SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: måndag 28 januari 2013 19:07
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Osannolikt att alliansen går över till enhetstaxa.
Vill man bibehålla intäkterna med enhetstaxa måste man ju höja priset på korta resor. Ett stort problem är att det redan i dag är alldeles för dyrt med korta resor. Med enhetstaxan gör man med andra ord ett redan existerande problem ännu värre.
Låt säga man höjer priset på sms-biljetten från 36 till 45 kr med införd enhetstaxa. Jämförelse bilresa (milkostnad 27 kr.)
1 km
SL-resa 45 kr
bilresa 3,40 kr
sl-resa 1224 % dyrare
3 km
SL-resa 45 kr
bilresa 8,10 kr
sl-resa 456 % dyrare
10 km
SL-resa 45 kr
bilresa 27 kr
sl-resa 67 % dyrare
30 km
SL-resa 45 kr
bilresa 81 kr
bilresa 80 % dyrare
100 km
SL-resa 45 kr
bilresa 270 kr
bilresa 270 % dyrare
Vill man bibehålla intäkterna med enhetstaxa måste man ju höja priset på korta resor. Ett stort problem är att det redan i dag är alldeles för dyrt med korta resor. Med enhetstaxan gör man med andra ord ett redan existerande problem ännu värre.
Låt säga man höjer priset på sms-biljetten från 36 till 45 kr med införd enhetstaxa. Jämförelse bilresa (milkostnad 27 kr.)
1 km
SL-resa 45 kr
bilresa 3,40 kr
sl-resa 1224 % dyrare
3 km
SL-resa 45 kr
bilresa 8,10 kr
sl-resa 456 % dyrare
10 km
SL-resa 45 kr
bilresa 27 kr
sl-resa 67 % dyrare
30 km
SL-resa 45 kr
bilresa 81 kr
bilresa 80 % dyrare
100 km
SL-resa 45 kr
bilresa 270 kr
bilresa 270 % dyrare
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Är det inte bättre att välja ett RFID-kort och faktiskt slippa alla problem som var med papperskorten med magnetremsa. Dels var det problem med att magnetremsan avmagnetiserades och dels trasslade maskinerna ibland till det och åt upp kort/förstörde kort. Just det var inte särskilt mycket bättre, utan i mitt tycke rätt bra mycket sämre än nu. RFID-korten är faktiskt riktigt bra i jämförelse, låt gå att det är svårt att läsa ut aktuellt saldo - men om man valt ett öppet protokoll för det hade det säkert gått att köpa små smarta saker på Kjell&Co som hade löst det problemet.Odd skrev:Problemet (!) med remsorna är ju att de är så ebarmligt lätta att förstå och använda för alla parter. Det enda är att de inte är spårbara, vilket är en förutsättning för att dagens ersättningssystem till entreprenörerna skall fungera.
Det gamla systemet i Göteborg från Prodata (var det väl) är ett väldigt bra fungerande system för hur man skall kombinera remsans enkelhet med automatisering. Jag har framfört det förut men en bra lösning skulle vara att SL erkänner sig besegrade av SL Access och tar ett helt nytt helhetsgrepp över situationen.
Basen för enkelbiljetter och remsor skall vara magnetremseförsedda pappersbiljetter som säljmaskinen spottar ur sig. Användningen skall vara enkel, trafikanten väljer 2,3,4,5 eller 20 kupongersbiljett, stoppar i mynt/sedlar/kontokort/reskassekort och när full betalning erlagts så spottar maskinen ut ett kort och växel. På varje buss, spårvagn och lokaltåg finns en valideringsmaskin motsvarande Prodatamaskinen i Göteborg, samma maskin skall även ta hand om validering av reskassekort. Spärrarna skall ha denna inbyggt och när trafikanten stoppat i sitt kort i spärren så väljer trafikanten hur långt hen skall åka. Säljmaskinerna skall finnas på alla stomlinjernas hållplatser och stationer i länet samt på busshållplatser i tätorter och andra lämpliga knutpunkter. Glesbygdslinjerna skall kunna sälja biljetter med kontokortsbetalning direkt hos föraren, men denna möjlighet måste kombineras med modernt och snabbt mobilt internet så att det bara tar sekunder att genomföra.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jodå. Periodkort och värdeladdningar kan man låta ha på NFC-kort, liksom att man skulle kunna börja utnyttja NFC-tekniken som nästan alla smarta telefoner utom Iphone har idag för att kunna använda "sms"-biljetter i automatspärrarna, men det handlar inte om det. Jag menar att man kan ha motsvarande enkelbiljetterna och rabattremsorna på miljövänliga pappersbiljetter med magnetremsa. Att kunna låta trafikanter med enkelbiljetter kunna passera automatspärrarna skulle vara mycket bra.2763 skrev:Är det inte bättre att välja ett RFID-kort och faktiskt slippa alla problem som var med papperskorten med magnetremsa. Dels var det problem med att magnetremsan avmagnetiserades och dels trasslade maskinerna ibland till det och åt upp kort/förstörde kort. Just det var inte särskilt mycket bättre, utan i mitt tycke rätt bra mycket sämre än nu. RFID-korten är faktiskt riktigt bra i jämförelse, låt gå att det är svårt att läsa ut aktuellt saldo - men om man valt ett öppet protokoll för det hade det säkert gått att köpa små smarta saker på Kjell&Co som hade löst det problemet.
