M32?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: M32?

Inlägg av 2763 »

hej skrev:
olasand skrev:
I min värd tyder detta på att det hela kom väldigt plötsligt och oplanerat!
Att få det gjort utan att det blev det kaos som man hade kunnat förvänta sig kan tyda på planering bakom. Om det hade var plötsligt och helt oväntat hade man ställt in de turer som kördes med M32 serie 1 nu lyckades man få trafiken att flyta utan några större problem.

Samtidigt som man fick stor medial täckning av det hela. Hade man gjort det vid morgonutsättningen hade det inte blivit lika verkningsfullt.
Jag håller nog med Olasand. GS är en organisation med viss beredskap för att klara akuta situationer. Iindre skala sker sådant dagligen. Att vagnarna låstes in var akut och gjordes därför så fort som möjligt.

Men du kanske tror att man fixar kontaktledningsras och urspåringar vid medialt optimerade tidpunkter?
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

2763 skrev:Men du kanske tror att man fixar kontaktledningsras och urspåringar vid medialt optimerade tidpunkter?
Givetvis är det så också 8)

Lite konspiartionsteori har ingen dött av...
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Det är ju inte första gången M32 tas ur trafik. Även om tidtabellen inte är densamma nu som då har nog ansvariga lärt av tidigare tillfälle. Kanske har man tom resonerat att har det hänt en gång kan det hända igen och därför gjort upp en plan?
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
dalrok

Inlägg av dalrok »

Om jag inte hade mina glasögon bak och fram tidigare idag så tyckte jag mig se vagn 423 på linje 10 i Brunnsparken på väg ut mot Hisingen runt 11-tiden. Kanske vissa vagnar redan är godkända för trafik igen?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

dalrok skrev:Om jag inte hade mina glasögon bak och fram tidigare idag så tyckte jag mig se vagn 423 på linje 10 i Brunnsparken på väg ut mot Hisingen runt 11-tiden. Kanske vissa vagnar redan är godkända för trafik igen?
Det är inte otroligt. Det brukar vara så när man hittar allvarliga fel som är seriefel.
hej

Inlägg av hej »

Enligt GP nu ikväll har man hunnit med att inspektera 23 vagnar varav 2 fick lov att gå ut i trafik igen. 3 företag försöker finna lösning.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Planeras inspektion av vagnarna i delserie 2, eller skiljer sig dessa mot de första 40 vagnarna map rostskydd?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
hej

Inlägg av hej »

Nu börjar stadsrevisionen i Göteborg äntligen sin granskning av alla turer med M32, vilket blev en effekt av att man tog vagnarna ur trafik.

Enligt vissa uppgifter http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... srcomments varnade kunniga personer 2003 om problemen med vagnarna. Det verkar som M32 följetongen fortsätter.

Det verkar som att nu låter man inte längre Ansaldo-Breda sköta orningsställandet utan man kontaktar andra företag.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev: Det verkar som att nu låter man inte längre Ansaldo-Breda sköta orningsställandet utan man kontaktar andra företag.
Kan vara så enkelt att garantitiden har gått ut och att man därmed gäller att man måste följa LoU.

//T
hej

Inlägg av hej »

Medan vi väntar på beskedet när 465 kommer i trafik, vilket borde varit det naturliga slutet för denna tråd så får tråden en ny fortsättning.
38 - 39 M32 av de första vagnarna behöver rostsaneras och ev få golvet bytt så tråden lever vidare tils dess alla 65 vagnar faktiskt har kör tillstånd :)
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Kommer den dagen inträffa?
Medlem nr 266
HSS F2

Inlägg av HSS F2 »

Den dagen alla 65 M32or går i trafik är naturligtvis historisk och bör föräras med en årlig fest i Göteborg. Festligheterna kallas M32-dagen (eller AnsaldoBreda-dagen).

