lite smidigare. Att byta 500 utliggare till 16 KV, är en veckas jobb, och inte ens dyrt jämfört med att bygga om EN x10 till likströmsdrift
HS
Sedan behövs duktigt med hjälpkraft och värme, vilket måste byggas om från grunden.
Så visst går det, men det blir i princip motorena kvar av traktionsutrustningen.
HS
Sälj tågen, och köp X60 till saltis, känns lite smidigare. Att byta 500 utliggare till 16 KV, är en veckas jobb, och inte ens dyrt jämfört med att bygga om EN x10 till likströmsdrift
HS
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vad händer med X10
Ja, naturligtvis, likriktningen och spänningsstyrningen sker i ett enda steg, i likriktarbryggan (det var nog asynkrondrift jag tänkte på). Ja, då går inte det. Det var f.ö. bara ett tankeexperiment, jag förordar inte på något sätt X10 på SB, bl.a. av skäl som anförts av flera andra.Henrik Schütz skrev:Omöjligt, matar du med likströ måste du ha en chopper som hackar likströmmen, tex med en gto tyristor, Rc likriktar växelströmmen, den får två uppsidor i sinusvågen, varje gång strömmen går ner på noll så släcker tyristorn automatiskt, och tänds sedan av pådraget, olika tidigt beroende på begärt effektuttag.
Sedan behövs duktigt med hjälpkraft och värme, vilket måste byggas om från grunden.
Så visst går det, men det blir i princip motorena kvar av traktionsutrustningen.
HS
Sälj tågen, och köp X60 till saltis, känns lite smidigare. Att byta 500 utliggare till 16 KV, är en veckas jobb, och inte ens dyrt jämfört med att bygga om EN x10 till likströmsdrift
HS
X60 på SB tycker jag verkar kraftig overkill, dessutom bör man inte göra några större investeringar i banan innan man får klarhet i hur det blir med T-bana sydost. På 10 års sikt bör den nuvarande vagnparken kunna fungera, givet att man inte snabbskrotar fler vagnar. Men nu är vi för långt utanför trådens ämne.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: Vad händer med X10
Å andra sidan kan man bygga en chopper med thyristorer. För att släcka en thyristor så gör man "helt enkelt" så att man under ett kort ögonblick leder strömmen en annan väg, och för att switcha strömmen genom denna "annan väg" så kan man kombinera en thyristor med en seriekondensator så att denna "andra väg" bara leder tillräckligt långt ögonblick men inte så mycket längre. Ett sätt att få denna "andra väg" att garanterat leda bättre kan t.ex. vara att se till att kondensatorn i förväg har en viss laddning...
Men rent praktiskt så har X10 så många motorer att ifall de (med annan styrning) inte mår bra av hela 750V så torde man kunna seriekoppla dem...
Men rent praktiskt så har X10 så många motorer att ifall de (med annan styrning) inte mår bra av hela 750V så torde man kunna seriekoppla dem...
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vad händer med X10
Javisst! Man kan bygga massor med olika, kuliga kretsar. Men är det värt det, med tanke på vagnarnas ålder, att man inte får plant insteg mm. mm.?M_M skrev:Å andra sidan kan man bygga en chopper med thyristorer. För att släcka en thyristor så gör man "helt enkelt" så att man under ett kort ögonblick leder strömmen en annan väg, och för att switcha strömmen genom denna "annan väg" så kan man kombinera en thyristor med en seriekondensator så att denna "andra väg" bara leder tillräckligt långt ögonblick men inte så mycket längre. Ett sätt att få denna "andra väg" att garanterat leda bättre kan t.ex. vara att se till att kondensatorn i förväg har en viss laddning...
Men rent praktiskt så har X10 så många motorer att ifall de (med annan styrning) inte mår bra av hela 750V så torde man kunna seriekoppla dem...
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: Vad händer med X10
Absolut inte, främst eftersom X10 utan någon modifiering alls kan användas rakt av till ett antal andra trafikuppgifter (mestadels utanför Stockholmsområdet). Delvis också, vilket jag redan varit inne på, för att vagnarna är inte så mycket nyare än C10/C11 att det egentligen skulle vara någon förbättring. Det skulle snarast vara en försämring, för så länge Cx rullar i tunnelbanan så har Saltsjöbanans vagnar åtminstone vissa gemensamma reservdelar och gemensamma verkstadsfunktioner, medan om X10 tas bort från pendeltågsystemet så finns det inga motsvarande vagnar inom "SL-området" och bara ett litet fåtal i hela Mälardalen.Tagbitaren skrev:Javisst! Man kan bygga massor med olika, kuliga kretsar. Men är det värt det, med tanke på vagnarnas ålder, att man inte får plant insteg mm. mm.?