//T
Sen finns det även pappersbiljetter med inbyggd NFC-tagg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Annorstäders har det framförts problem med typ "gammalt snus å annan skit" i magnetremsläsarapparaterna. Jag undrar hur mycket av detta som är kopplat till att kortet stoppas in uppifrån?
De där gigantiska magnetkortläsarna som UL hade till nyss hade t.ex. "instoppning" horisontellt. SL har i sina spärrar så att man bara drar kortet genom en springa. Dessa lösningar torde väl funka bättre?
(Ja, jag inser att det finns en del problem med att SKRIVA till ett kort som man drar för hand, jag tog det som exempel på annan montering av läsaren).
Jag tror dock inte alls på magnetkort som framtidslösning. Det är väl helt okej om det är självkostnadspris på själva "tomkorten", gärna så att man kan återfå pant på nåt sätt när man tröttnat på att åka.
De där gigantiska magnetkortläsarna som UL hade till nyss hade t.ex. "instoppning" horisontellt. SL har i sina spärrar så att man bara drar kortet genom en springa. Dessa lösningar torde väl funka bättre?
(Ja, jag inser att det finns en del problem med att SKRIVA till ett kort som man drar för hand, jag tog det som exempel på annan montering av läsaren).
Jag tror dock inte alls på magnetkort som framtidslösning. Det är väl helt okej om det är självkostnadspris på själva "tomkorten", gärna så att man kan återfå pant på nåt sätt när man tröttnat på att åka.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
http://www.dn.se/sthlm/politiker-kraver ... jettsystem
"Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) är inte heller förtjust i det nya sms-systemet. Han gillar egentligen inte Accessystemet med reskassa som gör det svårt att göra annat än standardresor heller."
"De borgerliga partierna vill att SL omedelbart går vidare och bygger ut hela biljettsystemet så att det blir enklare att förstå för resenärerna och att det blir smidigare att köpa biljett."
Undrar vad detta innebär konkret. Ska man överge den inslagna linjen med reskassa och standardresa och satsa på nåt annat tro?
"Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) är inte heller förtjust i det nya sms-systemet. Han gillar egentligen inte Accessystemet med reskassa som gör det svårt att göra annat än standardresor heller."
"De borgerliga partierna vill att SL omedelbart går vidare och bygger ut hela biljettsystemet så att det blir enklare att förstå för resenärerna och att det blir smidigare att köpa biljett."
Undrar vad detta innebär konkret. Ska man överge den inslagna linjen med reskassa och standardresa och satsa på nåt annat tro?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ja, att alla med ett IQ under 90 förbjuds använda SL!abc123 skrev:Undrar vad detta innebär konkret. Ska man överge den inslagna linjen med reskassa och standardresa och satsa på nåt annat tro?
Automatspärrana kommer inom en snar framtid att förses med en hjärnscanningsbåge, och om du inte är tillräckligt smart så kommer du inte igenom.
Även konduktörer, bussförare och kontrollpersonal kommer att sätta en ny slags "handscanner" mot ditt huvud och lyser det rött blir du avvisad från SLs område!
Då får du gå eller cykla...

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Minns ett inslag från Radio Mosebacke nyhetsuppläsning: " I Sverige har man nu börjat även med obligatorisk besiktning av fotgängare, i Januari är det således dags för alla med röd nia "roggek skrev:Ja, att alla med ett IQ under 90 förbjuds använda SL!abc123 skrev:Undrar vad detta innebär konkret. Ska man överge den inslagna linjen med reskassa och standardresa och satsa på nåt annat tro?
Automatspärrana kommer inom en snar framtid att förses med en hjärnscanningsbåge, och om du inte är tillräckligt smart så kommer du inte igenom.
Även konduktörer, bussförare och kontrollpersonal kommer att sätta en ny slags "handscanner" mot ditt huvud och lyser det rött blir du avvisad från SLs område!
Då får du gå eller cykla...
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det betyder att man vill komplettera med ytterligare femtioelva varianter så allt blir mycket obegripligare än det redan är.abc123 skrev:"De borgerliga partierna vill att SL omedelbart går vidare och bygger ut hela biljettsystemet så att det blir enklare att förstå för resenärerna och att det blir smidigare att köpa biljett."
Undrar vad detta innebär konkret. Ska man överge den inslagna linjen med reskassa och standardresa och satsa på nåt annat tro?






Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Man är inte ens klar med funktionen för gruppresa än. Så det kommer bli ytterligare förseningar. Det beskedet gav de på SL center i dag. Remsan blir kvar.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
I alla fall till den 18 februari. Då kan den "provisoriska" stämpeln fira 40 år. I en tidningsnotis från 1973 sägs nämligen att man "tillsvidare" får stämpla manuellt eftersom man inte "hinner" leverera några mer sofistikerade maskiner under år 1973. Så visst kunde det vara segt även på "den gamla goda" tiden.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: måndag 28 januari 2013 19:07
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Man börjar kunna se på SL:s kundforum att det strömmar in allt fler klagomål på reskassan. Ex.vis
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/sl-d ... -resenare/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/beha ... sremsorna/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/reskassan-5/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/nar- ... -ar-borta/
Att reskassan är svårförståelig har ju redan uppmärksammats i denna tråd sen flera år tillbaka. När den nu så smått börjar prövas i praktiken (en överväldigande majoritet av resenärerna kör fortfarande på remsa) inser man att farhågorna besannas. =( Hoppas man behåller remsan ytterligare ett tag till. Fast man skjuter ju iofs då bara på problemet.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/sl-d ... -resenare/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/beha ... sremsorna/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/reskassan-5/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/nar- ... -ar-borta/
Att reskassan är svårförståelig har ju redan uppmärksammats i denna tråd sen flera år tillbaka. När den nu så smått börjar prövas i praktiken (en överväldigande majoritet av resenärerna kör fortfarande på remsa) inser man att farhågorna besannas. =( Hoppas man behåller remsan ytterligare ett tag till. Fast man skjuter ju iofs då bara på problemet.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: måndag 28 januari 2013 19:07
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Hur blir det med funktionen "gruppresa" för reskassan? Tycker de bör implementera den funktionen i god tid innan de tar bort remsorna.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Fyrtio år hinner remsan/stämpeln i alla fall fylla. Ett tag såg det ut som om det skulle fattas några månader. Men på måndag är det dags för tårta.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jaaaa! grattis!
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Men det ska väl inte vara svårt. Remsorna ingår i SL ordinarie sortiment och säljs (enligt nuvarande uppgift) till 31/3 2013 så det kan man förvänta sig att finna i alla spärrkiosker och på SL-center, om dom är slut har man anledning att klagalirdo skrev:Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
De försöker fasa ut remsorna, så det inte kommer som en chock för alla vid säljstoppet den 1 april.Lennart Petersen skrev:Men det ska väl inte vara svårt. Remsorna ingår i SL ordinarie sortiment och säljs (enligt nuvarande uppgift) till 31/3 2013 så det kan man förvänta sig att finna i alla spärrkiosker och på SL-center, om dom är slut har man anledning att klagalirdo skrev:Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
Hörde vid stationen i dag en trafikant som upprepade gånger skrek till spärrvakten: "Det kan du visst!!"" Förstod sen att personen hade reskassa med standardresa tre kuponger, och ville att spärrvakten skulle ta betalt för två kuponger för just denna resa. Det hela slutade med att trafikanten fick köpa en remsa i stället.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det går inte att göra så, SL är ingen butik vilken som helst utan en samhällsservice delvis skattefinasierad.lirdo skrev:De försöker fasa ut remsorna, så det inte kommer som en chock för alla vid säljstoppet den 1 april.Lennart Petersen skrev:Men det ska väl inte vara svårt. Remsorna ingår i SL ordinarie sortiment och säljs (enligt nuvarande uppgift) till 31/3 2013 så det kan man förvänta sig att finna i alla spärrkiosker och på SL-center, om dom är slut har man anledning att klagalirdo skrev:Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
.
Man kan alltså inte "fasa ut" remsorna lite efter tycke utan självklart måste dom finnas tillgängliga fram till säljstopp.
Att ha lite remsor över när det blir stopp kostar ju f.ö bara peanuts i form av papper och tryckkostnad.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det är nog klokt att ha två kuponger som standardresa, i alla fall till systemet "satt sig". Men reser man då frekvent trekupongsresor så blir det ju lite jobbigt. Kanske två olika kort kan vara en lämplig i inkörningsskedet, även om jag ser nackdelarna i det också.lirdo skrev:De försöker fasa ut remsorna, så det inte kommer som en chock för alla vid säljstoppet den 1 april.Lennart Petersen skrev:Men det ska väl inte vara svårt. Remsorna ingår i SL ordinarie sortiment och säljs (enligt nuvarande uppgift) till 31/3 2013 så det kan man förvänta sig att finna i alla spärrkiosker och på SL-center, om dom är slut har man anledning att klagalirdo skrev:Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
Hörde vid stationen i dag en trafikant som upprepade gånger skrek till spärrvakten: "Det kan du visst!!"" Förstod sen att personen hade reskassa med standardresa tre kuponger, och ville att spärrvakten skulle ta betalt för två kuponger för just denna resa. Det hela slutade med att trafikanten fick köpa en remsa i stället.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
.
Det kanske inte går, men SL gör det ändå....Man anser att man kan hänvisa trafikanterna till reskassan i stället. Vissa ombud säljer inte remsor överhuvud taget längre.
Det går inte att göra så, SL är ingen butik vilken som helst utan en samhällsservice delvis skattefinasierad.
Man kan alltså inte "fasa ut" remsorna lite efter tycke utan självklart måste dom finnas tillgängliga fram till säljstopp.
Att ha lite remsor över när det blir stopp kostar ju f.ö bara peanuts i form av papper och tryckkostnad.