GS blir ansvarig beställare för M33
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
GS blir ansvarig beställare för M33
Nu har uppdraget att beställa M33 hamnat hos GS så man återgår till den gamla ordningen.
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2013/0 ... parvagnar/
Förhoppningsvis förvaltar man det bättre än trafikkontorets köp av M32.
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2013/0 ... parvagnar/
Förhoppningsvis förvaltar man det bättre än trafikkontorets köp av M32.
-
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Ajdå, det var väl GS som köpte M21...
HS
HS
och ännu mer aj för att det var trafikkontoret som köpte M32? Man har lärt sig av sina misstag..Henrik Schütz skrev:Ajdå, det var väl GS som köpte M21...
HS
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Att ASEA fick bygga M21 var delvis av arbetsmarknsdspolitiska skäl.
M21/31 är till skillnad från M32 en fungerande vagn som inte hade några större leveransproblem.
M21/31 är till skillnad från M32 en fungerande vagn som inte hade några större leveransproblem.
Det är också en vagn som andra potentiella köpare tydligen skrattat åt - antagligen med rätta.hej skrev:Att ASEA fick bygga M21 var delvis av arbetsmarknsdspolitiska skäl.
En person som varit inblandad då det diskuterats spårvagnar i Malmö tidigare (tror det var på 90-talet) har berättat att ASEA/ABB var mer eller mindre ensamma om att endast erbjuda en vagn med 100% höggolv.
Var M21 månne tredje sista bland spårvagntyper med höggolv att slutade sälja i hela EU? (Sist torde Tatravagnarna och kanske polska Konstal varit).
Vad är du nu du fantiserar om. Det fanns väl inga andra potentiella köpare i Sverige på den tiden. Vilka potentiella köpare var det som skulle ha skrattat åt den? Har du några belägg, eller är det bara ryktesspridning du håller på med? Det fanns inga låggolvsvagnar då förutom ett experiment med släpvagnar med halvlågt golv i Genève. Sverige var inte med i EF som det väl hette då, och inköp gjordes fortfarande helst av inhemska leverantörer även i EF. I Tyskland köpte man t.ex. Stadbahnwagen B från Duewag (höggolv) t.o.m. 1997. Även de franska spårvägar som anlades på den tiden köpte höggolvsvagnar och givetvis från franska tillverkare. Det fanns en liten marknad i länder som inte hade några egna spårvagnstillverkare, t.ex. Turkiet och dit sålde ABB liksom för övrigt även någon stad i USA (Buffalo om jag minns rätt).M_M skrev:Det är också en vagn som andra potentiella köpare tydligen skrattat åt - antagligen med rätta.hej skrev:Att ASEA fick bygga M21 var delvis av arbetsmarknsdspolitiska skäl.
En person som varit inblandad då det diskuterats spårvagnar i Malmö tidigare (tror det var på 90-talet) har berättat att ASEA/ABB var mer eller mindre ensamma om att endast erbjuda en vagn med 100% höggolv.
Var M21 månne tredje sista bland spårvagntyper med höggolv att slutade sälja i hela EU? (Sist torde Tatravagnarna och kanske polska Konstal varit).
Den första låggolvsvagnen levererades 1990 och då var det tre prototyper som sattes i drift för utprovning, en i Bremen och två i München. Sedan dröjde det ytterligare några år innan serietillverkning påbörjades.

Första låggolvsvagnen presenteras i februari 1990. Chefen för Bremer Straßenbahn AG intervjuas av lokalradion.
Det är klädsamt av dig att du använder den Danska och för all del Norska förkortningen för Europæisk Fellesskab, eller Europeiska Gemenskapen, EG som det heter på svenska. EG ä ren del av den Europeiska Unionen. Då precis som nu var förkortningen på respektive språk, skillnaden är att just Europa och Union stavas så lika dant på de olika språken att förkortningen blir liktydig.Harald skrev:Sverige var inte med i EF som det väl hette då, och inköp gjordes fortfarande helst av inhemska leverantörer även i EF.
Före 1995 var Sverige inte medlemmar i EG sen var det väl i samma veva som vi gick med som EG utökades till EU.
//T
Med reservation för tyckfel.