Jag är dock skeptisk mot att AnsaldoBredas fordon ens i sina bästa stunder kan orka med en sådan utmaning. :wink:

Det är ungefär som att t.ex invänta tillfället då hela IC4-flottan är ute och rullar, i sammankopplad drift. När det blir står skrivet någonstans i AnsaldoBredas universum. :D

Det var ju t.ex historiskt i Norrköping när alla fyra M98or var i trafik samtidigt (normaltillståndet var ju alltid två eller tre vagnar i trafik som bäst).
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

2763 skrev:
hej skrev: Det verkar som att nu låter man inte längre Ansaldo-Breda sköta orningsställandet utan man kontaktar andra företag.
Kan vara så enkelt att garantitiden har gått ut och att man därmed gäller att man måste följa LoU.

//T
Visst finns det möjlighet att påbörja rostsanering redan nu genom att bara ringa valfri firma. Undantag kan göras för panikåtgärder. Dock får man inte göra alla vagnar på det sättet, med största sannolikhet.

Hur skulle det sett ut om man skulle upphandlat t.ex reparationerna av E6 i norra bohuslän när den gled iväg med leran? Nä, beslut och action i det fallet.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

MartinW skrev:
2763 skrev:

//T
Visst finns det möjlighet att påbörja rostsanering redan nu genom att bara ringa valfri firma. Undantag kan göras för panikåtgärder. Dock får man inte göra alla vagnar på det sättet, med största sannolikhet.

Hur skulle det sett ut om man skulle upphandlat t.ex reparationerna av E6 i norra bohuslän när den gled iväg med leran? Nä, beslut och action i det fallet.
Enligt GP http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.130 ... tproblemen så har man tagit kontakt med tre olika firmor för rostsaneringen. Eftersom det rör sig om så många vagnar och de helst skall vara åtgärdade igår, så är det inte omöjligt att alla tre får dela på jobbet. Detta är som sagt en uppkommen extraordinär situation, och då kan arbetet direktupphandlas.
Vem som får ta kostnaden i slutändan kommer nog att bli en spännande process :-)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

darthjpp skrev:Vem som får ta kostnaden i slutändan kommer nog att bli en spännande process
Det finns ju uppgifter i media som tyder på att vagnarnas egenskaper i rosthänseende har varit kända för beställaren sedan länge. Ansaldo Bredas advokater kan ju hävda att eftersom man inte anmärkte när man upptäckte saken så har man accepterat den.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Harald skrev:
darthjpp skrev:Vem som får ta kostnaden i slutändan kommer nog att bli en spännande process
Det finns ju uppgifter i media som tyder på att vagnarnas egenskaper i rosthänseende har varit kända för beställaren sedan länge. Ansaldo Bredas advokater kan ju hävda att eftersom man inte anmärkte när man upptäckte saken så har man accepterat den.
Jag dristar mig till att bryta min tystnad.
Jag är visserligen inte inblandad i M32-projektet längre, men några personliga synpunkter:

Ansaldo är troligen inte intresserade av att lösa problemet. Finansiellt verkar de ligga ganska risigt till, ex.vis leveransen av vagn 465.

Rostangreppet är ett mångfacetterat problem.
Det finns utvändig rost i vagnkorgens ramverk beroende på bristfällig (obefintlig) dränering och även på detaljer och komponenter i underredet beroende på undermålig ytbehandling (färgskikt vars tjocklek var långt under Ansaldos löften).
Det som nu har stoppat vagnarna är rostangrepp invändigt i vagnkorgens bärande rörbalkar, dvs angrepp som inte kan ses vid en okulär besiktning. Detta rostangrepp beror på att det samlas vatten inuti rambalkarna, dessa är inte dränerade, var vattnet kommer ifrån är inte klarlagt (när jag lämnade GS).

När detta, för några år sedan, upptäcktes ställdes frågan till Ansaldo om att dränera dessa balkar vilket avråddes.

Tidigt ställdes frågan om rostskyddsbehandling av ramverket för att säkerställa avtalets krav på konstruktionens livslängd. Ansaldos svar var då att konstruktionen var sådan att någon speciell behandling behövdes inte. Något detaljkrav på rostskydd finns inte i avtalet däremot krav på konstruktionens livslängd och då är det upp till leverantören att leverera en produkt med en garanterad livslängd.

