CS skrev:
Äntligen glider vi in på kulturantropologi och vad som egentligen styr beslutsprocesser och tänkande kring spårvagnar

Vilket iofs kan sägas vara en av portaluppgifterna för Svenska Spårvägssällskapet "..studium av Lokaltrafiken.."
Tyvärr glider jag genast in på kvantifiering och katalogisering av kulturerna
Jag har funderat en del över ovanstående. Är kultur kvantifierbar? Den enda kultur jag känner till som är kvantifierbar är väl den som finns i typ mjölkprodukter av olika art, antalet mikrober är ju faktiskt kvantifierbart.
Men i övrigt? Det är nog en fråga om diffusa indicier som tyder på om det finns "kultur" eller inte och vi kan nog ha olika syn på när det inträffar. Ett sådant indicium kan vara hur utomstående betraktar frågan. Dvs jag är egentligen diskvalificerad att ur den aspekten påstå att Göteborg har spårvägskultur.
CS skrev:
Vad krävs för att Spårvagnskultur ska anses föreligga
En viss mängd spårvagnsförare, trafikbefäl och inkrökta pausrum?
Föreligger teaterkultur enbart på förekomsten av skådespelare och loger? Eller är det något mer magiskt som kanske till och med händer på scenen som styr det?
CS skrev:
En viss mängd konsulter som har projekterat tekniska system på anläggningar som juridiskt kallas för spårväg?
kvaliteten på och känsla av resultatet som byggts
Det är en svårare fråga eftersom konsulternas boendeort ofta inte är samma som de orter där de verkar.
CS skrev:
En viss mängd museal spårvangstrafik?
I min välrd har den museala trafiken inte med kulturen att göra. Däremot kan den museala trafiken ingå i en historisk förankring som förstärker känslan av att det är ett naturligt inslag i staden.
CS skrev:
En viss mängd (landstings)kommunala byråkrater som arbetar med spårväg?
Ju mindre spårvägskultur, desto fler byråkrater i så fall.
CS skrev:
Förekomsten av udda spårlayout, med västertrafikinslag
Påverkar inte kulturen skulle jag säga. Norrköping har som sagt spårvägskultur - men inte så många udda spårlayoter med vänstertrafikinslag.
CS skrev:
Förekomst av hittepå-lösningar för signaler, gärna aningens osystematiskt i genomförandet
Borde inte få förekomma, men gör det allt för ofta.
CS skrev:
Kan lokalbanekultur/Privatbane kultur anses vara relaterad till spårvagnskultur?
Det torde finnas en relation mellan alla trafikkulturer.
CS skrev:
Finns det relation mellan olika städers/systems spårvagnskultur
Solklart, det är samma sandlåda och vi har väl hittils alltid hjälpt varandra.
CS skrev:
Finns det inom diskursen några slags hierarkier mellan olika spårvagnskulturer? Hur avgörs detta?
Ja, det finns hierarkier, de är godtyckliga och vad som kommer först avgörs lika godtyckligt. Ingen har rätt och alla anser sig själv ha rätt.
CS skrev:
Kan kvaliteten på spårvagnskulturen mätas utifrån dess prestationer?
-i lobbying
Nej, lobbyister jobbar ofta för organisationer med ett uttalat syfte. Organisationen som sådan kan ha spårvägskultur, men dess yttringar i staden har inte med stadens kultur att göra. Förekomsten av lobbyister i frågan är väl snarare ett bevis på att kultur inte förekommer - då är det inte naturligt med spårväg.
CS skrev:
-i förmåga att leverera spårvagnstrafik under svåra omständigheter
Här har vi ett möjligt indicium faktiskt, möjligen skall det kombineras med hur media rapporterar kring omständigheten. Jämför med den pågående skandalen kring Göteborgs "Gevaliavagnar" (Lättrostat).
CS skrev:
-i förmåga att fostra framstående personligheter inom branschen
Svårt att svara på. Här är kan nog Stockholm vara mer framstående än Göteborg tror jag. Det i sin tur beror väl på att det i Göteborg är en lite för liten krets som är bra på frågorna.
CS skrev:
Eller kan spårvagnskultur snarare anses föreligga då fenomenet uppfattas som något naturligt för verksamma utanför spårvägsskrået, exempelvis landskapsarkitekter, sjukvårdspolitiker, affärsidkare
Det däremot är nog väldigt nära sanningen.
CS skrev:
För att återgå till ursprungsinlägget tror jag att Stockholm vid något tillfälle lånade ut en metropolbuss från Scania till GS som körde den på direktlinje D1 något år på 1950-talet. Sedan skulle ju några av X11/X12/X14-motorvagnarna som körs i pendeltågen därstädes ursprungligen vara ägd/framtagen/beställd av SL.
Det har förekommit förflyttningar av oxblodsrött materiel, vilket maskerats under blå folie långt senare. Vet att det för ett år sedan gick minst en buss som bar tydliga SL-spår i ordinarie trafik på bl.a. linje 74. Men även det är långt från ursprungsämnet som gällde spårvagnar.
//T
Med reservation för tyckfel.