Men å andra sidan är ju förslaget något som förekommit tidigare i delar och här på forumet. Det bidrag S gör till förslaget vet jag inte om det innebär en förbättring.
Känner mig tveksam till att bygga från Hagsätra. Ska det vara någon idé därifrån känns det ju som att man ska förlänga nuvarande gröna linje till Älvsjö. Även sträckan Älvsjö-Fruängen känns något tveksamt utifrån behov. Pendeltågen har ju bra bytespunkt vid Årstaberg till Liljeholmen och så mycket resande från Älvsjös närhet finns ju inte. Kopplingar till röda linjen finns ju ändå med flera av busslinjerna.
En billigare lösning är väl i sådana fall att förlänga gröna linjen till Älvjsö och sedan bygga "lila linjen" från Liljehojmen mot Norrort. Den delen tror jag mer på.
Att dra den över Hagastaden är väl dock tveksamt. Risken är att den måste gå mer centalt för att få den avlastande effekt på röda linjen som kan behövas.
Tror alltså mer på förslaget att dra den mer mot Tekniska och att nå Universitetet etc. Till Haga skulle den ju innebära ett komplement - men blir ju inte någon vidare bra lösning för huvuddelen av passagerarna (att åka från södra förorterna via Liljeholmen tar nog för lång tid - att man ändå skulle åka "den vanliga vägen" genom stan. Men detta får man väl göra beräkningar på i sådana fall.
Men grundproblemet är väl kostnaden. Under 25-30 miljarder är ju svårt att landa. Frågan är väl också om det är det som är mest behövligt.
Att det med nuvarande befolkningstillväxt dock på sikt kommer att behövas någon linje som avlastar södra delen av gröna linjen och norra av röda är ju dock uppenbart. Frågan är väl i sådana fall om denna lösning gör mest nytta för pengarna....