ASEA hade inte så många presumtiva kunder för M21. Vagnen var framtagen specifikt för Göteborg, ASEA hade inte tillverkat vagnar på många år och det fanns en politisk vilja att skapa jobb i Sverige. Norrköping hade inget behov av nya spårvagnar just då och Oslo hade precis fått sin Düwagen/Strömma vagnar.
För trafiken på Lidingö och Nockebybanorna var aldrig ASEAs vagnar ens påtänkta.
För trafiken på Lidingö och Nockebybanorna var aldrig ASEAs vagnar ens påtänkta.
Jag "fantiserar" inte, jag återger det jag fått berättat för mig.Harald skrev:Vad är du nu du fantiserar om. Det fanns väl inga andra potentiella köpare i Sverige på den tiden. Vilka potentiella köpare var det som skulle ha skrattat åt den? Har du några belägg, eller är det bara ryktesspridning du håller på med? Det fanns inga låggolvsvagnar då förutom ett experiment med släpvagnar med halvlågt golv i Genève. Sverige var inte med i EF som det väl hette då, och inköp gjordes fortfarande helst av inhemska leverantörer även i EF. I Tyskland köpte man t.ex. Stadbahnwagen B från Duewag (höggolv) t.o.m. 1997. Även de franska spårvägar som anlades på den tiden köpte höggolvsvagnar och givetvis från franska tillverkare. Det fanns en liten marknad i länder som inte hade några egna spårvagnstillverkare, t.ex. Turkiet och dit sålde ABB liksom för övrigt även någon stad i USA (Buffalo om jag minns rätt).M_M skrev:Det är också en vagn som andra potentiella köpare tydligen skrattat åt - antagligen med rätta.hej skrev:Att ASEA fick bygga M21 var delvis av arbetsmarknsdspolitiska skäl.
Den första låggolvsvagnen levererades 1990 och då var det tre prototyper som sattes i drift för utprovning, en i Bremen och två i München. Sedan dröjde det ytterligare några år innan serietillverkning påbörjades.
Första låggolvsvagnen presenteras i februari 1990. Chefen för Bremer Straßenbahn AG intervjuas av lokalradion.
Vad skrev jag att "skrattandet" skulle skett före 1990?
Det var alltså på den tiden som låggolvvagnar åtminstone fanns på ritningsstadiet och/eller började efterfrågas som ABB ska ha erbjudit någon slags variant av M21.
-
EG blev till EU med Maastrichtfördraget2763 skrev:Det är klädsamt av dig att du använder den Danska och för all del Norska förkortningen för Europæisk Fellesskab, eller Europeiska Gemenskapen, EG som det heter på svenska. EG ä ren del av den Europeiska Unionen. Då precis som nu var förkortningen på respektive språk, skillnaden är att just Europa och Union stavas så lika dant på de olika språken att förkortningen blir liktydig.Harald skrev:Sverige var inte med i EF som det väl hette då, och inköp gjordes fortfarande helst av inhemska leverantörer även i EF.
Före 1995 var Sverige inte medlemmar i EG sen var det väl i samma veva som vi gick med som EG utökades till EU.
//T
http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/Sa- ... G-blir-EU/
Sprider rykten alltså.M_M skrev:Jag "fantiserar" inte, jag återger det jag fått berättat för mig.

Det du ville antyda var väl att M21 på något sätt var omodern redan när den levererades. Det var den inte, och som jag nämnde ovan så levererades andra höggolvsvagnar hela 1900-talet ut.M_M skrev:Vad skrev jag att "skrattandet" skulle skett före 1990?
Det var alltså på den tiden som låggolvvagnar åtminstone fanns på ritningsstadiet och/eller började efterfrågas som ABB ska ha erbjudit någon slags variant av M21.
-
ASEA hade en stor beställning till Melbourne i samma veva som M21
- mamma Ulla
Och tunnelbane/hizli tramvay-vagnarna i Istanbul är ju M21'or, men med vagnskorgar från Österrike.
We Are Really Worried About You
-
Jag har i alla fall en ritning på en tvåriktnings M21 till Lidingöbanan gjord av ASEA.....
Vill ni se den?
HS
Vill ni se den?
HS
Retorisk frågaHenrik Schütz skrev:Jag har i alla fall en ritning på en tvåriktnings M21 till Lidingöbanan gjord av ASEA.....