/JAgr
218

Inlägg av 218 »

Dream on (men roligt är det!)!

I verkligheten så kommer de mest lämpade spårvagnslinjerna för det att ställas in temporärt och ersättas med buss. Kanske ett mindre nytt busslinjenät
tas fram som en nödåtgärd. En, två M23? Hela landet är fullt av bussar och bussförare!

Visst så vill vi gärna allihopa se Lidingös Ängbyvagnar på Angeredsbanan o.s.v men det här är tyvärr, tyvärr den mest troliga lösningen!
Men visst är det kul att drömma och såklart Ringlinjens fordon finns ju på plats och där finns ju lite att ta av och vad är det egentligen för fel med att göra någor som är kul också (det stora problemet är väl handikappanpassningen för reguljärtrafiken)?

218
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

JAgr skrev:Det som nu har stoppat vagnarna är rostangrepp invändigt i vagnkorgens bärande rörbalkar, dvs angrepp som inte kan ses vid en okulär besiktning. Detta rostangrepp beror på att det samlas vatten inuti rambalkarna, dessa är inte dränerade, var vattnet kommer ifrån är inte klarlagt (när jag lämnade GS).

När detta, för några år sedan, upptäcktes ställdes frågan till Ansaldo om att dränera dessa balkar vilket avråddes.

Tidigt ställdes frågan om rostskyddsbehandling av ramverket för att säkerställa avtalets krav på konstruktionens livslängd. Ansaldos svar var då att konstruktionen var sådan att någon speciell behandling behövdes inte. Något detaljkrav på rostskydd finns inte i avtalet däremot krav på konstruktionens livslängd och då är det upp till leverantören att leverera en produkt med en garanterad livslängd.
Detta sammanfattar väl egentligen problemet med att köpa en nyckelfärdig vagn där garantier under en begränsad tid ingår.

Utan att faktiskt veta hur avtalen såg ut så anar jag att tillverkaren sluppit ifrån ganska mycket garantiansvar om GS ändå mot deras inrådan hade dränerat balkarna. Ett otroligt svårt beslut att ta med andra ord.

Jag undrar hur vanligt det är att fatta ett beslut som innebär att man bryter en garanti i förväg? För relativt billiga produkter (t.ex. konsumentprodukter där det dessutom kan finnas omedelbara fördelar att bryta garantin, t.ex. kunna få fler funktioner på hemelektronik) är det säkert halvvanligt, men jag gissar att det är ovanligare bland dyrare produkter.

Med reservation för luddigt minne så har jag varit med om att bryta sista halvårets rostskyddsgaranti på en bil som just köpts begagnad och p.g.a. just sin rostfrihet skickades på en extra rostskyddsbehnadlig (där utföraren dessutom nog ändå inte var "sanktionerad" av tillverkaren).
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag tror namnet Angeredsbanan vilseleder våra vänner i Stockholm. Angeredsbanan är ingen avskild bana med egen vagnpark som Lidingöbanan eller Nockebybanan. Den är en del av det yttäckande spårvägsnätet i Göteborg och trafikeras av linjer som går tvärs igenom staden. Spårvägen i Göteborg kan inte trafikeras med vagnar där alla av- och påstigande ska samsas om ett enda dörrpar. Det skulle bli kaos på hållplatserna i innerstaden.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Absolut sant, men i ett "akut" läge skulle exempelvis Angeredsbanan i princip kunna trafikeras med separata fordon Centralen-Angered, även om det blir en minst sagt intressant uppgift att pyssla om linjenätet för att koppla övriga linjedelar på vettigt sätt. Jag har rätt svårt att se någon fördel med detta, det skulle möjligen vara att vagnar med långsamt passagerarutbyte kan ha hållplats i vändslingan på Drottningtorget. På den riktiga flaskhalsen, d.v.s. den gemensamma sträckan Gamlestadstorget-Centralen, så sker ju inget resandeutbyte.

Njäe, ska det göras någon vagnflytt från Stockholm till Göteborg så torde det vara A31/M23-vagnarna som är mest lämpade (eller man kanske ska säga minst olämpade).
Skriv svar