Vill ni se den?
HS
Självfallet.
Vad är det för vagnar? Har jag aldrig hört talas om. Det finns vagnar som tekniskt liknar M21, men de är helt byggda i Sverige. Bild på ett par av vagnarna finns här: http://culturecityistanbul.blogspot.se/ ... ilway.htmlmamma Ulla skrev:Och tunnelbane/hizli tramvay-vagnarna i Istanbul är ju M21'or, men med vagnskorgar från Österrike.
Nej!Harald skrev:Sprider rykten alltså.M_M skrev:Jag "fantiserar" inte, jag återger det jag fått berättat för mig.
Det du ville antyda var väl att M21 på något sätt var omodern redan när den levererades. Det var den inte, och som jag nämnde ovan så levererades andra höggolvsvagnar hela 1900-talet ut.M_M skrev:Vad skrev jag att "skrattandet" skulle skett före 1990?
Jag säger att ABB tydligen offererade M21-liknande vagnar efter att vagntypen redan funnits ett antal år och då 100%-höggolvvagnar blivit omoderna.
Och vad har det med ämnet att göra? Mitt intryck är snarare att du ville få det att framstå som om GS förra gången man beställde vagnar köpte en vagntyp som andra beställare skrattade åt. Det senare har du för övrigt inte givit några belägg för. Det är "något som berättats för dig", d.v.s. rykten. Du kan välåtminstone berätta vilka beställare ryktena handla om.M_M skrev:Nej!
Jag säger att ABB tydligen offererade M21-liknande vagnar efter att vagntypen redan funnits ett antal år och då 100%-höggolvvagnar blivit omoderna
- mamma Ulla
Ja, just de vagnarna.Harald skrev:Vad är det för vagnar? Har jag aldrig hört talas om. Det finns vagnar som tekniskt liknar M21, men de är helt byggda i Sverige. Bild på ett par av vagnarna finns här: http://culturecityistanbul.blogspot.se/ ... ilway.htmlmamma Ulla skrev:Och tunnelbane/hizli tramvay-vagnarna i Istanbul är ju M21'or, men med vagnskorgar från Österrike.
Som jag har fått det berättat för mig så beställdes vagnarna från ABB som precis M21, men tvåriktnings, för den nya snabbspårvägen (hizli tramvay) som skulle byggas i Istanbul i slutet på 80-talet. Innanför stadsmuren skulle spårvägen gå på ytan längs Adnan Menderes boulevard.
Varje år på Turkiets nationaldag brukar det hållas storståtliga militärparader på just denna boulevard, så under festligheterna förklarade borgmästaren för premiärministern att nu är det sista gången vi får se paraderna på den här gatan, för nu bygger vi en tjusig snabbspårväg här. "Men det går ju inte. Det måste du ändra på, lägg den i tunnel istället."
Så så fick det bli. Anläggningskostnaden fördubblades och det kostade också några arbetares liv som fick undermåliga tunnelelement över sig under byggarbetet.
Borgmästarens fru åkte på besök till Wien och fick se de enastående tjusiga tunnelbanevagnarna där. "Du måste se till att våra nya snabbspårvagnar blir likadana."
Så så fick det bli. Därför är vagnskorgarna gjorda av samma österrikiska tillverkare som har gjort tunnelvagnarna i Wien.
Så vem det är som egentligen bestämmer vad som ska beställas kan man ju fråga sig ibland.
We Are Really Worried About You
Det här har tydligen blivit ryktesspridningstråden. Vem var det som berättade det för dig?mamma Ulla skrev:Som jag har fått det berättat för mig
De vagnarna är byggda i Sverige. Det är möjligt att ABB hade någon underleverantör som tillverkade korgarna, det minns jag inte nu, men vagnarna är byggda i Sverige. En del av dem har t.o.m. varit i Göteborg där de testades på Angeredsbanan. Dagtid stod de på bangården vid f.d. vagnhallen Odinsplatsen, och på nätterna kördes tester. ABB levererade inte bara vagnarna f.ö. Det var ett s.k. turn-key-projekt där ABB stod för det hela med hjälp av olika underentreprenörer. För byggandet antar jag att man hade turkiska firmor. För förarutbildning m.m. hade man GS som underleverantör.